مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

نویسنده مهمان از آثار انجمن صنفی در مخابرات می گوید.

[box]مخابرات ما- این مطلب , کار نویسنده مهمان است که پس از حضور انجمن های صنفی در تهران به رشته تحریر در آمده است.[/box]

KHABAR-gozaresh-1-250x80مخابرات ما (نویسنده مهمان) – در سکوت خبری چند هفته اخیر ، تحت الشعاع طرح ادغام و یکپارچه سازی مخابرات در حالی که  کارمندان شرکت چشم انتظار تغییرات مثبت و مرتبط با وضعیت شغلی خود بودند ، گردهمایی سراسری تشکلهای صنفی مخابرات در تهران برگزار شد .

فارغ از  علل , هدف و  انگیزه برگزاری این جلسه  در فضایی محدود و بدون توجه به جنبه های اطلاع رسانی مواردی در خصوص جایگاه و نقش تشکلها و نیز خروجی جلسه موصوف می پردازم.

 

سابقه دولتی بودن شرکت مخابرات و سازوکار نه چندان مطلوب خصوصی سازی در دهه اخیر مانع از شکل گیری  قوانین بخش خصوصی و ملزومات آن گردید.

شناخت و آگاهی کافی از قوانین کارو تأمین اجتماعی و حقوق و تکالیف منبعث از آن و بطور کلی روابط کار به عنوان پیش نیاز ورود به بخش خصوصی نادیده انگاشته شد و عدم تعریف و تبیین روابط کارگر و کارفرما و حمل طرفین بر روال جاری زمان دولتی به ایجاد شکاف بین وضعیت موجود و مطلوب شد .

در این رهگذر بروز مشکلات و مسائل کارگاهی توجه ذینفعان را به قوانین کار و مناسبات حاکم بر بخش خصوصی جلب نمود که تشکیل نهادهای کارگری در این مرحله حاصل رجوع به قانون کار می باشد .

تشکلهای کارگری اعم از شورا ، انجمن ، کانون ، سندیکا و … لازم است بیانگر خواسته های جامعه کارگری بوده و در فضای ارتباط با کارفرما پاسخگوی مع الواسطه مدیریت در قبال پرسنل باشد .

این نقش با صلاحیت ذاتی و حمایت این جایگاه از جانب جامعه کارگری کارگاه و پذیرش مجموعه مدیریت و کارفرما ، راهگشای بن بست های سازمانی و موارد مورد مناقشه می باشد .

در شرکت مخابرات نیز تشکلهای جدید و کم سابقه فعال می باشند ، لیکن باید پذیرفت بدون حمایت کارکنان و پذیرش مدیریت ، فعالیت این تشکلها کم اثر است .

آنچه از گردهمایی سراسری تهران در قالب اخبار صادره , بازگویی مذاکرات صورت گرفته و گزارشهای ارائه شده بدست آمده ، حاکی از وضعیت نه چندان خوشایند در روابط کار شرکت می باشد ، بخشی از مباحث مطرح شده در جلسه بیانگر واقعیت شکاف سازمانی و عوامل ایجاد آن بوده است ، آنچه در شنیده ها و گفته های کارکنان شایع بوده با مستندات مطرح شده ، به واقعیت نزدیک شده است .

هرچند ورود مراجع نظارتی ذیصلاح در روابط کار به تعارضات کارگاه ، در قانون کار پیش بینی شده است ، لیکن این امر مطلوب نیست و آنجا که ظن و گمان ورود انگیزه های خارج از قانون کار ولو با توجیه تأمین منافع کوتاه مدت یا حفظ شرایط سازمانی مطرح می گردد ، آسیبهای جبران ناپذیری به مجموعه کارکنان و اعتبار شرکت وارد می آورد .

با اینکه هیئت مدیره و مدیر عامل جدید در طی مدت تصدی با ارائه برنامه های استراتژیک ، تصویر مطلوبی از آینده سازمان ترسیم نموده اند ، باید توجه داشت این برنامه ها در بستر فعالیت نیروی انسانی شکل می گیرد . پس بجاست از هیئت مدیره و مدیر عامل خواسته شود فضای روابط کار فعلی که در ایجاد آن نقشی نداشته اند را باز بینی نموده و با علم و آگاهی به روند طی شده ، این قطار خارج از ریل را در مسیر خود قرار دهد .

