مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

هیات داوری چیست؟ شامل چه کسانی است؟

[box]مخابرات ما- شرکت توسعه اعتماد مبین معتقد است تا زمانی که هیات داوری نظر ندهد گفته های سازمان خصوصی وجاهت قانونی ندارد.این هیات داوری چیست؟ شامل چه کسانی است؟[/box]

مخابرات ما (محمد – سردبیر) – پس از توضیحات لازم در خصوص اینکه هیات داوری چیست ؟ و شامل چه کسانی است ؟ نمونه هایی از مصوبات و تصمیمات متخذه بین دولت و خریداران شرکتهای دولتی توسط هیات داوری برای مخاطبین گرامی آورده شده است. به عنوان مثال ششمین گزارش عملکرد هیأت داوری، موضوع ماده (30) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی پایان شهریورماه 1390 که شامل پرونده های مختومه و آمار و عملکرد هیأت است را در زیر مشاهده می کنید.

بسمه تعالی

با صلوات برمحمد و آل محمد

 

ششمین گزارش عملکرد هیأت داوری، موضوع ماده (30) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی

پایان شهریورماه 1390

 

هیأت داوری، موضوع ماده (30) قانون اجرای سیاستهای کلی اصل (44) قانون اساسی

هیأت داوری به منظور رسیدگی ، اظهارنظر و اتخاذ تصمیم در مورد شکایات و دعاوی و اختلافات اشخاص حقیقی و حقوقی مربوط به امر واگذاری تشکیل گردیده و دوره جدید از تاریخ 7/3/1385 با ترکیب آقایان لطفعلی لطفعلیان (رئیس هیأت عالی نظارت جامعه حسابداران رسمی کشور)، دکتر عباس معمارنژاد (استاد دانشگاه)، هوشنگ نادریان (مدیرعامل مؤسسه حسابرسی مفید)، دکتر عباسعلی رحیمی اصفهانی (حقوقدان)، عبدالعلی میرکوهی(معاون وزیر دادگستری) و رؤسای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و تعاون مرکزی آغاز شده و فعالیت آن ادامه دارد. هیأت در طول این مدت تمام مساعی خود را در ایجاد فضای صلح و سازش و تلاش برای  گره گشایی از مشکلات و نقایص و کاستیهای امر واگذاری در دو بخش دولتی و خصوصی بکار گرفته و برآن است که جایگاه داوری هیأت تعالی و تداوم یابد.

هیأت داوری حداقل در هر ماه دو جلسه و علاوه بر آن بر حسب ضرورت و تعداد پرونده های واصل شده جلسات فوق العاده نیز برگزار می نماید. جلسات هیأت در محل وزارت دادگستری تشکیل می شود و دبیرخانه آن نیز مطابق آیین نامه مربوط در این وزارتخانه مستقر است. هر پرونده پس از تبادل لوایح در دستور کار رسیدگی قرار می گیرد ،  سوابق مربوط به تعداد اعضای محترم هیأت تکثیر و یک هفته قبل از جلسه در اختیار آنها قرار می گیرد. اصحاب دعوی نیز برای جلسه رسیدگی دعوت می شوند تا از حقوق خود دفاع نمایند. در هر جلسه داوری 3 تا 5 پرونده مطرح می شود، پس از اخذ نظرات و استماع حضوری طرفین دعوا اعضاء هیأت وارد شور شده چنانچه پرونده آماده رأی باشد مبادرت به اتخاذ تصمیم می نماید و در غیر این صورت با تجدید وقت، رسیدگی ادامه می یابد. پس از صدور رأی و ابلاغ آن ، طرفین حق دارند ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ به رأی هیأت اعتراض نمایند، اعتراض توسط شعبه ویژه دادگاه عمومی تهران که توسط رئیس محترم قوه قضائیه تعیین شده خارج از نوبت رسیدگی می شود.

طی شش ماه گذشته (01/01/90 لغایت 31/06/90) هیأت 10 جلسه رسمی بمدت متجاوز از 60 ساعت با حضور اصحاب دعوا برگزار کرده و در هر جلسه داوری 3 پرونده را بررسی و پس از اخذ مدارک و مستندات پرونده و استماع اظهارات و دفاعیات اصحاب دعوی در دوره مورد گزارش نسبت به 15 پرونده مبادرت به صدور رأی نموده و در حال حاضر 13 پرونده جریانی نیز در حال رسیدگی یا تبادل لوایح قرار دارند.

KHABAR-gozaresh-1-250x80

در ادامه جداول پرونده های مختومه و آمار و عملکرد هیأت به تفکیک هر جلسه آمده است.

***

 

هیأت داوری ، موضوع ماده 30 قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی
ردیف وظایف اقدامات (شرح عملکرد)
1 رسیدگی ، اظهارنظر و اتخاذ تصمیم در مورد شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از هر یک از تصمیم ها در امر واگذاری –         برگزاری 10 جلسه رسمی بمدت متجاوز از 60 ساعت با حضور اصحاب دعوا در دوره مورد گزارش.

