روزهای روشن کسب وکارهای اینتـرنتی
[box] مخابرات ما – هجدهمین نمایشگاه صنایع مخابرات و اطلاعرسانی (ایران تلکام ۲۰۱۷) به عنوان بزرگترین رویداد مخابراتی کشور از ۲۴ تا ۲۷ مهر در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران با حضور بیش از ۳۰۰ شرکت داخلی و خارجی در زمینی به مساحت ۳۲هزار مترمربع برگزار شد.[/box]
مخابرات ما (محمد – کرج رسا) – تلکام نیز مانند الکامپ و نمایشگاه کتاب و ماشین و بسیاری از نمایشگاههای عامهپسند، علاوه بر متخصصان و صاحبان کسب و کار، میزبان بسیاری از علاقهمندان عمومی به حوزه الکترونیک، اپراتورهای تلفن همراه، خدماتدهندههای اینترنت و کسبوکارهای مبتنی بر بستر وب بود. از آنجا که فراهم آوردن فضایی مناسب برای تبادل نظر با مشاوران تجاری و کارشناسان متخصص از مهمترین هدفهای برگزاری هر نمایشگاه تخصصی است و از طرفی نمیتوان جلوی علاقهمندی عمومی به حضور در این نمایشگاهها را گرفت، امسال با جانمایی و یک سیاستگذاری مناسب، اپراتورهای تلفن همراه و ارائهدهندگان خدمات اینترنت که ارائه خدمات رنگارنگ آنها بیشتر برای عموم مردم جذابیت دارد، فضای پرشوری را در بخشی از نمایشگاه ایجاد کرده بود. در شرایطی که سالهای قبل عرضه سیمکارت رایگان جزو فنون اصلی جذب مشتری نزد اپراتورها تلقی میشد، حالا ارائه خدمات شارژ و بستههای رایگان اینترنت ویژه نمایشگاه جای فنون قبلی بازاریابی در عرصه رقابت اپراتورها را گرفته بود.
با این حال در فضایی اندکی دورتر از قیل و قال اپراتورها، انبوهی از شرکتهای دانشبنیان و پژوهشگاههای مختلف، محصولات تولیدی خود را به نمایشگاه تلکام۲۰۱۷ آورده بودند. آنچه در ادامه میخوانید، خلاصهای است از گشت ۲۵۰ دقیقهای ما و گفتوگو با گروهی از خلاقترین فناوران ایرانی در این نمایشگاه.
تکتا، بازوی فنی قدرتمند صداوسیما
شرکت تحقیق و تولید وسایل الکترونیک ـ تکتا، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران با حدود ۴۰ سال سابقه کار در حوزه ساخت تجهیزات فرستنده و مخابراتی برای پوشش نیازهای فنی سازمان صداوسیما مشغول کار است. در شرایطی که در گذشته تولید فرستندههای آنالوگ عمدتا در این مجموعه انجام میشد، اکنون عمدهترین محصول تولیدی این شرکت فرستندههای تلویزیونی دیجیتال است که در محدوده کم قدرت ده و ۵۰ و صد وات در مناطق کم جمعیت روستایی تا فرستندههای پرقدرت که دو و سه کیلووات برای شهرهای بزرگ استفاده میشود.
مهندس محمود کمالی، مدیرعامل شرکت تکتا درخصوص قابلیتهای فناورانه این شرکت به جامجم میگوید: در دنیا تولیدکنندههای محدودی در این عرصه مشغول تولید تجهیزات فرستندههای تلویزیونی هستند و در داخل کشور هم فعلا دو شرکت برای تولید فرستندههای تلویزیونی پرقدرت در کشور کار میکنند. از این نظر، محصولات ما جزو محصولات پیشرفته محسوب میشوند و ما امروزه علاوه بر تولید فرستنده در حوزه ساخت انواع آنتنهای تلویزیونی و رادیو افام و ساخت فرستندههای افام نیز مشغول کار هستیم.
