قانون می گوید – کارمند مخابرات استان تهران نسبت به گذشته ، باید به کجا شکایت کند.
[box]مخابرات ما- گاهی کارکنان قدیمی مخابرات نسبت به موضوعی شاکی هستند ولی نمیدانند به کجا شکایت ببرند.این متن را بخوانید.[/box]
مخابرات ما (همراه) – سوال: کارمند مخابرات برای تبدیل بیمه از کشوری به تامین اجتماعی باید به کجا شکایت ببرد؟ به دیوان عدالت اداری یا وزارت کار؟
پاسخی که در یکی از گروههای تلگرامی (حل اختلاف) برای این سوال درج شده بود با اندکی توضیح و تلخیص تقدیم می شود امیدواریم به سوال بخش بزرگی از همکاران پاسخ داده شود.
بر اساس قانون ، باید یکی از این دو حالت اتفاق می افتاد:
1- کارمند نامه ای می نوشت مبنی بر بقا بر صندوق بازنشستگی قبلی خود ( صندوق بازنشستگی کشوری)
2- تبدیل بیمه برای کارمند انجام میشد.هزینه هایش نیز همان زمان با دولت بوده است.
بنابراین بنظر می رسد دولت و شرکت مخابرات از یکی از وظایف جاری خود شانه خالی کرده اند.
اما چنانچه یکی یا همه کارکنان بخواهند این حق را از طریق شکایت پیگیری کنند باید به کجا مراجعه کنند؟
.
بررسی این موضوع در صلاحیت هیئتهای حل اختلاف وزارت کار نیست. چون هیئتهای مذکور به اختلافات کارگر و کارفرما در چارچوب قانون کار رسیدگی میکنند. موضوع مطروحه انتقال سابقه است که سوابق موردنظر باید بین صندوقهای بازنشستگی (بازنشستگی کشوری و تامیناجتماعی) ردوبدل شود و مرجع رسیدگی به عملکرد این صندوقها نیز دیوان عدالت اداری است.
.
از طرف دیگر، باتوجه به اینکه مخابرات قبل از خصوصیشدن جزو ابواب جمعی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بوده، این وزارتخانه نیز میتواند طرف شکایت قرار گیرد. با این وجود چنانچه دیوان نیز خود را فاقد صلاحیت دانست، باتوجه به اصل159 قانون اساسی که مرجع عمومی و علیالاطلاق مرافعات را دادگاههای عمومی و دادگستری دانسته است باید از طریق دادگاههای عمومی مورد پیگیری قرار گیرد.
نظرات بسته شده است.