مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

مالیات مترتب بر رفاهیات پرداختی به کارکنان مخابرات

مخابرات ما- سه شنبه عصر هم زمان با یک جلسه دشوار، پاسخ سوالات شما را گرفتیم در مورد تعلق مالیات به رفاهیات و پرداخت مالیات سه ماه گذشته.

 

مخابرات ما- خبری که شما برای ما فرستادید این بود :

– چنین مقرر شده است که از ابتدای ۱۴۰۳ بر پرداختی رفاهیات مالیات تعلق بگیرد. به همین این ماه معاونت مالی مالیات سه ماه را یک جا کم می کند.مبلغ ۴-۵ میلیون تومان از حقوق این ماه شاغلین کم می شود.

پس از آن دو سوال مطرح شده بود:

– اگر این کار قانونی است، چرا شرکت مخابرات تا بحال مالیات کم نکرده است؟

-چرا مالیات سه ماهه بصورت قسطی کم نشده؟ کاهش این مبلغ از حقوق ما را دچار مشکل می کند.

همین عامل باعث شد از حوزه معاونت مالی شرکت مخابرات ایران بخواهیم کارشناسان مالی برای ما کمی توضیح دهند که خبر درست و دقیق چیست.این امر عصر سه شنبه حدود ساعت ۱۶:۳۰ رخ داد، وقتی که جلسه بسیار سنگینی داشتم که خودم دبیر آن بودم.اما به هر شکلی بود با صبوری طرف مقابل توانستم پاسخ سوالات را بگیرم.

آنچه می خوانید برداشت من از مجموعه گفتگوست چرا که امکان نوشتن یادداشت نداشتم اما سعی می کنم آنها را دسته بندی و تقدیم کنم.

 

این قانون یک مرنبه از کجا درآمد؟ 

این قانون یک مرنبه از کجا درآمد؟ چرا به رفاهیات مالیات تعلق گرفته است. برای پاسخ به این سوال مطلبی منتشر کرده بودیم.در آنجا قانون کسر مالیات بطور شفاف توضیح داده شده بود : “به موارد پرداختی که تکراری باشد مالیات تعلق می گیرد.”

سپس این تکرار معنی شده.هر پرداختی که بیش از یک بار باشد تکراری است.کمک های نقدی ادارات و موسسات اگر ۶ ماهه باشد و یا فصلی صورت بگیرد باید مالیات پرداخت کند.

حوزه مالی شرکت مخابرات ایران معتقد است این قانون پیش از این هم بوده است اما این شرکت سعی کرده بود اجرای آن را تا زمان گیر دارائی مالیات نگیرد.اما از زمستان سال گذشته نیاز دولت به نقدینگی، موجب فشار دولت برای بستن راه های عبور از پرداخت مالیات شد و به شرکت مخابرات ایران برای پرداخت مالیات تاکید شد.این دستورالعمل برای شرکتهای اقماری مخابرات از جمله خدمات اول هم ارسال شد لذا از کارکنان خدمات اول بر اساس قانون از زمستان ۱۴۰۲ مالیات دریافت شد.اخیرا بنا به فشار دارائی به شرکت مخابرات، شرکت مجبور به کسر مالیات از رفاهیات شده است.این مالیات حتما باید از اول سال ۱۴۰۳ کسر و به دارائی پرداخت شود.

پس مالیات بر مبالغ رفاهی و حتی کمک های نقدی پرداختی به کارکنان تعلق می گیرد و چیز جدیدی نیست اما حالا مخابرات مجبور به اجرا شده است.

 

مبلغ ماهیانه این مالیات چقدر است؟

شما هم می دانید محاسبه مالیات باید نفر به نفر محاسبه شود اما در عین حال با دوستان حوزه معاونت مالی، مالیات  سه ماهه را در افراد مختلف بررسی کردیم.این مبلغ برای کارشناسان از یک میلیون و پانصد هزار تومان تا یک میلیون و هشت صد هزار تومان است.( یعنی ماهی حدود پانصد هزار تومان مالیات). برای مدیرانی که حقوق بیشتری دارند حداکثر مبلغ آن، دو میلیون و هشت صد هزار تومان بود.یعنی از مبالغ ۴-۵ میلیونی خبری نیست.بلکه بسیار کمتر از آن است.

 

چرا این مبلغ به صورت قسطی از حقوق کارکنان کم نشد؟

همه می دانیم در شرایط جاری هر کاهشی در حقوق مشکلاتی برای کارکنان ایجاد می کند. بنابراین کاهش قسطی بهتر از کاهش یک باره این مالیات است.اگر راه چاره ای نبود کارشناسان مالی همین کار را می کردند. اما آنها راه بهتری پیدا کردند.

اتصال مالیات رفاهیات به پرداختی رفاهیات و مناسبت ها می توانست کار بهتری باشد. به خصوص معوقات پرداخت نشده زیادی دارد اما نیاز به نقدینگی داشت.

