مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گفتگو با مهندس دارایی مدیر مخابرات منطقه سمنان-بخش دوم نیروی انسانی.

[box]مخابرات ما – چندی قبل بخش اول از گفتگوی سردبیر سایت با مهندس دارایی مدیر مخابرات منطقه سمنان را منتشر کردیم.بابت تاخیر در انتشار بعدی ها،عذر می خواهیم.تمامی بخش های آن را تا یکشنبه ظهر منتشر می کنیم.[/box]

 

مخابرات ما – …. اینک به بخش دوم از گفتگوهای سردبیر این سایت با مهندس دارایی مدیر مخابرات منطفه سمنان می پردازیم.

در بخش اول به یک برنامه 5 ساله رسیدیم که در سایه ره نگاشت باید اجرا شود.سوال بعدی ما این بود که:

****

مخابرات ما – خب , حالا بفرمایید شما این طرح و برنامه را با چه چیزی می خواهید پیدا کنید؟ پول و نیروی انسانی و …. آیا نیروی انسانی پابپای شما می آید؟

مهندس دارایی – منابع انسانی یکی از سرمایه های مهم شرکت است.ما باور داریم که بدون کمک منابع انسانی در پیشبرد اهداف نمی توانیم موفق باشیم.در بحث تعالی هم نیروی انسانی یک شاخص بسیار مهم است.بنابراین باید برای رسیدن به هدف، منابع انسانی محرک و پویا باشد.

در حال حاضر در بسیاری از پروژه ها از منابع انسانی خودمان  استفاده می کنیم اما  برخی فعالیت ها را برون سپاری می کنیم. ضمن اینکه پروژه ها را فرآیند محور می کنیم و از طریق کنترل زمانی ،پروژه را به مقصد می رسانیم.

.

مخابرات ما – یعنی شما بدون تکیه به نیروی انسانی جاری می خواهید برون سپاری کنید؟

مهندس دارایی- نیروی انسانی فعلی می تواند جنبه نظارتی و مدیریتی داشته باشد.

.

مخابرات ما – ببینید شما یک سری فعالیت های نظارتی را به کارکنان رسمی داده اید و فعالیتهای اجرایی را برونسپاری کرده اید.الان هر دو دسته ناراضی هستند با این نارضایتی چه می کنید؟چطوری اینها را علاقمند می کنید به کار؟

مهندس دارایی – این نکته وارد است.ما دو مشکل داریم که با رویکرد مثبت مخابرات ایران انشاءالله حل خواهد شد.یکی نیروی انسانی رسمی داریم که در شرایط خوبی به سر می برد.اگر با دیگر سازمانها  مقایسه کنیم هم نشان میدهد شرایط بهتری دارند.هم از نظر حقوقی هم از نظر درمانی و بقیه شاخص ها.

یک سری از نیروها هم در قالب شرکت خدمات اول با ما کار می کنند که نیروهای جوان، چابک محور و دانش محور هستند. فاصله حقوقی این دو گروه با هم زیاد است.بنگاههای اقتصادی ارزش را به عملکرد می دهند خیلی به سنوات توجه نمی کنند.آنها می گویند کارایی برای ما مهم است.

ما در حوزه خدمات اول جوانان دانش محور و خوش فکری داریم که  می توانند  بسیارکارآمد باشند ولی دریافتی آنان در حدی است که دغدغه دائمی برای تغییر شرایطش دارد. ما بارها این تهدید را اطلاع داده ایم.به محض اینکه این افراد فضا پیدا می کنند ، فرصتی برای استخدام می یابند می روند.تجربه ای را در اینجا کسب کرده اند ولی منتفعش را دیگری می برد.ما چند نمونهاز این  موارد را در استان سمنان داشته ایم.نیروهای جوانی که به سازمانهای دیگر مهاجرت کرده اند.

من معتقدم حالا بیایند اینها را از طریق ارزیابی عملکرد جذب کنند.نمی گوییم همه را یک جا بگیرند بلکه نیروهای دانش محور و ارزشمند را  در فاز اول جذب کنیم و کم کم به سمت بهبود برویم.

.

