بخش اول از گفتگوی مستقیم با مهندس صدوقی- یازده سال همراه اول!
[box]مخابرات ما – در مشهد, گردهمایی سالانه همراه اول برگزار می شد.در میان آن همه شلوغی و ازدحام, ساعتی با مهندس صدوقی مدیر عامل شرکت ارتباطات سیار به گفتگو نشستیم.بخش اول آن را می خوانید.[/box]
تنطیم برای انتشار – سردبیر
مخابرات ما (سردبیر) – مردی است که بیش از یک دهه(11 سال) بر تمام اطلاعات مخابراتی کشور دسترسی داشته و مدیریتش کرده است.بهمین دلیل وقتی حرف میزند می داند که چه می گوید و از چه می گوید.کاملا به همه جزئیات بحثش آشناست.
اگر امکانش بود , یک هفته محصورش می کردم و تمام خاطرات و دانسته هایش را ضبط میکردم.او تاریخ حاضر دهه ارتباطات است.
خوش صحبت است.برای هر سوال از ریشه تاریخی اش شروع می کند تا به امروز برسد
روابط عمومی بسیار بالایی دارد.از هیچ سوالی آزرده نمی شود فقط بدنیال پاسخی مناسب برایش میگردد.برای کارها برآیند اجرائی برایش مهم است.این طبیعی است .اما من سعی کردم احساس را نیز مهمان گوشه ای از ذهنش کنم تا شاید از آمار و ارقام کمی فاصله بگیرد.
اصلا در این گفتگو از آمار و عدد حرفی نزدم.اعداد ما را گول میزنند و احساس را در لایه های خود پنهان می کنند.
در یک نقطه ایده های مشترکی با مخابرات ما دارد.مهم این است که مردم سرزمین من , بتوانند سرویس های مطمئن و پرسرعتی بگیرند. مردمان سرزمین من, شایسته بهترین ها هستند.
خانواده! نقطه اوج زندگی ما ایرانی هاست. معلوم است رابطه گرمی با خانواده دارد اما باید از او وقت بگیرند.اگر می خواهند او را بخانه بکشانند باید از نوه هایش استفاده کنند! دو عکس زیبا از نوه هایش در زمینه گوشی اش گذاشته.
وقتی از کار حرف میزند, همه وجودش کار است , اما … بسادگی بین کار وز ندگی شخصی سوییچ کرد , وقتی بسرعت کار را به زندگی عادیش چسباندم!
وقتی از خانواده حرف میزد, یک باره از همه کار جدا می شد و همه وجودش را حسی دیگر فرا می گرفت.حسی بسیار جالب.
من او را جزو آدم های غیر عادی دسته بندی می کنم.به خودش هم گفتم.غیر عادی از این نظر که همیشه با شیوه هایی متفاوت کارش را انجام میدهد و هرگز هیچ مانعی سد راهش نمی شود.شیوه های غیرمعمولش را براحتی نمی توانی پیدا کنی.باید خودت هم غیرعادی باشی.
از آنجا که دلهره وقت را داشتم سعی کردم سوالاتم را بسرعت جمع بندی کنم. …راستی فقط یک نکته باقی ماند.سعی می کند با نرم افزارهای کاربردی به همه راهها, شاهراهها و ده کوره های ارتباطی کشور سر بزند و از همه چیز با خبر باشد.
گفتگوی متفاوت ما را لطفا بخوانید …
*********************
مخابرات ما – ابتدا میخواهم به من اجازه بدهید راحت سوال کنم. شکل گفتگوهایم با دیگران فرق میکند.اجازه میخواهم صریح با شما حرف بزنم.
مهندس صدوقی – بله.حتما.
مخابرات ما – بنظر من شما با بقیه فرق دارید.شکل کارتان رفتاران کارهایتان همیشه با بقیه فرق دارد بهمین دلیل برای من آدم جالبی بوده اید.میخواهم بدانم تخصص این آدم جالب چیست؟
مهندس صدوقی : الکترونیک.در مقاطع مختلفی من در بین جبهه رفتن درس خواندم. با انقلاب فرهنگی و تعطیلی دانشگاه به جبهه رفتیم.بعد باز شروع بکار کردیم و درس می خواندیم.
مخابرات ما – از ابتدا کار مخابراتی انجام داده اید؟
مهندس صدوقی : در حوزه مخابرات بوده ام از سال 60-61 مخابراتی بوده ام.
