چرا جوانترین وزیر پیشنهادی برای کابینه دوازدهم آماج حملاتی کور است؟
[box] مخابرات ما – محمد جواد آذری جهرمی، معاون جوان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این روزها مرکز ثقل خبرهایی سیاسی علیه خود و کارنامه مدیریتش به عنوان مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت است که درست در آستانه چینش کابینه حکایت از مطرح بودن وی به عنوان گزینه اول جانشینی محمود واعظی بر صندلی داغ سید خندان دارد. [/box]
مخابرات ما (محمد – 9صبح) – جهرمی در زمره معدود چهرههای جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با وجود پیوند خوردن به بافت این وزارتخانه ریشهدار، توانسته است علاوه بر جوانان، حتی با ریشسفیدان شرکت ارتباطات زیر ساخت، شرکت مخابرات، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، شرکت پست و اپراتورهای تلفن همراه ایران نیز به خوبی اخت شود و به همافزایی که در بسیاری از معاونتهای دیگر به چشم نمیخورد، عملا در شرکت ارتباطات زیرساخت برسد.
بدون شک تعامل با شخص محمود واعظی وزیر فعلی ارتباطات و فناوری اطلاعات و البته درک جهرمی از اینکه تغییر چنین ساختار سنگینی بدون پذیرفتهشدن توسط این ساختار امکانپذیر نیست، بسیار در این موفقیت موثر بوده است. شاید ریشه حمایت واعظی از برگزیده شدن جهرمی توسط شیخ دیپلمات هم زاییده همین موفقیت باشد که البته این حمایت، ریشه بسیاری از همین حملات رسانهای است.
وقتی همین حملات مبتنی بر حسد را درک کنیم، میفهمیم که چرا در خطر احتمالی جهرمی برای بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات تا این حد اغراق شده است. از یک سو کارنامه جهرمی در شرکت ارتباطات زیرساخت، حضورش در شبکههای اجتماعی و سنش به عنوان یک مولفه مثبت، نشان می دهد که او یک مدیر نوگرا و طرفدار کسب و کارهای نو، حفظ تعادل فضای مجازی فارسی و استفاده از ابزارهایش به نفع بازار فاواست. از سوی دیگر تاکید سیاهنمایانه بر سابقه امنیتی یک مدیر ارشد و موفق وزارت ارتباطات، نه تنها این حقیقت که او از سابقهاش به نفع این بازار سود برده است نه به ضرر آن را کتمان میکند، بلکه به سنت مناظرههای بحثبرانگیز ریاستجمهوری، این سنت ناپسند را ادامه میدهد که برای به کرسی نشاندن فرد دلخواهمان، این کلیت که تلاش برای ماندگاری امنیت کشور، منافاتی با دفاع مشروع و دقیق از آزادی های قانونی و اجتماعی افراد ندارد را زیر سوال ببریم.
اجازه بدهیم پس از تمام انتقاداتی که به پیری کابینه یازدهم می شد، در کابینه دوازدهم، یک وزیر دهه شصتی نماد فرزندان انقلاب در سپردن کار مردم به مردم باشد. در فضای دو قطبی، نه حتی هر دوی گزینههای موجود بلکه مهمتر از همه، فناوری بازنده خواهد بود؛ چراکه سابقه افراد نه با سایه اتهام ها، بلکه در عملکرد و سخنانی است که این روزها شفاف از شبکه های گسترش یافته اجتماعی در اختیار همگان است.
***
با سلام..
کلا دیگه با اومدن این وزیر اشتغال تو وزارت ارتباطات معنی نخواهد داشت.. خوش به حال مخابرات هم میشه
چون به محض ورود به زیر ساخت شنیدیم گفته چند نفر اشتغال دارند مثلا گفتن ۳۰ هزار گفته باید به ۳۰۰۰ نفر برسه..
البته بی راه هم نیست این سخن از ایشان
چون همین چند هفته قبل سایت خود شما نقل کرده بود که تعدیل نیرو در زیر ساخت..
با سلام
با توجه به شناختی که از عملکرد ایشان در مدت کوتاه سمت معاونت وزیر ارتباطات وجود دارد فردی است عملگرا و منطقی با روحیه جوانی و اشنا به مباحث روز دنیا و در عین حال با رعایت ملاحظات امنیتی , حفاظتی و ارتباطات خوب با دیگر مجوعه های وزارتی می تواند منشا تاثیرات مفیدی در وزارت ارتباطات باشد و نمونه بسیار خوبی از اعتماد به جوانان متعهد و متخصص در ساختار اداری می تواند باشند و بجای حسادت کور بهتر است به سوابق و عملکرد افراد توجه شود.
