مخابرات و پدیده ای بنام صندوق 12 درصد.- بخش اول.
[box]مخابرات ما- آنچه در این روزها زیاد شنیده می شود نام صندوق های 6 درصد یا همان 12 درصد است.در مطالبی دنباله دار سعی می کنیم به آن بپردازیم.[/box]
مخابرات ما- این روزها بحث صندوق های 12درصد کارکنان بسیار شنیده می شود. ما در این سلسله مطالب تلاش می کنیم بطور کامل موضوع را باز کنیم تا شاید بتوان به راه حلی واحد و حل مشکلات این صندوقها رسید.
****
سالها پس از تشکیل وزارت پست و تلگراف و تلفن و شرکتهای پست و مخابرات , در هر یک از شرکتها قوانینی وضع شد.از جمله این قوانین, تشکیل صندوق 12 درصد کارکنان شرکت بود.
در این شرکت هر ماهه 6 درصد از حقوق کارکنان کسر و بهمراه 6 درصد پرداختی از سوی شرکت مخابرات , در صندوقی بنام صندوق 12 درصد پس انداز کارکنان ذخیره می شد. به بیان ساده مخابرات استانی باید هر ماه 12 درصد ا زحقوق پرداختی کارکنان را به حساب صندوق واریز می کرد.
با این پول در هر استان به کارکنان وام های مختلفی داده می شد اما تمام این وام ها باید تا زمان بازنشستگی تسویه می شد. اقساط این وام ها نیز ابتدای هر ماه توسط مخابرات از حقوق کارکنان کسر و به حساب صندوق واریز می شد.
اساسنامه صندوق 12 در صد
در صندوق 12 درصد مدیر عامل هر استان , مدیر صندوق بوده و مدیر مالی نیز عضو هیئت امنا بحساب می آید.در ضمن مدیر مالی امضای دوم پرداخت چک هاست.
صندوق وظیفه دارد بر اساس قانون و اساسنامه صندوق 12 درصد پس انداز کارکنان, باید مخابرات 12 درصد از حقوق کارکنان (6 درصد از حقوق او و 6 درصد سهم خودش را) به صندوق بپردازد.
وظیفه بعدی صندوق این است که یک سال پس از بازنشستگی فرد, این 12 درصدهای پس انداز شده را به او بپردازد.
ضمن آن , صندوق می باید وامی تحت عنوان وام پایان خدمت به بازنشستگان پرداخت نماید.این مبلغ در هر استان بر اساس اساسنامه تفاوت می کند.بطور مثال در استانی مبلغ این وام 40 میلیون تومان و در استانی دیگر 17 میلیون تومان می شود.این تفاوت بدلیل تفاوت اساسنامه است.
حتی زمان پرداخت پس انداز 12 درصد نیز در هر اساسنامه ها متفاوت است.بطور خلاصه اساسنامه ها در همه چیز فرق دارند.
پیش بینی می شود با ادغام شرکتهای استانی و ایجاد شرکت واحد مخابرات ایران این تفاوتهای اساسنامه ای بسیار چالش برانگیز شود.
وضعیت امروز صندوق ها
در وضعیت آشفته فعلی مالی, متاسفانه شرکتهای استانی , نه تنها سهم 6 درصد خود را به صندوق پرداخت نکرده اند بلکه سهم 6 درصدی را که از حقوق کارکنان کسر کرده اند را نیز به صندوق نداده اند.یعنی هزینه کرده اند.
خصوصی سازی چه کرد؟
وضعیت صندوق ها قبل از خصوصی سازی خوب بود.پولها دقیقا پس انداز می شود, متقاضی هر نوع وامی مدتی کوتاه در نوبت می ماند و بدلیل پراکندگی متناسب بازنشستگی دریافت 12 درصد ها و وام های پایان خدمت مشکلی نداشت.
اما پس از خصوصی سازی با توجه به اینکه اختیار صندوق در دست مدیران عامل و مدیران مالی استانها بود, دو اتفاق بد افتاد:
1- پس انداز 12 درصد بجای اینکه به حساب صندوق واریز شود به حساب چاله و چوله های بدهی مخابرات رفت. لطوریکه تا این لحظه کارکنان نمی دانند از مخابرات طلب کارند یا به آن بدهکار هستند!
