مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

بخوانید و عبرت بگیرید؛ مقایسه حقوق شرکت مخابرات و سایر شرکتها!

 [box]مخابرات ما – چندی پیش نویسنده , چنین سوژه ای را به سردبیر پیشنهاد کرد و موافقتش را برای طرح گرفت. اما واقعا فکر نمی کردم به این جالبی از آب در بیاید![/box]

مقایسه حقوق کارشناسان در شرکت مخابرات و شرکتهای مشابه

نوشته : محمود 

مخابرات ما – در ذیل سعی  نموده ام تا نخست مقایسه ای بین حقوق پرسنل مخابرات و سایر شرکتها و سازمان های کشور انجام دهم و سپس مقایسه ای بین حجم کار و پیچدگی کار و دانش فنی مورد نیاز برای اداره سیستم های مخابراتی و دیگر سازمانها و شرکتها انجام دهم

در وهله نخست مقایسه حقوق ها :

حکم اینجانب با حدود 26 سال سابقه کار و مدرک لیسانس در سال 95  برابر 3,200,000 تومان بوده و هرچند که تمامی کارمندان و پرسنل دیگر سازمانها وشرکتهای کشور به هیچ وجه حقوق واقعی خود را ابراز نمی کنند (حتی برای خانواده و دوستانشان )، بویژه هنگامی که بر خلاف انتظارات خودشان و جامعه متوجه سطح بسیار پایین حقوق پرسنل رسمی مخابرات میشوند.

آمار و ارقامی که در زیر ارائه گردیده است بصورت تقریبی بوده وبا لطائف الحیلی بدست امده اند.

وملاک , افرادی با سابقه بالای 25 سال و مدرک لیسانس بوده است.ضمن اینکه اعداد زیر حقوق یک ماه کارشناسی است.

 

شرکت نفت مناطق       بیش از 12.000.000 تومان

شرکت گاز                  بیش از 12.000.000 تومان

شرکت زیر ساخت        بیش از 12.000.000 تومان

اداره برق                    بیش از 12.000.000 تومان

تامین اجتماعی            بیش از 10.000.000 تومان

اداره آب                    بیش از 8.000.000 تومان

ثبت اسناد                  بیش از 7.000.000 تومان

دخانیات                     بیش از 7.000.000 تومان

بیمارستانها                 بیش از 5.000.000 تومان

نیروی انتظامی            بیش از 4.000.000 تومان

مخابرات                    دقیقا    3.200.000 تومان

آموزش و پرورش         حدود   2.500.000 تومان

 

البته این مقایسه در شرایطی انجام شده که کارشناسان بررسی شده فاقد هر نوع پست و مقامی باشند واز حق شیفت نیز استفاده ننمایند.

یعنی مخابرات آن اسطوره زمانهای نه چندان دور که تمامی سازمانها و شرکتها حقوق خود را با آن مقایسه میکردند , چه از شرکت نفت که اندکی بیشتر از مخابرات حقوق میگرفتند تا دیگر سازمانها که خیلی کمتر از مخابرات حقوق میگرفتند , اکنون دچار چه وضع اسفناکی شده است که حتی پرسنل رسمی و با سابقه کار بالا در اداره زندگی خویش مانده اند.

 

سپس به مقایسه سختی کار بین سازمانهای مذکور میپردازیم :

ممکن است عده ای بگویند که کار کردن در شرکت نفت و بویژه بخش حفاری آن بسیار سخت است , اینجا این پرسش پیش می اید که آیا سخت تر از پرسنل شبکه کابل و فیبر نوری و یا پرسنل دکل بند و یا BTSMAN مخابرات که در زیر برف و باران و آفتاب سوزان انجام وظیفه میکنند؟

قطعا انهایی که با سختی کار در شرکت نفت و بخشهای ذکر شده مخابرات آشنایی دارند , تایید مینمایند که پاسخ منفی است .

 

بعد می رویم سراغ سطح دانش فنی مورد نیاز  برای اداره شبکه های مخابراتی و همچنین شرکتهای مذکور :

همگان میدانند که سطح دانش فنی مورد نیاز برای اداره کردن و نگهداری مراکز سوئیچ اعم از شهری و LTX  و موبایل و مراکز دیتا و ماکس و PCM  و مایکرو ویو و BSC   و RNC  و دیگر مراکز و نود های شبکه مخابراتی حتی بمراتب بالاتر از سطح دانش مورد نیاز برای اداره کردن واحد کنترلی حتی یه رآکتور هسته ای میباشد , واحد های کنترل شبکه برق و پالایش گاهها و پتروشیمی ها که اصلاً این وسط محلی از اعراب ندارند.

در شبکه برق کشور , غالب شبکه یا بصورت کابل های مسی است و یا ترانس های کاهنده ولتاژ که عملا المانهایی پسیو و غیر فعال محسوب میشوند که خرابی آنها اگر نگویم در حد صفر است , آنقدر در مقایسه با شبکه مخابراتی کم میباشد که قابل صرف نظر کردن میباشد.