بنظر می رسد جلسه مشترک تشکلها حاوی موارد و مطالب قابل تأملی در این راه بوده که شایسته است با دید متفکرانه تری از سوی مدیریت مجموعه مورد توجه قرارگیرد .

 

674140cookie-checkنویسنده مهمان از آثار انجمن صنفی در مخابرات می گوید.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
4 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام
    امروز در اخبار خواندیم:

    “براساس مصوبه هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت این شرکت پهنای باند اینترنت را پنجاه درصد ارزان تر به دانشگاه ها واگذار می کند.”

    مخاطب من در این مطلب سخنگوی شرکت مخابرات ایران می باشد که لازم است نسبت به این خبر واکنش نشان دهد:
    -شرکت زیرساخت طبق قانون و البته اساسنامه اش نمی تواند خود راسا به دانشگاهها و یا هر مشتری کلان دیگری بطور مستقیم ارایه سرویس نماید و این خلاف تمام اصول خصوصی سازی در کشور می باشد.
    در صورتیکه دولت قصد دارد هزینه های اینترنت دانشگاهها را کاهش دهد نباید اینکار را بطور مستقیم انجام دهد یعنی بجای اینکه زنجیره تامین اینترنت را که از شرکت زیرساخت شروع می شود و به اپراتورها و شرکت های ISP ختم می شود را بهم بریزد می تواند با یارانه دادن مستقیم به دانشگاهها هزینه های آن ها را کاهش دهد.
    شرکت زیرساخت تنها می تواند در زیرساختها سرمایه گذاری کند و نمی تواند بخاطر مصالح سیاسی و یا درآمدزایی در امر تصدیگری دخالت نماید.
    لطفا این موضوع را به نحوی منعکس نمائید که اقدامات لازم از طرف روابط عمومی شرکت مخابرات ایران انجام شود.

  2. علي می گوید

    مشتريان در اولويت اول شما نيستند. بلكه كارمندان در اولويت اول شما هستند. از آنها مراقبت مراقبت كنيد . آنها مراقبت مشتريان شما هستند .

    اين جمله رو يكي به جناب سراييان برسانه بي زحمت

  3. ناشناس می گوید

    با سلام و احترام
    لطفا اگر تشکلی در شرکت مخابرات ایران شکل خواهد گرفت. توجه شود که تمام کارکنان و کارگران مخابرات در کل کشور در آن سهیم باشند و قدرت طلبی باعث نشود که کارگران در یک استان بیشتر از بقیه استانها حضور داشته باشند.
    با محوریت یک فرد مورد اعتماد همگان، این تشکل تشکیل شود و تصمیم گیران در آن تشکل نمایندگانی از تمامی استانها باشند.
    تا ان شاءالله شاهد کار خوب و با ارزشی باشیم و این تشکل بتواند ضمن حرکت در راستای اهداف شرکت از حقوق پرسنل نیز به خوبی دفاع نماید.
    گرفتن یک مشاوره خوب از اهل فن می تواند در این خصوص کمک کند.
    تجربه در این چند سال نشان داده است تنها قشر کارمندان هستند که دلسوزترین افراد برای رشد و تعالی شرکت مخابرات ایران می باشند. و به نظر می رسد دولت و اعتماد مبین اگر با تعیین اهدافی سودآور، کارها و تصمیمات را بعهده کارمندان بسپارند نه اینکه ضرر نمی کنند بلکه منفعت نیز می برند. و این تشکل می تواند به جای ایستادن در مقابل سهامداران و مدیران ارشد، آنها را همراهی نماید.

    1. محمدپور می گوید

      با سلام با نظر دوست عزیزم کاملا موافقم الان در این تشکل از همه استانهایی که تشکل دارند دعوت بعمل امده وشرکت داشته اند واز استانهایی که فاقد تشکل هستند نیز درخواست میشود که هر چه زودتر با ایجاد هر نوع تشکلی به شورای عالی تشکلهای کشوری بپیوندند

نظرات بسته شده است.