برای اینکه غیر حق نگفته باشیم یک استان وجود دارد که بر اساس حساب و کتاب چند میلیاردی از صندوق 12 درصد طلبکار است.یک استان هم سرمایه گذاری کرده. بقیه استانها به صندوق بدهکار هستند که مبلغ آن را نمیدانیم. چرا که حسابها برای غیر مدیر عامل و مدیر مالی شفاف نیست!
2- با افزایش تعداد بازنشستگان بدلیل طرح های تشویقی , حساب صندوق کاملا خالی شد بطوریکه پرداخت وام پایان خدمت و یا وام های مختلف شاغلین ناممکن شده است و این افراد سالها در نوبت وام می مانند!
وام های مانده به کارکنان شاغل و بازنشستگان
از آنجا که این موضوع بسیار مه ماست و موجب دلگیری شدید کارکنان شده است عنوانی جدا به آن اختصاص داده ایم!
کارکنانشاغلی که در گذشته بر اساس قانون می توانستند از صندوق وام بگیرند, سالها در نوبت دریافت وام می مانند.وامی که طبق اساسنامه صندوق حق طبیعی آنان است.
کارکنان بازنشسته نیز بهمین ترتیب در نوبت وام پایان خدمت مانده اند.
چالش امروز صندوق ها
1- صندوق ها بدلیل پرداخت 12 درصد های کارکنان بازنشسته (پس انداز خودشان بوده) کاملا خالی شده اند.نه توان پرداخت وام به شاغلین را دارند و نه توان پرداخت وام پایان خدمت به بازنشسته ها را!
2- صندوق ها بدلیل عدم پرداخت 12 درصد ماهانه از سوی شرکتهای استانی بنیه مالی ندارند تا تصمیم به چیزی بگیرند.
3-شرکتهای استانی نه توانش را دارند و نه اجازه آن را دارند که مبلغی بیش از 12 درصدها به صندوق کمک کنند.
4- هر ساله بطور تصاعدی به یمیزان وام پایان خدمت کارکنان اضافه می شود.بطوریکه وام پایان خدمت بازنشسته 96 بسیار بیش از وام بازنشسته 94 است. پرداخت این اختلاف در توان صندوق نیست.
شخصیت صندوق مستقل از مخابرات
صندوق 12 درصد مستقل از شرکت مخابرات است.یعنی مدیریت, دارائی و حساب و کتابش ربطی به مخابرات ندارد. لذا کسی که از صندوق طلب دارد, به این معنا نیست که طلبکار مخابرات است.
از سوی دیگر, این شخصیت مستقل , به شرکت مخابرات اجازه نمی دهد پولهایش را پرداخت نکند, یا دارائیش را در جایی سرمایه گذاری کند!
به زبان ساده , با اینکه مدیریت مخابرات و صندوق در دست مدیر عامل و مدیر مالی اوست , اجازه ندارند پول صندوق را هزینه مخابرات کنند! در اساسنامه صندوق حتی به مدیر عامل شرکت نیز چنین اجازه هایی داده نشده است.
حتی اگر در اساسنامه صندوقی چنین اجازه ای ثبت شده باشد امری است خلاف قوانین اولیه و وظایف صندوق.چرا که این صندوق به مقصد رفع مشکلات مالی شاغلین در قالب وام و بازنشستگان در همان قالب وام است.نه چیزی دیگر.
موضوع بعدی این است که در زمان افزایش تعداد بازنشستگان, صندوق قدرت بازیابی خود را ندارد.. حساب و کتاب ساده نشان میدهد که وقتی تعداد بازنشستگان زیاد می شود 12 درصد خود را می برند.حداقل دو برابر موجودی خود وام می گیرند.در این صورت صندوق چه وضعی پیدا میکند؟
راه حل های موجود
1- مخابرات تمام پولهای صندوق را بپردازد ومدیریتی جدا گانه با رای اعضایش بر صندوق حکم براند.
