با افزایش مصرف اینترنت، کاهش قیمت به ضرر نخواهد بود.
[box] مخابرات ما -از مجموع ۹ میلیون پورت ایدیاسال ۶۰ درصد متعلق به شرکت مخابرات ایران است که ۴٫۵ میلیون پورت مابقی بین بخش خصوصی تقسیم شده و از این تعداد ۳۵۰ هزار پورت در حوزه ADSL سهم هایوب است. [/box]
مخابرات ما (محمد – راهنمای سفر من) – سید ایمان میری در جلسه معارفه شرکت هایوب درباره سرمایهگذاری این شرکت در بازار اینترنت گفت: از مجموع ۹ میلیون پورت ایدیاسال ۶۰ درصد متعلق به شرکت مخابرات ایران است که ۴٫۵ میلیون پورت مابقی بین بخش خصوصی تقسیم شده و از این تعداد ۳۵۰ هزار پورت در حوزه ADSL سهم هایوب است.
وی با اشاره به وجود ۶۵ هزار مشترک USO (خدمات عمومی اجباری) در شرکت هایوب گفت: مدل درآمدی USO به دو شکل دریافت هزینه نگهداری و درآمد سرویس است.
میری با بیان اینکه تصور میشد توان خرید مردم در بحث ارتباطات و اینترنت در روستاها کم باشد و براساس این تصور، پکیجهای کمقیمتی دیده شده بود، گفت: برخلاف تصور، مصرف اینترنت ۴G در روستاها دو برابر ADSL در ترافیک شبکه هایبر است.
وی گفت: اینترنت در بیکاری و پرکاری استفاده میشود و به خوبی اوقاتی را پر میکند.
میری اضافه کرد: برای راهاندازی شبکه USO در ابتدا مبلغ خوبی از دولت گرفته میشود و پس از آن نیز هزینه نگهداری دریافت میکنیم.
میری درباره مناقصهای که برای انتخاب پیمانکار USO توسط وزارت ارتباطات برگزار شد، توضیح داد که در این مناقصه، شرکت مخابرات برای اجرای این پروژه ۵ هزار میلیارد تومان برآورد قیمت کرده بود، در حالی که ما با ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه را اجرا کردیم و بالطبع پروژه به پیشنهادکننده به قیمت کمتر واگذار شد.
وی درباره تأثیر تغییر تعرفههای اینترنت بر وضعیت اقتصادی شرکتهای اینترنتی گفت: سیاست وزیر قبلی، افزایش مصرف اینترنت بود و در آن دوره شاخصهای هزینه اینترنت ثابت به طور مرتب هر سال کاهش یافت، همچنان که در سال گذشته دو بار شاهد کاهش حدود ۵۰ درصدی قیمتها بودیم و در حالت کلی، اگر درآمد حدود ۵۰ درصد رشد کند، افزایش هزینههای عملیاتی کمتر از این رقم خواهد بود.
وی با بیان اینکه درست است که در سال گذشته تعرفه اینترنت برای مشترکان شاید ۱۰ یا ۲۰ درصد کاهش یافت، اما در همان سال، هزینه انتقال ۵۰ درصد کمتر شد و علاوه بر این، مصرف اینترنت در کشور به شدت افزایش یافته به طوری که میزان اینترنت ورودی کشور نسبت به سال قبل ۱۲ برابر شده و هر ماه نیز افزایش پیدا میکند، در نتیجه افزایش مصرف اینترنت، حتی کاهش قیمت نیز به ضرر نخواهد بود.
وی گفت: همچنین درآمد شرکت از پروانه خدمات رادیوترانک (خدمات عمومی بیسیم) که یکباره افزایش پیدا کرده، زیرا در سالهای ۹۱ تا ۹۲ این پروانه پس از چندین سال وقفه اعطا شد و در زمان آغاز به کار، ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تقاضای بیجواب در صف انتظار داشت.
مدیرعامل شرکت هایوب درباره بازار تجهیزات ارتباطی توضیح داد: در بازار تجهیزات، حاشیه سود خیلی خوبی وجود دارد به ویژه وقتی یک شرکتی وجود داشته باشد که خرید عمده با رقم بالا انجام دهد و ما یک درصدی به آن بدهیم و تجهیزات را به صورت باندلینگ بفروشیم.
وی خاطرنشان کرد: تا دو سه سال اول ورود یک تکنولوژی، شیب رشد تجهیزات بسیار صعودی است همچنان که تا سال ۲۰۲۰ که ۵G در منطقه ارائه شود، درباره تجهیزات ۵G صدق میکند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره زمان اخذ پروانه اپراتور مجازی موبایل توسط این شرکت گفت: با توجه به اینکه موافقت اصولی دریافت پروانه اپراتور مجازی موبایل را داریم و قرارداد با اپراتور پایه (ودانفون روسیه) در حال پیگیری است، مزیتی در صدور پروانه گرفتن وجود ندارد. به جای اینکه ۵ میلیارد بدهیم و سه ماه شبکه را راهاندازی کنیم، پول را نگه میداریم و ۲۰ روز قبل از راهاندازی شبکه پروانه میگیریم.
همچنین حسینی مشاور پذیرش این شرکت در واکنش به اظهارنظری مبنی بر ورود همزمان دو شرکت اینترنتی آسیاتک و هایوب به بورس و دوقلو یا خواهرخوانده بودن این شرکتها گفت: این مقایسه قیاس معالفارق است، زیرا هایوب خدمات موبایل و DSL دارد و آسیاتک شرکت اینترنتی است.
در این جلسه اعلام شد که سود ۵۰ درصد روی خدمات USO توسط شرکت شناسایی شده است، همچنین زمان عرضه، هفته آینده اعلام شد.
***
نظرات بسته شده است.