مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گزارشی کوتاه از روابط ما با مجلس، مخابرات و وزارت ارتباطات برای حل مشکلات

مخابرات ما (سردبیر) – ابتدا مطلب سردبیر سلام می کند را بخوانید..پس از این نوشته دوست خوبم -که تیم دو نفری ما در طی یک سال گذشته فعالیت بسیار عجیبی داشته- از من گله کرد که چرا تمام واقعیت ها را رک و پوست کنده ننوشته ام.لذا ناچارم برای رعایت حق ایشان مطلب مجددی بنویسم تا بدانید در یک سال گذشته چه کرده ایم و به کجا رسیده ایم.در این نوشته هر جا به ما اشاره می کنیم منظور تیم دو نفره ماست.

******

از مهرماه سال گذشته در کمیسیون اصل ۹۰ حضور پیدا کردیم و با ذکر نکات مهمی از جمله عدم افزایش تعرفه,، مشکلات ایجاد شده برای مخابرات بر اثر همکدی  و از بلایی که دولت بر سر شرکت مخابرات آورده صحبت کردیم و در نهایت اشاره کردیم که باید به مخابرات کمک شود تا از تکنولوژی مس  کرده و به فیبر برسد. تنها راه نجات مخابرات استفاده از تکلوژی فیبر است و این کار حتما به کمک دولت نیاز دارد. 

در این زمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات روی UNSP کار می کرد که ما بارها در مراکز مهمی که مهمان بوده ایم مشکلات آن را ذکر کرده ایم.

پس از آن در کمیسیون اجتماعی، کمیسیون اصل ۹۰، کمیسیون اقتصادی، جلسه هیئت رئیسه مجلس، مرکز پژوهس های مجلس، سازمان تنظیم مقررات (جلسه با رئیس تنطیم مقررات و شخص وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گزارش مفصلی از مشکلات و اتفاقات پیش رو داده ایم.در تمام این گزارشات همه را متقاعد کرده ایم که  مخابرات تنها شرکتی است که پتانسیل انجام پروژه فیبر نوری را دارد.در آن زمان برای ما مهم نبود که شخص وزیر حرف ما را  قبول کند بلکه مهم ارائه نظرات کارشناسی ما بوده است که می دلنستیم در آینده محقق خواهد شد. هر چند که یزودی برایند کارهای وزارتخانه و مخابرات صحت نظرات ما را نشان داد.

شما یک لحظه تصور کنید! وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را متقاعد کنید که طرح های جاری مشکلات اساسی دارد و باید تغییر مسیر بدهد.ایشان نظرات ما را پذیرفت و در این راه مساعدت بسیاری کرد حتی این تیم را به عنوان مدیر و مجری پروژه های فیبر در کلانشهرها معرفی کرد.

امروز در نقطه ای ایستاده ایم که پروژه فیبر نوری تنها راه نجات ارتباطات کشور  و موجب  کاهش هزینه هاست و همه پذیرفته اند تنها انجام دهنده  کامل آن مخابرات است اما هنوز بحث هزینه ها و تامین نقدینگی باقی بود.

باور کنید کار ساده ای نبود.از مهر سال گذشته تا امروز انرژی زیادی از ما برده است.

ما نقطه اتصال حرکت وزارت ارتباطات و تفاهم نامه UNSP  و خواسته های مخابرات را – بدون اینکه مدیرانش بدانند- در مجلس شورای اسلامی قرار دادیم بطوری که تمام طرف ها محبور به حضور در آن باشند تا سرمایه گذاری روی پروژه های فیبر صورت بگیرد و مخابرات از آشفتگی فروش ملک خارج شود و خواسته های مخابرات و خواسته های وزارت محقق شود.

تا آن زمان  مدیران شرکت مخابرات ایران نتوانسته بودند وزارت را متقاعد کنند بنابراین پروژه بر اساس تفاهم نامه UNSP  پیگیری می شد و تمام بودجه این طرح به اف سی پی ها تعلق می گرفت.اما به پیشنهاد ما طرح اجرای فیبر در کلانشهرها از UNSP  خارج شد تا کلانشهرها  با هزینه دولت -که همان ابتدا بپردازد فیبری شود.

