مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

شما نوشته اید- نگاهی به آمار پروژه های افتتاحی.

[box]مخابرات ما – آنچه می خوانید نگاهی آماری است به افتتاحات اخیر استانها.نویسنده آن یکی از اعضای سایت است.[/box]

مخابرات ما (خواننده و عضو سایت- منتقد) –

[box]سلام به همکاران مخابراتی و میلاد پر خیر و برکت حضرت ولی عصر ع را تبریک عرض می نمایم.
وقتی خبر مربوط به مراسم افتتاح پروژه های استان اصفهان به مناسبت هفته ارتباطات را مطالعه می کردم. متوجه اعداد و ارقام نیمه نجومی اعلام شده توسط آن استان شدم و بنابر این به سراغ اینترنت رفتم تا ببینم قضیه چیست؟ برای اینکه شما نیز در جریان قرار گیرید برخی از ان اطلاعات را برای شما آورده ام امیدوارم ارایه چنین بحثی باعث اصلاح و به نظم آوری برخی آشفتگی ها در شرکت مخابرات ایران شود.
تعداد پروژه های استان اصفهان ۱۰۳۱ پروژه و میزان سرمایه گذاری آن ۱۱۸۳ میلیارد ریال بیان شده است. به نظر شما آیا چنین اعداد و ارقامی می تواند درست باشد؟ اصول بیان نمودن این اعداد و ارقام چگونه است؟ و به چه نحوی کنترل می شوند؟ این اعداد و ارقام چقدر باشند نشاندهنده خوب بودن و یا بد بودن است؟
در صورتیکه به حسابهای مالی استانها نظر بیاندازید ۱۱۸۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری تقریبا مربوط به دو استان بزرگ کشور و یا دو برابر بودجه سرمایه ای استان اصفهان می باشد. چه شده است که استان اصفهان توانسته است این میزان که خارج از اعداد بودجه ای ان می باشد سرمایه گذاری کند؟
استان اصفهان در تاریخ مشابه در سال قبل تنها ۴۳۱ میلیارد ریال افتتاح پروژه و اعلام سرمایه گذاری کرده است که این عدد نشان می دهد در سال جاری استان اصفهان تقریبا ۳ برابر سال گذشته خرج کرده است! کسی که اهل امور توسعه ای باشد متوجه است که جایی از کار می باید اشکال داشته باشد!
همچنین در سال ۹۳ باز هم در همین ایام هفته ارتباطات این عدد ۱۴۷ میلیارد ریال اعلام شده است. هر چند رشد میزان پولی سرمایه گذاری در هر سال به نحوی با توجه به رشد تورم معقول است ولیکن نه با چنین تفاوتهای قابل ملاحظه ای و البته بدون اینکه محل خرج کردن وجود داشته باشد.
یک احتمالی که وجود دارد این است که استان اصفهان پیش پیش در حال مصرف کردن اعتبارات سرمایه ای سالهای بعدی خود می باشد. در اینصورت این استان در سالهای بعدی به کمبود پول شدیدی روبرو خواهد بود که شاید دیگران بجز مدیران فعلی مخابرات می باید پاسخ ان را بدهند.
در همین هفته گذشته استان اذربایجان شرقی ۳۳۷ پروژه با ۶۸۲ میلیارد ریال افتتاح نمود. چنانچه ملاحظه می کنید اعداد و ارقام استان اصفهان با استان آذربایجان شرقی خیلی متفاوت است. در حالیکه از لحاظ اندازه دو استان تفاوتهای فاحشی را ندارند. پس این تفاوت مربوط به چه چیزی می شود؟
مطمئنا موضوعی که وجود دارد نداشتن یک رویه یکسان برای تمام استانها در اعلام این اعداد و ارقام می باشد. ممکن است هر استان به شیوه ای طرحها و پروژه های خاص خود را می شمارد و نهایتا با منطق خاصی ان ها را ارزش گذاری و برآورد می کند. ممکن است استان اصفهان اضافه کردن یک کارت سوئیچ را نیز یک پروژه قلمداد کند و استان دیگری تمام افزایش کارتها را یک پروژه قلمداد می کند. ممکن است استانی پروژه های سیار خود را اضافه کند ولی استانی دیگر بدلیل اینکه دارایی مرتبط با آن مربوط به استان نمی شود را جزو سرمایه گذاری در استان تلقی ننماید.
در هر صورت کار سلیقه ای شده و هر مدیرعاملی بسته به روحیاتش سعی می کند به نحوی این اعداد و ارقام را نمایش دهد. در زمان آقای دکتر سیدهاشمی که در مقابل جبهه دولت علاقه داشت اعداد سرمایه گذاری را بزرگ جلوه دهد برخی از مدیران عامل استانها از این فضا استفاده کرده و هر انچه توانستند سال به سال اعداد خود را متورم نشان دادند و کسی هم به انها نمی گفت این اعداد چگونه بدست امده است!
جالب است در همین هفته ارتباطات استان خراسان از استان اصفهان پیشی گرفته و راه اندازی ۱۲۲۴ پروژه با مبلغ سرمایه گذاری ۲۰۶۰ میلیارد ریال را اعلام کرده است. استان گیلان نیز مبلغ افتتاح هایش به ۱۱۶۰ میلیارد ریال رسید در حالیکه تنها ۴۴۷ پروژه بیشتر نداشت. استانهای گلستان، یزد و زنجان نیز به ترتیب اعداد ۴۱۸، ۳۴۰ و ۵۰۰ میلیارد ریال را اعلام کرده اند.
چنین فضایی با چنین اعداد و ارقام نشان از ناهماهنگی، بی قانونی و خودرایی دارد. و در صورتیکه شرکت مخابرات ایران مدعی است که قادر است کل شرکت مخابرات ایران را بصورت متمرکز مدیریت کند پس در این چند سال گذشته چطور نتوانسته است مهمترین و حساسترین موضوع شرکت که بحث سرمایه گذاری است را ساماندهی کند؟ و اگر شرکت مخابرات ایران از این ناهماهنگی در مقابل دولت سود می برده است اکنون که مدیران جدید شرکت مخابرات ایران قایل به شفافیت هستند چگونه می خواهند با این موضوع کنار بیایند و یا اینکه ان را اصلاح کنند.
باید نشست و دید چه پیش خواهد امد.[/box]