2- حساب و کتابش روشن باشد.همه اعضا بدانند که به مخابرات بدهکارند یا از آن طلب دارند! تا هیچکسی برای وام پایان خدمت به مخابرات مراجعه نکند و از مدیر عامل چیزی نخواهد.
3- مدیریت یک پارچه بر صندوق و قوانینش حاکم باشد. در حال حاضر هر استان بر اساس قوانین خودش اداره می شود.یکی 40 میلیون وام پایان خدمت میگیرد دیگری 17 میلیون.یکی فوری پس از بازنشستگی وام میگیرد دیگری یک سال بعد.
*****
حالا شما نظر بدهید.
1- در استان شما چه قوانینی بر اساسنامه صندوق حاکم است.
2- مخابرات به صندوق بدهکار است در استان شما, یا طلبکار است.
3- آیا از عملکرد صندوق راضی هستید یا خیر.
******
باسلام بنده اساسنامه صندوق را دارم در هیچ یک از مواد اساسنامه قید نشده که (وظیفه بعدی صندوق این است که یک سال پس از بازنشستگی فرد, این ۱۲ درصدهای پس انداز شده را به او بپردازد.) ماده ۹ – سهم کارمند و سهم دولت درهنگام بازنشستگی باید یکجا پرداخت شود ( نه یکسال بعد از بازنشستگی )ماده ۶ – صندوق مکلف است با عنایت به افزایش حاصله از بکارگیری سرمایه درآمد حاصله را به نسبت سهم کارمند علاوه بروجوه مربوطه (سهم کارمند + سهم شرکت ) به کارکنان عضو در هنگام بازنشستگی پرداخت کند .
در گیلان صحبت از 7میلیارده، خلاصه این کارا برنامه ریزی شده بوده و تنها جایی که میشد میخشون رو فرو کنن توی نون کارگر مند بوده و تا شرکت مخابرات رو ور شکسته نکنن و به ثمن بخس نفروشن این غارت ها ادامه خواهد داشت.
مواردی که گفتید درست اما نکته ای که به آن اشاره نکردید اینه که پرداخت وام به شاغلین با امضای رئیس و مدیر فرد شاغل انجام میشه ( حداقل در تهران) و در صورت عدم موافقت آنها فرد از امکاناتی که با کسر از حقوق خودش ایجاد شده محرومه!!!! این مسئله چیز خاصی نیست و در بسیاری از ادارات تهران این فقط مدیر و رویا هستند که وام میگیرند و بلافاصله پس از اتمام یک وام، وام جدید رو دریافت میکنند و پرسنل اون ادارات حتی از وجود سهمیه وام مطلع نمیشن و شاید ۱۰تایکی اون هم به پرسنل نورچشمی گفته میشه!!!
شاید قبول و باورش سخت باشه ولی به راحتی با استعلام سابقه وام های پرداختی میشه به صحتش پی برد.
تا آنجا که من میدونم هزینه اماکن رفاهی هم از همین صندوق تامین میشه که سرنوشتی مثل وام داره
به طور خلاصه در حال حاضر ماهیانه ۶درصد از حقوق پرسنل برای رفاه و تأمین مدیران و روسای اونها کسر میشه تا…
سلام و خسته نباشید
1)بنده از اساسنامه صندوق اطلاعی ندارم
2)مخابرات شدیدا به صندوق بدهکار است حتی خود بنده به شخصه شاهد بودم که مخابرات بخاطر کسری مبلغ. حقوق کارکنان حدود 250میلیون از صندوق قرض گرفت و بر گردوندنش رو اطلاع ندارم
3)بهیچ عنوان رضایتی نیست
در استان همدان
1. بدهی 5.5 میلیاردی مخابرات به صندوق
2. برداشت و هزینه کردن دارایی صندوق توسط مسئولین همانطوریکه در نوشته امده به طریق غیر قانونی
3.اصلا حرف عملکرد را نزنید که الان عملکردی ندارد اما در سالیان گذشته وام های خوبی به مسئولین و روسا از محل صندوق پرداخت شد . در حالیکه برای سایر کارکنان استان این وام ها بسیار جزیی و با توجه به سرمایه هر فرد شاید هیچ بوده است