یکی از مشکلات ما این بود که اف سی پی ها با تمام قدرت وو تبلیغات وارد شده بودنداما طبق گزارش سال گذشته ما، به همه کمیسیون ها مشخص شد پروژه فیبر به این زودی از طریف fcp  ها  اجرائی نمی شود و آنان توان لازم برای پشتیبانی و ارائه خدمات ندارند.

ما هوشمندانه توانستیم اکثریت کمیسیونها را متقاعد کنیم که  دولت و وزارت  ارتباطات و همچنین مخابرات  پای یک میز بنشینند و تصمیم خود را برای خروج از این بحران بگیرند ضمن اینکه فشارها را از روی مخابرات برداشته بودیم.

اینک دولت میداند پتانسیل مخابرات برای اجرای پروژه فیبر ضروری است ضمن اینکه هزینه هایش را باید از پیش بپردازد. مخابرات هم اقرار دارد که باید این پروژه را اجرا کندو آینده آن به همین پروژه بستگی دارد  اما زبان یکدیگر را درک نمی کردند چون وارد مناقشه های بی فایده شده بودند به این دلیل ما تشخیص دادیم مجلس می تواند ایم همکاری و هماهنگی را ایجاد کند.

در حاشیه باید بگوییم در هر مرکز موثر در پروژه فیبر از جمله مرکز پژوهش های مجلس و حتی سازمان تنظیم مقررات حاضر شده ایم و به عنوان یک کارشناس خبره مخابراتی طرح های خود را ارائه کرده و نظرشان را جلب کرده ایم.این امر کار بسیار بزرگی بود که در حقیقت به کمک مجلس و نمایندگانش فضاسازی شد تا بتوانیم حرفهایمان را بزنیم.

آنچه امروز مهندس سلطانی مدیر عامل شرکت مخابرات ایران به عنوان بحرانها و مطالبات مخابرات مطرح کرده است ما به عنوان کارشناسان دلسوز و متخصص مخابراتی از سال گذشته اعلام کرده ایم و این روزها را پیش بینی میکردیم با این تفاوت که راه حل ها را هم روی میز گذاشته بودیم.

آنچه به ما اعتبار این ارتباطات را می داد وجود رسانه مناسب، خوانندگان دائمی و ۳۰ سال تجربه کاری بود.بویژه دوست خوبم که بحث های فنی امر را به عهده داشت بدون اغراق متخصص بی مانندی بود که برای هر چیزی توضیحی فنی داشت.

به امروز رسیده ایم! مشکلات مالی مخابرات را از پای درآورده است! پروژه فیبر وزارت ارتباطات به نتیجه دلخواه نرسیده است.تمام اینها بدلیل اصرار بر مناقشه دو طرف بوده است.

ما بصورت حضوری این اطلاعات را در اختیار مدیر عامل مخابرات و رئیس هیئت مدیره گذاشتیم! گام به گام! اما جای گله دارد! خارج از مخابرات پیوسته پیگیر طرح ما بودند ولی مدیران مخابرات هرگز نفهمیدیم که چرا میل به این هدیه ندارند.

گله بعدی ما از مدیران مخابرات این است که چرا تا به امروز ارتباط خود را با متخصصین واقعی قطع کرده اند و گمان می کنند با دستورات مدیریتی همه چیز حل می شود و همان اشتباه رئیس جمهور فعلی را تکرار می کنند.