وی میافزاید: در حوزه جدیدتری مثل آیپیتیوی نیز تکتا پروژههای شیمایک وشیما۲ را در دست کار داریم. به این ترتیب که کاربران از طریق اینترنت به آیپیتیوی متصل میشوند و بیننده میتواند برنامههایی را که قبلا پخش شده و بیننده امکان تماشای آن را نداشته در زمان مورد نظر تماشا کند. همینطور استفاده از آرشیو سازمان صداوسیما برای کاربران اینترنت فراهم میشود. مهندس کمالی تصریح میکند: در بخش ساخت تجهیزات ماهوارهای نیز مشغول کار هستیم. از جمله در زمینه ساخت تقویت کننده سیگنال ارسال ماهوارهای تنها شرکتی هستیم که این گونه تجهیزات را میسازیم. وی با اشاره به این که حدود ۲۰۰ نفر پرسنل شاغل در تکتا هستند که عدهای از آنها محققان ما و عدهای هم تکنسین بخش ساخت و مونتاژ هستند و پروژههایی را با شرکتهای دانشبنیان به طور مشترک در دست اجرا داریم، اشاره میکند: در بخش فرستندهها و آنتنها به کشورهای همسایه محصولاتمان را صادر میکنیم. قیمت محصولات ما حدود یک سوم محصولات مشابه خارجی است و تولید این محصولات در شرایط اعمال تحریمهای ناجوانمردانه، شرایط بسیار بهتری را برای مصرفکننده داخلی این تجهیزات فراهم آورده است.
نشر الکترونیک ایران، بستر همکاری با دانشبنیانها
بازاریابی و پیداکردن مشتری برای محصولات دانشبنیان از دشوارترین بخشهای تجاریسازی محصولات دانشبنیان است. در بازدید از غرفه نشر الکترونیک ایران، وقتی با مهندس امیر سهرابی، مدیر توسعه کسب و کار این شرکت گفتوگو میکردم از او شنیدم میگفت: شرکتهای دانشبنیان اگر محتوا و اپلیکیشن خود را داشته باشند، ما خدمات خود را به آسانی در اختیارشان میگذاریم. این محتوا میتواند به صورت ویدئو، فایل صوتی، تصویر و متن و … باشد که در قالب اپلیکیشن قرار میگیرد و برای درآمدزایی از طریق ما به اپراتورهای تلفن همراه متصل میشوند. وی در این باره توضیح میدهد: کاربران از طریق پرداخت حق عضویت میتوانند با هزینه پایینتری از خدمات محتوایی شرکتهای دانشبنیان بهرهمند شوند. حق عضویت به صورت کسر از شارژ سیمکارت اعتباری یا محاسبه روی قبض تلفن برای سیمکارتهای دائمی
محاسبه میشود.
گفتنی است در حال حاضر حدود ده اپلیکیشن و همینطور آیپیتیوی با مجموعه نشر الکترونیک ایران همکاری میکنند. خدمات این مجموعه بر پایه سیستم Value Added Services) VAS) یا خدمات ارزش افزوده ارائه میشود و تمام اپراتورهای جهان امروزه از این سرویس استفاده میکنند.
سازمان فضایی ایران، متمرکز بر ماهوارههای مخابراتی
سازمان فضایی ایران حدود ۱۵ سال است در شاخههای مختلف و از جمله حوزه مخابرات و ارتباطات فعالیت میکند.دکتر محسن بهرامی، رئیس سازمان فضایی ایران در گفتوگو با جامجم در خصوص مهمترین فعالیتهای این سازمان در توسعه بخش مخابراتی کشور میگوید: در بخش مخابرات ما اقدام به سفارش ساخت ماهوارههای سبک (زیر صد تا ۲۰۰ کیلوگرم) برای توسعه توانمندی در طراحی و ساخت ماهوارههای مدار پایین (تا حدود ۵۰۰کیلومتری) کردهایم. ما ماهوارهای را در نقطه مداری ۲۶ درجه با عربست و تعدادی از ترانسپوندرهای آن داریم که تا سال ۱۴۰۹/ ۲۰۳۰ خدمات آن را از آنجا ارائه میکنیم. همچنین پهنای باندی داریم که در اختیار شرکتها برای انجام خدماتی نظیر خدمات بانکی،کارت سوخت و … قرار میدهیم.
