مرگ پیامکهای سرگردان
[box] مخابرات ما – براساس اعلام مخابرات منطقه استان، یک میلیون و 400 هزار سرویس و پیامک تبلیغاتی از مشترکین اصفهانی لغو شده است[/box]
مخابرات ما (محمد – اصفهان زیبا) – حسین اسدی معاون بازاریابی و فروش مخابرات منطقه اصفهان با بیان اینکه تاکنون یک میلیون و 400 هزار پیامک و سرویس ارزش افزوده مربوط به مشترکین تلفن همراه در اصفهان لغو شده است، می گوید: « از سوی اپراتور همراه اول 80 هزار سرویس و 270 هزار پیامک تبلیغاتی لغو شده است». ناصر مشایخی، ادامه می دهد: «737 هزار سرویس و 377 هزار پیامک تبلیغاتی اپراتور دوم(ایرانسل) نیز لغو شده است». بنا به گفته معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با راه اندازی سامانه 800 ، دیگر پیامک های ناخواسته کنترل و مدیریت می شوند.
مشایخی در گفت و گو با اصفهان زیبا با بیان اینکه حدود 8 درصد مشترکین تلفن همراه اصفهانی هستند، ادامه می دهد: «از زمان آغاز به کار سامانه لغو پیامک های تبلیغاتی و ارزش افزوده مشترکین، یک میلیون و 57 هزار سرویس و بیش از سه میلیون و 372 هزار پیامک تبلیغاتی مربوط به اپراتور تلفن همراه اول در کشور لغو شده است».معاون بازاریابی و فروش شرکت مخابرات استان با بیان اینکه حدود 7درصد از مشترکین اپراتور دوم نیز متعلق به استان اصفهان است، ادامه می دهد: « در اپراتور دوم نیز 10 میلیون و 533 هزار مورد حذف سرویس های ارزش افزوده و پنج میلیون و 390 هزار مورد پیامک های تبلیغاتی لغو شده مشترکین در کشور داشته ایم». مشایخی در حالی به این آمار اشاره می کند که چندی پیش معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از ارسال 70 میلیون پیامک جهت اطلاع رسانی درباره سامانه لغو پیامک ها و سرویس های تبلیغاتی خبر داده بود.
حذف هشت میلیون پیامک
دریافت پیامک های بعضا انبوه و افسار گسیخته تا مدت ها مشترکین تمامی اپراتورها را کلافه می کرد؛ پیامک های که البته عمدتا به صورت ناخواسته و بدون رضایت مشتری هر از چند ساعتی روی صفحه نمایش تلفن های همراه مشترکین ظاهر می شد.مشایخی در خصوص نحوه لغو این پیامک ها عنوان می کند: « تمامی کاربران اپراتورهای تلفن همراه، می توانند با استفاده ازسامانه پیامکی ۸۰۰ و یا با شمارهگیری کد # ۸۰۰* فعال و یا غیر فعال سازی خدمات پیامکی خود را بررسی کنند». وی ادامه می دهد: «کاربران می توانند از این روش، نسبت به پیامک های ارزش افزوده فعال روی سیم کارت های خود و نحوه غیرفعالسازی آن آگاه شوند و آنها را لغو کنند».معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری سازمان مقررات رادیویی نیز تيرماه سال جاری از حذف بیش از هشت میلیون پیامک تبلیغاتی توسط اپراتورها خبر داده بود. حسین فلاح جوشقانی با بیان اینکه این تعداد لغو پیامک تنها طی دو ماه از آغاز فعالیت سامانه لغو پیامک ثبت شده است، اظهار داشت: تاکنون اپراتورها عملکرد رضایت بخشی داشته اند و با حساسیت این موضوع را دنبال و موارد اعلام شده را حذف کرده اند.
فعال شدن ناخواسته سرویس ها!
به گفته جوشقانی درخواست برای لغو سرویس پیامک ارزش افزوده بیشتر از پیامک های تبلیغاتی بوده است. معضل پیامک هایی که ناخواسته و بدون نظر مشترکین تا مدت ها برای آنها دردسر ساز بود، البته تنها به مزاحمت های وقت و بی وقت این پیامک ها و سرویس ها محدود نمی شد؛ چرا که برخی مشترکین بدون اطلاع از هزینه برخی سرویس ها با پاسخ به این پیامک ها و با عضویت در سرویس ها در پایان ماه با افزایش هزینه روی قبض های تلفن همراه نیز مواجه بودند؛ موضوعی که تا مدت ها برای مشترکین دردسر های زیادی را به همراه داشت. معاون مقررات رادیویی که با مهر گفت و گو می کرد، در مورد سرویس های ارزش افزوده که مشترکان موبایل مدعی اند، بدون درخواست آنها فعال می شود، گفته این سرویس ها بنا به خواست خود مشتریان فعال شده و هزینه به همراه داشته است. فلاح جوشقانی البته معتقد است، با راه اندازی سامانه این مساله بسیار مدیریت و کنترل شده است. وی اظهار داشت: ممکن است برخی مشترکان به دلیل دریافت حجم بالایی از پیامک طی شبانه روز، متوجه پیامک هایی که ویژگی ارزش افزوده دارند نباشد و ناخواسته آن را فعال کنند. در این صورت این عضویت برای آنها هزینه درپی خواهد داشت. اما اینکه سرویسی بدون تایید مشترک به صورت اتوماتیک فعال شده باشد و از شارژ مشترک کم شود، تاکنون اتفاق نیفتاده است. معاون سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی البته تاکید کرد: حتی به صورت موردی، مواردی که در این زمینه گزارش شده است را پیگیری کرده ایم، اما تاکنون حتی با یک مورد که این ادعا را ثابت کند، مواجه نشده ایم. با این حال درصورتی که مشترکی مدعی است که پیامک ارزش افزوده بدون اطلاع برای وی فعال شده و هزینه در پی دارد، به سامانه پاسخگویی به شکایات ۱۹۵ مراجعه کند.
به دنبال راهکار….
فلاح جوشقانی بر لزوم تدوین راهکارهایی برای اطلاع رسانی به مشترک در خصوص عضویت در سرویس هایی که هزینه در پی دارد، تاکید کرد و گفت: در بسیاری از موارد مشترک بدون اطلاع از هزینه ای که یک سرویس پیامکی برای وی دارد، به عضویت این سرویس درمی آید. برای این عدم آگاهی باید تمهیداتی اندیشیده شود که اطلاع رسانی از سوی شرکتی که این پیامک را ارسال می کند، صورت گیرد.وی به عدم اطلاع رسانی مناسب در مسابقات پیامکی تلویزیونی به عنوان نمونه این موضوع اشاره کرد و گفت: در بسیاری از موارد، این مسابقات پیامکی به دلیل عدم اطلاع مشترکان، باعث دریافت هزینه ناخواسته از مشترکان شده است.جوشقانی تاکید کرد: به دنبال راهکاری هستیم تا فرایند شرکت در مسابقات پیامکی قبل از ورود و عضویت فرد به سرویس، اطلاع رسانی شود و مشترک بداند چه هزینه ای بابت شرکت در این مسابقه باید بپردازد.
***
نظرات بسته شده است.