مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

با مدیران،مدیریت مدرن! مدیریت کارکنان(1)

[box]مخابرات ما (محمد) – در دنیای امروز محیط های کاری با سرعت در حال تغییر و تحول است. مدیریت اثر بخش سازمانهای امروزی مستلزم آن است که مدیران علاوه بر توانایی ایجاد نظم و انضباط ، درک صحیحی از نیازها و رفتار های کارکنان خود داشته باشند.از سوی دیگر ، ایجاد تعهد ، پرورش استعدادها ، و حصول اطمینان از وجود انگیزه  و بهره وری بالای کارکنان مستلزم برقراری ارتباطات باز و ایجاد جوی مملوّ از اعتماد میان مدیران و کارکنان است.[/box]

*****

توسعه مهارتهای اساسی در مدیریت کارکنان :

1.درک رفتار

گاهی اوقات بروز رفتار های طبیعی و غریزی در محیط کار مناسب نیست .همواره در صدد ایجاد آن دسته از الگوهای رفتاری باشید که افراد را به کار گروهی اثر یخش و مولد سوق می دهند.

رفتار های غریزی:

افراد ذاتا مایلند در محیط کار خود حالت های رفتار غریزی را پیش بگیرند.این نوع رفتار ها به منظور (صیانت از نفس)بروز می کنند و اغلب مانع برقراری ارتباطات باز و مشارکت جویانه می شوند.در واقع وجود این گونه رفتار ها ست که احساسات و عواطف را به نیرو های قدرتمندی در محیط کار تبدیل می کند و موجب می شود که مدیران در برابر انتقاد عکس العمل تندی از خود نشان دهند و به جای رویارو شدن با نقطه نظراتی که باب میلشان نیست ،در صدد کنترل افراد برآیند. زود قضاوت کردن و تمایل به تشکیل گروه های کوچکی که اغلب با یکدیگر در تعارض هستند نیز از دیگر علائم بروز رفتار های غریزی در محیط کار است.کار کردن در این قبیل سازمان ها چندان خوشایند نیست چرا که عموما در جهت تأمین نیاز های افراد و بازار گام بر نمی دارند.

ba-modiran-modern-little

رفتار مناسب:

منشأ رفتار های غریزی افراد یک سری واکنش های ذهنی است که اغلب باعث ایجاد احساسات منفی (مانند احساس نا امنی )و برداشت نادرست آنها از نیت و منظور یکدیگر می شد.خصلت های رفتاری مثبت موجب تشویق افراد به همکاری ، ایجاد تمایل به برقراری ارتباط ،و افزایش اعتماد به نفس در آن ها می شوند.توانایی برقراری ارتباطات خوب و مبتنی بر اعتماد به نفس باکلیه همکاران شاغل در سطوح مختلف سازمان ،تقدیر و تشکر آنی و بزرگ منشانه از موفقیت های دیگران،تجربه اندوزی از اشتباهات و شکست ها ،و به طور کلی بر خورداری از یک شیوه مبتنی بر تشریک مساعی در برخورد با همکاران (به جای رقابت ناسالم با آنها) از جمله خصلت های صحیح رفتاری هستند که به راحتی می توان آنها را تشخیص داد.

Slide14

Slide15

***

628810cookie-checkبا مدیران،مدیریت مدرن! مدیریت کارکنان(1)

Please rate this

0 1 2 3 4 5
2 نظرات
  1. رسمی . آ. غ می گوید

    باسلام خدمت همکاران محترم و سر دبیر عزیز از اینکه می بینم مطالبی مهم و علمی بعنوان سر فصل جهت مطالعه و نظر همکاران ارایه می شود خوشحال می شوم هر چند اگر بعنوان تخلیه بار منفی بدن هم باشد باز خوب است.در این باب اگر بخواهیم مطالبی بنویسیم زیاد بوده هست و درد دل و مشکلات موجود عدم موفقیت ها و چالشهای پیش رو .به نظر بنده اگر بخواهیم که مطالب خسته کننده نباشد و بصورت کاربردی و قابل استفاده بیان شده باشد در چندین بند مطلب را ادا می کنم.
    1-مدیریت مدرن .یه چالشی ست بین سازمانهای ما و دنیا . جهت اجرای مدیریت مدرن بستر و فرایند های آن باید آماده باشد، یعنی چه؟ یعنی اینکه مطالب مدیریت اکثرا بر گرفته از الگو های غربی و اثبات شده در کارگاه های غربی و توسط دانشمندان آنها و برای فرهنگ مخصوص آنها بوده و هست. مدیران ما باید این علم را داشته باشند بتوانند انچه که سازگاری با فرهنک سازمانی و منطقه ای و منطبق با ذاءقه ارباب رجوی سازمان باشد کاربردی نموده و بکار ببندد. اینطوری نمی شود مدیری که یک ساعت دوره و علم رفتار سازمانی نخونده می خواهد بر یک اداره و سازمان رهبری و هدایت آن را داشته باشد . حالا چه بسا که در آن سازمان نیروهای مجرب و علمی بیشتری نیز وجود داشته ولی بنا به عللی(بیماری مدیریت)از بکار گیری انان خود داری می شود؟!!
    2- هنوز هم هنوزه در مخابرات مشخص نشده که آیا مدیر باید فنی باشد یا مالی واداری؟اگر فنی باشد که تاکنون شاید بالای 90% اینطوری بوده چرا جواب نداده. به نظر بنده مدیر باید علم مدیریت ،سازماندهی ،هدایت، رهبری و کنترل را داشته باشد. با دوره های ضمن خدمت نمی شود. مدیر باید با تجربه باشد علم بکار گیری نیروی انسانی را داشته باشد.بفهمد بهروری یعنی چه؟
    3-مدیر باید از بطن همان سازمان و بزرگ شده آن و دارای مقبولیت مدیریتی بوده و توانایی حل مشکلات و علم کلاسیک آن را داشته باشد.در یه سازمانی مدیری را منصوب می کنند که همه کامند ها به شهرت و به ضعف و بنیه علمی آن به دیده تردید می نگرند. این مدیر مطمعنا موفق نخواهد بود . چرا که مقبولیت نفوذ کلام و عمل را در اپتدا از دست داده است.
    3- سازمان باید پویا و زنده و احساس درد داشته باشد. بی تفاوتی ها بلا و سرطان سازمان است اگر در سازمانی تخم بی تفاوتی کاشته شود دیگر باید فاتحه آن سازمان را خواند.حالا برای اجرای این بند راههای علمی و علل و عوامل مختلفی تاثیر گذار است که جای بحث دارد.
    4-…
    .

    1. محمد می گوید

      سلام دوست عزیزم ؛ انشاء الله که مانده نباشی ، مطالبت را خوندم ، خیلی براش وقت گذاشتی و این توجه شما را به مطالب مدیریتی – که سر منشاء اصلی مشکلات کنونی مخابرات از آن است را – میرساند.اگر شما مرتباً پیگیر مطالب مدیریتی باشید و در آینده عمری باقی باشه ، بیشتر در مورد مدیریت غربی و مدیریت اسلامی صحبت خواهیم کرد و نقاط مشترک و تفاوتهای آنها را خدمت مخاطبین عزیز سایت بیان خواهیم کرد.
      یکی از نویسندگان سایت مخابرات ما
      درود بر شما خواننده محترم سایت

نظرات بسته شده است.