مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

بررسی مدیریت بحران مخابراتی در حادثه انفجار لوله گاز در شهران

[box]مخابرات ما- در پی وقوع انفجار در منطقه شهران تهران , روزنامه ایران در باب مدیریت بحران در مخابرات مقاله ای دارد که می خوانید:[/box]

tahlil-analiz-nazar-80x250مخابرات ما (همراه ) -ایران نوشت: در پی وقوع انفجار در منطقه شهران تهران و تخریب کامل خطوط انتقال اصلی تلفن ثابت (کابل‌های مسی و فیبر نوری)، ارتباطات 500 هزار مشترک اپراتور اول و 50هزار تلفن ثابت در این منطقه قطع شد.

شرکت مخابرات ایران با تشکیل گروه بحران توانست با عملیات فیبرکشی هوایی به‌طول 2کیلومتر ، از طریق ایجاد خطوط ارتباطی رادیویی جدید برای سایت‌های پیرامونی منطقه مذکور و رومینگ ملی ارتباطات از طریق اپراتور دوم، ارتباطات تلفن همراه مشترکین منطقه را برقرار کند. از سوی دیگر با تغییر مسیر ارتباطی و دایورت‌کردن (Divert) تلفن‌های ثابت بر روی تلفن همراه مشترکین ارتباط بسیاری برقرار شد ولی تلفن ثابت 7هزار مشترک هنوز اختلال دارد که تا دو هفته آینده وصل خواهد شد. با توجه به عمق وقوع حادثه و پوشش ارتباطات در منطقه، آیا عملکرد شرکت مخابرات ایران مطلوب ارزیابی می‌شود یا خیر؟ با توجه به این تجربه آیا بخش ارتباطات کشور آمادگی رویارویی با حوادثی با گستردگی وسیع تر و حتی بلایای طبیعی دارد؟ کارشناسان به این سؤالات «ایران» پاسخ دادند.

آمادگی اپراتورها برای وقوع حوادث وسیع‌تر
«در حادثه انفجار منطقه شهران، شرکت مخابرات ایران با اتخاذ راهکار کوتاه مدت توانست ارتباط 500 هزار مشترک همراه اول را برقرار کند، بنابراین عملکرد خوبی داشته است.»

حسین فلاح جوشقانی، معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: حادثه شهران حادثه بزرگی بود و با انفجاری که در منطقه روی داد، یکی از مراکز اصلی تلفن ثابت تخریب و در پی آن ارتباطات تلفن‌های ثابت و همراه بسیاری از مشترکین غرب تهران که از سوی 600 سایت تأمین می‌شد، قطع شد. از آنجایی که باید سریع ارتباط 500هزار مشترک برقرار می‌شد، شرکت مخابرات و اپراتور اول در نخستین فرصت با استفاده از راهکار کوتاه مدت و مذاکره با اپراتور دوم ایرانسل ارتباطات برخی از مشترکین را از طریق رومینگ ملی (که یکی از کارکردهای آن پوشش اپراتورهای دچار اختلال شده است) پوشش داد. هر چند به دلیل انتقال و بار ترافیکی بالا برقراری ارتباط خیلی باکیفیت نبود. از سوی دیگر و به طور موازی با برقرای ارتباطات رادیویی و جایگزین کردن فیبرهوایی به جای فیبرنوری ارتباطات شبکه اپراتور اول به حالت طبیعی برگشت. فلاح درباره 50هزار تلفن ثابت نیز می‌افزاید: چون علاوه بر فیبرنوری، کابل‌های مسی منطقه نیز از بین رفته و جایگزینی کابل‌های مسی زمانبر است از این‌رو ارتباط تعدادی از مشترکین تلفن ثابت روی تلفن همراه آنها دایورت شد تا از طریق تلفن همراه سرویس دریافت کنند ولی هنور تلفن‌های ثابت 7هزار مشترک اختلال دارد که با پیگیری‌هایی که رگولاتوری به عنوان ناظر انجام می‌دهد، پیش‌بینی می‌شود تا 15 روز آینده تلفن ثابت مشترکین منطقه وصل شود.

معاون سازمان رگولاتوری درباره سؤال «ایران» مبنی بر اینکه اگر حادثه وسیع‌تری در شهرها مانند تهران رخ دهد، آیا آمادگی لازم برای برقراری ارتباط وجود دارد می‌گوید: اگر حادثه بزرگتری مانند بلایای طبیعی در کشور رخ دهد برقراری ارتباطات به شکل روزمره و عادی نخواهد بود ولی ارتباطات اضطراری بخصوص برای مسئولان کشور جهت مدیریت کنترل بحران برقرار خواهد شد. وی با بیان اینکه اپراتورها، سایت‌های قابل حمل که برای شرایط بحران و اضطرار طراحی شده را در اختیار دارند و باید در محل‌ها جایگزین کنند، می‌افزاید: همه اپراتورها طبق پروانه خود باید طرح‌های جایگزین داشته باشند که بتوانند در زمان حادثه ارتباطات حیاتی را برای کنترل مدیریت از سوی مسئولان برقرار کنند. از سوی دیگر برای اینکه اپراتورها در استان‌ها آماده باشند برگزاری مانور طراحی شده است و اخیراً مانوری نیز در مازندران برگزار شد تا اپراتورها هشدارها را از طریق پیامک به مردم اطلاع دهند و اینکه بلافاصله سیستم‌های جایگزین مانند سایت‌های پرتابل و سیار خود را فعال کنند. فلاح در ادامه می‌گوید: از سوی دیگر اپراتورها پدافند غیرعامل دارند و پیوستی نیز به آنها ابلاغ شده است تا در موقع بحران سایت‌ها و مراکز حیاتی را پوشش دهند بنابراین برای برقراری ارتباط در مواقع بحرانی مشکلی وجود ندارد ولی برای اینکه ارتباطات نرمال شود باید شبکه جایگزین شود که در حوادثی مانند بلایای طبیعی ممکن نیست.