بنده چند روز قبل گفتگوی تلویزیونی اقای جهرمی را در مورد شبکه های مجازی مشاهده کردم بسیار مسلط به موارد مورد اشاره الخصوص در مورد موضوعات ارتباطات بودند ایشان بطور حتم یکی از بهترین وزیر در صورت انتخاب در کابینه دولت دوازدهم خواهند بود به هر حال برای ایشان ارزوی توفیق دارم
یعنی شما فکر میکنید ایشان بدون رابطه و ضابطه به اینجا رسیدن؟؟!!!
چطور امکان دارد در این کشور بدون رابطه یک نفر بعد از فارغ التحصیلی ازدانشگاه اونم نه یک دانشگاه طراز اول یهو بشه مدیر کل،بدون اینکه کارشناس کارشناس مسئولی رئیس اداره ای وغیره را گذارنده باشه؟
اینا همش رابطه بازیه وبس
پس از گمانه زنی های مختلف، سرانجام وزیر ارتباطات معرفی یکی از معاونان خود برای تصدی این وزارتخانه در دولت دوازدهم را تایید کرد.
به گزارش انتخاب، این فرد محمدجواد جهرمی است که معاون وزیر ارتباطات و رئیس هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت است.
در صورت اعتماد نمایندگان مجلس به او، برای اولین بار فردی که پس از انقلاب متولد شده، به سمت وزارت خواهد رسید.
آذری جهرمی متولد سال 60 در قم است. خانواده او یک شهید و یک جانباز تقدیم کشور کرده اند.
او دانش آموخته رشته مهندسی برق قدرت در دانشگاه صنعت آب و برق است.
از سال 88 تا 93 مدیرکل امنیت سیستم های ارتباطی سازمان تنظیم مقررات بود. سپس عضو غیرموظف هیات مدیره رایتل شد. از سال 93 تا 95 هم عضو هیات مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت بود و سرانجام معاون وزیر و رییس هیات مدیره همین شرکت شد.
در امور مربوط به فضای مجازی یکی از شناخته شده ترین مدیران دولتی به شمار می رود و در شورای عالی فضای مجازی مسئولیت های متعددی داشته است.
حتی در ارتباطات بین المللی هم دستی بر آتش داشته است. او که با زبان های عربی و انگلیسی آشنایی کامل دارد، مسئول کمیسیون مشترک ICT ایران و عراق و نیز ایران و روسیه بوده؛ در اجلاس APT هم نماینده ایران بود.
در مدت مسئولیت او در وزارت ارتباطات، فعالان این حوزه، عملکرد او در توسعه اینترنت در کشور را کم سابقه می دانند. حمایت بی چون و چرا از استارت آپ ها و همچنین بخش های کارآفرین زبانزد است.
قابل تامل اینکه اقدامات او در حوزه فضای مجازی و سیاست هایش درمورد فیلترینگ علیرغم حساسیت این موضوع در میان مسئولان همواره به دور از جنجال سازی و با آرامش همراه بوده است.
معرفی این مدیر متخصص، موفق و جوان به عنوان اولین وزیر پیشنهادی دهه شصتی بی تردید ضمن نشان دادن سیاست دولت دوم حسن روحانی مبنی بر اعتماد ویژه و کم سابقه به جوانان، ضمن ثبت یک رکورد یک آغاز بسیار امیدوارکننده برای پاسخ به مطالبات مردم خواهد بود.
