مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گزارش نشست ویژه خبری مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با رسانه ها

مخابرات ما- دیروز دوشنبه مهندس سلطانی نشست ویژه ای با خبرنگاران داشت که گزارش آن را می خوانید

مخابرات ما- امروز دوشنبه مهندس سلطانی مدیر عامل مخابرات ایران نشسته ویژه ای با خبرنگاران رسانه ها داشت که خبرنگار مخابرات ما نیز در این جلسه حاضر بود که گزارش آن را بصورت کامل و مفصل در زیر می خوانید.

 

گزارش خبرنگار :

 

  • اثرات تغییر تعرفه بر درآمد مخابرات؟ آیا منجر به ریزش مشتری شده؟

مدیرعامل: جداولی ارائه می کنیم (در زیر دیده می شود) که اثر افزایش تعرفه ای رو بررسی کنیم. سال ۱۳۹۰، ۲۶۰۸  میلیارد تومان از مکالمات صوتی درآمد داشتیم و سال ۱۴۰۰ این رقم به حدود ۱۴۷۲  میلیارد  تومان رسیده. یعنی طی ده سال حدود ۱۲۰۰ میلیارد کاهش داشتیم. تعداد مشترکین در سال ۱۳۹۰، ۲۵ میلیون نفر بودند و در سال ۱۴۰۰، ۳۰ میلیون نفر. پس ما کاهشی در نگهداری شبکه نداشته ایم و توسعه هم داشته ایم. مشترکین ما هم کم نشدند و زیاد شدند. در این ۱۰ سال مصوباتی از سمت دولت و مجلس صادر شد از جمله طرح همکدسازی که اجرا شد و قرار بود از محلی این زیان جبران بشود که نشد. که باعث شد وضع درآمدی ما به اینجا برسه. پس ما در بحث شبکه توسعه داشتیم و تعداد سوییچ هامون بیشتر شد.

چند تا شاخص در کشور هزینه ها را تعیین می کند. یکی بحث تورم اعلامی سازمان آمار. دوم اینکه هر ساله شورای عالی کار نرخ دستمزد را تعیین می کند که در این ده سال ما داشتیم. سوم هزینه های ارزی در خرید تجهیزات. این جدول مربوط به چند ماه قبل هست که دلار حدود ۳۰ تا ۳۳ تومن بوده. هزینه های ما براساس تورم اعلامی بانک مرکزی طی این ده سال ۳۵/۱۴ برابر افزایش پیدا کرد. و بر اساس میزان افزایش حداقل حقوق، ۱۲  برابر شده است. و در مجموع هزینه ها ۲۲ برابر شده است. اگر الان به ازای هر مشترک بخواهیم حساب کنیم که همان درامد سال ۱۳۹۰ حفظ شود، باید بابت هر خط ۹۴۸۰۰ تومان اضافه شود.. لذا چیزی که در سال ۱۴۰۱ طی سه سال دوندگی به دست آمده بخشی از هزینه ها را پوشش می دهد. براساس الحاقیه ۴ شورای رقابت باید ۱٫۵ میلیون ftth ارائه بدیم. لذا اثر درآمدی صفر است.

دکتر زارعیان: براساس این تعرفه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد شرکت مخابرات افزایش پیدا کرد، اما از آن طرف براساس مصوبه قانون کار ۱۴۰۰ افزایش حقوقی معادل ۲۵۰ میلیارد تومان در ماه در شرکت مخابرات ایران داشتیم. بنابراین اثر درآمدی این تعرفه صفر هست و حتی سر به سر نشده است. از طرفی تعهد داریم طبق مصوبه شورای رقابت که ۵/۱ میلیون پورت FTTH , واگذار کنیم.

ریزشی از قبل در بخش تلفن ثابت داشتیم لذا مشخص نیست با افزایش تعرفه چقدر ریزش داشتیم. چراکه امسال حدود ۵۰۰هزار مشترک جدید ثبت کردیم. بنابراین اگر فرض کنیم این تعداد هم رفته باشند، با این تعداد جدید بالانس از نظر تعدادی برقرار هست.

