نوشته شما- انقراض مخابرات، حتی با همراه اول!
مخابرات ما – در بین کامنتها و تو گروهها و صفحات اینستاگرامی خیلی زیاد دیده میشه که از همراه اول انتقاد میشه و راه حل ادغام با همراه اول داده میشه. اولا در خصوص هزینههای همراه اول در زمینه اسپانسرینگ و مسئولیت اجتماعی باید این نکته رو در نظر داشت که اینها هزینه های بازاریابی و برندینگ هستند و برای کسب درآمد باید از این کارها کرد. همراه اول با این کارها سهم بازار حفظ میکنه و درآمد کسب میکنه. اگر این کارها رو نکنه درآمدش کم میشه. این خرج کردن ها از جنس سرمایه گذاری هستند. بازدهی دارند. به چشم هزینه اضافی نباید به این مساله نگاه کرد. رایتل و ایرانسل هم از این کارها میکنند. همراه اول هیچ چاره ای نداره جز اینکه اونم از اینکارها بکنه وگرنه از رقابت عقب میمونه.
نکته دوم هم این است که در صورت ادغام همراه اول با مخابرات، بار مالی سنگینی بر همراه اول تحمیل می شود و هر دو شرکت با هم به مشکل میخورند. همراه اول ماهانه حدود ۳ هزار میلیارد تومن درآمد داره. ۱۳ درصد هم حاشیه سود داره. یعنی ۳۹۰ میلیارد تومن سود ماهانه. از اون طرف معاون مالی مخابرات هم گفت ماهی ۴۰۰ میلیارد کم دارند. در واقع این دو شرکت سر جمع به سوددهی صفر میرسند. اگر ادغام شوند هم هزینه هایشان بالاتر میرود چون کارکنان مخابرات چند برابر همراه اول است و اگر بخواهند مثل کارکنان همراه اول به کارکنان مخابرات هم حقوق و مزایا بدهند هزینه ناگهانی بالایی ایجاد میشود. خود سازمان هم متورم میشود و شوک وارد شده به سازمان باعث میشود حداقل تا دو سال شرکت در حالت گیج و معلق باشد. همراه اول در وضعیت فعلی هم چندان در توسعه شبکه مثل ایرانسل موفق نیست و به دلیل هزینه بالا، با تردید و آهسته در حال توسعه ۵G است. اگر همین سود اندک را هم از دست دهد قطعا در بازار ارتباطات هم شکست خواهد خورد.
مخابرات ایران باید راه حل خودش را بدون همراه اول پیدا کند. حتی در صورت ادغام هم مشکل حل نخواهد شد و باز هم باید آن موقع به فکر راه حل جدید بود. واقعیت این است که تلفن ثابت و adsl در حال منقرض شدن هستند. تغییر تعرفه هم فقط مدت کوتاهی مشکل را حل میکند. مخابرات باید خود را بازتعریف کند. به طور قطع باید تغییر تکنولوژیک داد اما ماجرا فقط در فیبر نوری خلاصه نمیشود. رویکرد سازمانی شرکت باید تحول دیجیتال و چابکی باشد. رویکرد مالی شرکت باید افزایش بازده دارایی ها باشد. رویکرد بیرونی شرکت باید حداکثر همکاری هوشمندانه با دولت و سایر بازیگران باشد. مخابرات نباید انگیزه ایرانسل برای فیبر کشی مستقل را تقویت میکرد. باید پروژه های فیبر و شبکه دوربین های شهری شهرداری ها انحصارا در دست مخابرات میبود و …
فرصتهای زیادی از دست رفته است اما هنوز در نقطه غیرقابل بازگشت نیستیم. البته زمان زیادی تا آن نقطه باقی نمانده است.