منم دهه شصتیم اینم دهه شصتیه
این وزیر میشه من شرکتی موندم
کجای کار گیره خدا عالمه
ایشان دهه شصتی هستند
امیدوارم بفکر دهه شصتی هایی که در حال نابود شدن هستند به دادشون برسه
چون دهه شصتی ها نابود ترین افراد جامعه بعد از انقلاب می باشند
دهه شصتی های آینده ایی ندارند جناب آقای جهرمی
یک نیم نگاهی به دهه شصتی های که سالها عمرشون رو برای تحصیل گذاشتن و متاسفانه الان بیشترشون نیروهای شرکتی هستند و حقوق یک میلیون 200 میگرن
بخدا پول تو جیبیشون هم نمیشه
ناراحتیم مهندس جهرمی
بدادمون برس
سردبیر لطف میکنید اینو ببرید صفحه اول
چون این گزارش حرف دل مارو میزند
لطفا
کد خبر: 518426 ۱۳۹۶/۰۵/۱۱ ۰۸:۳۷:۰۸ A
خانه
|
کارگری
|
روابط کار
گزارش ایلنا از تبعیض در شرکت مخابرات ایران؛
«یک» با «یک» برابر نیست
اکنون وضع آنها که به دلیل اعتراضات، در لرستان از کار بیکار شدهاند، از همه بدتر است؛ یکی از اخراجیهای لرستان میگوید: سالها تحصیل نکردم که حالا بیکار باشم و در مخارج یومیه دربمانم؛ با این همه تخصص و مهارت و سابقه کار، اگر مخابرات نخواهد ما را سرکار خودمان برگرداند، از چه راهی باید امرار معاش کنیم.
ایلنا: “چند سال سابقه کار داری؟
– ده سال.
: چقدر درس خواندهای؟
– کارشناس کامپیوتر هستم.
: درآمد؟
– بین یک میلیون و دویست تا یک میلیون و دویست و پنجاه….”
اینها، صبحتهای یک کارگر شرکتی مخابرات ایران است که میگوید تبعیض ما را بیچاره کردهاست:
«با همین سابقه کارِ ده ساله، رسمیها بیشتر از سه برابرِ ما عایدی ماهانه دارند؛ حداقل سه میلیون تومان و خوردهای میگیرند؛ بگذریم از آنها که درآمد ماهانهشان، ۶-۷ میلیون تومان است.»
این کارگر شرکتی میگوید: قراردادهایی که برایمان میآورند، غیرقانونی است، برای همین امضا نمیکنیم؛ دارند حداقل دستمزد وزارت کار را به همهٔ ما میدهند؛ اصلا طبقهبندی مشاغل اجرا نمیشود؛ فرقی ندارد دیپلمه باشیم یا کارشناس یا حتی فوق لیسانس؛ همه همینقدر میگیریم، این ظلم نیست؟
چند ماهی است که اعتراضات کارکنان شرکتی مخابرات نسبت به ساختار تبعیض آمیز مخابرات، عدم اجرای طرح طبقهبندی مشاغل و عدم عقد قرارداد مستقیم، ادامه دارد؛ چندین بار و هر بار چند صد نفر از سراسر کشور به تهران آمده و مقابل مجلس تجمع کردند؛ چند باری هم دسته دسته در شهرهای مختلف مقابل ادارات مخابرات جمع شدند و خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند. البته خیلیها با کارکنان شرکتی مخابرات، همراه و همدل هستند؛ از رئیس سابق کمیسیون اجتماعی مجلس گرفته تا ملکشاهیراد نماینده مردم خرمآباد در بهارستان که وعده داده موضوع بازگشت به کارِ یازده کارگر اخراجی مخابراتِ لرستان را دنبال کند.
سلمان خدادادی (رئیس پیشین کمیسیون اجتماعی مجلس) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با تجمعات سریالی کارکنان شرکتی مخابرات گفته است: براساس قانون مدیریت خدمات کشوری، قرار بود دولت تا شهریور ۹۵، کارکنان شرکتی خود را تعیین تکلیف کند که درنهایت پس از مذاکرات، یک سال برای انجام این کار وقت گرفت.
این نماینده مجلس ادامه داده است: دولت بایستی تا آخر شهریور امسال لایحهای به مجلس ارسال کند و تکلیفِ تعیین تکلیف نیروهای قراردادی و شرکتیِ خود، ازجمله کارکنان شرکتی مخابرات را مشخص کند.
به گفته خدادادی قابل توجیه نیست که در یک اتاق، یک دفتر، یک نهاد، یک سازمان و یا یک وزارتخانه، دو نفر کار یکسانی انجام دهند؛ یکی قراردادی باشد و یک میلیون بگیرد؛ ولی دیگری رسمی باشد و سه یا چهارمیلیون درآمد داشته باشد. این نماینده مجلس معتقد است که تبعیض در نهادهای دولتی عادلانه نیست و بایستی بساطش برچیده شود.
همه این اعتراضات تا امروز نتیجهای نداده که هیچ؛ یازده نفر از کارکنان شرکتی مخابرات لرستان در جریان همین اعتراضات و تجمعات، از کار بیکار شدند.