 

۲- مشترکینی که پرداخت نکنند چطور می شود؟ بدهکار می شوند یا خط جمع آوری می شود؟

مدیرعامل: مصوبه ۲۰۷ سازمان که تقاضای تغییرش را هم دادیم، اپراتورها را موظف می کند اگر مشترکی پرداخت نکرد، خط را تا ۱۳ ماه نگه دارند، بعد از آن تخلیه شود مگز آنکه خود مشترک تقاضای رزرو خط را داشته باشد. و اگر مشترک تقاضای تسویه دارند، مشترکینی که ودیعه دادند، ودیعه را دریافت می کنند و مشترکینی که حق اتصال دادند چیزی دریافت نمی کنند مگر اینکه خودشان خط را به دیگری واگذار کنند. بعد از سال ۹۰ ودیعه حذف شد. وحق اتصال جایگزین شد. در کل استقبال مردم از خطوط تلفن ثابت خوب بوده. به طور متوسط ۱ تا ۵/۱ میلیارد افزایش مکالمه در تلفن ثابت در ماه گذشته داریم. دلیلش هم این هست با تبلیغات و اطلاع رسانی ای که شد از ظرفیتی که مهندس سلطانی اشاره کردند ۴۴۴۴ دقیق رایگان در تهران، ۳۳۳۳ دقیقیه رایگان در مراکز استان،  و ۲۶۶۶ دقیقه رایگان در اسیر جاها استفاده کردند. بنابراین بیش از یک میلیارد دقیقه در ماه مکالماتمان رشد دارد. ضمنا ۳۵ درصد از مشترکان مشمول طرح حداقل مکالمه تلفن ثابت نمی شوند. چون به اندازه کافی مکالمه دارند.

 

۳- آیا با توجه به افزایش هزینه های نگهداری برنامه دارید که عدد نگهداری تلفن ثابت تغییر کند؟

مدیرعامل: مصوبه شورای رقابت ۱۴۰۰ بوده اما اجرا ۱۴۰۱ بوده. در مصوبه امده که برای تغییر عدد ثابت A یک فرمول داریم باید بهای تمام شده را به تایید سازمان حسابرسی برسانیم و براساس آن تغییر دهیم.

 

۴- از شهریور ماه این بحث بین شما و شورای رقابت و مجلس بوده که نظام بهای تمام شده را تغییر دهید و براساس آن تعرفه ها تغییر کند. از شهریور که افزایش تعرفه تلفن ثابت داشتید آیا توانسته به توسعه کمک کند؟

مدیرعامل: مصوبه خرداد ۱۴۰۰ بوده. برای ۱۴۰۱ باید برای افزایش عدد ثابت باید بهای تمام شده را به تایید حسابرس قانونی برسانیم. کل تیم شورای رقابت تغییر پیدا کرد. در حالی که دهها جلسه داشتیم که تا این فرمول را مصوب کردند. از طرفی هم هزینه ها باید از جایی داده بشه. وقتی شرکت از درآمد نتواند برای توسعه خرج کند مجبور است از دارایی ها خرج جاری کند.  وقتی بخشی از هزینه جاری تامین می شود، از درآمد غیرعملیاتی در توسعه استفاده می شود.

 

در نهایت نظام حسابرسی به کجا رسیده؟

مدیرعامل: با سازمان جسابرسی در حال انجام هست. تیم جدا برای بهای تمام شده در نظر گرفته شده.

 

۵- مگر قرار نبود قبل از اینکه تعرفه را اجرایی کنید نظام حسابرسی قیمت تمام شده را به صورت شفاف …

مدیرعامل: خیر. وقتی مصوبه اجرا شد در سال بعد باید این نظام را بیارید. تمام موارد قانونی مصوبه رعایت شده. اگر این مصوبه ۱۴۰۰ ومصوبه کمیسیون تنظیم مقررات آذر ۱۴۰۰ اگر عملیاتی شده بود، بخشی از زیان پوشش داده می شد، از اون موقع میومدیم و برای ۱۴۰۱ پیشنهاد جدید می دادیم. ولی اواسط ۱۴۰۱ ابلاغ شد. و حالا از اینجا که عمل می کنیم واثراتش در صورتهای مالی میاد میتونیم حساب کنیم.