مخابرات ما – من شما را مدیر قدرتمندی میدانم قدرتمند از نظر فنی.شما ممکن است بمن بگویید بعنوان فرمانده ارتباطات سیار مدینه فاضله این مدیر قدرتمند کجاست؟ به چه می خواهید برسید؟
مهندس صدوقی : ما مدیران فرصت محدودی در اختیارمان است که می توانیم خدمتی را انجام دهیم این فرصت به بعضی داده میشود.مسئولیت یک توفیق است.ما در کشورمان خیلی جای کار داریم.
راستش من الگویی از حضرت آقا گرفتم.ایشان در دوکوهه پس از جنگ در سال 69 فرمودند : همانطور که جوانان در زمان جنگ همیشه حضوری فعال داشته اند ,شب و روز نمی شناخته اند حالا باید در صحنه های اقتصادی و سازندگی با همان روحیه کار کنند.
ما هم سعی کرده ایم در همان راستا حرکت کنیم و خدمتی انجام بدهیم.در هر حوزه ای بوده ایم برایمان فرقی نداشته.
در همراه اول سال یازدهم کار من است. از همان ابتدای کار من, ایرانسل هم بوده , رقیبی که در 22 کشور تجربه حضور داشته و اپراتور تازه کاری نبوده است.
مخابرات ما – شما ایرانسل را بعنوان یک رقیب می شناسید؟
مهندس صدوقی : بله بعنوان رقیبی حرفه ای می شناسیم. در واقع گروهی دارد که خیلی از کارهایشان را همان گروه انجام میدهد , بهمین خاطر هم سعی کردیم فضای رقابتی سالمی داشته باشیم در مقابل از همه توانمندی خودمان استفاده کنیم.
بزرگترین و مهمترین توانمندی ما نیروی انسانی است.اگر نیروی انسانی با انگیزه, متعهد و متخصص باشد ما چیزی کم نداریم. خانواده مخابرات ایران از این بعد چیزی کم ندارد , نیروهای با انگیزه ای فراوانی دارد که در محل حضور دارند ولی بهر حال ممکن است تاکنون فرصت یا اعتبار لازم به آن داده نشده باشد.
بنظر من این فرصتها اگر بخوبی شناسایی شود می تواند تحولی اساسی ایجاد کند.ما در همراه اول در زمینه تعداد نیروی انسانی خیلی رشد نکردیم بیشتر در زمینه آسورس کار کردیم قبلش توسعه را در واقع gc انجام میداد.از آن سال تا امروز کل توسعه همراه را مخابرات استان ها انجام داده اند.
ما خیلی ازامورمان در استان, چه نگهداری چه توسعه حتی بهینه سازی امور مشتریان, مرکز تماس همه در استان انجام میشود.سعی نکردیم خودمان در همراه اول اینها را ایجاد کنیم بلکه تلاش کردیم از نیروهای موجود حداکثر استفاده را بکنیم.این تعامل و همکاری در همراه اول بخوبی ایجاد شده است و آن نقطه قوتی که گفتم یعنی نیروی انسانی, توجه کافی به آن شده و توانسته تحولی ایجاد کند . ما بعنوان اپراتور ملی بدون اینکه مثل اپراتور رقیب , گروهی در داخل حوزه ما باشد که بتواند همه کارهایمان را انجام دهد و امور را در دست بگیرد چیزی از رقیب کم نداریم بلکه در خیلی جاها توانسته ایم خدمات بهتری ارائه کنیم.
مخابرات ما- حرف های شما را در مورد نیروی انسانی قبول دارم.من در مدیریت شما اینها را دیده ام از نحوه رفتار با کارکنان وکارهایی که در جهت بهبود شرایط زندگی کارکنان انجام داده اید و یا مدیرانی که انتخاب کرده اید. ولی من متوجه نشدم مدینه فاضله شما کجاست و به کجا می خواهید بروید.در دنیای ارتباطات دنبال چه چیزی هستید؟
مهندس صدوقی : در دنیای ارتباطات بدنیال آن هستیم که بتوانیم بهترین خدمت را و بهترین تجربه را به مردم ایران ارائه کنیم. مشتری ما مردم ایران هستند مردمی که شایستگی دارند بهترین خدمات را دریافت کنند.
ما در حال حاضر با فاز 7 توسعه به همین سمت حرکت می کنیم و تمام شبکه همراه اول نوسازی می شود. در حال پیاده سازی آخرین تکنولوژی – که نسل 4.5 با نام LT Advanced pro – هستیم. به کمک همان اجزا و عناصر فعلی همراه اول اراده کرده ایم با استفاده از این تکنولوژی بتوانیم بهترین خدمات را به مردم ارائه کنیم.