مثالی برایتان می زنم.در حالی که ما فضای کلی مجلس و نمایندگان را برای حضور گروه های ارتباطاتی آماده کرده بودیم مدیر عامل شرکت مخابرات راه دیگری رفت و  مدیران مناطق را در سال نو  با هدیه ای به دیدار نمایندگان فرستاد تا مشکلات مخابرات را به آنان برسانند در حالی که امروز مشخص شده است مدیران در ایجاد ارتباط موفق با نمایندگان هرگز موفق نبوده اند چرا که زبان مشترکی بین آنان وجود ندارد.ما این زبان مشترک را ایجاد کرده بودیم بطوریکه نمایندگان دوست داشتند جلساتی با ما داشته باشند و سوالات و ابهانات خود را به جواب برسانند.با هر یک از نمایندگان صحبت کردیم از مخابرات برای شکل اجرای این طرح گله داشتند.

حالا گله ما بماند که در ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ همه حرفها را بطور مستقیم به مهندس سلطانی انتقال داده بودیم.آنجا صراحتا گفتم راه عبور شما از مجلس، از مسیر ما می گذرد با ما همراه باشید …. اما هرگز نشد!

متاسفانه مدیران مخابرات، نتوانستید حرف افرادی را که دلشان برای مخابرات و ارتباطات این کشور می سوزد دریابند و همیشه فاصله گرفتند!

تا امروز که مشکلات آنقدر بزرگ شده که از کمیسیون امنیت ملی با آنان تماس گرفته اند و باید در جلسه ای مهم با آنان شرکت کنند!

گله من از دکتر محمودزاده بیشتر است.انتظار داشتم ایشان که فشارهای اجرائی به قدر مدیر عامل روی دوشش نیست مرف ما را درک کند و برای نجات مخابرات به ما کمک کند … اما نشد …. همه چیز به گروکشی برای تعرفه به بطالت گذشت. نه تعرفه ای آمد و نه کمک های ما به نتیجه نهایی رسید.

البته اصرار فراوان مه به اجرای طرح توسط مخابرات حتی وزیر را نیز متقاعد کرد در حالی که ما می توانستیم با اتقال به وزارتخانه، با هر اپراتور دیگری مجری این طرح باشیم.

حالا مدیران به جایی رسیده اند که با فشار چند ده هزار کارمند شاکی، به کمیسیون امنیت ملی بروند!

آقایان مدیران!

ما این کارها را انجام دادیم اما همراهی شما بسیار کمتر از انتظار ما بوده است.اگر همراهی می کردید تا بحال تمام پولهای داده شده به fcp  ها یا حداقل ۶ هزار میلیاردش در جیب مخابرات بود.

شما فکر کردید با رفتن وزیر به مجلس . گرفتن یک کارت زرد، ایشان وادار به همراهی با مخابرات می شود اما نشد!

ما به لطف خدا و نیت خیرمان آنقدر قدرت و اعتماد ایجاد کردیم که نمایندگان مجلس، نوشته های ما را در نطق پیش از دستور بخوانند  اما شما یک ارتباط مستقیم هم نگرفتید.

راهی که شما می گویید ما از سال گذشته رفته ایم و این اعتماد را جلب کرده ایم..

شما اگر دست فرمان حرکت ها را پارسال دست ما میدادید همانطور که در مشهد به بزرگواران عرض کردم، حالا به عنوان اپراتور برتر، بیشتر مبلغ سرمایه گذاری دولت را  برای فیبر، به سمت مخابرات می کشیدید و هرگز به فروش ملک برای نجما مجبور نمی شدید..

آقایان مدیران ارشد مخابرات!

صریح و بی پرده عرض می کنیم. ظرف ده روز آینده یک جلسه بسیار مهم با حضور تمام بزرگان صنعت ارتباطات برگزار می شود که دستور جلسه اش را ما تهیه کرده ایم.دعوت شدگانش هم مدیرعامل مخابرات و رئیس هیئت مدیره، وزیر ارتباطات، رئیس سازمان تنظیم مقررات، سهامداران مخابرات و … خواهند بود.

امیدوارم آنجا منصفانه به حرفهای ما گوش کنید تا با نزدیک شده مخابرات و وزارت ارتباطات به یکدیگر راه نجات مخابرات را به همه نشان دهیم.

ما این توان را داریم اما به همراهی شما نیاز داریم.