 

۶- خیلی از مشترکان می گن بسته ها زود تمام میشه. و میگن بخاطر استفاده از VPN هست. شرکت مخابرات چه سیاستی می تواند اعمال کند که بسته ها زود تمام نشوند یا تعرفه طوری تنظیم شود با این موضوع؟

دکتر زارعیان: در مورد بسته ها مدیریت مصرف انجام نمی شود. مشکلی از حیث کم فروشی نیست. روندترافیک نشان می دهد که به VPN ربط دارد. ما در اردیبهشت سال جاری تعداد بسته های اضافی که فروختیم  روی سرویس مشترکین حدودد ۸۰۰ هزار تاست. اما در آبان ماه شده ۱۷۳ هزار تا . پس رابطه بین مصرف مردم و بسته ها وجود دارد. از شهریور ماه که سیاست فیلترینگ اجرایی شد مصرف پایین امد. کنترل شبکه نشان می دهد که بسته ها درست مصرف میشود. البته الان در بهمن ماه شده ۳۵۰ هزارتا.

 

۷- مشکلات مخابات با سازمان بورس و خصوصی سازی بابت سهام عدالت بطرف شد یا نه؟

مدیرعامل: بخش از سهام و بدهی ها را پرداخت کردیم. از دوسال قبل تعهدات زیادی مانده بود که بخش زیادی را پرداخت کردیم. امسال کل سهام عدالت یعنی آن چیزی که باید پرداخت می شد، شد. یه مقدار از سالهای گذشته باقی مانده که در حال تهیه منابع هستیم و امیدواریم که تا قبل از سال جدید تسویه کنیم. به شدت دنبال این کار هستیم.

 

۸- آمار نه ماهه کدال نشان می دهد که سود خالص ۵۵ درصد کاهش پیدا کرده اما درآمد عملیاتی تغییری نکرده. دلیلش چیست؟

مدیرعامل: این کاهش ۵۵ درصدی سود خالص مربوط به صورت مالی تلفیقی است. که بستگی به عملکرد بخش سیار دارد.  در سال ۱۴۰۱ هزینه نیروی انسانی هم در شرکت اصلی و هم سیار به شدت بالا رفت.

 

۹- آقای زارعیان تابستان امسال در خصوص فیبرنوری اعلام کردید که شرایط را آسانتر کردید اما آمار رگولاتوری نشان می دهد که تعداد کاربرها تغییر خاصی نداشته . دلیلش چیست. و سوال بعد اینکه اصلا فیبر نوری به چه درد کاربر می خورد. کاربر سرعت چند صد مگابیتی برای چه می خواهد وقتی آپارات با ۸ مگابیت ۴k  پخش می شود.

دکتر زارعیان: شبکه فیبر آینده تلفن ثابت است. با توجه به تغییراتی که در حوزه ارتباطات داره ایجاد میشه دیر یا زود به اون سمت خواهد رفت. اگر برندهای جهانی را مطالعه کنید، بخصوص سرمایه گذاری ای که روی ۵G  داره میشه بهرحال بستر اصلی ۵G فیبر است. زوند توسعه ای که تا شهریور پیش بینی کردیم محقق نشد. ولی از آبان حدود ۷۹هزار مشترک جدید در FTTH جذب کردیم. و برای سال بعد پیش بینی ما ۴۰۰هزار است که به نظرمون محقق میشه. بررسی های ما نشون میده غالبا بسته هایی که مشترکین میخرند تمام می شود. لذا ما رشد فروش مان در این چند ماه بیشتر بوده.

خبرنگار: اگر پلتفرم ها رفع فیلترشوند، مصرف بالا خواهد رفت خیلی مصرف بیشتر می شود.

دکتر زارعیان: بله امکان افزایش سرعت را تا ۳۰۰ داریم، قطعا مصرف بالا می تواند انگیزه های بیشتری را ایجاد کند. بهرحال توسعه فیبر اجتناب ناپذیر است.

 

مدیرعامل: توضیحات را تکمیل می کنم. سوال خوبی مطرح شده. فیبرنوری اثرات خوبی بر اپراتور هم دارد. یک: کاهش هزینه های نگهداری بابت اینکه سیستم جدید می شود. و نیز کاهش هزینه نیروی انسانی.

بحث توزیع پذیری شبکه هست که از سوییچ های متمرکز به سمت  غیرمتمرکز می شود که پایداری ارتباط برای مشتری بالا میرود. از طرفی فضا و امکاناتی که تخصیص می دهیم، می دانیم که هزینه زیادی نگهداری فضا دارد و یا ارزش این فضا. با فیبر نوری این فضا ها آزاد می شود که آورده زیادی برای شرکت ایجاد می کند.

