مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

مخالفین افزایش قیمت چه می گویند؟

[box]مخابرات ما – باید بدون حساسیت نظرات مخالفین افزایش تعرفه را خواند و بر اساس آگاهی تصمیم گرفت یا نظر داد.این مطلب ذر خبرگزاری مشرق منتشر شده است.

نویسنده با زیرکی سعی کرده ضمن تعریف و تمجید وزارتخانه, وزیر را به مخالفت با افزایش تعرفه وادارد.[/box]

****

khabar-gozaresh-2-250-80tahlil-analiz-nazar-80x250مخابرات ما (همراه -منبع  مشرق)-  مدتی است که بحث تغییر تعرفه های مخابراتی شاه کلید صحبتهای مدیران مخابراتی کشور است. مخابرات ایران که سخن از ورشکستگی در برخی استانها دارد، به دنبال افزایش تعرفه هستند و میگویند دخل و خرج با هم همخوانی ندارد. وزارت ارتباطات نیز همواره اعلام کرده افزایش تعرفه نیازمند ارائه برنامه توسعه توسط مخابرات است. تغییرات مدیریتی همسو با نظر وزارت ارتباطات بالاخره انجام شد، برنامه توسعه ای هنوز اعلام نشده اما رییس سازمان تنظیم مقررات در مصاحبه ای افزایش تعرفه را اعلام کرد. هنوز معلوم نیست وزارت ارتباطات بر اصول خود مانده یا خیر اما این سوال بی پاسخ است که برنامه توسعه کجاست. شاید استدلال« قیمت سه تومان در هر دقیقه بسیار ناچیز است»، استدلال درستی باشد اما پسرفت شبکه مخابرات ایران نیز یک واقعیت مشهود است.

یک افزایش قیمت و یک کاهش؛ کدام درست است؟

چندی پیش تغییری در شرکت ارتباطات زیرساخت کلید خورد، مدیری جوان سکان هدایت این شرکت را بر عهده گرفت و در اولین اظهار نظرها گفت که مهمترین برنامه اش کاهش سود زیرساخت به نفع محتوای داخلی و توسعه شبکه ملی اطلاعات است. حرفی که خیلی ها ابتدا گمان داشتند شعارگونه است اما این مدیر جوان به وعده خود در کمتر از یک ماه عمل کرد، مراکز NIX تهران و شیراز راه اندازی شد و هزینه اتصال ارتباطات داخلی نزدیک صفر شد و هزینه اینترنت تا 40٪ کاهش یافت و هزینه ارتباطات بین استانی تا 80٪.

آذری جهرمی گفته این تغییرات تا 630 میلیارد تومان درآمد زیرساخت را کاهش داده اما نگاه استراتژیک بنده به تکلیف حاکمیتی راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و همچنین بزرگ شدن بازار و بیشتر شدن درآمد بخش ICT کشور است. او اشاره کرده که در دوران مدیریتی خود درآمدهای زیرساخت را از درآمدهای ارزی ترانزیت بین المللی تامین خواهد کرد. پس از این نگاه و تصمیم و اقدام سریع، توافقاتی امضا شد و شرکتهایی سرویس داخلی را با نصف قیمت اینترنت به کاربر نهایی عرضه کردند. اکنون مدیر شرکت صبا ایده (آپارات و فیلیمو) که بزرگترین سرویس ویدیویی کشور است، اظهار داشته که پنجاه درصد رشد ترافیک داشته و هشتاد درصد رشد درآمد.

به نظر می رسد نگاه استراتژیکی که زیرساخت به بازار داشت و تبدیل به اقدام کرد زود به ثمر نشسته است. شاید بتوان اقدام و عمل توامان را در این عرصه دید.

سوال اینجاست که چرا مخابرات نگاه استراتژیک خود را تغییر نمی دهد و دائما به دنبال تامین هزینه های سو مدیریت و ساختار عریض و طویل خود از جیب مردم است. شاید باید در مخابرات نیز به دنبال جوان گرایی بود.