حرف ها بسیار است اما دیگر پس از گذشت یک سال بسیار خسته ایم.بزودی ما از مخابرات می رویم ببینیم شما با آن چه خواهید کرد!

در طی این سالها به مدیران بسیاری در سطح مخابرات و کشور ارتباطات مناسبی داشته ام ولز هیچیک از آنان هرگز بخاطر ندارند که من چیزی برای خودم خواسته باشم.همین امر به من قدرت می دهد امروز این مطلب را به تحریر درآورم.
1450710cookie-checkگزارشی کوتاه از روابط ما با مجلس، مخابرات و وزارت ارتباطات برای حل مشکلات

Please rate this

0 1 2 3 4 5
23 نظرات
  1. از تبریز می گوید

    نرود میخ آهنی در سنگ
    اینها هنر نفهمیدن را دارند چرا که آمده اند تا خراب کنند نه اینکه بسازند و همه شان سر و ته یک کرباسند
    دست مریزاد با این همه دلسوزی و تلاشتان سر دبیر گرامی

  2. جعفری می گوید

    با سلام خدمت سردبیر گرامی مدیر عامل مخابرات هم حرفی غیر از واقعیت نگفته دولت قبل خیلی سنگ اندازی کرد در کشور تورمی که همه هزینه ها سالی ۲۰ تا ۶۰ درصد تورم داره نمیشه با توسعه هزینه ها را جبران کرد توسعه نهایت سالی ۵ درصد خواهد بود و مابقی باید مانند سایر صنایع با افزایش تعرفه باشد.

  3. محمود۴آزی می گوید

    آنکس که بداند و بخواهد که بداند
    خود را به بلندای سعادت برساند
    آنکس که بداند و بداند که بداند
    اسب شرف از گنبد گردون بجهاند
    آنکس که بداند و نداند که بداند
    با کوزه ی آب است ولی تشنه بماند
    آنکس که نداند و بداند که نداند
    لنگان خرک خویش به مقصد برساند
    آنکس که نداند و بخواهد که بداند
    جان و تن خود را ز جهالت برهاند
    آنکس که نداند و نداند که نداند
    در جهل مرکب ابدالدهر بماند
    آنکس که نداند و نخواهد که بداند
    حیف است چنین جانوری زنده بماند
    😁🌺

  4. خوزستان می گوید

    اقای سلطانی خودتون منوجه صحبتاتون هستید

  5. طلا می گوید

    سلام سردبیر ساعی ودوست داشتنی..تمام توضیحات کامل وجامع ومتفکرانه شمارا به دقت خواندم.لیکن یک کلمه .خودخواهی ودوم مثل فوتبال هرکسی می خواد خودش گل بزند وتجربه تلخ این همه رفتارها از ۸۸ شروع ودر دهه ۹۰ به اوج رسی و۱۴۰۰ ازهم پاشید ماهم در شهرستان همه اینها راتجربه کردیم وبه راحتی دل نوشته ها وراهنماییهاتون در رگ وخو ن ماست.انشاله خدا عمر باعزت به شما ودرک عالی در وضعیت بسیار خطرناک مخابرات را به مدیران بدهد وعاقبت امر به خیر شود.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      ممنونم طلای گرامی
      من سعی کرده ام با آینده نگری امری بخوام که ممکن باشه

  6. احسان می گوید

    بهتر است مدیران حرفهای عقلانی را بشنوند و به آن عمل کنند

  7. ناشناس می گوید

    خدا به شما سلامتی و طول عمر با برکت بدهد ممنون بابت تمام زحمات خا لصانه شما

  8. وظیفه بگیرحداقلی می گوید

    سلام آقای سردبیر مهربان.دلسوز زحمتکش.. به خاک عزیزم قسم اشکم دراومد.
    بخاطر این همه زحمت شما ودوستان عزیزتان برای رهایی مخابرات ازمشکلات..و اشکم بیشتر دراومد برای بی توجه ی به نظرات شما برای نجات مخابرات😢