بعدی کاهش مصرف انرژی است. سوییچ های قدیم را که میبریم روی فیبرنوری  انرژی مصرفی کاهش پیدا می کند.

بعدی اینکه درست هست که بستر فیبر برای مشترکین ثابت امکانات ایجاد میکند ولی برای مشترکین سیار آینده بابت ۵G و بالاتر قابل استفاده خواهد بود.

 

۱۰- با توجه به فرمایش شما که در سال ۱۴۰۱ ۳هزار میلیارد تومان بار مالی به شما اضافه شده و باید تامین کنید، پس با یک کسری مواجه هستید و افزایش تعرفه تلفن ثابت کفاف نداده، برای سال آینده برای جبران این کسری چه برنامه ای دارید؟

در طرح مولد سازی که دولت اعلام کرده آیا دارایی ای هست از مخابرات که در این طرح باشد؟

مدیرعامل: قطعا هزینه ها براساس جدولی که ارائه کردیم پوشش داده نشده است. ضمن اینکه ما شرکت بورسی هستیم و صورتهای مالی حسابرسی شده ما شفاف در سایت کدال موجود است. مصوبه سازمان تنظیم مقررات آذر ۱۴۰۰ کامل اجرا نشد. بخش خانگی را ابلاغ کردند ولی بخش تجاری به رای کمیسیون تنظیم مقررات واگذار شد. در بحث تعرفه های تجاری امیدواریم که تصمیم گیری بشه. که اگر تعیین تکلیف شود اوضاع بهتر خواهد شد. البته الان به اخر سال رسیدیم. اینو هم بگیم که شرکت مخابرات با وجود افزایش حقوق و دستمزد و با توحه به اینکه شرایط خاصی هست، سهامدارد عمده از خودش مایه گذاشته  و نیرویی تعدیل نکرده. در کل دنیا وقتی تورم پیش میاد یا هر مشکل دیگه شرکت های بزرگ اولین کاری که می کنند نیرو تعدیل می کنند. چون ساده ترین کارهست. ولی این شرکت  ده سال با این وضعیت داره کار میکنه ، توسعه میده اما نیرو تعدیل نمی کنه.

در خصوص مولد سازی ما دولتی نیستیم و این موضوع به ما تسری پیدا نمی کنه . اما این مورد از قبل در شرکت مخابرات اجرا شده. که سرمایه های خوابیده استقاده شود. هیات مدیره به مناطق ابلاغ کرد.از خرداد که توسعه فیبر نوری شروع شده از همین منابع داخلی استفاده کردیم. از درآمد توسعه ندادیم. هر شرکتی باید بتواند منابع را مدیریت کند. و وقتی در توسعه میاریم نهایتا چون تعداد مشتری و سرویس مشتری تغییر پیدا میکند و آرپوی ما افزایش می یابد، برای شرکت و سهامداران مناسب خواهد بود اگرجه شاید در سالهای اول برنگردد.

 

۱۱- جمع کثیری از بازنشستگان شرکت مخابرات اذعان دارند که شرکت مخابرات طی سالهای گذشته بدهی سنگینی به انها دارد و نپرداخته. اولا تایید می کنید. اگر تایید می کنید میلغش چقدر هست. و برنامه تون برای تسویه این بدهی چیست؟ با آقای زارع پور وزیر ارتباطات روز چهارشنبه در حیاط هیات دولت صحبت کردم و ایشون گفتند که با حضرتعالی هماهنگ کردند که قبل از نوروز ۱۴۰۲ بخشی از مطالبات بازنشستگان پرداخت می شود و از محل درآمدی که از هزینه نگهداری به دست آوردید تسویه می کنید.

مدیرعامل: شرکت مخابرات شرکت بزرگی است. سهامداران عدالت، خرد و … دارد. نگهداشت شیرازه و توسعه شرکت قطعا در اولیوت سهامداران عمده و بنده هست. بجث بازنشستگان محترم بحث قدیمی است. بنده به عنوان مدیرعامل مجری مصوبات هیات ندیره هستم و هیات مدیره هم براساس تصمیمات سهامدار باید اقدام کند و هرگونه تصمیمی خارج از این اتفاق بیفتد بعدا برای هم شرکت و هم هیات مدیره و مدیرعامل مشکل ایجادخواهد کرد.