براساس اظهارات خدادادی تا شهریورماه بایستی بلاتکلیفی شرکتیهای مخابرات برطرف شود و دولت لایحهای جهت تعیین تکلیف آنها به مجلس ارسال کند؛ اما تاکنون این وعدهها به نتیجه نرسیده. درواقع همه این اعتراضات تا امروز نتیجهای نداده که هیچ؛ یازده نفر از کارکنان شرکتی مخابرات لرستان در جریان همین اعتراضات و تجمعات، از کار بیکار شدند؛ یازده نفری که هم تخصص دارند و هم سابقه کار و شاید مهارتشان در کار، کمتر از رسمیهایی نباشد که با خیال جمع پشت میزهایشان نشستهاند و حداقل ماهی سه میلیون تومان دریافتی دارند.
حسین حبیبی، بازرس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، چندماهی است که درگیر کارِ این شرکتیهاست؛ او در ارتباط با وضعیت فعلی این کارکنان میگوید: مساله اصلی برمیگردد به عدم اجرای طبقهبندی مشاغل؛ زمانی که در مخابرات طبقهبندی مشاغل را اجرا کردند، شرکتیها را درست ندیدند و تخصص و تحصیلاتشان را در نظر نگرفتند. حالا ابتداییترین چاره این است که پرسنل پیمانکاری مخابرات، دقیقا مثل رسمیها طبقهبندی شوند.
حبیبی میگوید: اینکه در یک کارگاه برای کار مساوی و در شرایط مساوی، کارگر قدیمیِ دائمی یک مزد بگیرد و کارگر قدیمی پیمانکاری، مزدی که خیلی از دستمزد دائمی کمتر است، تجسم بیچون و چرای بیعدالتی است.
او معتقد است: فشارها برای از ریشه برکندن این بیعدالتی کافی نبوده و تجمعات سریالی مخابراتیها هم که فقط به اخراج انجامیده، جواب نداده، پس باید برای فشار آوردن به مخابرات، دنبال راهحل بهتری بود.
حبیبی سه راهحل مطرح میکند: اول تلاش برای ابطال رای دیوان عدالت اداری که پیش از این بخشنامههای تساوی مزدی را به بهانه عدم امضای وزیر باطل کرده بود؛ دوم فشار بیشتر نمایندگان مجلس به وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات و در نهایت تداوم اعتراضات صنفی با حضور و حمایت همه فعالان کارگری.
با این همه تخصص و مهارت و سابقه کار، اگر مخابرات نخواهد ما را سرکار خودمان برگرداند، از چه راهی باید امرار معاش کنیم. منِ تحصیلکرده و متخصص، بروم سر چهارراه بایستم فعلگی کنم؟
اکنون وضع آنها که به دلیل اعتراضات، در لرستان از کار بیکار شدهاند، از همه بدتر است؛ یکی از اخراجیهای لرستان میگوید: سالها تحصیل نکردم که حالا بیکار باشم و در مخارج یومیه دربمانم؛ با این همه تخصص و مهارت و سابقه کار، اگر مخابرات نخواهد ما را سرکار خودمان برگرداند، از چه راهی باید امرار معاش کنیم. منِ تحصیلکرده و متخصص، بروم سر چهارراه بایستم فعلگی کنم؟
با این همه شرکت مخابرات در ماههای گذشته نه به تجمعات توجهی کرده، نه به فشارهای نمایندگان مجلس و نه حتی به مکاتبات وزارت کار؛ در ماههای گذشته اداره کار استان آذربایجان غربی، ده مکاتبه بیپاسخ با مخابرات این استان داشته است؛ در آخرین نامه که در ۲۵ تیرماه ارسال شده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی از مدیرکل شرکت مخابرات این استان خواسته است که طرحطبقهبندی مشاغل را برای کارکنان پیمانکاری و قراردادی اجرا کند. در این نامه با اشاره به دَه مکاتبه بیپاسخ قبلی از این اداره خواسته شده که سریعتر اقدامی صورت دهد؛ چراکه تاکنون همه مکاتبات بیپاسخ ماندهاست.
تبعیض و عدم رعایت قانون کار یکسان- مزد یکسان، هم برخلاف روح ماده ۳۸ قانون کار است و هم مقاولهنامه شماره ۱۰۰ سازمان جهانی کار را نقض میکند.