رئیس سازمان فضایی ایران ادامه میدهد: شاخه دیگر کار ما به سنجش از دور مربوط میشود که سفارش ساخت ماهوارههای دوستی، پیام، ظفر و اخیرا پارس۱ ـ که در آینده نزدیک جزئیاتش را اعلام میکنیم ـ در واقع ماهوارههای سنجشی داخلی هستند که پرتابهای آنها نیز از داخل کشور انجام میشود. در زمینه سنجش هم خدماتی میدهیم که اخیرا سامانه پایش زمین فعال شده که اگر جایی آتشسوزی رخ دهد میتوانیم بسرعت تشخیص دهیم و اعلام کنیم. بعلاوه تغییرات سرزمینی مثل پیشرفت کویر و از بین رفتن جنگلها یا پایش وضع دریاچه ارومیه از طریق تصاویر ماهوارهای برای مدیریت بهتر خدماترسانی میکنیم. دکتر بهرامی میافزاید: با سازمان مدیریت بحران و وزارت کشاورزی فعالیتهای مشترک زیادی انجام میدهیم. در مورد کشاورزی تخمین سطح زیرکشت محصولات کشاورزی را انجام میدهیم و بخصوص برای گندم و جو برآوردهای مناسب را به سازمانهای مربوط ارائه میکنیم.
وی با اشاره به این که ماهوارههای ناهید۱ و ناهید۲ و ظفر و… برنامه پرتابشان مشخص شده و در بازههای زمانی یکساله آماده پرتاب میشوند، یادآور میشود: پرتاب ماهواره کار پیچیدهای است و زیرسامانههای متعددی دارند و ممکن است دقیقا طبق زمانبندی پیش نرود. اما اصولا پرتاب ماهوارهها از طریق سازمان فضایی انجام میشود.
دکتر بهرامی در خصوص همکاری مشترک سازمان فضایی ایران با سازمان صداوسیما برای ساخت ماهواره مورد نیاز به منظور پخش تلویزیونی میگوید: ماهوارههایی که صداوسیما استفاده میکند در مدار ۳۵هزار کیلومتری زمینثابت قرار میگیرند. دستیابی به فناوری لازم برای قراردادن ماهواره در آن مدار شامل رسیدن به فناوریهای متعددی است. در حال حاضر ما با صداوسیما همکاریهای مفصلی داریم و در درازمدت روی این نیاز صداوسیما کار میکنیم، اما در کوتاهمدت روی تأمین نیاز کشور در بخش ماهوارههای مخابراتی در مدار پایین متمرکز هستیم. در واقع باید به این فناوری در مدار ۵۰۰ کیلومتری مسلط شویم و بعد به مدارهای بالاتر برویم.
روترهای بومی ساخت ایران
شرکت دانشبنیان ژرف پویان توس حدود ۱۲ سال است روی تولید روتر بومی متمرکز شده است. مهندس محسن وهابزاده، رئیس هیأت مدیره این شرکت درباره کار روتر و اهمیت آن در شبکه به جامجم میگوید: بهطور کلی روتر ایجادکننده شبکههای بزرگ است. یعنی اگر چیزی به نام اینترنت داریم به خاطر وجود روترها در شبکههای مختلف است که شبکههای کوچک را به هم متصل میکنند.
اهمیت توجه به امنیت
مهندس وهابزاده درباره کیفیت روتر ساخت ایران شرکت ژرفپویان میگوید: روترها جزو زیرساختهای شبکهها هستند و در تمام دنیا، تقریبا دو یا سه برند مطرح هستند که معتبرترین آنها شرکت ایالات متحدهیی سیسکوست. البته برندهای چینی و… هم وجود دارد. اما محصول روتر بومی که ما در سالهای اخیر تولید کردهایم محصولی است که با بهترین روترهای دنیا قابل رقابت است. این فناور داخلی تصریح میکند: یکی از مهمترین دلایلی که ما محصولمان را ارائه کردهایم وجود دغدغههای امنیتی نسبت به محصولات خارجی بوده است. زیرا اگر قرار باشد اختلالی در شبکه به وجود بیاید، یکی از آسیبپذیرترین قزهرتها روترهاست و ما هم با توجه به همین ملاحظات امنیتی، فعلا ابزارهای ساخت خود را به خارج از کشور عرضه نمیکنیم. مشکل ما بیشتر از همه با روترهای سیسکوست که امکان سرقت اطلاعات و کنترل از راه دور از خارج از کشور روی آنها وجود دارد.