ما هزینه های بازنشستگان را در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دیدیم. اگر قرار بر عدم پرداخت باشد، در بودجه دیده نمی شود. بنابراین وقتی هیات مدیره بودجه سالیانه را تایید و ابلاغ می کنند و این عدد در بودجه وجود دارد پس قطعا مورد نظر شرکت هست.

بحث افزایش درآمد که از قبل دنبالش بودیم که باید در ۱۴۰۰ اتفاق میفتاد، در شهریور ۱۴۰۱ اتفاق افتاد. از  ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ براساس مصوبه شورای عالی کار ۳هزار میلیارد به هزینه های ما اضافه شد که این در بحث بودجه ما یک شوک بود. ما تا دی ماه ۱۴۰۰ به بازنشستگان پرداخت می کردیم ولی چون بحث افزایش تعرفه در سال قبل عمل نشد، اصلا نقدینگی نداشتیم که پرداخت کنیم. نه اینکه نخواهیم بدهیم. بین نداشتن و نخواستن تفاوت وجود دارد. در کدال صورت مالی ۹ ماهه ۱۴۰۱ حسابرسی نشده موجود هست که شرکت ۱۹۰۰ میلیارد تومان منفی است. باید بتوانیم این را جبران کنیم. ما با منابع انسانی جلسه گذاشتیم. طرح به هیات مدیره دادیم و هیات مدیره هم به مناطق ابلاغ کرده که از محل فروش بخشی از دارایی ها پرداخت شود. اینکه نمیتوانیم ماهیانه بدهیم نه اینکه نخواهیم. اون جریان نقدینگی وجود ندارد. الان استان قم و بوشهر انجام شده.

خبرنگار: رقم کل مطالبات چقدر هست؟

مدیرعامل: الان حضور ذهن ندارم. میدونید که این موضوع در اختیارات شرکت هست ولی تا جایی که هیات مدیره در بودجه بیاورد باید پرداخت کنیم. که در بودجه سال آینده هم باید باشه. برای ۱۴۰۲ هنوز بودجه مصوب نشده اما باید منتظر باشیم ابلاغ بشه و بعد هیات مدیره تصمیم گیری کند.

 

۱۲- شفاف سازی بیشتر در خصوص توسعه ftth شود. به عنوان مهمترین پروژه شبکه ارتباطی کشور و ارتقا دهنده سطح کیفی ارتباطات کشور برای آینده از سمت مخابرات برنامه چیست؟ آیا باید انتظار داشته باشیم که درآمد زایی شرکت هم از بابت این توسعه بیشتر شود یا صرفا تقاضای مشترکین باعث افزایش درامد زایی مخابرات می شود؟

مدیرعامل: براساس مدل کسب و کار که تهیه کردیم طرح جهادی توسعه فیبر یا نجما را از خرداد سال جاری به استانها ابلاغ کردیک که ۱۵ استان طرح هایشان مصوب شده ودرحال کار هست. هدفگذاری ما در نجما باید برگشت اقتصادی داشته باشد یعنی براساس یک بیزینس پلن باشد که سرمایه گذاری در مدت معینی برگردد که تمام این محاسبات انجام شده. که از استانها می توانید گزارش بگییرید.

پیش بینی ما در طرح نجما حداقل حدود ۴ تا ۵ میلیون پورت هست. بیش از ۲ تا ۲/۵ میلیون دایری هست از محل منایع شرکت. با توجه به اینکه بزرگترین شرکت زیرساختی و ارتباطی کشور هستیم مصر هستیم که درای پروژه حداکثر تلاش را داشته باشیم تا توسعه در زمان کوتاه به ثمر برسه.

 

۱۳- در خصوص  فیبرنوری در تهران تعدادی مشترکان اعلام می کنند که بهشون گفته شده که منطقی که بیشترین درخواست باشه فیبرنوری بهشون داده می شه. مشترکان می گویند مشمول این طرح هستند اما اجرا نمی شود. و اینکه می گویندهزینه های اولیه شان برای اجرا زیاد است.

