با وجود اپراتورهای اصلی؛اپراتورهای مجازی به چکار می آیند؟
[box]مخابرات ما- همراه – اپراتورهای مجازی ، خرده فروش اپراتورهای اصلی هستند به عبارت دیگر این اپراتورها برای ارائه خدمات هیچ گونه تجهیزات و زیرساختهای فیزیکی ندارند و از زیر ساختهای اپراتورهای اصلی استفاده میکنند.اپراتورهای مجازی میتوانند هم به صورت زیر مجموعه اپراتورهای اصلی کار کنند و هم به صورت مجزا اقدام به فعالیت کنند و سیمکارت و خدمات کاملاً مستقل داشته باشند و تنها از نظر تجهیزات زیرساختی وابسته به اپراتورهای اصلی باشند. [/box]
مخابرات ما – در اینجا سوالی که به ذهن می آید این است که با توجه به وجود اپراتورهای اصلی چه نیازی به اپراتورهای مجازی هست؟ به عنوان مثال در ایران ؛ همراه اول، ایرانسل و رایتل؛ برای چرایی نیاز به وجود اپراتورهای مجازی و کاربرد آنها ؛ دلایل متعددی وجود دارد که به صورت مختصر و مفید به تعدادی از مهمترینها اشاره می کنیم :
- در حال حاضر در سراسر جهان حدود 260 اپراتور اصلی وجود دارد که آنها دارای زیرساختهای فیزیکی مانند آنتنهای BTS و امثال آن هستند که سه اپراتور کشورمان هم جزو آن ها بوده ، اما لازم است بدانید در حال حاضر بیش از هزار اپراتور مجازی در جهان فعالیت می کنند. اولین اپراتور مجازی در سال 1999 در انگلستان راه اندازی شد.
- برخلاف آنچه تصور میشود اپراتورهای اصلی از حضور اپراتورهای مجازی نه تنها ناراحت نمیشوند بلکه خوشحال هم هستند چون آنها را به عرضه کنندگان عمده خدمات تبدیل خواهند کرد و به نوعی موجب ایجاد بازار تضمین شده برای ظرفیتهای بلا استفاده آنها خواهد شد.
- محدودیت امکان ایجاد زیرساختهای فیزیکی برای تعداد زیاد اپراتورهای اصلی، یعنی امکان ایجاد زیرساخت فیزیکی مانند آنتنهای BTS برای تعداد زیاد اپراتورها وجود ندارد، به عنوان مثال اپراتور سوم یعنی رایتل برای نصب دکلهای خود در فضاهای شهری دچار مشکل شده است و برای حل مشکل رو به رومینگ ملی آورد.
- اپراتورهای بزرگ مجازی امکان استفاده از ظرفیتهای بلا استفاده زیرساختهای فیزیکی اپراتورهای اصلی را دارند. برای مثال میتوان به فرکانسهای بدون استفاده مانده این زیرساختها ؛ اشاره کرد مانند استفاده از فرکانسهای رادیویی مختلف و استفاده نشده و همینطور پهنای باندی که به دلایل مختلف فنی و قانونی و … امکان استفاده از آنها برای اپراتورهای اصلی نیست و میتوانند آن را در اختیار اپراتورهای مجازی برای ارائه خدمات خود قرار دهند.
- اپراتور اصلی به دلیل خدمات رسانی گسترده، در همه زمینههای ارتباطی نمیتوانند به ارائه خدمت بپردازند چون نیاز به یک سیستم اداری عریض و طویل خواهند داشت، و مسلماً امکان بازار یابی تخصصی در خدمتهای مختلف ارتباطی را از دست خواهند اما با عمده فروشی ظرفیت خود به اپراتورهای مجازی هم اپراتور اصلی به سود میرسد و هم خدمات مختلف به کاربران توسط اپراتورهای مجازی ارائه خواهد شد که تاکنون ارائه نشده بود.
- اپراتورهای اصلی به دلیل تعداد محدود ؛ عملاً از حوزه رقابت خارج میشوند اما اپراتورهای مجازی موجب بهبود بازار رقابت و در نتیجه بهبود کیفیت خدمات خواهند شد خدماتی که اپراتورهای مجازی ارائه میدهند بسیار گسترده است که البته معمولاً بر بستر data یا همان نسل سوم و چهارم ارتباطات است به دلیل آنکه پهنای باند گستردهتری نسبت به نسل دوم ارتباطات که بر پایه صوت بود دارند.