استفاده از رومینگ ملی در زمان بروز حادثه
«اکنون سیستم‌های مخابراتی به گونه‌ای ساخته شده اند که اگر شبکه ارتباطی و مخابراتی در منطقه‌ای دچار حادثه شود، می‌توان از مسیرهای دیگری ارتباطات را برقرار کرد و امروزه دیگر برقراری ارتباطات منوط و وابسته به یک بخش و مسیر نیست مگر اینکه اتفاق خاص و نادری در منطقه حادثه دیده روی دهد.»

صابر فیضی مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: اگر حادثه در طول مسیر اتفاق افتاده باشد براحتی می‌توان مسیرهای دیگری را انتخاب و ارتباط مناطقی که دچار اختلال شده را در نخستین فرصت ممکن برقرار کرد.
مدیرعامل سابق شرکت مخابرات ایران که از منطقه حادثه دیده شهران بازدید کرده می‌افزاید: حادثه در این منطقه به طور دقیق در نقطه تلاقی کابل‌ها و فیبرنوری دو مرکز اتفاق افتاده و حدود 12 کابل دو هزار و 400 صوتی به‌صورت کامل سوخته است. از سوی دیگر چون حادثه در کنج تهران که انتهای مسیرهای مخابراتی است رخ داده در چنین شرایطی امکان تغییر مسیر ارتباطی به طور کامل در منطقه شهران وجود نداشت. با توجه به بدی حادثه همین که توانستند ارتباطات منطقه را از طریق رادیویی و رومینگ ملی برقرار کنند به نظر من شرکت مخابرات ایران خوب عمل کرده است.

فیضی کارشناس مخابرات در پاسخ به این سؤال که هر لحظه ممکن است حادثه‌ای در گوشه‌ای از شهر اتفاق افتد بنابراین بهترین راه برقراری ارتباط در چنین مواقعی چیست که وی به بحث رومینگ اشاره کرده و می‌گوید: استاندارد همان استفاده از رومینگ ملی است و فکر می‌کنم برای حادثه‌های وسیع‌تر مانند زلزله در تهران پیش‌بینی‌های لازم دیگری نیز شده است. از سوی دیگر تمام مراکز مخابراتی به هم متصل هستند و در صورت وقوع حادثه غیر از زلزله و دیگر بلایای طبیعی براحتی می‌توان مسیر برقراری ارتباطات را تغییر داد. مانند حادثه بازار تهران که چند سال پیش رخ داد و کل مرکز مخابراتی از بین رفت ولی در ارتباطات تلفن همراه اختلالی ایجاد نشد.

فعال کردن ارتباطات ضروری در مواقع بحران
«ارتباطات تلفن همراه اول در منطقه خیلی سریع از طریق رومینگ وصل شد واین نشان می‌دهد اپراتور اول (همراه اول) بسرعت توانسته بود اختلال را رفع کند بنابراین عملکرد آنها به مطلوب نزدیک است.»

رمضانعلی سبحانی فر، عضو کمیسیون صنعت و معدن با بیان مطلب فوق به «ایران» می‌گوید: لازم است استفاده از رومینگ را در کشور نهایی کنند چرا که یکی از مواردی است که می‌تواند مشکل ارتباطات و قطعی آن را در مواقع وقوع حادثه کاهش دهد. نماینده سبزوار درباره تلفن ثابت نیز می‌گوید: وضعیت تلفن ثابت متفاوت و احیای آن زمانبر است ولی مهم این است در شرایط اینچنینی بتوانیم ضرورت‌ها را اجرا کنیم. به عبارتی در شرایط بحرانی و حادثه همین که ارتباط تلفن‌های همراه برقرار شود، کافی است.

سعید کیایی، مدیر روابط عمومی اپراتور دوم (ایرانسل) نیز با بیان اینکه اپراتور دوم تلفن همراه، اپراتوری بود که به محض اطلاع از قطعی تلفن اپراتور اول ارتباطات رومینگ ملی را برای ۹۰هزار نفر از مشترکین همراه اول برقرار کرد، به «ایران» می‌گوید: باید توجه داشت که رومینگ، یک طرح ملی است تا در مواقع بحرانی بتوان اختلالات را رفع کرد از این‌رو با توجه به مشکل پیش آمده برای برقراری ارتباط مشترکین همراه اول، اپراتور دوم در نخستین ساعات وقوع حادثه ضمن انجام اقدامات لازم برای مدیریت بحران، امکان استفاده از رومینگ را با هماهنگی‌های لازم برقرار و استفاده مشترکین اپراتور اول از شبکه ارتباطی اپراتور دوم را فراهم کرد.

کیایی می‌افزاید: اپراتور اول از زمان راه‌اندازی شبکه تلفن همراه، «طرح پایداری شبکه در شرایط اضطراری» را اعمال کرده و در مواقع بروز بحران، تمامی اقدامات لازم را براساس برنامه از پیش طراحی شده در شرایط اضطراری، به انجام رسانده است. همان‌طور که پیش از این در موارد بحرانی مناطق زلزله زده، سیل زده و… در اسرع وقت ارتباطات را برقرار کرد.

613040cookie-checkبررسی مدیریت بحران مخابراتی در حادثه انفجار لوله گاز در شهران

نظرات بسته شده است.