مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

مدیریت مدرن – مدیریت کارکنان 3

[box]مخابرات ما- در دو مقالۀ قبلی “درک رفتار” و ” درک نیازهای کارکنان” دو  مهارت اساسی در مدیریت کارکنان – که باید مدیران بلد باشند و یا مهارتهای خود را توسعه دهند تا یاد بگیرند – خدمت مخاطبین عزیز ارائه شد در این مقاله سومین مهارت اساسی در مدیریت کارکنان معرفی میشود. [/box]

مدیریت مدرن – مدیریت کارکنان (3)

ba-modiran-modern-little

 

سومین مهارت اساسی در مدیریت کارکنان :

3.فراگیری مقدمات

اگر میخواهید به طرز فکر و نوع نگرش افراد پی برید باید پذیرای کلیه شیوه های برقراری ارتباط از سوی آن ها باشید.یاد بگیرید که به گفته ها و نا گفته های افراد به دقت گوش کنید و مراقب پیام های دیگر آنها( مانند تُن گفتار) باشید.

 

Slide23

Slide25

دقیق گوش دادن

     گوش کردن در طیف وسیعی از فعالیت های کاری مدیران ، از حضور در جلسات و ارزیابی عملکرد کارکنان گرفته تا ارتباطات تلفنی ، نقش بسیار مهمی ایفا میکند. به عنوان یک مدیر میتوانید با گوش دادن دقیق به صحبت های کارکنان شناخت بهتری از آن ها پیدا کنید و احتمالا ایده های جالب و مفیدی در ارتباط با نحوه بهبود سازمان از آن ها بگیرید. از سوی دیگر ، کارکنان شما نیز احساس میکنند که به نقطه نظرات آن ها اهمیت میدهید و به همین خاطر تمایل بیشتری به برقراری ارتباط و اظهار نظر ، از خود نشان میدهد. بنابراین میتوان گفت که دقیق گوش دادن هم به نفع شما و هم به نفع کارکنانتان خواهد بود.به نحوه گوش کردن خود توجه کنید: آیا مرتب صحبت طرف مقابل را قطع میکنید و از او میخواهید صحبتش را خلاصه کند تا بتوانید نقطه نظرات خود را بیان کنید؟ اگر پاسخ مثبت است ، تمرین کنید هنگام صحبت کردن طرف مقابل ساکت بمانید و با دقت تمام گوش بدهید. برای حصول اطمینان از درک صحیح منظور گوینده چند سوال مختصر از او بپرسید ؛ واگر حواستان خیلی زود پرت میشود سعی کنید روی گفته های گوینده متمرکز شوید وعبارات مهم وکلیدی آن ها را در ذهن خود تکرار کنید تا در خاطرتان بمانند. علاوه بر گوش دادن دقیق به حرف های طرف مقابل لازم است رفتار و ظاهر شما نیز حاکی از دقت و توجه باشد برای این منظور باید راحت و آسوده بنشینید و با تکان دادن سر صحبت های گوینده را تایید کنید.

 

ba-modiran-modern-little

برداشت صحیح

       به صحبتهای گوینده به دقت گوش دهید ، سپس آنها را در ذهن خود مرور کنید و ببینید که آیا معنی آنها را درست فهمیده اید یا خیر؟اگر منظور گوینده را درست نفهمیده اید ، از او بخواهید که بیشتر توضیح بدهد.راه دیگر این است که گفته های وی را در قالب عبارتی متفاوت برای خودش تکرار کنید تا در صورت نیاز بتواند برداشت شما را اصلاح یا آن را تائید کند.منظور گوینده را با توجه به مجموع صحبتهای او در نظر بگیرید و صرفا به شنیدن قسمتهایی که باب میل شما هستند اکتفاء نکنید.همیشه رازدار باشید مگر اینکه دلیل موجهی برای عدم رازداری وجود داشته باشد. اگر گوینده تناقض گویی می کند یا به نحوی طفره میرود ، احتمالا سعی دارد چیزی را از شما پنهان کند. در این مواقع آن قدر به سوال کردن ادامه دهید تا قانع شوید.

 

” خواندن ” تن گفتار

      منظور از تن گفتار آن دسته از حرکات فیزیکی است که افراد بصورت خودآگاه برای انتقال افکار و احساسات خود از آنها استفاده می کنند تعبیر صحیح تن گفتار هنر پیچیده ایست اما شما می توانید به راحتی خواندن پیامهای کلی را یاد بگیرید.راحت نشستن یا ایستادن و داشتن تماس چشمی مستمر علائمی هستند که نشان می دهند فرد استرس ندارد و از آنچه می گوید یا میشنود احساس ناراحتی نمی کند. از طرفی معذب نشستن یا ایستادن (مثلاً بصورت دست به سینه) و اجتناب از نگاه کردن به طرف چشم مقابل ممکن است حاکی از طفره رفتن ، خشم و عصبانیت سرکوب شده ، یا عدم موافقت با صحبتهای وی باشند.هنگام نشستن ، متمایل شدن به سمت جلو می تواند نشان دهنده علاقه مندی یا موافق بودن با طرف مقابل ، و متمایل شدن به عقب حاکی از مقاومت یا بی حوصلگی باشد.به این قبیل علائم در خود و دیگران توجه داشته باشید.

 

 

Slide26

634360cookie-checkمدیریت مدرن – مدیریت کارکنان 3

Please rate this

0 1 2 3 4 5
4 نظرات
  1. رسمی.آ غ می گوید

    سلام. اینها همان تصویرهایی بی روح و بی ارزش برای کشور ماست بنده ۳۵سال اینها را خوانده و تدریس هم داشته ام متاسفانه جسم انسان بدون روح یک جسد است این تءوریها بدون عمل و بدون کاربردی بودن و سنخیت نداشتن به دردی نمی خورد. مدیران ما کافیست صادق باشند و مثل کارمندها و مدیران رده پایین باشند بهتر از اینهاست.

  2. م می گوید

    اینجا کجاست ؟
    این تئوری های “مدیریت رفتار سازمانی” با تاخیر 40 سال بما رسیده و ما به خود سانسوری معتاد شده ایم.

    1. محمد می گوید

      با سلام خدمت “م”
      بالاخره مدیران باید یاد بگیرند

      1. م می گوید

        سرور عزیزم، یاد گرفته اند ، حتی مدرکشم دارند ولی بهش اعتقاد ندارند.
        دنیای مدرن به مدیریت منابع انسانی فکر می کنه و انسان رو، هم سطح سازمان و رفتارش قرار نمی ده.تا نیروی انسانی به بالندگی برسه.

نظرات بسته شده است.