- برای مثال در یکی از کشورهای همسایه یک اپراتور مجازی به این صورت عمل میکند که سیم کارت را به همراه گوشی به صورت نقد یا اقساط به مشترک میفروشد و به ازای ماهانه 10 دلار، مشترک میتواند تماس نامحدود درون شبکه برقرار کند و البته برای تماس برون شبکه نیاز به شارژ جدید خواهد داشت . این اپراتور برای ارزان تر بودن تماسها نسبت به اپراتور های اصلی از بستر اینترنت استفاده میکرد .
- البته خدمات اپراتورهای مجازی میتواند مربوط به منطقه جغرافیای محدود مثلاً در چند استان کشور یا حتی خدمتی خاص مانند تماس تصویری و تلویزیون موبایلی و صرفاً اینترنت و امثالهم باشد.یکی از نکات مهمی که میتواند تأثیر به سزایی برای 19 اپراتور مجازی ایرانی داشته باشد موضوع رومینگ ملی است. که اگر برای خدمات آنها هم صدق کند نکته بسیار مثبتی خواهد بود.در هر صورت باید دید این 19 اپراتور مجازی که اسامی شناخته شدهای هم در بین آنهاست چه خدماتی را برای ارائه در نظر دارند، شرکتهایی مانند شاتل، تجارت الکترونیک پارسیان، تجارت الکترونیک سامان، بیستاک (پشتیبان نرم افزار پیامرسان بیسفون) و شرکت فناپ که قرار است با همکاری یک شرکت انگلیسی خدمات خود را ارائه کند، از جمله شرکتهایی هستند که موافقت اصولی خود را از سازمان تنظیم مقررات رادیویی دریافت کردهاند.بر اساس اعلام سازمان تنظیم مقررات مبنی بر حذف محدودیت زمانی شش ماهه این شرکتها برای عقد قرار داد با اپراتورهای اصلی اکنون با آسودگی خاطر میتوانند اقدام به انتخاب اپراتور اصلی مورد نظر خود کنند.در کل باید گفت حضور اپراتورهای مجازی و ارائه خدمات متنوعی که در حال حاضر در کشورمان ارائه نمیشود، نه تنها موجب سود اپراتورها و بهبود فضای کسب و کار میشود بلکه رضایت مردم را هم در پی خواهد داشت.البته امیدواریم با تدبیر و هماهنگی مسئولین این طرح به نحو احسن اجرا شود.
***
تالیا الان دقیقا چه وضعیتی داره اپراتور هست ؟ پیمانکار هست ؟ اپراتور مجازی هست ؟
لطفا گزارشی درباره شرکت گسترش ارتباطات تالیا تهیه کنید .
جناب ناشناس با استناد به چه دلیل و مدرکی می گید که رایتل عملا شکست خورده؟
رایتل با چهار سال و نیم فعالیت به هیچ وجه شکست نخورده و درحال توسعه و پیشرفت است.
همراه اول و ایرانسل خیلی دوست دارند این اپراتور سوم زمین بخوره. ولی رایتل پشتش حسابی گرمه عزیزان.
1- در دنیا تا حداکثر پنج درصد بازار در دست اپراتورهای مجازی است . در چین با نزدیک یک میلیارد سیم کارت ، بیست میلیون مشترک اپراتور مجازی وجود دارد
2- با فرض کل بازار ایران 120 میلیون و با در نظر گرفتن حداکثر پنج درصد ، در بهترین شرایط شش میلیون مشترک وچود دارد و با در نظر رفتن 19 درخواست کننده پروانه اپراتور مجازی به هر اپراتور حدود پانصد هزار مشترک می رسد در نتیجه ریسک کسب و کار بسیار بالا است
3- اپراتور رایتل بعد از چند سال که یک اپراتور حقیقی است عملا شکست خورده است وای به حال اپراتورهای مجازی
4- در حقیقت سازمان تنظیم مقرارات رادیویی بجای اینکه به فکر کسب و کارهای خصوصی کوچک باشد دنبال لایسنس فروشی است (همین در رابطه با FCP ها صادق است) .
رایتل شکست نخورده.و از دو اپراتور دیگه خدمات خیلی بهتری هم ارایه می کند.