–          بررسی تعداد سه پرونده در هر جلسه داوری.

–         صدور رأی نسبت به 15 پرونده پس از اخذ مدارک و مستندات پرونده و استماع اظهارات و دفاعیات اصحاب دعوی در دوره مورد گزارش.

–         در حال حاضر 13 پرونده جریانی نیز در حال رسیدگی یا تبادل لوایح قرار دارند.

 

2 تلاش برای نهادینه کردن امر داوری و ایجاد فضای اعتماد متقابل بین بخش خصوصی و دولتی
3 حل و فصل اختلافات و دعاوی له و علیه دولت در امر واگذاری

 

KHABAR-gozaresh-1-250x80

 

وضعیت برگزاری جلسات هیأت داوری
شماره جلسه روز و تاریخ جلسه دستور جلسه مصوبات و تصمیمات متخذه
1 25/1/90 1- پرونده کلاسه 89/15 شرکت گروه ملی صنعتی بدلیل استرداد دعوی از سوی خواهان رأی به رد دعوی صادر شد.
2- پرونده کلاسه 89/16 شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان اعضای هیأت پس از استماع اظهارات دو طرف مقرر کردند موضوع ارزیابی سهام شرکت تراکتورسازی از سازمان حسابرسی استعلام و سپس اقدام شود.
3- پرونده کلاسه 89/17 شرکت سرمایه گذاری حامی گستره شرق خواهان پرونده  خواسته های خودرا به شرح دادخواست مطرح و با استمهال خوانده مقرر شد دفاعیات پرونده در جلسه بعدی هیات استماع شود همچنین مقرر شد با توجه به توافق دو طرف مسائل فیمابین در یک نشست دوجانبه بررسی و نتایج حاصله جهت اتخاذ تصمیم به هیأت داوری منعکس شود.
4- پرونده کلاسه 89/18 شرکت سامان مجد با توجه به توضیحات و مدافعات دو طرف رأی اکثریت اعضاء هیأت به رد دعوی خواهانها صادر و اعلام شد.
2 8/2/1390 1- پرونده کلاسه 89/19 شرکت انرژی دانا (پترو ایران) پرونده باحضور طرفین دعوا بررسی ومقرر شد دو طرف مسائل فیمابین رادر یک نشست دوجانبه بررسی نموده و نتایج حاصله جهت اتخاذ تصمیم به هیأت داوری منعکس شود.
2- پرونده کلاسه 88/7 شرکت واگن سازی کوثرو هپکو موضوع اختلافی باحضور کارشناس محترم پرونده بررسی و نهایتا در قسمتی از خواسته را به محکومیت خوانده اعلام شد.
3- پرونده کلاسه 89/9 شرکت اسفنج شیروان پس از استماع اظهارات و مدافعات دوطرف و ملاحظه مدارک مقرر شد از کارشناسان ارزیاب سهام شرکت دعوت و توضیحات مربوط اخذ و اقدام شود.
3 22/2/1390 1- پرونده کلاسه 89/17 شرکت سرمایه گذاری حامی گستره شرق پرونده با حضور طرفین دعوی مطرح و کارشناسان ارزیابی سهام توضیحات خود را به نمایندگی از خوانده ارایه نمودند.و ادامه توضیحات به جلسه بعدی موکول شد.
2- پرونده کلاسه 89/6  شرکت تهران نیرو دعوی اصلی و دادخواست تقابل موضوع پرونده با حضور کارشناس ارزیاب سهام بررسی و مقرر شد خواهان دعوی تقابل اصوا اسناد ادعایی خود را به هیات ارایه نماید.
3- پرونده کلاسه89/9 شرکت اسفنج شیروان بدلیل طولانی شدن مذاکرات مقرر شد در جلسه بعدی هیات مطرح شود.
4 5/3/1390 1- پرونده کلاسه 89/17 شرکت سرمایه گذاری حامی گستره شرق پس از استماع اظهارات طرفین دعوی و با عنایت به تقاضای خواهان مقرر شد موضوع به کارشناسی واگذار و پس از جلب نظر کارشناس اقدام شود.
2- پرونده کلاسه 90/1 موضوع شکایت شرکت کنندگان در مزایده بلوک 18% سهام سایپا موضوع پرونده مطرح و مقرر شد پس از استعلام از سازمان بورس مجدداً در هیات مطرح شود.
3- پرونده کلاسه89/9 شرکت اسفنج شیروان پس از استماع اظهارات و مدافعات دوطرف و ملاحظه مدارک و مستندات رای به محکومیت خوانده صادر شود.