مدیرعامل: ما موظفیم در صورتی که امکانات باشد در اختیار مشترک بگذاریم. مشترک اگر شکایت را به سامانه شکایات اعلام کند پیگیری می شود. مگر می شود امکانات باشد و ما ارائه ندهیم؟ به عنوان مثال بیمارستانی در کرج چند ماه پیش افتتاح شد. درخواست فیبر داد. که ۳۰۰ میلیون هزینه اجرای فیبر از جمله حفاری و .. بوده. ما انجام دادیم بخاطر بحث عام المنفعه بودن. ولی برای مشترک خانگی اگه امکنات در حدی باشد که تا ۵۰ تا ۱۰۰ متر کابل  بتوانیم سرویس را بدهیم ارائه می دهیم. اما اگر به سمت حفاری می رود نمی توانیم ارائه دهیم.

در خصوص تهران یک جهش بزرگ در توسعه فیبر نوری در سال ۱۴۰۲ خواهید دید. طرح بسیار خوبی دیده شده. طرح سه تا چهار ساله هست. که افزایش یک میلیون و ششصدهزار پورت در تهران را شاهد خواهیم بود.

دکتر زارعیان: ما هیچ هزینه پیش پرداختی از مشتری نمی گیریم. هرینه سیم کشی و مودم هست که توصیه میکنیم از پیمانکاران طرف قرارداد با مخابرات استفاده کنند. چون پیمانکاران بیرونی ممکن استه هزینه های زیادی دریافت کنند. این را ساماندهی کردیم با پیمانکاران قرارداد بستیم و اختیار دادیم که تقسیطی هم ارائه دهند.

مدیرعامل: برای دهه فجر افتتاحیه داشتیم که فرصت نشد انجام بشه. یک افتتاحیه دیگه در مرکز نهری داریم که عمدتا تسهیلات برای مشترکین ایجاد شده که تعدادی از خبرنگارها را هم دعوت خواهیم کرد. در بحث سامانه ها یک سامانه به نام WFM هست که تمام پیمانکاران ما با این سامانه کار می کنند، همه اطلاعات مشترک، درخواست ، زمان دایری، میزان هزینه ای که دریافت شده در سامانه دیده شده. که طی این دوسال در استان البرز به عنوان پایلوت اجرا شد و از سال ۱۴۰۲ در سایر استانها هم اجرا خواهد شد.

وقتی سیستمی میشود همه چیز تحت کنترل و شفاف می شود. برای ۱۵ ام یا ۱۶ ام افتتاحیه در مرکز نهری خواهیم داشت که خبنگاران تشریف بیارن که با قابلیت سامانه ها آشنا شوند.

 

۱۴- ۲ تا ۵/۲ میلیون پورت ۴ ساله می باشد؟

مدیرعامل: عمدتا طرح استانها دو ساله است. ولی استانهای بزرگ سه ساله. این زمان هم توسعه هم دایری است. در آذربایجان غربی، زنجان، اصفهان، البرز و … توسعه و دایری در حال انجام است.

 

۱۵- فیبرها، تارها چقدر از داخل تهیه می شود و چقدر خارج؟

مدیرعامل: این کار صنعت کابل سازی است. ما مصرف کننده هستیم.کابل و فیبر داخل تولید می شود. مثل کابل شهید قندی و …

 

۱۶- روند اطلاع رسانی به مشترکان بسیار ضعیف است. افزایش تعرفه شهریور اعمال شد ولی اواخر مهر ماه پیامک شد. فردی که این خط تلفن برایش به صرفه نیست و خط را به مخابرات برمی گرداند پولش را بر نمیگردانند. در حالی که شما این را بعد از مسدودی می فروشید. بعد این سیستم پیامکی هنوز اصلاح نشده مرتبا می گوید شما بدهکارید درحالی که پرداخت کرده ایم. به ما گفتند از سامانه ۲۰۰۰ پرداخت کنید. به نظر میرسه سیستم ارتباط بامشتریان مخابرات باید اصلاح شود.

دکتر زارعیان: در خصوص اطلاع رسانی با تغییراتی که در سامانه ها ایجاد شد، بین زمانی که صورتحساب به صورت پیامکی اماده میشه تا پیامک ارسال بشه مختصر تاخیری وجود دارد. چون تعداد مشترکین ما زیاد هست، فرض کنید در این فاصله ۱۲ ساعت فقط یک درصد بپردازند حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار مشترک میشه. توی یکی از پروژه هایی که داریم آماده می کنیم این فاصله را از بین میبریم.