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      ممنونم از محبت شما

  9. علی می گوید

    سلام ،
    سپاس از درج مطالب ارزشمند

  10. ناشناس می گوید

    چی میگید سردبیر جان! سخنان مدیرعامل در جمع شورای مدیران رو یک مرتبه دیگه بخونید! ایشون اصلاً مطالبی رو که شما میفرمایید رو متوجه نمیشه و تو یک وادی دیگه ست! اصلاً هیچ درک و فهم و دانشی نسبت به این مسائل نداره! اگه از این آقا انتظار تغییر دارید، سخت در اشتباهید.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      همین گپ مشکل بزرگ ماست
      شما خیلی تیزهوش هستید

  11. من فوق دیپلم اتومکانیک خوندم با خدمت بیست سال سابقه دارم بعد بیست سال طرح بندی مشاغل و پشت میز نشین کردن همکاران چه معنی چرا من رشته مرتبط ندارم یا طرف مدرک پایینه بابا طرف بیست سال تو این شرکت کار کرده خودش الان یک مهندس مخابرات کسی که بستر مخابرات و بلده قطعا فیبر سوییچ هم زود یاد میگیره طرح ایثارگری یه طرح مبهم و سوال برانگیزه که انگیزه کاری خیلی ها رو از بین برده حالا سوال من همسان سازی بهتر از طرح ایثارگری و طرح بندی مشاغل نبود این مبالغ و بین همه تقسیم میکردن واسه یک و سیصد اضافه من باید دوباره برم درس بخونم تا به چشم اقایون بیام من با ماشینم تفریحی کار کنم این یک و سیصد و در میارم سیاست اشتباه در کار خلا ایجاد کرده و مخابرات و به این وضع کشونده اصلا ربطی به همکاران شرکتی و رسمی و تعویق حقوق نداره
    یک درست استفاده نکردن از نیروهای موجود و فشار به سیم بان در مراکز
    دو قطع کردن اضافه کاری های خیلی ناچیز که انگیزه سیم بان و همکاران بالا میبرد
    سه حقوق و همسان سازی نکردن و تبعیض بین همکاران قائل شدن
    چهار طرح های نابجا در محل ها بخاطر نور چشمی و دستور مدیران بجای گرفتن خسارت یا هزینه مربوطه از آن محله
    پنج فشار بیش از حد به سیمبان و مفصل بند و فیبر
    شش سرقتی های بیش از حد در این روزها
    و غیره غیره غیره
    اگر به همه اینها توجه ویژه بشه حتما گره از کار مخابرات باز میشه البتع اگه توجه کنند اینایی نیازی به درس یا تحصیلات یا مدیر بودن نداره فقط چشم باز میخاد تا از این گسل افسار گسیخته در بریم تا کار به تعدیل نیرو نکشه
    با تشکر از جناب سر دبیر

