شناسایی و اولویت بندی مشتریان کلیدی بر مبنای ارزش دورۀ عمر آن ها
[box] مخابرات ما – پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی مشتریان کلیدی از بین 37187 مشتری بخش اینترنت در قم، اجرا شده است..[/box]
مخابرات ما (محمد – فارس) – با رقابتیشدن بازارها و تغییرات پیوستۀ آن، سازمانها دریافته اند که مانند گذشته با نظام اقتصادی رو به گسترش و بازارهای در حال رشد روبهرو نیستند؛ بنابراین هر مشتری ارزش ویژۀ خود را دارد؛ پس می کوشند با حفظ و افزایش وفاداری مشتریان، مزیت های رقابتی خود را افزایش دهند. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی مشتریان کلیدی از بین 37187 مشتری بخش اینترنت شرکت مخابرات استان قم، اجرا شده است. براساس این فرایند، پس از تعیین مقادیر آر. اف. ام. (تازگی مبادله، تعداد دفعات مبادله و ارزش پولی مبادله) و وزن هر یک از این شاخص ها براساس فرایند تحلیل سلسلهمراتبی، مشتریان بهروش دومرحله ای خوشه بندی شدند. نتایج بهدستآمده زمینه را برای تحلیل ویژگی های مشتریان شرکت در چهار بخش اصلی بدینگونه فراهم کرد که خوشۀ 2 با کمترین تعداد مشتری و بیشترین ارزش دورۀ عمر بهعنوان مشتریان کلیدی شناسایی شد، سپس آن ها اولویتبندی شدند. در پایان نیز پیشنهادهایی برای بهبود روابط بین مشتریان مد نظر و شرکت مخابرات ارائه شد.
فصلنامه مدیریت بازرگانی – دوره 8، شماره 2، تابستان 1395.
نظرات بسته شده است.