در شرایطی که نرم افزارهای پیام رسان و OTT ها در دنیا مدل رفتاری کاربران را تغییر داده اند و پیامک و صوت را به سمت خود جذب کرده و هزینه صفر ریالی دارند، اپراتورهای باسابقه دنیا با ارزان کردن خدمات پیامک و صوت در حد صفر و دادن پکیج های بی نهایت پیامک و صوت و داده به کاربران به رقابت با OTT ها می پردازند، در ایران شیوه غلط دیگری در حال امتحان است. شاید لازم بود بجای افزایش هزینه ها فکری به حال ادغام مجدد همراه اول و شبکه تلفن ثابت در مخابرات کرد.

بهتر است هنوز تا مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ابلاغ نشده، وزیر ارتباطات که عموما به افکار عمومی احترام میگذارند، تصمیمی قاطع بگیرند و طعم شیرین اقدام بزرگ شرکت زیرساخت را با افزایش هزینه های مخابرات تلخ نکنند.

 

614150cookie-checkمخالفین افزایش قیمت چه می گویند؟
19 نظرات
  1. آيينه می گوید

    با عرض سلام خدمت همكاران محترم و سردبير گرامي
    تحليل بنده با تحليل جناب بهزاد تفاوت دارد
    هيچ خانه يا مغازه اي نيست كه به تلفن ثابت نياز نداشته باشد و بي خيال آن شود چرا كه احتمال قطعي آن كمتر است و هم يك گزينه دوم ارتباطي است براي اطمينان بيشتر از ارتباط دائمي و هم زيرساخت لازم براي سرويس ADSL مي باشد و …
    در خصوص موضوع ديگر به نظرم بنده با افزايش هزينه ثبت نام تلفن ثابت بسياري مشتركين بدهكار جهت جلوگيري از سلب امتياز تلفن بدهي خود را خواهند پرداخت و لاوصولي كمتر مي شود و حتي مشتركيني كه تخليه شده اند جهت جلوگيري از سلب امتياز بدهي خود را خواهند پرداخت

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      سلام
      من با شما موافق ترم.

  2. کارشناس مخابرات می گوید

    سلام
    سردبیر محترم
    احتراما اینجانب از کارشناسان نگهداری ارتباطات سیار (mci) یکی از استانهای غرب کشور هستم مواردی از اشکالاتو ایراداتی که در مدیریت نگهداری استانها مشاهده می شود به قرار زیر است.

    1-به پرسنل و کارشناسان اهمیت و ارزش داده نمی شود .
    2- بعد از وقت اداری جهت انجام برخی امور از جمله رفع خرابی هیچگونه اضافه کاری حتی در حد
    یک ساعت پرداخت نمی شود.
    3- در تمامی مواردیکه پرسنل نگهداری جهت رفع خرابی به محل ماموریت اعزام می شوند
    با موبایل شخصی مکالمه می کنند در صورتیکه ریالی از این بابت به آنها پرداخت نمی شود
    4-خودروهای اختصاصی به نفرات نگهداری از کیفیت بسیار پائینی برخودار است .
    5- یونیت های زیمنس عمر مفید خود را از دست داده و بعد از چندین نوبت تعمیر
    فاقدکارایی می باشند.
    6-به دلیل مشکلات مالی در استان بستر انتقال با مشکلات متعددی از جمله خرابی باتریها
    – عدم نظافت – خرابی کولر ایستگاهها مواجه بوده و موجب قطعی سایتها می شوند.
    7- مشکلات متعدد ی از ناحیه ادارات برق از جمله نبود ارت به سختی و با مقاومت زیاد
    قابل حل نمی باشند .
    8-استان جهت صرفه جویی مالی از عزیمت همکاران به ماموریت در موعد مقرر
    خودداری و در هنگام عزیمتبه جندین نقطه اعزام می کنند که باعث افت راندمان می گردد
    9- به علت محدویت کار واحدهای بهینه سازی خرابی های متعددی در استانها پوشیده می ماند
    لازم به ذکر است واحد بهینه سازی با تعدیل نیرو مواجه شده است .
    10- پاداشهای پایان سال بین مسئولین استان تقسیم و به کارشناسان چیزی عاید نمی شود .
    11- در حال حاضر آرزوی اکثر همکاران با سابقه بازنشستگی و در صورت امکان جذب به سایر شرکتهای مخابراتی میباشد .
    12- واحد توسعه مهندسی از پیمانکاران کم دانش – بی مسئولیت استفاده و مشکلات
    زیادی در سایتهای mci ایجاد می کنند .بنابر این نظارت به پیمانکاران ضروری می باشد
    لازم به ذکر است منابع مالی زیادی از بابت پیمانکاران تلف می شود.
    13- جو غالب استان استفاده از رابطه می باشد نه ضابطه .علی الخصوص در واگذاری
    امور به پیمانکاران .
    14- به پوشش رپیترها به دلیل عدم مانیتورینگ ( نبود سوپر وایزری ) اهمیت داده
    نمی شود در صورتیکه برخی جاده ها به کمک رپیتر می توانند موجب افزایش پوشش
    و محبوبیت سیار شوند.
    15- تنها راه افزایش راندمان نظارت مستمر – دقیق و کارشناسی و ارزیابی دقیق از عملکرد
    استانها می باشد .

