مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

شناسایی و اولویت ‏‏بندی مشتریان کلیدی بر مبنای ارزش دورۀ عمر آن ها

[box] مخابرات ما – پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‏ بندی مشتریان‏ کلیدی از بین 37187 مشتری بخش اینترنت در قم، اجرا شده ‏است..[/box]

مخابرات ما (محمد – فارس) –  با رقابتی‌شدن بازارها و تغییرات پیوستۀ آن، سازمان‏ها دریافته‏ اند که مانند گذشته با نظام اقتصادی رو به گسترش و بازارهای در حال رشد روبه‌رو نیستند؛ بنابراین هر مشتری ارزش ویژۀ خود را دارد؛ پس می‏ کوشند با حفظ و افزایش وفاداری مشتریان، مزیت‏ های رقابتی خود را افزایش دهند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت‏ بندی مشتریان‏ کلیدی از بین 37187 مشتری بخش اینترنت شرکت مخابرات استان قم، اجرا شده ‏است. بر‌اساس این فرایند، پس از تعیین مقادیر آر. ‌اف. ‌ام. (تازگی مبادله، تعداد دفعات مبادله و ارزش پولی مبادله) و وزن هر یک از این شاخص‏ ها بر‌اساس فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی، مشتریان به‌روش دومرحله ‏ای خوشه‏ بندی شدند. نتایج به‌دست‌آمده زمینه را برای تحلیل ویژگی‏ های مشتریان شرکت در چهار بخش اصلی بدین‏گونه فراهم کرد که خوشۀ 2 با کمترین تعداد مشتری و بیشترین ارزش دورۀ ‏عمر به‌‏عنوان مشتریان کلیدی شناسایی شد‌، سپس آن ها اولویت‎بندی شدند. در پایان نیز پیشنهادهایی برای بهبود روابط بین مشتریان مد نظر و شرکت مخابرات ارائه شد.

فصلنامه مدیریت بازرگانی – دوره 8، شماره 2، تابستان 1395.

400-khabar-all-19

703890cookie-checkشناسایی و اولویت ‏‏بندی مشتریان کلیدی بر مبنای ارزش دورۀ عمر آن ها

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.