مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

تکمیل طرح مجلس و دولت در راستای «توسعه فیبر نوری»

مخابرات ما- نهایی شدن طرح صندوق توسعه فیبر نوری برای کمک به توصعه فیبر آمده است.باید منتظر انقلابی در توسعه باشیم؟

مخابرات ما  (به تقل از کارنگ) – محمدرضا میرتاج‌الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس اعلام کرد که کلیات طرح یک فوریتی متمرکزسازی منابع مالی توسعه شبکه فیبر نوری در کمیسیون صنایع و معادن تصویب شد. طبق این طرح قرار است صندوقی برای توسعه فیبرنوری و اینترنت خانگی تاسیس شود.

به گزارش کارنگ، یک‌فوریت طرح «الحاق یک ماده به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» اواخر آبان‌ماه در صحن علنی تصویب شد.

طبق قانون این طرح به کمیسیون اصلی و فرعی ارجاع داده می‌شود تا خارج از نوبت مورد بررسی و تصویب قرار بگیرد و هم‌اکنون این طرح در کمیسیون صنایع تصویب شده است.

محمدرضا میرتاج الدینی، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس تهیه‌کننده این طرح درگفت‌وگو با ایسنا درمورد هدف از تدوین آن گفت: «با توجه به رشد نامتوازن در دولت‌های قبلی و ضعف‌های بسیار شبکه دسترسی نهایی مردم به اینترنت به ویژه اینترنت ثابت طرحی با هدف حل مشکلات تدوین شد. در این طرح لزوم توسعه زیرساخت‌ها در شبکه‌های زمینی نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین مسائل، شبکه دسترسی فیبرنوری آمده است.»

سهیل یحیی‌زاده، رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس همچنین با بیان اینکه توسعه شبکه اینترنت ثابت خانگی مبتنی بر فیبر نوری طی دولت‌های گذشته توفیق‌های خوبی کسب نکرده است، گفت: «متاسفانه این مقوله در حوزه تامین مالی و بازگشت سرمایه با مسائل و چالش‌های مختلفی همراه بوده و در نهایت نیز مغفول مانده است.»

در زمان رای‌گیری یک فوریت این طرح در صحن علنی برخی از نمایندگان ابهام‌هایی به طرح وارد کردند که یحیی‌زاده در این مورد گفت: «در سال جاری هیات وزیران ۸ درصد از سهم امتیاز پرداخت شده از سوی اپراتورها را به خود آن‌ها واگذار می‌کند تا برای توسعه شبکه فیبرنوری در آن استفاده کنند. در این طرح درصد باز گذاشته شده چرا که از محل مستقیم بودجه نیست بلکه از محل درآمدهای دولت از اپراتورها است و سالانه براساس نظر هیات دولت قابلیت افزایش دارد و در اختیار دولت قرار گیرد تا اپراتورها بتوانند توسعه شبکه فیبر نوری در کشور را داشته باشند.»


این طرح چه می‌گوید؟


براساس این طرح یک ماده به عنوان ماده (۷ مکرر) به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب۱۹ آذرماه ۱۳۸۲ اضافه می‌شود.

آنطور که نمایندگان در این طرح مشخص کردند به منظور مدیریت عادلانه مالی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های زیرساختی اپراتورهای مخابراتی و توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر، صندوقی تحت عنوان «صندوق توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری» وابسته به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان مجری این صندوق تأسیس شود.

منابع مالی صندوق شامل درصدی از درآمدهای ناخالص سالانه کاروران ارتباطی و فناوری اطلاعات با تصویب هیأت وزیران و وجوهی که از محل قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات خواهدبود و منابع این صندوق برای توسعه عادلانه و متوازن شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری در کل کشور اختصاص یابد.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات هم مکلف است با استفاده از منابع این صندوق و سرمایه‌گذاری اپراتور مخابراتی سالانه حداقل پنج میلیون اشتراک اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری در کشور ایجاد و گزارش عملکرد در خصوص این صندوق را به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

اساسنامه صندوق هم شامل ارکان، وظایف، اختیارات، نحوه فعالیت، مدیریت و نظارت بر صندوق در چهارچوب این قانون باید ظرف مدت سه ماه،  توسط کمیسیون تنظیم مقررات تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد. تمامی فرآیندهای اجرائی این صندوق بدون هیچ‌گونه افزایش ساختار سازمانی و اجرایی برعهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.

تهیه این طرح در حالی است که در مراسم افتتاح طرح توسعه شبکه دسترسی ثابت، وزیر ارتباطات اعلام کرد که دولت تصمیم گرفته است تمامی ۳ درصد حق‌السهم خود از درآمد اپراتورهای ثابت و ۵ درصد از ۲۸ درصد حق‌السهم اپراتورهای همراه را صرف توسعه فیبرنوری کند. حالا اگر این طرح تصویب شود، این مبلغ به صندوق «توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری» واریز خواهد شد.

از ابتدای آغاز فعالیت دولت سیزدهم، وزارت ارتباطات روی موضوع توسعه فیبرنوری تاکید داشته است. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات اخیرا گفته است که درچند ماه اخیر ۲ میلیون خانوار تحت‌پوشش فیبرنوری قرار گرفتند. او در این مورد توضیح داده است: «برنامه ما این است تا پایان دولت سیزدهم ۸۰ درصد خانوارهای کشور را به فیبر نوری متصل کنیم که سرعت در آن نامحدود است. به همین منظور هشت‌درصد از درآمد اپراتورهای تلفن همراه را به این کار اختصاص داده‌ایم. یک‌سوم از سرمایه لازم برای انجام این کار را فراهم کرده‌ایم، زیرساخت حقوقی هم فراهم شده و بسته حمایتی ویژه نیز در نظر گرفته‌ایم.»

به گفته زارع‌پور، کار را توسعه فیبرنوری را در ۵۱ شهر و ۱۲ استان شروع کرده‌اند و در چند ماه اخیر دو میلیون خانوار تحت پوشش قرار گرفتند و به‌زودی گسترش این طرح در سراسر کشور آغاز می‌شود.

1422750cookie-checkتکمیل طرح مجلس و دولت در راستای «توسعه فیبر نوری»

Please rate this

0 1 2 3 4 5
4 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    چرا مخابرات فکری برای تبدیل وضعیت ایثارگران نمی کند ؟

    1. ققنوس می گوید

      چرا باید بکند مگه دولت و مجلس چیزی به مخابرات میده!؟ مخابرات همین الان هم نیروی رسمی مازاد داره چرا باید برای خودش هزینه بتراشه کارگزارا کم‌ بودن ایثارگران هم بشن قوز بالاقوز شما هم بجای این حرفا دنبال ساماندهی کل نیروهای شرکتی باشید نه یک قشر خاص

  2. ناشناس می گوید

    کارمند رسمی محترم مخابرات
    لطفا تا رفاهیات ۱۴۰۱ از فریز در نیامده تقاضای بازنشستگی ندهید.حداقل ۵ میلیون حقوقتان به علت عدم افزایش رفاهیات کم میشود.
    افزایش رفاهیات بر اساس آئین نامه حقوق ودستمزد کارکنان شرکت مخابرات ایران مصوب سال۱۳۸۹

    1. فنی می گوید

      شماهم ی پیام داری هی کپی ش میکنی بذار هرکسی که میخواد بازنشسته بشه تو بمون

نظرات بسته شده است.