 

KHABAR-gozaresh-1-250x80

***

 

وضعیت برگزاری جلسات هیأت داوری
شماره جلسه روز و تاریخ جلسه دستور جلسه مصوبات و تصمیمات متخذه
5 2/4/1390 1- پرونده کلاسه 89/10 شرکت پتروشیمی رازی پرونده با حضور  طرفین دعوی وکارشناسان منتخب هیات مطرح ومقرر شد در مورد واحد اوره یک کارشناس محترم اظهارنظر نموده و در مورد اراضی نیز مساحی به عمل آید.
2- پرونده کلاسه 90/2 موضوع شکایت خریداران سهام سازمان توسعه راههای ایران پس از طرح دادخواست و دفاع مقتضی مقرر شد در جلسه بعدی موضوع با حضور کارشناسان ارزیابی سهام مورد بررسی قرار گیرد.
3- پرونده کلاسه 89/14 شرکت ایران راز به خواسته مطالبه خسارت مقرر شد نظر کارشناس منتخب هیات، توسط اعضا مطالعه و سپس در جلسه مطرح شود.
6 16/4/1390 1- رسیدگی به پرونده کلاسه 89/14 شرکت ایران راز با حضور کارشناس پرونده جلسه هیأت بدلیل نداشتن نصاب قانونی رسمیت نیافته و لغو شد.
2- پرونده کلاسه 89/19 شرکت انرژی دانا (پترو ایران)
3- پرونده کلاسه 90/4 شرکت حمل و نقل بین المللی جمهوری اسلامی ایران
7 20/4/1390 1- پرونده کلاسه 89/19 شرکت انرژی دانا (پترو ایران) مقرر شد صورتهای مالی مربوط به سال 2007 لغایت 2010 اخذ و سپس پرونده در دستور قرار گیرد.
2- پرونده کلاسه 89/6 شرکت تهران نیرو دادخواست اصلی و دعوی تقابل پس از بحث و بررسی در دعوی اصلی رای به محکومیت خوانده صادر و در دعوی تقابل به رد دعوی رای  صادر شد.
8 30/4/90 1- پرونده کلاسه 1/90موضوع عرضه بلوک 18% سایپا پس از بحث و بررسی به رد دعوی خواهان رای صادر شد.
2- پرونده کلاسه 4/90 موضوع شکواییه خریداران شرکت حمل و نقل بین المللی جمهوری اسلامی ایران پس از طرح دادخواست و دفاع مقتضی مقرر شد جلسه بعدی با دعوت از شرکت مادر تخصصی حمل و نقل و راهداری تشکیل شود.
9 13/5/1390 1- پرونده کلاسه 2/88 موضوع شرکت سیمان زابل به محکومیت خوانده رای صادر شد.
2- پرونده کلاسه 4/89 موضوع شکواییه خریداران سهام شرکت تراکتورسازی ایران پس از بحث و بررسی مقرر شد که موضوع از طریق سازمان بورس تهران استعلام و سپس اقدام شود.
3- پرونده کلاسه 2/90 موضوع شکوائیه خریداران سهام سازمان توسعه راههای ایران مقرر شد دو طرف با هم مذاکره و چنانچه به فسخ قرارداد نظر دارند اعلام نمایند.
10 17/6/1390 1- پرونده کلاسه 89/10 شرکت پتروشیمی رازی پس از استماع نظر کارشناس منتخب با توجه به اصرار خواهان به ارجاع موضوع به هیأت کارشناسی مقرر شد پس از تعیین هیأت کارشناسان پرونده مجدداً به کارشناسی ارجاع شود .
2- پرونده کلاسه 90/4 شرکت حمل و نقل جمهوری اسلامی ایران پس از ارائه توضیحات خواهان و خوانده و مجلوب ثالث مقرر شد دو طرف مدارک و مستندات ادعاهای خود را به هیأت ارایه فرمایند.
3- پرونده کلاسه 89/19 شرکت انرژی دانا (پترو ایران) موضوع پرونده مطرح و با توجه به وصول گزارش مالی سال 2010 مقرر شد طرفین پرونده مجدداً دعوت و رسیدگی شود .

 

711180cookie-checkهیات داوری چیست؟ شامل چه کسانی است؟

Please rate this

0 1 2 3 4 5
3 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    سلام
    برخی آگاهان امور شرکتها بر این باورند که اعتماد مبین در پی اخذ تخفیف و بخشودگی های لازم است

    به هرحال در روزهای اینده مشکل پیش آمده براحتی حل و وفصل خواهد شد . هم اکنون مذاکراتی

    از طرف وزارت ارتباطات – شرکت اعتماد مبین – سازمان خصوصی سازی- نمایندگان مجلس

    و برخی از نمایندگان سازمان بورس و برخی از رجال سابق مخابرات در جریان می باشد …

  2. الف م می گوید

    بزبان ساده یعنی ماست مالی کننده

  3. کارگرمخابرات می گوید

    عاجزانه از هییت داوری تقاضا دارم مخابرات رو از اعتماد مبین پس بگیرید وضعیت معیشتی کارکنان مخابرات هرروز بدتر میشود

نظرات بسته شده است.