در هر حال نهایتا معاونت مالی مجوز پرداخت حق لباس یک سال را ( حدود یک میلیون و دویست تا پانصد هزار تومان) به لیست حقوق اضافه کردند تا بخش زیادی از آن مالیات جبران شود.

بر این اساس، مالیات کسر شده از حقوق کارشناسان بسیار اندک می شود و نیمی از مالیات دیگر اقشار را پوشش خواهد داد.

 

آیا می شد مالیات از رفاهیات کسر نشود؟

خودتان بهتر می دانید این امر شدنی نیست.عدم پرداخت مالیات در سالهای گذشته قانونی نبوده است.

*****

در پایان از توضیحات کارشناسان مالی تشکر می کنیم.

 

 

1512190cookie-checkمالیات مترتب بر رفاهیات پرداختی به کارکنان مخابرات

Please rate this

0 1 2 3 4 5
32 نظرات
  1. محید می گوید

    خوبه که مدیران هنوز پول لباس را حق کارکنان میدونن

  2. ناشناس می گوید

    باسلام
    برای پرداخت رفاهیات بدون اخذ مالیات پیشنهادی دارم ، شرکت مخابرات می تواند رفاهیات را در کارت هدیه دائمی (یکبار مصرف نباشد) به صورت ماهیانه پرداخت نماید.

  3. همسر یک مخابراتی می گوید

    متشکرم ولی نظر من درانتظار تایید نشون داده می شد که بعد هم ثبت نشد.
    “عدم پرداخت مالیات غیرقانونی است ولی عدم پرداخت معوقات و فریز رفاهیات و… قانونی است،عجب!!!

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      به هر حال ما سه جا بیشتر نداریم برای کامنتها
      تایید شده ها
      در انتظار تایید
      جفنگ (اسپم)
      زباله دان (حذفی قطعی)
      اینجوری نیست که ما کامنتها رو بندازیم دور

  4. همسر یک مخابراتی می گوید

    سلام
    چرا یه نظر به حق و به دور از توهین باید عدم تایید بخورد؟

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      شما هیچ کامنت حذف شده ای در سال ۱۴۰۳ ندارین.هیچی!

  5. علیرضا می گوید

    من یک کارشناس هستم حدود سه ملیون و هفتصد هزار تومان مالیات ازم کسرشده چطور وقتی مجموع رفاهیات حدود ۳.۵ ملیون هست مالیات اون اینقدر میشه.هر کس اطلاعات دقیق داره برام توضیح بده.ممنون

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      سلام
      نباید این عدد باشه
      این مبلغ برای شما زیاده

    2. ناشناس می گوید

      ظاهرا با لحاظ کردن رفاهیات در حقوق برای مالیات، پله درصد مالیات ملعق گرفته یکی بالا می رود و در نتیجه کلا مالیات نزدیک به دو برابر قبل می شود.

    3. مریم می گوید

      من هم ۳.۵ کم شده آخه خدا را خوش میاد این همه ظلم!!!

      1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

        ۳و نیم برای این موضوع بوده؟
        باور کنید اشتباه می کنید

        1. مریم می گوید

          آره سردبیر. نتونستم فیش نگاه کنم ولی ۸۸۰۰ مالیات کم شده کارشناس هستم. قبلا ۴ و مقداری الان ۸۸۰۰ !!!

          1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

            یعنی ۸ میلیون و هشتصد هزار تومن مالیات گرفتن؟

    4. عباس می گوید

      سردبیر کسورات خیلی کم شده از من ۸۸۰۰ کلا. خسته شدیم بخداااااااا

      1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

        ۸ میلیون و هشتصد؟

    5. محمد امیدوار می گوید

      سلام
      مالیات تصاعدی است و مبلغی که اخیراً مشمول مالیات گردیده و اضافه شده با بالاترین نرخ جدول شمول مالیاتی محاسبه شده است لذا از این نظر تناسبی با مالیات مکسوره قبلی ندارد مضاف بر اینکه در مالیات مکسوره ماه های پیش مبلغ معافیت ماهیانه نیز در نظر گرفته بودند.
      لینک زیر اطلاعات مفیدی در این باره به شما می دهد
      https://www.sepidarsystem.com/blog/tax-exemption/

  6. مخابراتی بینوا می گوید

    با سلام جناب سردبیر لطفا از حضرات سؤال کنید مجموع رفاهیات که به ۴ ملیون نمی رسد چگونه شامل مالیاتی حدود ۱.۵ ملیون می شود.لطفا ما را آگاه بفرمایید.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      این برای سه ماه بوده
      ماهی ۵۰۰ تومن

      1. ناشناس می گوید

        نه جناب آرشیان، معوقه دو ماه نزدیک ۲/۷۰۰ شده یعنی ماهی بیش از ۱/۳۰۰

  7. شهرام می گوید

    با سلام دوباره تاکنون چندین بار حضوری و تلفنی با واحد صندوق ۶ درصد در خصوص پرداخت مبلغ صندوق بازنشستگان ۱۴۰۱ پرسو جو کردم ولی متاسفانه تاکنون پاسخ میدهند مخابرات ایران که بدهی خود را به صندوق تهران نداده و تهران هم که پول ندارد . این آقایان که خود را موظف به پرداخت مالیات از رفاهیات بازنشستگان میدانند چرا خود را موظف به پرداخت بدهی خود به صندوق ۶ درصد مخابرات تهران نمی‌دانند و چرا مدیر منطقه تهران اینقدر منفعل عمل میکند . اون از بد قبولی ایران در پرداخت سنوات بازنشستگان ۱۴۰۱که بجای خرداد ماه که در بخشنامه به آن اشاره کرده بود که در اسفند ماه سنوات بازنشستگان را پرداخت نمود که ضرر بزرگی به آنان زد و این هم از صندوق ۶ درصد . سودی که از را راه نصیب هر کسی میشود نمی بخشیم .