  3. کارشناس مخابرات می گوید

    سلام

    با توجه به بحث اخیر در رابطه با افزایش هزینه ثبت نام و افزایش تعرفه مکالمه داخل استان
    موارد ذیل پیشنهاد می گردد .
    1- قبل از هرگونه اقدام به بهره برداری از تلفن ثابت بایستی پیشبینی کنیم که آیا میزان رغبت
    به بکارگیری تلفن ثابت در مشترکان به جه میزان است.
    – میزان رغبت تغییری نمی کند
    – میزان رغبت افزایش می یابد
    – میزان رغبت کاهش می یابد
    فلذا برای هرکدام برنامه ریزی داشته باشیم .
    برای تحقق امر فوق نیاز به سازمان روابط عمومی قوی -اعم از انگیزه و خلاق و کوشا داریم .
    پیش بینی بنده این است با توجه به عدم اقبال مشترکین از تلفن ثابت در یکسال آینده میزان
    لاوصولی افزایش و نتیجه منجر به تخلیه تلفن ثابت خواهد شد . که این امر هزینه های زیادی
    را متوجه شرکت نموده و حجم کارهای شرکت را بالا خواهد برد.
    2- مسئولین شرکت بدانند مدل اداره مراکز همجوار بایستی مورد بررسی دقیق و کارشناسانه
    قرار گیرد منظور از همجوار بعد مسافت می باشد .مدل پیشنهادی مناسب تجمیع چند مرکز
    نزدیک جهت کاهش هزینه های مدیریتی و نگهداری می باشد. تجمیع مراکز به راحتی و سریع
    می تواند محقق شود .سایر مدل های اداره می تواند شامل مدیریت منطقه ای باشد .
    در سالهای آینده شرکت از بابت پرداخت هزینه نگهداری مراکز روستایی در فشار زیادی قرار
    خواهد گرفت پس بنابر این از حالا در فکر چاره باشد.

  4. کارشنا س مخابرات می گوید

    سلام

    سردبیر عزیز
    بزرگترین اشتباه خریدار مخابرات که آنهم نه یک اشتباه معمولی بلکه اشتباه اساسی است
    تفکیک و جداسازی شرکت سیار از ثابت است . به یقین می گویم اگر
    تصمیمی اساسی جهت ادغام صورت نگیرد ورشکستگی سریعا به سراغ شرکت خواهد
    آمد . و مطلب دیگر اینکه از خود شرکت سیار غافل نباشید ممکن است مسائلیی باشد
    که سریعا شرکت سیار را به تنزل سریع درآمد بکشاند بنده از ایراداتی با خبرم ولی به لحاظ اپراتورهایرقیب بیان آن در اینجا مقدور نمی باشد . متاسفانه تابحال کانالی برای بیان مسائل
    نیافتم .

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      برای کجا و چه کسانی می خواهید بنویسید و بیان کنید؟
      بفرمایید
      تا من راه ارتباطش را عرض کنم

      1. ناشناس می گوید

        سلام

        سردبیر عزیز

        بنده می خواهم از اشکالات و ایراداتی که در اداره سیار استان خودمان وجود دارد به شرکت سیار گزارش نمایم بارها این مشکلات را با استان مطرح نمودیم حل نشده است ضمنا این ایرادات میلونها تومان در استان ما از درامد کم می کند.لطفا ادرس ارسال فرمایند.