مخابرات ما – در رفتار شرکت مخابرات ایران ,بین دو موضوع  مانده ام.وقتی در جایی به نیروی مدیریتی نیاز دارید به راحتی از بیرون می آورید و با او قرارداد مستقیم می بندید.معاونت تجاری مدیرعامل،معاونت راهبردی مدیرعامل از این دسته است. بعضا اینها  دیگری را آورده اند که قراردادهای مالی خوبی بسته اند.چرا با نیروهای دیگری که مدیر منطقه یا مدیر عامل تشخیص می دهد چنین نمی کنند؟ اختیاری هم باید به مدیران داده شود.بحث من در نیروی انسانی شرکتی اصلا بحث قرارداد مستقیم نیست بحث رسمی کردن یا دائمی کردن نیست بلکه معتقدم باید دریافتی در حدی باشد که زندگی در سطحی مناسب بچرخد.

این حداقل را شما فراهم کنید. برای هر تعدادی که نیاز دارید فراهم کنید.برای نیمی؟ یک سوم؟ یک دهم؟ تکلیف خود را با این بدنه روشن کنید.نمی توانیم این نیرو را مدتها سرگردان نگه داریم.

از شررهای این بلاتکلیفی,یکی درز اطلاعات است. بطور مثال اطلاعاتی از این محور بیرون می رود که به سیستم  آسیب می زند. طرح فروش اینترنت می گذارید.او ابتدا برای رقیب می فروشد.

مهندس دارایی- بله موافقم.حضرت علی ع می فرمایند از دری که فقر وارد شود از در دیگر ایمان بیرون می رود.این تعلق را باید تقویت کرد.این حرکت، رویکردی را از بالا می پذیرد ما هم در حد بضاعت خودمان زمانی که ارزیابی عملکرد انجام می دهیم  در حد توان خود مساعدتهایی را به این عزیزان می کنیم اما این دائمی نیست شاید یک رویکرد دائمی از بالا شکل بگیرد بهتر است.

.

مخابرات ما – حرف من این است که اگر ره نگاشت می خواهد از حد شعار خارج شود ابتدا باید تکلیف نیروی انسانی را روشن می کرد.آموزش ،افزایش درآمد و … برنامه های روشن و شفافی در زمینه نیروی انسانی وجود ندارد.یعنی شما می خواهید با ره نگاشت به آن نقطه برسید ولی هیچ اتکایی به نیروی کارکنان ندارید تکیه شما فقط به نیروی مدیریتی است شما مدیران به این نیروی انسانی تکیه ندارید و ره نگاشت هم این مسیر را آگاهانه انتخاب کرده است.

مهندس دارایی – این حرف وارد است. دکتر سرائیان نکته بسیار ظریفی گفته است.او مفتقد است مدیر باید وارد جزئیات شود وارد شدن به جزئیات اتفاق نمی افتد مگر ارتباط با لایه نیروی انسانی.یعنی هموان نمودار ماتریسی.

در سمنان به آن عمل میکنیم.خیلی از صبح ها از ساعت 6 صبح می آییم جلساتی با نیروهای کارشناسی و جوان می گذاریم با صبحانه کاری … ما معتقدیم با نیروی جوان دانش محور می توانیم به هدف برسیم .صرف ارتباط با لایه مدیریتی جالب نیست.این کار موجب ایجاد فاصله می شود با نیروی کارشناسی .اصولا دانش و اجرا در لایه پایین است .اگر این ارتباط قطع شود به اهداف ره نگاشت نخواهیم رسید. 

.

*****

در بخش بعدی به مسائل فنی وارد می شویم.مشتری مداری,وای فای و …

لطفا با ما همراه باشید.

777960cookie-checkگفتگو با مهندس دارایی مدیر مخابرات منطقه سمنان-بخش دوم نیروی انسانی.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
3 نظرات
  1. محسن می گوید

    باسلام..اگرامکان داره توضیح دهید که چطور نیروهای رسمی با حقوق سه میلیونی نسبت به جاهای دیگه راضی ترهستد یا شاید استان سمنان بابقیه کشور وضعیتش فرق میکند…

  2. مهران می گوید

    نیروی انسانی درمجموعه مخابرات دارای هیچ نظم و قانونی نیست و همین باعث شده از یک طرف نیاز شرکت از بابت نیروی ماهر مرتفع نشه و از طرف دیگر انگیزه ای برای کارکنان وجود نداشته باشه

  3. یکی بود یکی نبود می گوید

    جناب سردبیر بخش دوم مصاحبه شما بسیار جالب بود
    با اقای سرائیان لطفا همچین مصاحبه ای انجام بدهید

نظرات بسته شده است.