در عوض شبکه مخابراتی بصورت روزانه دچار خرابی و اشکال میگردد و نیاز به مراقبت شبانه روزی و پیوسته و بالطبع آن هزینه بالاتر و زحمت بیشتر پرسنل را دارد.

بجز شرکت زیر ساخت , در مابقی سازمانها و شرکتها , شاید  سختی جسمی و روحی کار در حد یاد گرفتن نحوه کار کردن با یک نرم افزار آنهم به زبان فارسی و آنهم شاید چند سالی یکبار  میباشد.

در بین تمامی شرکتهای نامبرده , شاید فقط شرکت زیر ساخت است که نیازبه دانش فنی تا حدودی به اندازه شرکت مخابرات اعم از ثابت یا موبایل و دیتا را دارد.

 

حالا بریم سراغ دلایل پایین بودن وحشتناک حقوق پرسنل مخابرات.

چیزی که در وهله نخست به ذهن خودم رسید این بود که شاید هزینه برق مصرفی مخابرات را با تعرفه ای بالاتر از تعرفه تجاری محاسبه مینمایند , که بعد متوجه شدم که هزینه برق هرچی که باشد برای مخابرات و زیر ساخت یکی میباشد , پس دلیل چیز دیگری باید باشد.

دلیل بعدی میتوانست پایین بودن هزینه مکالمات وبالطبع درآمد شرکت باشد , که این دلیل نیز نمی تواند درست باشد چون شرکت زیر ساخت نیز فقط بخشی از درامد مخابرات را تحت عناوین مختلف از مخابرات استانها دریافت میکند    ولی با توجه به اینکه حداقل 95 درصد شبکه مخابراتی متعلق به استانها بوده و مخابرات استانها در هر کوچه و پس کوچه ای و در هر کوی وبرزن اقدام به برقراری شبکه نموده است ولی در عمل 15 درصد درآمد مستقیماً به زیرساخت پرداخت می شود.

پس این قضیه میتواند بخشی از علت باشد.

دلیل بعدی تعداد زیاد کارمندان شرکت مخابرات میتواند باشد , ولی در مقایسه با همین شرکت زیر ساخت که  کمتر از 5 درصد  شبکه مخابراتی را دارا میباشد , تعداد کارمندان مخابرات استانها باید بیش از 20 برابر زیر ساخت باشد ولی در عمل شاید تعداد کارمندان رسمی و خصوصی مخابرات فقط 10 برابر کارمندان رسمی و خصوصی شرکت زیر ساخت میباشد .

واین یعنی به نسبت حتی تعداد کارمندان مخابرات استانها کمتر از زیر ساخت میباشد.

پس آنگونه که عده ای تعداد بالای کارمندان مخابرات را دلیل پایین بودن حقوق آنها عنوان میکنند , صحت ندارد.

ودلیل مهمتر و بظاهر منطقی تری که برخی مثلاً کارشناسان زبده عنوان میکنند اینست که مالکین جدید , شرکت را بصورت قسطی خریده اند و بایستی از محل در امد شرکت مخابرات اقساط انرا پرداخت نمایند , با توجه به اینکه سهامداران جدید هر سال حدود 950 میلیارد تومان  به دولت پرداخت میکنند و با فرض اینکه تعداد کارمندای رسمی شرکت مخابرات ایران حدود 20000 نفر باشند , یعنی به ازای هر کارمند ماهی حدود 4.000.000 تومان خواهد شد .

که ظاهرا دلیل اصلی حقوق پایین کارمندای مخابرات , همین عامل بنظر میرسد.

ولی اگر همین مقدار را به حقوق کارمندان مخابرات اضافه نماییم , بازهم اختلاف قابل توجهی با شرکتهای برق و زیر ساخت وجود خواهد داشت, یعنی تنها دلیل این نمی تواند باشد.

 

نتیجه: 

حالا   دلیل هر چه که باشد به من کارشناس ربطی ندارد و آنچه از دید من و بقیه همکاران مهم است این است  که مدیران ارشد مخابرات بایستی به فکر راه چاره ای برای افزایش حداقل سه برابری حقوق کارمندان مخابرات باشند .

و سهامداران جدید مخابرات اگر توانایی اداره شرکتی با ویژه گیهای ذکر شده از نظر سختی و پیچیده گی های فراوان آن و توقعات جامعه از وضعیت حقوقی و رفاهی کارمندان آنرا نداشتند , نباید در اداره امور این شرکت تایید صلاحیت می شدند و اینچنین مشکلات عدیده ای را برای کارمندان زحمتکش و خانواده آنها فراهم مینمودند.

واکنون نیز به هر شکل بایستی در صدد رفع اختلاف حقوقی کارمندان شرکت باشند که این هم  مشکل مدیران ارشد میباشد نه کارمندان شرکت.

******

759230cookie-checkبخوانید و عبرت بگیرید؛ مقایسه حقوق شرکت مخابرات و سایر شرکتها!