  12. سلام جناب سردبیر عزیز ما در خیلی از جاها بستر فیبر نوری نداریم یا مشترک با راهنمایی غلط اشنایان با بودن اف تی تی اچ و فشار از روی بالا دست به روی سیم بان که حتما از تلفن مسی بهش بدید بارها بارها شده برای یک مشترک صد الی سیصد یا چهارصد متر سیم کشی شده و سرقت های سیم های مسی و کله پست های ما امان ما رو بریده خرابی عین سابق نداریم که با سیم چین زدن یا تعویض آبونه و مرکزی داشته همه شون شده سرقتی و نصب مجدد خیلی از مراکز نیروهایی هستن که هیچ خاصیتی برای اون مرکز و شرکت مربوطه ندارن در خیابان قدم میزنن و نبودنشون در اداره اصلا به چشم نمیاد در خیلی از ام دی اف های چهار هزار تا بیست هزار شماره ای یک نیروی ام دی اف کافیه اما متاسفانه با اشنا بازی های بی رویه مدیران دو الی چهار نفره هستن سوال من اینجاست همه فشار مراکز بروی سیم بان و سیم بان مرکز همه فشار مرکز را تحمل میکند قطعا با کمبود نیروی سیم بان و مفصل بند روبرو هستیم حالا طرح اینترنت ای دی اس ال وی دی اس راه انداختند بازم تحویل و رفع خرابی ان با سیم بان میباشد کار روی کار در صورتی که خودشان نیرو دارند باز از ما میخان اف تی تی اچ و فیبر شده نورچشمی های که دنبال درامد هستن و فروش مودم مرکز فروش اینترنت تبدیل شده به مرکز فروش مودم و پورسانت خانه از پای بست خرابه .. قطعا فردا کار اف تی تی اچ هم به روی شونه های سیم بان سنگینی خواهد کرد نیرو هست اما به درستی از آن استفاده نمیشه الانم که وضعیت اینه خودم در روز خرابی نمیزنم فقط موردی فلان مدیران انقدر زیاد شده که کار مراکز انباشته و از حد توان منه سیم بان خارج که چه عرض کنم از حد توان مرکز خارج شده
    مشترکین رفته به دفاتر خدماتی اما متاسفانه هر مرکز د‌و الی سه نفر نشستن این میاد اون میره از نیرو درست استفاده بشه بحران حل خواهد شد نیرو فقط سیم بان یا بچه های سوییچ و فیبر نیستن بقیه هم جز نیرو این شرکت عظیم هستن
    لطفا ابنو انتشار بدید به بالا دست

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      نظرات جالبی بود
      ممنونم

  13. شرکتی می گوید

    🙏🙏🙏🙏🙏
    سپاس فراوان

  14. رسمی می گوید

    اگر حرف شما منطقی و منتفع کننده مخابرات بود پس چرا مورد قبول مخابرات واقع نشد؟

  15. Skyman123 می گوید

    تنها دلیل بی توجهی و ایجاد مشکلات و … مخابراتی نبودن مدیران ارشد هست
    کسی که درک درستی از صنعت مخابرات و کار کارکنان آن ندارد انتظاری هم از همکاری نداشته باشد

  16. خدمات اولی از یاسوج می گوید

    سردبیر با تمام احترامی که برای حضرتعالی قائلم، اما باور بفرمایید اینا همش شو و نمایش بین وزارت و مخابرات هستش که به نیروهای ساده بفهمونند که اوضاع چقدر خرابه،خدایی در یه کلام جواب سوال ساده ما را می‌دید، آیا امکان دارد جنابعالی یه شرکت داشته باشی با ۹۰ درصد مالکیت اووقت از درآمدش چیزی عایدتون نشه؟ همراه اول حامی چندین رشته ورزشی و داره در جاههای دور افتاده مدرسه سازی می‌کند اووقت… اصلا فعلا ثابت زیان ده هستش که اصلا اینجوری نیست . بنظرتون یه شرکتی مثل همراه اول براش سخته حقوق ۴۰هزار نیرو را بدهد تا طرح نجما با درآمد ثابت و فروش املاک به سرانجام برسد و شروع به سود دهی و فروش محصولات خودش کند،،، مگه یه زمانی همراه اول با سرمایه ثابت راه اندازی نشد تازه اون موقع حدود ۵۰ الی ۶۰ هزار نیروی رسمی مشغول بکار بودند شما بگید من اشتباه میکنم

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      همراه اول این کارو نمیکنه
      یه شرکت مساقله خاضر نیست برای ما هزینه کنه
      مگر اینکه ادغام کنن

      1. امیر می گوید

        سلام سردبیر عزیز شما گوسفند که میخری مگه فقط گوشت ودمبش رو میخری از دامدار میگی پوست و پشمش مال خودت

    2. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      سلام
      اصرار کردید جواب بدم
      خب جواب این با من نیست!
      فعلا سیار یه شرکت جداست همین الان هم بابت سود سهام سال گذشته ماهی حداق ۵۰۰ میلیارد میده تا مخابرات بتونه حقوق بده

نظرات بسته شده است.