        1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

          من فقط میتونم قول بدم که مدیران ارشد سیار نظرات شما رو میخونن
          اگر به این راضی میشین برای من بفرستید.ایمیل کنید تا بفرستم بخونن
          ولی نتیجه اش دیگه خودت هم میدونی فرآیندی طولانی داره.
          اما اگر خودتون هم یخواین دنبالش کنین اجازه بدین آدرس سیار و روابط عمومی شو بگیرم تقدیم کنم
          انتخاب با خودتونه.
          فقط اگر فکر میکنی در حد پیشنهادات نظام پیشنهادات است و ممکنه بدرد پاداش بخوره باز هم خبر بده که بهت بگم چکارش کنی.

        2. کارشناس مخابرات می گوید

          سلام سردبیر عزیز با تشکر مشکلات را در همین سایت
          می نویسم تا در جریان قرار گیرند .

  5. ناشناس دیتا می گوید

    سلام و طاعات قبول
    مگر موضوع OTT و همگرایی ثابت و سیار در دستور کار شرکت مخابرات ایران نبوده است که یک نفر تازه بدوران رسیده که مثل این است که چنین مفاهیمی را بعد از سالها که از ظهورش می گذرد تازه درک کرده است و احتمالا این الفاظ را نیز صرفا تکرار می کند و از پیاده سازی مرحله به مرحله اش در شرکتهای مخابراتی که جزو توصیه های سازمانهای استاندارد و بین المللی نیز هست اطلاعی ندارد چنین مطرح می نماید.
    این مطلب از طرفی مدیر جوان شرکت زیرساخت را که گفتار و کردارش بیش از اینکه نشان از دانش و پختگی داشته باشد نشان از عجله و تخریب دارد را در سر مدیران مخابراتی خراب می کند و جسورانه ضمن پیشنهاد دادن برای استخدام یک مدیر جوان در شرکت مخابرات ایران کارهای اشتباه و فهم اشتباه مدیر تازه زیرساخت را به رخ می کشاند.
    هنوز ده روز نگذشته است که رونمایی جدید لفظ و مفهوم اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات را از دید و درک محدود مدیران جدید زیرساخت متوجه شدیم. مفاهیمی که هر کدام می تواند در جایگاه اصلی خود کشور را رو به توسعه ببرد همچنین می تواند با چنین درک ضعیفی کشور را دچار هزینه های اضافی نموده و عقب گرد بزرگتری را ایجاد کند.
    خدا به داد برسد.
    لطفا مدیران مخابرات، واکنش مثبت نشان دهند.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      خطاب شما به چه کسی است؟
      منبع خبر؟
      نویسنده خبر؟
      نویسنده کامنت؟ و.و…

      1. ناشناس دیتا می گوید

        خطاب همین معاون وزیر جوان.
        منبع : سایت مخابرات ما به نقل از مشرق
        نویسنده خبر و کامنت: همین نوشته حاضر

  6. کارمند مخابرات می گوید

    سلام
    خیلی خیلی خیلی مسخره است. وقتی دولت و شرکت زیرساخت به جای انجام امور حاکمیتی و زیرساختی، کار تجاری انجام می دهد و این کار خود را نیز به عنوان کاری که به نفع کشور است قلمداد می کنند. و قلم به دست مزدبگیری نیز این کار را در بوق و کرنا می کند و به سر شرکت مخابرات ایران می کوبد باید به حال صنعت مخابرات و ICT این کشور گریست.
    سوال بزرگ این است که ایا ورود در کسب و کار CDN که شرکت زیرساخت در قالب NIX ان را مطرح می کند کار شرکت حاکمیتی زیرساخت بوده است؟ حتما بعدا هم می خواهند در تجارت SDN نیز وارد شوند و با سرمایه گذاریهای بزرگ و با پولهای بی زبان مردم بجای تقویت بخشهای اقتصادی و خصوصی کشور خود بر سر این خوان بخور بخور راه بیاندازند.
    سرویس و محتوا و تامین زیرساختهای تحویل این دو مقوله یکی از موضوعات درآمدی برای توزیع کنندگان اینترنت یا ISDP ها و SP ها در کشور می باشند و ورود شرکت زیرساخت در این مقوله یعنی ایجاد زیرساختها بصورت دوبله در کشور و هزینه کردن مضاعف و نهایتا از بین بردن پول کشور و بالا بردن هزینه های کشور و نهایتا بالابردن قیمت تمام شده محتوا و سرویس برای مصرف کنندگان نهایی می باشد.
    برای شرکت زیرساخت این هنر نیست که چشم به منابع درآمدی شرکتهای خصوصی بدوزد و با خرید زیرساختهای مربوطه در بهترین نقاط ورود اینترنت به کشور در کوتاه مدت به درامدهای خوبی برسد ولی از آن طرف تمام فرصتهای درآمدی شرکتهای خصوصی را از بین ببرد و مدیرعامل جدیدش نیز از این اشتباه و سوء استفاده به عنوان کار مفید خود اسم ببرد.
    اگر آقایان شبکه ملی اطلاعات کشور را این می دانند که باید شاهد حضور یک انحصار دیگر به بزرگی رسانه ملی باشیم که البته دومی قانونی است ولی اولی ناشی از زیاده خواهی دولتمردان می باشد و مثل اینکه رقابت بین حاکمیت و دولت کماکان قرار است هزینه های کشور را بالا ببرد!

