علمی – چگونه یک کسب وکار را ازبین ببریم؟
مخابرات ما (همراه- منبع : آینه نو) – هیچکدام از ما تمایلی به نابودکردن کسبوکار خود نداریم، اما با درپیشگرفتن برخی رفتارها، حتما موجبات نابودی آن را فراهم میکنیم و این روند چندان هم بیقاعده نیست، در حقیقت نابودی کسبوکارها تابع قواعد و شرایط مشخصی است. بهعبارتدیگر با پیگیری برخی رفتارها میتوانیم به شکلی روشن مسیر نابودی یک کسبوکار را ترسیم کنیم. نه کسبوکارهای نوپا و نه حتی آنها که نسخهبرداریشده از نمونههای قدیمیتر و آزمودهشده هستند، از خطر نابودی در امان نخواهند بود.
.
دلایل و شرایط زیادی است که منجر به ازبینرفتن آنها میشود، اما میخواهیم بدون کماهمیت جلوهدادن عوامل بیرونی، براین نکته تاکید کنیم که بسیاری از شکستها و ناکامیها توسط صاحبان کسبوکارها و عوامل درگیر در جریان فعالیتهای روزمره آنها شکل میگیرد. صاحبان هر کسبوکار نخستین افرادی هستند که مسیر تخریب را باز میکنند.
.
تصمیمات نادرست، نداشتن برنامهریزی و شناخت موقعیتها، انحراف فعالیتها از اهداف اصلی، استخدام افراد ناکارآمد، مخدوش شدن رابطه با مشتریان و موارد مشابه، از عوامل مهم و موثر در نابودی کسبوکارها هستند.
کسبوکارهای فراوانی را میشناسیم که با طرحهای خلاق و مبتکرانه شروع شده، اما بهسرعت شکست میخورند. در مواجهه با آنها همیشه این نکته موردتاکید قرار میگیرد که داشتن طرح خلاق خوب است، اما موفقیت را تضمین نمیکند. یکیاز مهمترین نکات دراینزمینه آن است که بتوانید طرح خلاق و ابتکاری خود را با نیازها و علاقهمندیهای مشتریان پیوند بزنید. نبود چنین پیوندی یا ضعیف شدن آن بهمعنای قرار گرفتن در مسیر شکست است. علاقه و دلبستگی صاحبان طرحها به کسبوکارشان ضامن موفقیت نیست، بلکه آنها باید بتوانند برنامهریزی لازم برای عملی ساختن طرح خود و متناسب با بسترهای اجرایی را فراهم سازند.
.
امروز شرایط بهگونهای است که حتی کسبوکارهای کوچک و قدیمی نیز ناگزیر از تنظیم برنامه منسجم و قابلتکیه هستند. گرفتار شدن در روزمرگی و بیتوجهی به برنامههای ماهیانه و سالیانه بهمنزله تلاش روزانه برای رسیدن به شکست است. هیچ طرح نوآورانهای را نمیتوان بدون بهکارگیری سرمایه انسانی مناسب پیش برد، اما انتخاب کارکنان نامناسب علاوه بر هدردادن منابع مالی، برنامهریزیها را مختل کرده، نظام سازمانی را بههمریخته و اهداف تعیین شده را غیرقابل دسترس میسازد.
.
سهلانگاری در شناخت افراد و انتخابهای نامناسب از بدترین خطاهایی است که صاحبان کسبوکارها مرتکب آن میشوند. درحالیکه کارکنان مجرب و برخوردار از دانش متناسب با حوزه کار، جزو سرمایههای اصلی هر کسبوکاری هستند، کارکنان نامناسب و ناکارآمد را باید دشمنان خانگی بهحساب آورد که آثار تخریبی بسیاری دارند و اغلب بدون سروصدا، پایههای یک کسبوکار را متزلزل میسازند.
.
اما آسیبپذیرترین نقطه هر کسبوکار را باید در نحوه ایجاد و حفظ رابطه با مشتریان دانست. مشتریان ناراضی و سرخورده همچون سیل، بنیان کسبوکارها را تخریب میسازند و در این راه گسترش ارتباطات و وجود شبکههای اجتماعی ابزار مناسب برای ابراز نارضایتی مشتریان را ایجاد کردهاست. امروز مشتریان اطلاعات و ارزیابی خود از کسبوکارها و میزان اعتماد به آنها را در تالارهای گفتوگو و گروههای مختلف در فضای مجازی به اشتراک گذاشته و هر تجربه ناخوشایند فردی را بهسرعت به یک نارضایتی عمومی تبدیل میسازند. صاحبان کسبوکارها در دنیای پرجنبوجوش امروزی که با شبکههای اجتماعی و ارتباطات گسترده و آسان تجهیز شده، علاوه بر فرصتهای جدید، با تهدیدات گستردهتری نیز مواجه هستند که بیتوجهی به آنها بهمعنای شکست در کسبوکار است.
.
نظرات بسته شده است.