توضیحات وزارت ارتباطات قانع کننده نبود، قطع ارتباط مردم با پیام رسان های داخلی
مخابرات ما- حدود ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه امشب (دوشنبه ۱۱ اردیبهشت) به ناگاه ارتباط مردم با پیام رسان های داخلی سروش، بله، گپ و ایتا قطع شد.تنها چیزی که در صفحه موبایل یا لپتاپ دیده می شد این بود: در حال بروززسانی!
دو ساعت بعد مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در شبکه خبر صدا و سیما توضیحاتی شتاب زده داد که به نظر می رسید نمی خواهد به اصل موضوع اشاره کند.در حقیقت توضیحات ایشان به هیچ وجه قانع کننده نبود.
بر اساس توضیحات مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات در ساعت -حدود- ۱۸:۳۰ مشکل تامین برق در یکی از دیتاسنترهای وزارتخانه ایجاد می شود طی ۵ دقیقه، برق آن توسط زیرساخت تامین می شود اما فرآیند پس از برق رسانی توسط متخصصین، مدتی طول می کشد تا فعالیت دیتاسنتر ادامه پیدا کند.
ایشان بدون ذکر دلیل قطع برق و همچنین فعالیت های پس از تامین برق در پاسخ به خبرنگار صدا و سیما در مورد زمان رفع اشکال گفت: ما تمام تلاش خود را انجام می دهیم امیدواریم تا یک ساعت دیگر مردم بتوانند از پیام رسانها استفاده کنند.
هر چند خبرنگار همان ابتدا نام پیام رسان ها را اعلام کرد اما مدیر مربوطه دو بار از پاسخ به سوال خبرنگار برای ذکر اسامی پیام رسان های قطع شده مقاومت کرد.
خبرنگار پرسید: چه برنامه ای برای عدم تکرار این مشکلات دارید؟
مدیر روابط عمومی در پاسخ گفت: مشکلات فنی یک مرتبه بوجود می آید و از قبل نمی توان اطلاع رسانی کرد.
محتوای این گفتگو برای بینندگان هوشمند و مطلع سوالاتی ایجاد می کند که انتظار می رفت خبرنگار بپرسد از جمله:
- چهار پیام رسانی که ارتباظشان قطع شده دقیقا همان پیام رسان هایی هستند که قرار بود در هم ادغام شوند تا بتوانند بین خود پیام رد و بدل کنند.آیا آن قطعی ارتباط به این ادغام مربوط است؟ یعنی تست نرم افزار ادغام موجب قطع ارتباط شده است یا خیر؟
- این مشکلات فنی چیست که از قبل نمی توان آن را پیش بینی کرد؟ قطع برق، حداقل ترین مشکل ممکن در ابزارها و وسایل دیجیتال است آیا قرار است به ازای هر بار قطع برق، این چهار پیام رسان قطع شوند؟ خرید چند باطری پشتیبان آن هم برای دیتاسنترهای مهم وزارت ارتباطات ساده ترین راه حل آن است اما توضیح مدیر روابط عمومی نشان می دهد باز هم در صورت قطع برق باید منتظر تکرار این واقعه باشیم.
- فرض کنیم قطع برق عامل اصلی است.این قطع برق چرا رخ داده؟ آیا مقصر آن شرکت برق است یا افرادی که موجب قطع برق شده اند؟
- آیا دیتاسنتری که با قطع برق از کار بیفتد و نرم افزار سرور آن بالا نیاید(همان مشکلات اشاره شده ایشان پس از تامین برق- نشان از مشکلات فراوان نرم افزاری دیتا سنتر و از جمله پیام رسان ها نیست؟چرا باید این مشکلات غیر قابل پیش بینی و بدون راه حل باشد؟
- انتظار می رفت وزیر ارتباطات در شبکه خبر پاسخ سوالات خبرنگاران را بدهد اما ایشان حضور پیدا نکرد.آیا عدم حضور ایشان به معنی عدم اطمینان از رفع سریع خرابی نیست؟
- دیتاهای روی این دیتا سنتر آیا آسیب دیده است یا خیر؟ یاد ابرآروان و قطعی برق آن افتاده ایم که کل دیتاها از بین رفت از جمله دیتاهای سایت مخابرات ما !
مطلب جدیدی آماده انتشار داریم که امیدواریم به انتشارش نیازی نباشد.اما اگر تا ساعت وعده داده شده دیتاسنتر راه نیفتاد منتشر می شود.
آقو سلام :اینترنت قطع میشه میگن یه کشتی توی خلیج فارس کابل فیبر نوری را قطع کرده.
تلفن همراه قطع میشه میگن برق BTSقطع شده.
پیام رسان قطع میشه میگن برق دیتا چی چی قطع شده.
این بیچاره ها این قدر فقیر شدن که دیگه باطری هم نمی توند بخرند.
پس تقصیری ندارند که حقوق را پرداخت نمی کنند.
آقو چرا هیچ کدام از اینها شهامت ندارد راستش را بگه..
آقو بگن یا به دلیل امنیتی قطع می کنیم یا سیستم هک میشه این که راحت تره ،تا بخوان این همه دروغ بگن.
البته که بعد هم توانایشان زیر سوال می رود.
خدایا خودت وسردبیر از من محافظت بفرما.
کجای دنیا دیتا سنترها فقط از برق شهر تغذیه میکنند و فاقد ups هستند.