  7. ناشناس می گوید

    در قسمت نظرسنجی شما جای نمودار بله و خیر جابجا نیست.
    چون بله87 درصد کمرنگتر از خیر12 درصد می باشد%

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      نگاه میکنم چشم

      1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

        دیدمش
        بخش رنگی 87 درصدی است شاید شما بخش مشکی رو بیشتر در نظر گرفتین
        این جدول را از طرف راست بچینید

  8. کار شناس می گوید

    سلام
    نگارنده گویا فراموش کرده که شرکت زیر ساخت همین چندی پیش تعرفه استفاده از پهنای باند را چندین برابر کرد و در ضمن اتکای وزارت خانه دولتی ارتباطات را به دولت و دلارهای نفتی و بودجه دولتی را فراموش کرده ؟ یک پیشنهاد برای این اقا و مدیر جوان زیر ساخت مد نظر ایشان دارم . اگر همین حالا شرکت زیر ساخت را کاملا به بخش خصوصی واگذار کنند نهفته هایش اشکار میشود . و کار ایی مدیران ان مشخص خواهد شد!!!!!!!! پس اینقدر بزرگ نمایی نکنید و دست از شعار و هیاهو بردارید. ملاک عملکرد است نه شعار . یادتان نرود با وجود داشتن اقساط سنگین مخابرات به دولت یک الی دو سال دیگر مخابرات با همت کارکنان خدوم خود از این گرداب خلاص خواهد شد و ان وقت پیشرفت و سرمایه گذاری مجدد و قله های رفیع را خواهیم دید اگر اقازاده ها و وزارت خانه سنگ اندازی نکنند . همیشه تجارت موفق رقیبان را به چالش در خواهد اورد . به امید اعتلای شرکت مخابرات ایران هر چند با داشتن مشکلات فراوان در حال حاضر.

    1. سردار می گوید

      سلام
      آفرین به این کارشناس مخابرات که چنین اعتماد به نفسی دارد.
      آقای سرائیان دنبال چه کسانی می گردد وقتی چنین کارشناسان خوب و متعهد و وفاداری دارد.

  9. بهزاد می گوید

    با عرض سلام واحترام به سردبیر محترم وکلیه همکاران بنده هم با این تحلیل موافق بوده چراکه با افزایش تعرفه تلفن ثابت جز افزایش لا وصولی ها وتخلیه تلفن هیچ چیزی عاید مخابرات نخواهد شد وبا این راهکارها هیچ توسعه ای در مخابرات صورت نخواهد گرفت واین طرح هم مثل طرح همکدینگ منجر به شکست میباشد لذا برای افزایش در امد باید به فکر ایجاد سروسهای متنوع درتلفن ثابت وهمچنین کاهش مراکز روستایی که فاصله بعضی از انها به دو یا سه کیلومتر نمیرسد از طریق کافوهای نوری بود شاید در ابتدا تصور شود هزینه بیشتری میطلبد ولی در کوتاه مدت کاهش هزینه ها از بابت نگهداری این مراکز اثر خود را نشان خواهد داد شاید این تصور به ذهن برسد تکلیف کارگزارن چه میشود ؟که این افراد را میتوان در خود مخابرات بتدریج جذب کرد.

نظرات بسته شده است.