هدف بعدی ما این است که در حوزه خودمان باری روی دوش دولت نباشیم, باری روی سازمانها و دستگاههای دیگر نباشیم. نه تنها خودمان با اتکا به توان و درآمد خودمان وضعیت بهتری ایجاد کنیم بلکه خیری هم به دیگران برسانیم. خیر ما خدمت به مردم و مشترکین است.
ما شعاری را داریم که معتقدیم بعنوان محبوب ترین شرکت ایران هستیم. البته در هیئت مدیره همراه اول در سال 90 , محبوب ترین را از 5 منظر تعریف و مصوب کردیم.ما می خواستیم از این 5 منظر محبوب باشیم:
محبوب کارکنان
محبوب شرکتهای همکار
محبوب جامعه
محبوب سهامداران و ذی نفعان
و محبوب مشتریان
در این 5 منظر مشترکین و کارکنان که دو رکن اساسی هستند باضافه جامعه و شرکتهای همکار و جامعه , گاهی با هم متضاد هستند .ولی ما سعی کرده ایم چارچوبی قابل اندازه گیری در شرکت تعریف شود و بتوانیم تعادلی بین این منظرها ایجاد کنیم. ما داریم به آن سمت حرکت می کنیم.
در حال حاضر , کارکنان واقعا راضی هستند , جامعه از خدمتی که همراه اول ارائه می کند راضی است و نیازمندی هایشان را با قیمتی که ارائه می شود از ما می گیرند.
مخابرات ما- قیمت هایتان را با کشورهای دیگر مقایسه کرده اید؟
مهندس صدوقی – ما پایین ترین قیمت را در تمام دنیا ارائه می کنیم.اخیرا بانک جهانی نرخ ارتباطات سیار را بر اساس یک سبد آزمایشی (از دیتا, پیامک و مکالمه) در تمام دنیا اعلام کرد. ما سومی از آخر بوده ایم. فقط قیمت این خدمات در هند و سریلانکا از ما ارزانتر بوده است. ولی اگر قدرت خرید مردم را هم در این معادله دخالت بدهیم باز هم ایران ارزانترین قیمت را ارائه می کند.
یعنی ما بهترین تکنولوژی را از بهترین وندورهای جهانی – دو وندور اروپایی و یک وندور چینی- می خریم و ارزانترین سرویس را ارائه می دهیم.
مخابرات ما – اگر فشارسازمان تنظیم از روی دوش شما برداشته شود باز هم قیمت خدماتتان را در همین حد نگه میدارید؟
مهندس صدوقی : الان با اینکه ما پایین ترین قیمت را داریم اما سالهاست قیمت های خود را افزایش نداده ایم. فشاری از جانب دولت روی ما نیست. با همین قیمت هم ما توانسته ایم تعامل کافی با دیگران داشته باشیم, سهم دولت را پرداخت کنیم , سهم ذی نفعان را پرداخت کنیم ولی قیمت , رقابتی تعیین شده است بنظر ما هم عادلانه است. شاید با این قیمت فشار روی اپراتور باشد ولی بهر صورت به نفع مشترکین است.
مخابرات ما- نقدی که به شما داریم این است که تجهیزات را جابجا می کنید یعنی از شهرهای بزرگتر برمیدارید به شهرهای کوچکتر می برید تکنولوژی جدید را به شهرهای بزرگ می برید ولی قدیمی تر نصیب شهرهای کوچک می شود.لذا همه مردم کشور از یک نوع سرویس بصورت عادلانه نمی توانند استفاده کنند.
مهندس صدوقی : در فار 7 اخیرا یک سایت تری جی در مرکز چاه داد خدای کرمان اجرا کردیم. آن سایت با سایتی که در شیراز اجرا می کنیم یا در اصفهان فرقی ندارد.
با خریدی که اول امسال انجام دادیم کل کشور نوسازی می شود یعنی هیچ فرقی بین سایت جاده روستایی و شهری برای ما وجود ندارد. روستاهای شمال همان تجهیزاتیرا خواهد داشت که در جای دیگر داریم .
در گذشته این بوده در فازهای قبلی بخاطر فضای رقابتی با وندورها SWAP انجام میدادیم.وقتی SWAP انجام میدهیم که خیلی ارزانتر خرید کرده ایم اما واقعیت این است که نمی توان کل کشور را یک جا swap کرد.البته این کار بنفع ما نیست چون از نظر فردی به نفع ماست که single man اجرا کنیم یعنی شبکه 2gو 3g و4g از یک وندور باشد.اما در این میان مشکلاتی پیش می آید مثلا اگر در شهری وندور خاصی داشته ایم و در شرایط تحریم می خواستیم 2g را به 3g تبدیل کنیم آن وندور به ما جنس نمی فروخت.لذا باید از وندور دیگری خرید انجام میدادیم.
