برای نویسندگان و وایرستاران سایت, درست نویسی یا اصلاح نوشته ها و کامنتها
[box]مخابرات ما (سردبیر) – سعی میکنم اشکالاتی که در مطالب و کامنتها می بینم در این مطلب جمع کنم تا شما نویسندگان سایت و ادیتورها بتوانید بر همین مبنا ویرایشی یک دست داشته باشید. [/box]
1
1- در کامنتها گاهی نویسنده نفرین های وحشتناکی می نویسد.او بسیار عصبانی است لذا نوشته اش توجیه دارد ولی شما که عصبانی نیستید؟ شما باید منطقی فکر کنید.لذا:
- کلمات و اصطلاحاتی که نشان میدهد نویسنده خودش را از جریان مسئولیتش کنار کشیده و فقط انتظار دارد امام زمان(عج) و معصومان دیگر بیایند تا حق ایشان را بگیرند, باید تغییر یابد. همه اعضای سایت میدانند این کامنتها منتشر نمی شود.ما فقط کامنتی را منتشر میکنیم که در آن گله, مشکل , ناراحتی و یا راه حلی باشد.بقیه انتظارات از معصومین چون نشانه های توکل بدون بستن زانوی اشتر است, با کلماتی مناسب جایگزین کنید.
- برخی اوقات نوینسده نفرین میکند.این نفرین ها را به جملاتی مناسب برای (انتظار حل مشکل) تبدیل کنید.مثلا دوستی نوشته است :
… تا نفرین حق الناس دنبالش نباشد …
من آن را تبدیل کردم به :
… تا حرف مردم دنبالش نباشد ….
مفاهیمی مثل عدالت, انتظار ما, نظرات شرعی و … همه نسبی است.یعنی نسبت به شرایط تعیین میگردد.فرض کنید :
یک مدیر در حال حاضر میتواند از نظر قانونی نیمی از نیروهای بخش خصوصی را اخراج کند.قانون هم کمکش می کند!
حالا همین مدیر :
هیج نیرویی را اخراج نمی کند.ولی به همه فقط حداقل حقوق را میدهد!
این مدیر عادلانه رفتار کرده است یا خیر؟
کار خیر کرده یا نه؟!
نیروی شرکتی معتقد است بقدر دو نفر کار میکند ولی حقوق کافی نمی گیرد پس بنظرش این امر عادلانه نیست..
می بینید که تصمیم گیری دشوار است.هرگز نباید در ورطه اصطلاحاتی بیفتیم که دارای معانی متضاد هستند.
لذا ما فقط باید در زمان کامنت نویسی و مطلب نویسی به چیزی بپردازیم که:
الف- مدرکی برایش داریم.
یا ب- بنظر ما و با دلایل ما درست بنظر میرسد.
لذا از نفرین و ناله و یا نوشته چیزهایی که مفاهیمی نسبی است (مثل عدالت و ….) خودداری میکنیم.
2
2- گاهی از کلمه هست بجای است استفاده می کنید.این کار اشکال دارد.
مثلا :
این , نظری هست که متخصصین ….
درست آن :
این نظری است که …
3
3- در خبرنویسی و حتی مطلب نویسی از بکار بردن فعل جمع برای یک نفر اکیدا خودداری کنید.
مدیر عامل شرکت مخابرات گفتند ….
درست آن این است:
مدیر عامل شرکت مخابرات ایران گفت …
4
از بکار بردن القاب و عناوین در مطالب و خبرها خودداری کنید.کلماتی مثل آقای , خانم, جناب آقای , آقای مهندس حتما خودداری کنید.
مثلا : جناب آقای سرانیان مدیر عامل مخابرات فرمود ….
درستش این است: سرائیان مدیر عامل مخابرات ایران گفت ….
اما القابی که بر اساس مدارک دانشگاهی و مستند اداری بدست آمده اشکالی ندارد.
مثل : مهندس , دکتر , آیت الله, مدیر عامل …
مثال: مهندس ملک جعفریان , معاون مدیر عامل مخابرات نوشت …
5
از بکار بردن افعال تعارف آمیز خودداری کنید.
مثلا: قنبری رئیس هیئت مدیره مخابرات فرمود ….
فرمود یا فرمودند افعال مصطلح در خبر نیست.ما هرگز از آن استفاده نمی کنیم.
آیاتیتر مطلب بهانه بوده و غرض نوشتن این جمله بوده که:
یک مدیر در حال حاضر میتواند از نظر قانونی نیمی از نیروهای بخش خصوصی را اخراج کند.قانون هم کمکش می کند!
حالا همین مدیر :
هیج نیرویی را اخراج نمی کند.ولی به همه فقط حداقل حقوق را میدهد!
؟؟؟
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما سردبیر محترم :
مخابرات ما – حجم صفحات کامنت نویسی قبلی خیلی زیاد شده بود (( بهمین )) دلیل برای هر گروه, یک صفحه جدید باز کرده ایم.لطفا کامنتهای غیر (( مزتبط )) با مطالب را اینجا بنویسید.