Please rate this

0 1 2 3 4 5
87 نظرات
  1. مهدیار می گوید

    سلام به نظر شما یه کارشناس زیر ساخت با مدرک کارشناسی ارشد سال اول استخدام(۱۴۰۲) چقدر حقوق دریافت میکنه؟؟

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      اونا کارمند دولت هستن
      کارمند دولت با ردیف ۱۲ چند میشه؟

      1. محمد می گوید

        سلام ایشون از شما سوال کرده شما هم با سوال جواب دادین! ردیف ۱۲ ینی چی

        1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

          منظورم گروه بوده

  2. علی می گوید

    سلام کارمند های قردادی مخابراتی رو دقیق نمیدونم ولی رسمی ها حقوقشونم خیلی خوبه ،ولی کسانی که در شبکه هوایی هستند مثلا با ۱۸ سابقه فقط پایه حقوق کارگری بهشون میدن که سال ۹۹ چیزی حدود دو میلیون نه بهشون مزایایی داده میشه و نه هیچ چیز ،از نظر لباس کار که سالی یک بار میدن بی کیفیت ترین میدن

  3. ناشناس می گوید

    اینطور نوشتید کارمندای وزارتخونه ها باید فریاد کنند که مدیرشون ۷ میلیون سال ۹۸ میگیره پس چقدر وضع همه سازمانها عالیه

  4. حمیو می گوید

    برادرم مسوول انبار مخابراته
    ماهی ۱۲ میلیون میگیره

  5. با بصیرت می گوید

    فراتر از نحوه مشکوک خصوصی سازی مخابرات ،که باید از بعضی مدیران زمان دولتی پرسید که اکنون در سطوح بالای شرکت خصولتی مخابرات ایران! حتی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور دارند و حقوق و پاداشهای نجومی و حق جلسات ! بسیار بالا میگیرند .
    همانها که از داخل شرکت دولتی مخابرات ایران ، اصرار و تبلیغ به عدم بازدهی شرکت را به دولت منتقل کردند و از طرف دیگر ، گرا به خریدار داده و چنان کار را برای آنها تسهیل کردند که این شرکت معظم به تقسیط ! واگذار شد و براحتی از خود شرکت قسطها داده شد و سپس حق خود را دریافت کرده و اکنون نیز بر مسند ریاست دریافت میکنند .
    کسانی که اگر اندکی ملاحظه داشتند این …. چند جانبه نسبت به دولت و بیت المال مریم و مردم و کارکنان شرکت مخابرات را انجام نمی دادند .
    با تشکر از این مقاله *عبرت بگیرید* ، به آقای سردبیر پیشنهاد میکنم مقاله ای درباره نحوه خصوصی سازی شرکت مخابرات ، نظر نمایندگان مجلس ، قوانین خصوصی سازی مترتب بر این قضیه مثل اصل ۴۴ ، تصویبنامه های هیات وزیران ، آیین نامه مصوب ۸۹ و چگونگی و نحوه اجرای واگذاری و نحوه اجرای تعهد فروشنده و همچنین نحوه اجرای تعهدات خریدار تاکنون ، بررسی و انتشار دهید ، مسلما موضوع اساسی تر و جالبتر برای مردم خواهد بود .

    چون قبلا از سو استفاده از قدرت بعضی آقایان عبرت گرفته ام و تاوان ناخواسته تلخ و سنگین داده ام ، نویسنده مقاله پیشنهادی را به خدای قدرتمند می سپارم .

    1. پیرزن مخابراتی می گوید

      سلام سردبیر جان ، ننه جون😀

      این آقای بابصیرتم بعضی جاها قات میزنه بصیرتش کم میشه ننه
      دیروز یه سر با همین عصا رفتم شورای مصلحت ننه!
      نوشته بودند مصلحت نیست موضوع خصولتی شدن مخابرات وا بشه چون اگه وا بشه خیلی چیزا هویدا بشه 😁ننه جون ، وای ننه😂😁
      منم خوندم و عبرت گرفتم 😉😀
      شما و با بصیرتتون😄 هم بخونین و عبرت بگیرین ، ننه جون هاااا باشههه🌹

  6. ناشناس می گوید

    چقدر دروغ می زنید فامیل ما ماهی هشت میلیون حقوق با چهار ریال سابقه البته با آشنا وپارتی اینقدر میگیره

  7. همکار بازنشسته می گوید

    وقتی یک عده می آیند و شرکت مخابرات را میخرند آن هم با پول نیاورده و قسطی و از همه مهمتر نو کیسه هم هستند وضع بهتر از این نمیشود.تمام مشکلات پیش آمده دلیلش آنست.نمونه مدیریت قبلی شرکت هفت تپه.
    اگر اینطور واگذاری مد نظر بود که میدادنش کامل به کارکنان مخابرات به نسبت همه شرکت الان در اوج بود.

  8. محمد می گوید

    فامیل ما در مخابرات ۴ سال امومد ۳ تومان حقوق می گیرد مخابرات وضعش بدنیست

نظرات بسته شده است.