در مقطعی مجبور بودیم این کار را انجام دهیم.این تصمیمات بیشتر از بعد فنی دیده میشد نه از دید سیاسی. بخاطر دغدغه های فنی ما بوده است.اگر تصمیمی هم گرفته ایم برای کل استانها یکسان بوده است. تا بحال هم اگر چنین موردی در جایی بوده است , الان دیگر کل کشور دارد نوسازی انجام میشود.
مخابرات ما – جزو معدود آدمهایی هستید علاقمندی به شما , به کارتان بستگی ندارد. اما علاقه کارکنان به شما به جهت رسیدگی به مشکلات آنهاست و از نظر حقوق و درآمد سعی می کنید به آنها برسید خیلی کوتاه می خواهم نظر شما را در مورد کارکنان شرکتتان بدانیم.
مهندس صدوقی – ماروی ورود کارکنان حساسیت فوق العاده ای داریم هم در جذب نیروها هم انتقالی و ماموریت. کسانی که به همراه اول می آیند حداقل هایی را باید داشته باشند تا وقتی وارد مجموعه می شوند بتوانند موثر باشند بهمین خاطر عرض کردم نگاه من به نیروی انسانی به عنوان سرمایه همراه اول است پرداخت به کارکنان از جنس هزینه نیست از نوع سرمایه است.
تعداد کارکنان همراه اول در حال حاضر 1274 نفر است.تقریبا ده سال قبل هم همینقدر نیرو داشت. با اینکه تعداد مشترکین ما تقریبا ده برابر شده ولی تعداد کارکنان ثابت مانده. دلیل آن هم این است که دیدگاه ما در حقیقت برونسپاری کارها بوده است به مرور شرکتهای تخصصی ایجاد کردیم. شرکتهایی مثل نقش اول کیفیت (ناک). این شرکت الان کاری را برای ما انجام میدهد که وندور برای رقیب ما انجام میدهد.بمراتب بهتر و دقیق تر هم انجام می دهند.
میدانید که در تهران شبکه هر دوی ما از یک وندور و یک شرکت است ولی کیفیت ما از رقیبمان بهتر است.برای رقیب ما وندور هم برایش توسعه داده است هم نگهداری می کند هم بهینه سازی برایش انجام میدهد ولی وقتی کیفیت را تست می کنیم کیفیت ما بهتر است.
در حقیقت کیفیت خدماتی که ناک برای ما ارائه میکند مطابق با بقیه وندورهاست. علاقه مند مجموعه هم هستند.
نکته دیگری که میخواهم به شما بگویم این است که ما همه از خانواده مخابرات هستیم.آیین نامه ما آیین نامه استخدامی شرکت مخابرات ایران است اگر تفاوتی هست در حوزه پرداخت پاداشهاست است. از محل کاری که انجام میشود هیئت مدیره بودجه ای در اختیار قرار می دهد پاداش در حقیقت ما بازای کار پرداخت می شود.خیلی از افراد روزهای تعطیل می ایستند کار میکنند مزایای خودشان را می گیرند مثل بقیه بخش های مخابرات ایران , ولی در حوزه عملکردی- پاداشی متفاوت عمل کرده ایم. در بقیه موارد یکسان بوده است.خیلی جاهای دیگر را سراغ دارم که مبالغی بیش از همراه اول پرداخت می کنند.
مخابرات ما- تابحال از علاقمندی کارکنانتان بازخوردی هم دیده اید؟
مهندس صدوقی- راستش یک بار تجربه خوبی کردیم.از آنجا که وقتی جذب داریم روی ما خیلی فشار است یک بار برای راه اندازی شبکه 3g و 4g آگهی استخدام دادیم .بدون اینکه اعلام کنیم این آگهی برای همراه اول است.
در حقیقت فقط اعلام کردیم یک اپراتور به این تخصص ها نیاز دارد .مصاحبه هم مکانی بیرون از شرکت بود. وقتی روز مصاحبه ثبت نامی ها آمدند , تعجب کردند که مدیران همراه اول را می بینند.
کسانی که متقاضی استخدام بودند جالب بود.از هر سه وندور و از هر دو اپراتور دیگر آمده بودند و متقاضی استخدام در این شرکت بودند.اما در آن لیست حتی یک نفر از خود همراه اول نیامده بود که بخواهد برای استخدام به آن شرکت مراجعه کند.
