مدیریت مدرن – مدیریت کارکنان (4)
[box]مخابرات ما – در این مقاله چهارمین مهارت اساسی در مدیریت کارکنان معرفی میشود [/box]
مخابرات ما(محمد) – در سه مقالۀ قبلی “درک رفتار” و ” درک نیازهای کارکنان” و ” فراگیری مقدمات ” سه مهارت اساسی در مدیریت کارکنان را که باید مدیران بلد باشند و یا مهارتهای خود را توسعه دهند ارائه شد در این مقاله چهارمین مهارت اساسی در مدیریت کارکنان معرفی میشود مدیریت مدرن نیاز همه مدیرانی است که می خواهند با برنامه ره نگاشت پنج ساله ی مهندس قنبری کار کنند. این برنامه پنج ساله ؛ نیاز به مدیران مدرن دارد. این مقالات مهارتهای خوبی را به مدیران به منظور اجرای بهینه برنامه ره نگاشت پنج ساله یادآوری میکند.
مدیریت مدرن – مدیریت کارکنان (4)
تقویت اعتماد به نفس چهارمین مهارت اساسی در مدیریت کارکنان
اکثر افراد گهگاه از احساس عدم امنیت رنج میبرند.انواع نگرانی های سازمانی که بر کارکنان تاثیر گذارند میتوانند این مشکل را تشدید کنند.تقویت اعتماد به نفس از طریق تقدیر و تشکر، ارجاع وظایف سطح بالا، و در اختیار گذاشتن اطلاعات کامل ، پادزهر شما برای حل این مشکل است.
1.کاهش احساس عدم امنیت
برخی از افراد بهتر از دیگران میتوانند احساس نا امنی خود را پنهان کنند، اما شما نباید گول بخورید. همه نیاز دارند که کسی از عملکردشان تعریف کند و به آن ها بگوید که هم به خاطر شخص خودشان و هم به دلیل عملکردشان در گذشته و حال مورد تایید و احترام هستند. تقدیر و تشکر از کارکنان شیوه ای موثر (و کاملا اقتصادی) برای افزایش اعتماد به نفس آنها است .اما ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که شایستگی تقدیر و تشکر را دارند سپس با در نظر گرفتن شرایط شیوه مناسبی را برای این کار پیدا کنید.
2.ترغیب افراد به بروز توانایی ها
اغلب اوقات کمبئد اعتماد به نفس ، کارکنانرا از جستجوی چالش های جدید شغلی (و گاه قبول آن) باز میدارد. از طرفی افراد دارای اعتماد به نفس نبیز تنها درصد ناچیزی تز حداکثر ظرفیت یا توان بالقوه خود را به کار میگرند. به کارمندان خودوظایف بیشتری (مانند کمک کردن به کمیته های درگیر رسیدگی به مسایل مهم) محول کنید تا توانایی های خود را باور کنند. اگر به شما پاسخ دادند که «من نمیتوانم فلان کار را خوب انجام دهم» زیر بار نروید. اغلب موارد این قبیل پاسخ ها صرفا عذر و بهانه های ناخودآگاه برای طفره رفتن از انجام کار هستند.
3.از بین بردن ترس
مسایلی مانند شکست فردی در انجام کار، عدم موفقیت سازمان یا خرید مالکیت آن توسط شرکت های دیگر، تجدید ساختار سازمان و از بین رفتن برخی مشاغل ، و یا از ترس پیامد های نا مطلوب احتمالی بر اثر تغییرات سازمانی از جمله مواردی هستند که کارکنان را دچار ترس و نگرانی میکنند. این قبیل نگرانی ها همگی منطقی و معقول هستند . گرچه رفع کامل این نگرانی ها امکان پذیر نیست ، اما از طریق اطلاع رسانی کامل این نگرانی ها امکان پذیر نیست، اما از طریق اطلاع رسانی کامل ، صریح ، و صادقانه به کارکنان و گروه های کاری میتوانید تا حدی از شدت آن ها بکاهید . شیوه مدریت مرموز که در آن ترس به عنوان عاملی برای کنترل کارکنان استفاده میشود، میتواند این نگرانی هارا تشدید کند. سعی کنید ترس و نگرانی را از کارکنان خود دور؛ و اعتماد، خوشبینی، و محبت را جایگزین آنها کنید. در این صورت متوجه خواهید شد که وجود این قبیل احساسات بسیار اثر بخش تر است.
4.ایجاد زمینه مشارکت
مشارکت واقعی در انجام کار موجب افزایش اعتماد به نفس در محیط کار میشود . این امر زمانی محقق میشود که کارکنان( چه به صورت انفرادی و چه در قالب گروه) اطلاعات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند و در نتیجه عملا بر فعالیت های سازمان تاثیر گذار باشند . برقراری دموکراسی ، ایجا انگیزه، و کاربردی بودن از جمله مزایای مشارکت هستد . تحقیقات نشان میدهند کارکنانی که به شیوه خاص خود در جهت تحقق بخشیدن اهداف سازمان مشارکت داشته باشند ، در مقایسه با کسانی که وظایف آنها از قبل دقیقا تعیین و به ایشان ابلاغ میشود ، از بهره وری بیشتری برخوردارند.
نظرات بسته شده است.