اما مسالهی تبعیض، هم کِشدار و دنبالهدار است و هم در ساختار موجود، مسبوق به سابقه است؛ سالهاست که سایه شوم تبعیض فقط بر سر مخابراتیها نیست؛ در خیلی از ارگانها و نهادهای دولتی، این تبعیض حاکم است؛ در آموزش و پرورش، حقالتدریسیها گاهی یک سوم رسمیها دستمزد میگیرند و کل تابستان را بدون عایدی سر میکنند؛ در وزارت بهداشت، وضعیت پرستاران شرکتی از لحاظ امنیت شغلی و کارانهٔ دریافتی، خیلی کمتر از پرستاران رسمی است؛ به همین منوال میتوان از ارگانها و نهادهای دیگری هم با شرایط مشابه سراغ گرفت. حسین حبیبی معتقد است: تبعیض و عدم رعایت قانون کار یکسان- مزد یکسان، هم برخلاف روح ماده ۳۸ قانون کار است و هم مقاولهنامه شماره ۱۰۰ سازمان جهانی کار را نقض میکند.
اما در نهایتِ امر، حبیبی بر این باور است که پیگیری و درست شدن کار شرکتیهای مخابرات، میتواند نقطه شروعی برای بازگشت به روح قانون کار و درست شدن اوضاع همه کارگران پیمانکاری باشد؛ برای همین است که باید این قضیه را فعالان کارگری با همه توان به پیش ببرند.
ماههاست که شرکتیهای مخابرات هم معترضند و هم منتظر؛ از شرایط ناراضیاند ولی تا اندازهای هم به وعدههای داده شده امید بستهاند؛ آیا نماینده مردم لرستان میتواند اخراجیهای مخابرات را به سرکار برگرداند؟ آیا قبل از تمام شدن مهلتی که تا شهریور، مجلس به شرکت مخابرات داده، اتفاق خوبی رخ خواهد داد و آیا درنهایت، شرکت مخابرات قانع خواهد شد که به مکاتبات اداره کار پاسخ دهد و طبقهبندی مشاغل را اجرایی کند؟
گزارش: نسرین هزاره مقدم
سلام كاش تمام وزرا كابينه دوازدهم جوانها بودند نه اينكه مثل الان همه ميانگين سني شون بالاي 50سال هست كه حوصله حرف زدن ندارند
ازجوانها استفاده كنند تابلكه مديران سازمانها هم يادبگيرند وبه جوانها بها بدهند
البته که حسادت کار درستی نیست اما خوب است کمی با اطلاعات بیشتر از آقای جهرمی دفاع کنید!اول از همه شجره نامه ایشان که معلوم شود جه نسبتی با آقایان … دارد؟ دوم علت ورود ایشان به شرکت زیرساخت و انتصاب ایشان در پست مدیرعاملی شرکت ارتباطات زیرساخت هم بررسی بفرمایید. من که خیلی آدم سیاسی نیستم و اصلا ایشان را نمی شناختم از 2 سال پیش می دانستم که همه عوامل دست بکارند تا زمان بگذرد و این آقای دهه شصتی! را به وزارت ارتباطات راه دهند.
با سلام
بخاطر اینکه درست اطلاع رسانی نشده رزومه ایشان در دست نیست
از افتخارات و تحصیلات و اینکه چطور یک باره به معاونت وزیر رسیده اطلاعی در دست نیست
اکثرا فکر می کنند احتمالا از آقا زاده هاست که به این سرعت ره چند ساله را یک شبه پیموده
انتصاب وزیر جوان نتنها عیبی ندارد بلکه پویائی و آینده نگری نظام را نیز در بر دارد
وزیر جوان و با انرژی با مشاوران کارکشته و متعهد برابر است با پیشرفت
با سلام
جمله کوران را دوا کن جز حسود
کز حسودی بر تو می آرد جهود
حسودی یک بیماریست که متاسفانه در مخابرات هم وجود دارد کم نیستند کسانی که به خاطر حسادت دیگران و در عین شایستگی در گوشه و کناری نشستند!!!
یادمان باشد حسادتها باعث کم توانی بعضی سازمانها گردیده است و بعضی مدیران به خاطر منافع شخصی خودشان به حسودان پر و بالی داده اند!!!
و خداوند داناترین است به پنهان کاریها.
بنده خدا، خب حسادت همه جا وجود دارد ولی وقتی خدا بخواد حسادت در سرنوشت شما تاثیر نمیگذاره. پس چون خداوند تنها تکیه گاه است طبق سوره ناس از همه شیاطین و حسود ها و …. در امان خواهیم بود.