سردبیر شاید جای کامنت اینجا نباشه، اما این آمار ۲۰۰ نفر برای تبدیل وضعیت ایثارگران را از کجا آوردید که میخوان ببرن پیش وزیر برای تایید ، پس اون همه فازبندی برا چیبود،، چه ربطی به وزیر داره که تایید کند مگه وزیر نگفته تو کار نیروی انسانی نمیتونم دخالت کنم ممنون میشم روشنمون کنید
وزیر قراره هزینه شو بده
مخابرات میخواد بگه تعرفه رو بدن ایثارگری رو دارم اجرا می کنم
از همون فازبندی استفاده کردن
منم اطلاعاتم کافی نیست توی یکی از جلسات شنیدم
بنده خدا پروانه مخابرات یکیه این حرفها چیه خواهشا این مطالب رو ننویس
موازی کاری در سیستم های مخابرات و همراه اول بسیار مشاهده می شود که سر بار آنها از جیب مردم و سود مخابرات ایران که صاحب مخابرات مسی و همراه اول است هزینه می شود در ایستگاههای مختلف دو کانکس و دو شارژر و دو تجهیزات مستقل انتقال و دو کنتور برق و …نصب می شود که با تجمیع این سیستم ها در یک ایستگاه هزینه نگهداری نصف می شود و نصف تجهیزات به عنوان یدکی قابل استفاده است و موارد زیادی در ایستگاه همراه اولRTN و مخابرات سیستم ptn نصب کرده و بالعکس که با نصب یکی از این سیستم ها بر اساس نیاز مشکل انتقال و همراه اول حل می شود و یک سیستم اضافی در جای دیگر قابل استفاده است و همراه اول با اصرار بر عدم مشترک از امکانات عملا هزینه اضافی بر مخابرات ایران تحمیل می کند و گویی این همراه اول است که مالک مخابرات ایران است و جالب این است که کلا مخابرات استانها به ساز همراه اول می رقصند و هزینه های واقعی از همراه اول دریافت نمی کنند
اینم نظر همکار عزیزمون به لحاظ علمی که بازم تمام ماجرا نبود و حتی در مورد منابع انسانی هم کلی به نفع همراه و مخابرات می باشد و لازم نیست همراه یا مخابرات پیمانکار محلی جداگانه ای برای کارهای موازی بگیرند و تجمیع می شوند
به لحاظ منطقی و قانونی هم ، همه در جریان هستند که بعد از خصوصی شدن هم شرکت مخابرات با همراه یکی بود ولی متاسفانه چه سیاستی بود که در اولین فرصت همراه را جدا کردند!!!
سلام واقعا اگر مخابرات زیان ده است اعلام ورشکستگی کنند و مخابرات رابه دولت بازگردانند اما سهامدار میداند تنها ارگانی اداره مالیات نمیتوانند حساب کتاب کند مخابرات است منبع ۲ درآمد کشور بعد از وزارت نفت چرا خصوصی سازی در اداره برق و اب و گاز اتفاق نیفتاده. ؟؟ بله مخابرات ۴۰۰ ملیارد کسری بودجه در ماه دارد چون سهامدار مبلغ سود خود را هرماه برمیدارد و تنها مانده پول برای کارمند میگذارد
سوال اول : بکارگیری درست و صد درصد نیروها در جاهای مفید شرکت
دو واگذاری مشترکین فروش فیبر و تلفن ای دی اس ال به قسمت فروش خودمون بغیر از دفاتر خدماتی
سه کشیدن کابل های سرقتی مثلا برای بار سوم گرفتن هزینه از مشترک با هماهنگی و نرخ مخابرات
چهار خرابی های ۱۹۵ و تیکت ۲۰۲۰ بعد تحویل گرفتن کرایه برای راننده و هزینه نصب و تحویل
پنج اموزش دادن فیبر اف تی تی اچ و ای دی اس ال و وی دی اس ال و اکسز گتوی نوری و نصب انان
شش عذل کردن یکسری منسب های شغلی در مخابرات و تجمیع کردن در یک نقطه و متمرکز سازی کار های اداری
هفت موقع فروش هر نوع سرویس توضیح دادن به مشترک و اموزش مودم و تلپس و نگهداری از آن
در حداقلات
هشت زابطه بازی و موردی ها بیش از حد و حذف این نوع کارهای بغیر از ثبت خرابی ۱۹۵ و ۲۰۲۰و۲۰۱۱۷ اونم با دلیل و فرجه در اخرین تازیخ ثبت
نه اموزش نیروها در فیبر مفصل بندی زوج بندی بازسازی و گتوی و غیره در حدالامکان
اگر این اتفاقات بیفته چند نتیجه خیلی شگفت انگیز اتفاق خواهد افتاد
ده همسان سازی حقوق و بالا بردن انگیزه کاری بین همکارها
نتیجه این کارها
یک انگیزه کاری بالا
دو کرایه و هزینه و درامدزایی برای نیرو و خود شرکت
سه خود مشترک در نگهداری اموال مخابرات و نوع خرابی و رفع آن آگاه میباشد از انباشتگی کارها جلوگیری میشه
چهار همکاری مشترک ها با مخابرات و نگهداری از اموال مخابرات و خسارت های زیاد و تحمیل هزینه تای هنگفت به مخابرات اینجوری هزینه متحمل کم خواهد شد