این نشانه علاقمندی و وفاداری همکاران ماست که حاضر نیستند جای دیگری بروند.
مخابرات ما- اینها را قبول دارم.هر چند که شما ساختار یکسانی با مخابرات ایران داشته باشید اما در بسیار از پرداختها اختلاف دارید و من این اختلاف را می پذیرم.در حقیقت پرداخت شما متعارف است نه در جایی که کمتر پرداخت می کنند.
پایان بخش اول
پس آنهایی که به صورت شرکتی در همراه اول کار میکنند چی والا دریافتی من یک میلیون تومانه مگر تمام کارهای همراه اول را اون 1400 نفر انجام میدن
با عرض سلام ، الان که اکثر مردم از اینترنت ایرانسل استفاده میکنند و همراه اول همیشه چند قدم عقبتر از ایرانسله و همیشه منتظره ببینه ایرانسل چه امکاناتی ارائه میده!
سلام
سردبیر عزیز
بنده خودم با یکی از ناکی ها در استان خودمان صحبت می کردم گفت پایه حقوقم و ماموریت بالای 7 میلیون تومان است . و ما همکاران باید منت این اقایان را بکشیم و با خفت همه چیز را تحمل کنیم . یک کار شناس مخابرات استاننصف این اقایان حقوق نمی گیرد . سیار این پولهارا از کجا به اینها می دهد ! مسائل زیادی در استانها روی می دهدولی کسی اینها را از چشم سیار نمی بیند !
از قدیم گفته اند حرف حق جواب ندارد
بنظر من ……که مخابرات به خودش دیده. خدا کنه زودتر بره و همه از دستش راحت شوند
با پول مردم همراه اول, همراه اول شد. حالا با پول همین مردم سیار چه ها که نمیکنه…. دریافتی ماهانه ناکی ها بیش از 8 میلیون تومان است. کارها را یکی یکی دارند از استان ها میگیرند و به شرکت هایی که خودشان سهامدارند می دهند. ناک و بی ار تل ساخته خودشان است همه مدیران در این شرکت ها سهیمند و صدها میلیارد تومان پولشویی در این شرکت انجام میشود. این که میگویند که ناک کار وندور را انجام می دهد دروغ است. ناک تجهیرات اریکسون یا نوکیا میسازه. وندور تجهیزات را میده و باید استان ها نصب و راه اندازی و نگهداری کنند. دارند کاری میکن که فقط ناک همه چیز دستش باشه. آنتن هایی که در نسل 3 راه انداختند یکسال هم کار نکرد و عوضش کردن تا مثلا نسل 4 نصب کنن. تجهیزات را با بی تجربگی هدر می دهند. من تقاضای تحقیق و تفحس از سیار را به مخابرات ایران می دهم. پولشویی در این شرکت که خود را صاحب شبکه می دونن موج میزند…
شنیده شده جناب آقای مهندس صدوقی گرو ه های معوق کارکنان
سیار رو داده ، اگه درست باشه ، درود بر او ، ان شاءالله در پناه خدا
همیشه سالم و موفق باشه ، امیدواریم جناب مهندس سرائیان هم یاد بگیره
(کارگر دائمی مخابرات)
“آیین نامه ما آیین نامه استخدامی شرکت مخابرات ایران است اگر تفاوتی هست در حوزه پرداخت پاداشهاست است.”
در برخوردی که با ایشون داشتیم بسیار انسان خوش صحبت و سیاستمداری هستن و خیلی هنرمندانه موضوع رو به نفع خود و شرکت بر میگردونن که از نظر شرکت وجود چنین شخصی برایش غنیمت هست اما هیچوقت فراموش نمیکنم روزی که ایشون هنگام بیرون اومدن از مخابرات ایران به ما آزمونی ها گفتن پیگیر کار شما هستم و انشاالله حلش میکنیم و صحبت کردیم با مسولین برای شما در صورتی که بعد از ورود به ما گفتن که ایشون مسولین رو به همکاری با ما متهم کردن و به شدت پیگیر مسکوت ماندن قضیه و برخورد شدید با ما بودن.
از نظر قانونی ارتباطات سیار زیر نظر هلدینگ مخابرات ایران است و باید تابع باشد اما به قول خود سیاری ها “ما خصوصی هستیم و هر کار که بخواهیم انجام میدهیم و به هیچکس هم جز خودمان پاسخگو نیستیم”
یک بام و چند هوا را دیگر همه میدانند
اگر آقای مدیر اینقدر شایستگی دارند که تعریف می کنید ، پس چرا ایرانسل از همراه جلو زده؟