نکته دیگه ای که وجود دارد برخی از این سامانه های پرداخت زمانی که مشترک پول را به حسابش واریز می کند به دلایل مختلف از جمله اقتصادی بلافاصله منتقل نمی کنند به حساب مخابرات. دو یا سه روز بعضا نگه می دارند. داریم ساماندهی می کنیم که همه اینها مثل سامانه ۲۰۰۰ یا مخابرات من شوند. و توصیه می کنیم به مشترکین که از کانال های صد در صد مخابراتی یعنی ۲۰۰۰ یا مخابرات من استفاده کنند که در لحظه به حساب مخابرات میشینه.

مدیرعامل: در خصوص پیامک ما در تهران این دیر پیامک ها را داریم بخاطر تعداد زیاد مشتریان و حجم اطلاعات ولی در استانها این مشکل را نداریم. همکاران مجموعه تجاری و روابط عمومی در تلاش هستند که رفع بشه.

 

۱۷- زمان ارسال پیامک از یک ماه شدند ۲۰ روز؟ چرا؟ قرار بود ماهانه دریافت شود.

دکتر زارعیان: صورتحساب را تا ماه گذشته ۳۰ ام به ۳۰ام می بستیم. ولی از این ماه ۲۵ام به ۲۵ ام شده. یعنی مدت همچنان ۳۰ روزهاست . ضمنا اگر مشترکی در فاصله این ۵ روز قبل از ۳۰ ام بخواهد تسویه کند بستانکار می شود.

۱۸- ۷۰ درصد تجهیزات شبکه سیستان سرقت شده. خوزستان، خراسان رضوی هم همینطورند. این سرقت ها چه آسیبهایی از نظر کمی و کیفی دارد؟ سوال بعدی اینکه گوهر دشت کرج مثلا گفته فقط فیبرنوری میدیم و این برای اونهایی که مستاجر هستند مشکل ایجاد می کند که هزینه کنند.

مدیرعامل: مشکل سرقت در برخی جاها وجود دارد. که مشکل قطعی ایجاد می کند. هزینه هم که ایجاد می شود. منتهی چون موظف هستیم شرایط را پایدار نگه داریم سعی می کنیم میزان قطعی حداقل شودشاخص زمان رفع خرابی ما به شدت پیشرفت کرده چون دائما رصد می کنیم. مکاتبات هم با سازمانهای ذیربط شده که حمایت کنند که شرمنده مشترکین نشویم.

دو نوع خسارت داریم. خسارت فیزیکی که به تجهیزات ما میاد. یکی هم خسارت به مشترک که ممکنه از مخابرات منصرف بشه و از جای دیگه بگیره.

در خصوص مثال گوهر دشت خب مشترکین بین پایداری و هزینه باید انتخاب کنند. فیبرنوری سرقت نمی شود. ولی مس بلافاصله کابل بیرون باشد چیده میشه و می برند. و اینکه اون ملک صاحبی دارد که باید با هم کنار بیایند.

 

۱۹- برخی از کاربرها نسبت به افت سرعت اینترنت شرکت مخابرات بخصوص در شب شکایت دارند. اگر تخلفی صورت می گیره به چه صورت رصد میشود؟

مدیرعامل: در مرکز مانیتورینگ شبکه آنلاین توسط معاونت تجاری و امور مشتریان رصد می کنیم این چیزی که شما میفرمایید عمومی نیست. شاخص های کیفی در کل کشور رصد می شوئ. (تصویری به حضار نشان داده شد) . عمده استانهای ما نسبت به خط شاخص استادندارد در منطقه استاندارد(ناحیه سبز) هستند. اونهایی که قرمز می شوند معاونت شبکه ما شروع به رفع مشکل می کنند. به صورت دائمی ، لحظه ای و انلاین مانیتور می شوند.

 

و در آخر مدیرعامل از همگی تشکر و آرزوی موفقیت نمودند.

 

 

1420940cookie-checkگزارش نشست ویژه خبری مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با رسانه ها

Please rate this

0 1 2 3 4 5
44 نظرات
  1. کارگربارنشته می گوید

    همون پاسخ های کلیشه‌ای چاقوکه دسته خودش رونمی بره همه مثل همندهیچ دستگاه نظارتی هم اعتنایی به حق الناس نداره واینکه میگه نمیدم ازاول هم همین روگفته بودبیخوددلخوش به مجلس و…شدیم

نظرات بسته شده است.