به همین دلیل
مرتبط
متوجه نشدم مهدی جان
سردبیر اینقدر گاهی آدم بهم میریزه قادر نیست که کلمات را درست سرهم بندی کنه فقط میخواد توی این دنیا نباشه و شاهد ظلم و ستم نباشه و هر حرفی را ممکنه بگه قدیم بهتر بود بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند. وقتی دست آدم از همه جا کوتاه میشه و می بینه توی این زمانه جز خدا هیچکی نیست اون موقع است که میفهمیم گره زندگی را خود خودش باز میکنه ، مثل کار من که خودش درستش کرد اگرچه فکر میکردم افرادی در سراسر دنیا هستند که اوضاعشون به مراتب از من وخیم تره و توی این شرایط شاید اصلا خدا به من نگاه هم نکنه ( وسوسه شیطان که آدم را نا امید میکنه ) ولی یه لحظه با همه وجود صداش کردم و جواب گرفتم باز شکرش که من جز اون دیگه هیچ وقت از کسی کمک نمیخوام خودش شرایط را جور میکنه فقط بایست از صمیم قلب صداش کرد.
خدا رو شکر میکنیم.
الحمدالله.
خدا همیشه اسباب و ابزارهایی برای کمک به آدم میفرسته که تشکر از اونا قدردانی از لطف خداست.
بسيار نكات جالب و بجائي را مطرح كرده ايد ؛ چيزيكه امروزه فراگير و متاسفانه تملق آميز نيز مي باشد استفاده از عناوين و القاب حتي بعضا خودساخته مي باشد مانند جناب آقاي دكتر … مديرعامل شركت … كه حتي مدرك معتبري هم در ميان نيست ؛ بهتر است اين عناوين و القاب را حتي اگر بحق و داراي مدرك و سند هم باشد استفاده نكينم. خير ببينيد.
سلام این مدیریانی که به قول شما میتوانند نیروی شرکتی را به راحتی اخرج کند ولی لطف یا ترحم میکنن وقتی این شرکتیا اومندن کجا بودن چرا جلوی ورود شونو نگرفتن چرا اون موقه از قانون استفاده نکردن جلوی ورود غیر ضروری نیروی انسانی را نگرفتن پس واقعا مدیر ت یعنی چیی گر قانونروقبول داشتن ونیز مدیریت بلد بودن ابتداباید قانونی میگذاشتن که جلوی ورود غیر ضروری نیروی انسانی را میگرفتن واگر مدیریت بلد بودن باید امروز نیروی شرکتی را پیشبینی میکردن
سلام دوست خوبم
بهتر نیست هر دسته از اعضای سایت مطالب خودشونو بخونن؟
این مطلب مال نویسنده هاست.
شما نویسنده سایت هستید؟
اینجا بحث مخابراتی , نیروی انسانی و … نداریم.آموزش نوشتن خبر و مطلب است.آن هم برای نویسندگان سایت.
بهمین دلیل اصلا قصد ارائه بحثی پخته نداریم.
اگر بخواهیم شما را قانع کنیم قطعا باید مطلبی باشه که دوستانی تیزهوش و دقیق مثل شما و همکارانتون رو قانع کنه
ولی ما این قصد را نداریم.
به نویسنده ها آموزش میدیم.آموزش هم نه! سلیقه خودمونو میگیم.
من کاری ندارم مطلب شما چی بود ولی از بس به نیروی شرکتی ظلم میشه وما دلگیر وعصبانیم که کل مطلب رو فرض برین گذاشتم که بهانه ای بوده برای بی ارزش دانستن نیروی شرکتی ولی از آن گذشته وحقیقتن یک بارم موضوعتان را اختصاص دهید به این موضوع که ایا مخابرات با داستن مدیر چرا این روز شرکت ونیروی شرکتی را پیشبینی نکرده بودن
دوست خوبم
برادر عزیزم
هر مطلبی اینجا امضا داره, اسم داره, معلومه کی نوشته.
حالا اینکه من بعد از ده سال بخوام براتون دلیل بیارم که شما و وضع شما برام مهم است , چندان منطقی نیست.
منتهی من از هر فرصتی برای آگاهی دادن استفاده میکنم.
شما چنانچه ندانید و یا تحمل دانستن نداشته باشید نمی دانید چگونه مقابله کنید.
لذا ابتدا با زیرکی تمام باید گوش کنید و برای زندگی خودتون تصمیم بگیرید.
در مورد شما و دوستان خوب شرکتی من قبلا حرفهام رو زدم.
اینکه شما چه کنید هم حرفهامو نوشتم
ولی هیچکدام از اینها نافی وظایف شرکت مخابرات ایران در تعیین وضعیت این افراد نیست.
اون باید وظیفه شو درست انجام بده.ولی اینکه شما سالها منتظر بمانید تا شرکت مخابرات عقلش برسه که کاری بکنه, یا صبر نکنید, تصمیمی است که باید خودتون بگیرید.
چه خوب که موضوع رو به عنوان سلیقه تان معرفی کردین و محیط امن ارتباطی اینجا را شاد و زنده نگه داشتین، (دوست داشتم برای شما فعل جمع استفاده کنم ، نه به تملق و گزاف، بخاطر ایجاد جو روان.)