  8. شهرام می گوید

    با سلام . آیا مخابرات آنقدر که خود را موظف به پرداخت مالیات از رفاهیات کارکنان میداند . آیا افزایش رفاهیات برابر مقررات و با توجه به افزایش های قانونی صورت میگیرد ؟

  9. ابراهیم... می گوید

    جناب سردبیراز چند سال پیش یعنی حدودا از سال ،۹۲مالیلت ما شرکتی ها رو که تو مناطق محروم وکمتر توسعه یافته کار میکنیم و میبایست شامل ۵۰درصد تخفیف مالیاتی می‌شدیم ولی این پول رو ما پرداخت کردیم و چندین بار هم نامه نوشتیم و چیزی نیست که صدقه سری کسی باشه و بهرحال جز قانون دولت هست .وحال ما نمی‌دانیم این حق ما با چی جبران میشود

  10. ناشناس می گوید

    سلام سر دبیر عزیز
    از حقوق چه خبر ؟

  11. انتظار می گوید

    سلام سردبیر محترم چه خبر از واریز حقوق خرداد

  12. کارشناس می گوید

    باتشکررفاهیات برای تمام سطوح پستی یکسان میباشد پس میزان مالیات هم درپستهای مختلف برای این مورد یکسان میباشد اما مجموع حقوق متفاوت است ودرنتیجه کارکنان ساده ازاین یکجا مالیات کسر کردن آسیب میبینند ومتاًثر میگردند

  13. ناشناس می گوید

    با تشکر از سردبیر محترم
    فقط یه سوال به ذهن بنده رسید و اون هم اینه که با توجه به توضیحات همکاران مالی( هر پرداختی که در طول سال حداقل یک بار تکرار بشه، مشمول مالیات است ) چرا این قانون در مورد عیدی صدق نمیکنه
    چون عیدی فقط یک بار در سال پرداخت میشه ولی هرسال پس از کسر مالیات واریز میشه

    1. محمد امیدوار می گوید

      با سلام
      مالیات هر فرد در نظام مالیاتی براساس مجموع درآمدهای فرد بابت حقوق وعیدی و سایر دریافتی ها پس از کسر معافیت کل سالانه فرد در سال احتساب می گردد و در تیرماه سال بعد با توجه به علی الحساب و حدودی بودن مالیات دریافتی در طی ۱۲ماه سال اصطلاحا استحقاقی و دریافتی می گردد و کسر و اضافه دریافتی از حقوق کسر یا برگشت می شود درضمن بخشی از عیدی سالانه نیز دارای معافیت مالیاتی می باشد که همه ساله بر اساس فرمول محاسبه و اعلام می گردد

  14. ناشناس می گوید

    سلام سردبیر محترم
    مگر به شرکتی های خدمات اول رفاهیات میدن که به شرکت هم نامه زدن؟؟؟

  15. شرکتی می گوید

    برادر ما سیمبان راننده ها هم همین مشکل رو داریم سه ماه کرایه نمیدن بعد رو فیش حقوقی کرایه اضافه میکنن بعد کلی مالیات کسر میشه . فقط فرقش اینه که حرف شما رسمی ها شنیده میشه و به عنوان همکار لااقل بهتون نگاه میکنن . ولی به ما میگن همینه که هست …..

  16. ناشناس می گوید

    واقعاً ماهی ۱۳۰۰ منطقی نبود! با گسترش آیتم های مشمول مالیات به رفاهیات، در شرایط فعلی (فریز رفاهیات) فقط ۴ تومن بیشتر مشمول مالیات میشد و نهایتاً این افزایش آیتم ها منجر به افزایش یک پله ای مالیات میشد! ولی افزایش ۱۳۰۰ ماهیانه مالیات، برای من که مالیاتم ماهیانه ۱۳۰۰ هست به معنی افزایش ۱۰۰ درصدی مالیات بود که اصلاً منطقی نبود و مشکلی در کار بود!

    1. محمد امیدوار می گوید

      با سلام
      پرداختهای قبلی شما مشمول ۱۲ میلیون معافیت ماهیانه و نرخ تصاعدی ابتدای جدول مالیات بوده است و پرداختی اخیر با بالاترین نرخ شمولیت مالیات محاسبه شده است

      1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

        میشه یه ذره بیشتر توضیح بدین

نظرات بسته شده است.