شمانیز می توانید نظرات خود را در زاین زمینه ارسال کنید.

ضمن اینکه حق پاسخگویی برای استانهای ذکر شده در این نوشته همچنان وجود دارد.البته انتظار می رود حتما پتسخگوی انتقادات باشند.

 

601650cookie-checkشما نوشته اید- نگاهی به آمار پروژه های افتتاحی.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
8 نظرات
  1. خودمونی می گوید

    وقتی این افتتاح ها با ساخت یه انیمیشن و فضا سازی چند روزه انجام میشه چی باید گفت !!!!!!!!!

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      بله؟!
      یه ذره بیشتر باید توضیح بدی ها!
      این پیرمرد رو اینقدر دنبال اطلاعاتت نکش!
      بگو چه خبره دیگه!

  2. همکار می گوید

    سلام همکاران همه از نزدیک شاهدهستید یک پروژه راچند بار افتتاح می کنند کافیست صاحبنظران
    گزارشات استانهارا جمع اوری کنند به تناقضات آماری شدیدی می رسند که لازم است هیات مدیره ومدیر عامل جدید آمارهای 1388 تا1395 در گزارشات رسانه ای بررسی و سامان دهی نمایند .

  3. Alirezaa می گوید

    با سلام
    یعنی واقعا هیچ سیستم نظارتی و کنترلی نیست که به این همه تبلیغات واهی و افسانه ای پاسخگو باشد؟
    اگر اینگونه هست که نوشته شده پس چرا استانها اعلام ورشکستگی می کنند؟
    چرا سود سهام هر سال کم و در حد نرخ تورم هست؟
    آیا با افکار عمومی و اعتماد سهامداران بازی می شود؟!!

  4. محمد صادق قدرتی می گوید

    عجب!!!!!!!
    این همه نابسامانی تبلیغی یا
    خیلی عجیب به نظر می رسد
    و
    یا حقیقتی است که با نظر مخابرات ایران متناقض است

    بهتر است که مدیران مخابرات ایران پاسخگو و شفاف ساز باشند

  5. ناشناس می گوید

    دقیقا استانهایی که اهل هیاهو و بزرگنمایی هستند آمارشان غیر منطقی است.

  6. م می گوید

    متشکرم ، نکته ی کلیدی است!!!!افتتاح یک پروژه باید تعریف شود، پروژه ای که 5 فاز دارد ، آیا باید 5 بار افتتاح شود؟ مدیریت پروژه ،تطبیق پیشرفت مالی و فیزیکی را توسط چه مقام ذیصلاحی به تایید می رساند؟

    در مورد پیش خوری از بودجه، بدون توجه به قیمت تمام شده ، چه کسی باید پاسخگو باشد؟
    در مورد افتتاح های گیلان ، به همین نکته اشاره کرده بودم.

    1. کارمند می گوید

      سلام عیدتان مبارک

      این آقای “م” جایی نوشته بودند که :

      آقای سید هاشمی به “فیضی”، رسیدند که نپرس!

      اگر واضح تر توضیح دهند مارا که تشنه شنیدنش شده ایم خوشحال خواهند کرد.

نظرات بسته شده است.