مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

رمز یکبار مصرف یا توکن (OTP) چیست ؟

[box] مخابرات ما – یکی از روش های جلوگیری از حدس زدن کلمات عبور ضعیف و نامناسب، استفاده از رمزهای یک بار مصرف(One Time Password) می باشد.[/box]

مخابرات ما (محمد) – رمز یکبار مصرف برای ایمن سازی دسترسی کاربران به سیستم های الکترونیکی است ،که در آن از قابلیت های رمز نگاری برای تولید رمز تصادفی یک بار مصرف استفاده می شود.نکات زیر در باره رمز یکبار مصرف مطالب بیشتری را در اختیار مخاطبین گرامی قرار می دهد :

  1.  آنچه که از کلمه رمز در ذهن اغلب افراد تداعی می شود، کلمه ی رمز ایستا می باشد که مقداری است ثابت و می بایست به خاطره سپرده شود. در مقابل رمز ثابت ، رمز یک بار مصرف یا OTP قراردارد که به معنای کلمه رمزی است که فقط و فقط یکبار می تواند مورد استفاده قرار گیرد.
  2. رمز یکبار مصرف (OTP) ، پیش از این در امور بانکی کشور برای احراز هویت استفاده شده است. احراز هویت هم اکنون در دنیا به صورت یک، دو و سه عامله استفاده می‌شود که در احراز هویت‌های دو و سه عامله از انواع OTPها استفاده می‌شود.
  3. هارد کپی، دستگاه تولید توکن، رمز یکبار مصرف پیامکی و رمز یکبار مصرف صوتی انواع OTP هستند که در سال‌های اخیر از آن در جهان و ایران استفاده شده است. به غیر از هارد کپی که سیستم قدیمی و امنیتش کم تر از بقیه بوده، دستگاه توکن و رمز یکبار مصرف نیز ایراداتی از جمله در دسترس نبودن دستگاه توکن، گم شدن این دستگاه، قطع بودن سرویس پیامک، تاخیر در دریافت پیامک و غیره دارند.

***

678510cookie-checkرمز یکبار مصرف یا توکن (OTP) چیست ؟

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.