نامه مدیرعامل سابق شرکت مخابرات؛ تشریح مشکلات و پیشنهادهای اصلاحی
مخابرات ما (به گزارش سیتنا)- مجید سلطانی، مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران در نامهای خطاب به کارکنان شاغل و بازنشسته این شرکت که در اختیار سیتنا قرار گرفت، نوشت:
سلام به همه همکاران شاغل و بازنشسته مخابرات در سراسر کشور،
در طول چهار سال که در مخابرات خدمت کردم، تمام توان خود را برای پیشرفت و حل مشکلات شرکت در همه زمینه ها مصروف داشتم. در بعضی از حوزه ها موفق و در برخی توفیق کامل حاصل نشد. در کارهای بزرگ انحراف از برنامه و هدف محتمل است، لذا از خداوند متعال می خواهم اگر کوتاهی صورت گرفته بر من ببخشد و از همکاران طلب حلالیت می کنم.
به منظور تنویر افکار و احقاق حقوق از دست رفته کارکنان مظلوم مخابرات و سهامداران حقیقی و سهام عدالت، مطالبی را در قالب توضیحات و پیشنهاد عرض می کنم.
آذرماه ۹۹ که مخابرات را تحویل گرفتم، ناترازی درآمد هزینه وجود داشت و از طرف دیگر حساب های شرکت فاقد موجودی بود و قبل از تحویل شرکت با صدور چک های متعدد تا چندین ماه بعد هم منابع شرکت هزینه شده بود و از طرف دیگر با عقد قراردادها با نام مشارکت، بخشی از منابع مخابرات ایران تضییع شده و نتیجه آن بدهی های سنگین مالی بود، به طوری که پرداخت بخشی از حقوق و عیدی با اخذ تسهیلات از بانک صورت گرفت که عمده این ناترازی به دلیل سیاست گذاری غلط در حوزه رگولاتوری بوده است.
از طرفی ابلاغ طرح همکدسازی در سال ۹۳ و عدم تامین منابع و ابطال مصوبات کمیسیون از سوی دیوان عدالت اداری، کمر مخابرات را شکست، لذا به منظور جبران خسارت با پیگیری فراوان فرمول دریافت هزینه های تلفن ثابت توسط شورای رقابت در خرداد ۱۴۰۰ مصوب و به وزارت ارتباطات ابلاغ شد که باید عدد گذاری فرمول شورای رقابت توسط کمیسیون تنظیم مقررات صورت می گرفت. در سه ماه پایان وزارت آقای جهرمی در این خصوص تصمیمی گرفته نشد، آقای زارع پور در آذرماه ۱۴۰۰ کمیسیون تنظیم مقررات را برگزار و با اینکه کمیته تخصصی سازمان حداقل هزینه نگهداری خطوط تلفن را ۲۱۵۰۰ تومان در ماه تشخیص داده بود، کمیسیون عدد ۱۴۸۰۰ تومان را تصویب کرد البته با این شرط که مخابرات ایران تعهد توسعه ۵/۱ میلیون پورت فیبرنوری و توسعه شبکه انتقال چند استان را بپذیرد که هزینه این سیاست از اضافه درآمد عدد تصویب شده طی دو سال بیشتر بود و هر آنچه کتبا و شفاها بیان کردیم مقبول نیفتاد.
مصوبه فوق برای ستاد تنظیم بازار ارسال و هفت ماه در ستاد خاک خورد، جلسه برگزار و نهایتا مصوب شد از خطوط روستایی هزینه ای اخذ نشود (تقریبا ۴۰۰۰۰۰۰) مشترک و مصوبه برای مشترک خانگی طبق جدول، تهران ۲۰ هزار تومان و مراکز استان ۱۵ هزار تومان و شهرستانها ۱۰ هزار تومان در ماه اجرا شود و برای جبران هزینه های خطوط روستایی از خطوط تجاری دو برابر جدول فوق هزینه اخذ گردد. مصوبه دو ماه دیگر خاک خورد و در مردادماه ۱۴۰۱ ابلاغ شد، بدون ابلاغ بخش تجاری و تاکنون مشترکین خانگی و تجاری یک اندازه هزینه پرداخت می کنند! با ابلاغ مصوبه با این کیفیت میانگین دریافتی مخابرات ۹۵۰۰ تومان در ماه شد، یعنی بعد از ۹ ماه ۱۴۸۰۰ تومان مصوبه در عمل شد ۹۵۰۰ تومان!
تعرفه LSS که اجاره سیم مخابرات توسط شرکتهای FCP که در سال ۸۲ ماهیانه ۱۰۰۰ تومان بوده هنوز هم ۱۰۰۰ تومان باقیمانده است، یعنی سود این شرکت ها از جیب کارکنان مخابرات باید تامین شود، زیان ناشی از این تصمیمات در چهار سال گذشته، ۶ هزار میلیارد تومان بر آورد شده که اگر تصمیم درست گرفته می شد توسعه زیرساخت و حل مشکلات کارکنان تواما اتفاق می افتاد.
راه حل:
اکنون با انتصاب مدیرعامل جدید شرکت مخابرات، برای برون رفت سریع از مشکلات لازم است اقدامات مشروح زیر در کوتاه مدت جامعه عمل بپوشد وگرنه با تغییرات مدیریتی در هر سطحی به نتیجه مطلوب نخواهند رسید، مبین این موضوع تغییرات مداوم و کوتاه مدتی بود که بعد از سال ۸۸ انجام گرفته و نه تنها تاثیر مثبتی نداشته بلکه هر سال از سال قبل وضع بدتر شده؛
۱- تصویب واگذاری حداقل ۲۰۰۰ میلیارد تومان در هیئت وزیران از محل حق السهم همراه اول و اختصاص به مخابرات تا پایان ماه جاری در قالب قوانین دائمی موجود مصوب مجلس شورای اسلامی
۲- تصویب و ابلاغ تعرفه خطوط تجاری، روستایی و LSS تا پایان ماه جاری
۳- تصویب و اختصاص سالانه ۱۰ همت طی سه سال آینده برای اجرای طرح تحول بنیادین شبکه مخابرات ایران (طرح طوبی) و اخذ تعهد از سهامدارن عمده مبنی بر مولد سازی دارایی ها و سرمایه گذاری ۶۰ همت طی سه سال آینده در طرح فوق
امید دارم با اقدامات عملی در آینده نزدیک شاهد حل مشکلات مخابرات خصوصا کارکنان اعم از شاغل و بازنشسته باشیم و برای مدیرعامل محترم نیز آرزوی توفیق دارم.
انتهای پیام
کاش میشد با یه حلالم کنید تمامش کرد حق الناس کردی برادر باید جوابگو باشی
انگیره و میل من برای کاربعداز رفتن سلطانی بیشتر شده است البته باید ببینیم مدیرعامل جدید چه تفکروعقیده ای دارد آیا ادامه دهنده راه سلطانی هست ؟ یا خیراگر به نیروی انسانی اهمیت بدهد و نیازهای آنها رابرآورده کند با تلاش مضاعف دوباره مخابرات را مثل اول میسازیم امیدوارم دوران سیاهی بسر آمده باشد