لزوم پرهیز از برندگرایی
رئیس هیأت مدیره شرکت دانشبنیان ژرف پویان توس درخصوص بازار مصرف داخلی این روتر بومی میگوید: در بازار داخل، استقبال خوبی از محصول ما میشود. با این حال جذابیت برند خارجی موجب میشود اعتمادپذیری به محصول ایرانی میان مشتریان ما چندان پررنگ نباشد. البته بتازگی سازمانهای حاکمیتی در حال تصویب قوانینی هستند مبنی بر این که تا وقتی تولیدکننده داخلی در حوزه تولید روتر داریم، نباید محصول خارجی خریداری شود و همین موضوع باعث شده کمی استقبال بیشتری از محصول داخلی ما شود. وی در خصوص ویژگیهای کاربرپسند روتر ایرانی میگوید: ما برای کارکرد راحتتر با روترها رابط کاربری را شبیه رابط کاربری سیسکو طراحی کردهایم تا کار با آن آسانتر باشد و نیاز به آموزش خاصی نداشته باشد. قیمت محصول ما تقریبا ۳۰درصد ارزانتر از سیسکوست. بعلاوه سیسکو معمولا لایسنس میفروشد. به این معنی که برای استفاده از هر یک از امکانات آن باید لایسنس جداگانه خریده و برای آن هزینه مجزایی پرداخت شود. این در حالی است که ما محصولمان را یکجا و با هزینه کمتری نسبت به سیسکو در اختیار مشتری قرار میدهیم.
تولید بازیهای تلفن همراه با جایزههای متنوع
شرکت دانشبنیان نارین ایده پاسارگاد که فعالیت خود را پیشتر با ارائه خدمات ارزش افزوده آغاز کرده بود، پس از گذشت دورهای کوتاه، انواع اپلیکیشنها و بازیهای تلفن همراه را نیز به سبد محصولات خود افزود. در حال حاضر این شرکت که در پارک فناوری پردیس مستقر است، دامنه فعالیتهایش شامل ارائه انواع سامانههای خدمات ارزش افزوده، بازیها و اپلیکیشنها میشود و تا امروز چند بار عنوان برترینهای پارک فناوری پردیس را از آن خود کرده است.
راحله امیری، مسئول دیجیتال مارکتینگ شرکت دانشبنیان نارین ایده پاسارگاد به جامجم میگوید: بسیاری از خدمات تلفن همراه نظیر فالهای حافظ و… یا بازیهای تحت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل در شرکت دانشبنیان ما طراحی و عرضه میشود. بازیهای ما جوایز قابل توجهی دارد و این باعث میشود کاربران تلفن همراه از آن استفاده کنند و بابت انجام بازی، مبلغ مختصری از اعتبار شارژ تلفن همراه آنها کسر یا در پایان ماه روی قبض تلفن همراه محاسبه شود.
وی در خصوص این که تفاوت این نوع بازیهای تلفن همراه با بازیهای رایگانی که روی گوشیهای هوشمند قابل اجراست، میگوید: برخی بازیها، مخاطبان خاص خود را دارند یا جذابیت جایزه پایانی آن بازی سبب میشود کاربران از آن استقبال کنند. جایزه این بازیها معمولا یک گوشی باکیفیت و شناخته شده تلفن همراه یا سفر خارجی است. بعضی جایزهها به همه کسانی که یک بازی را تا مرحله آخر پیش بروند تعلق میگیرد، اما جایزه برخی بازیها از طریق قرعهکشی به برنده آن میرسد. وی از اعلام تعداد دقیق کسانی که در این بازیها شرکت میکنند خودداری کرد، اما یادآور شد تا امروز حدود ۱۵ بازی در این مجموعه تولید شده و از طریق اپراتورهای تلفن همراه در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
***
نظرات بسته شده است.