مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

عرضه نخستین بستر آزمایش شبکه های رابطه ای ۵G بر پایه اپلیکیشن در کشور

[box] مخابرات ما – شبکه مخابرات سیار از نسل اول ۱G آغاز گردید و تا نسل چهارم ۴G بصورت سخت افزاری پیاده سازی شده هست. البته نسخه های جدیدتر ۴G با عناوین ۴٫۵G و ۴٫۷۵ G وی دنبال کرد[/box]

مخابرات ما (محمد- ایسنا ) – هوار بطحایی، مجری طرح اظهار کرد: شبکه مخابرات سیار از نسل اول ۱G آغاز گردید و تا نسل چهارم ۴G بصورت سخت افزاری پیاده سازی شده هست. البته نسخه های جدیدتر ۴G با عناوین ۴٫۵G و ۴٫۷۵ G

وی دنبال کرد: به سبب سخت افزاری بودن، این شبکه ها استعداد انعطاف ندارند؛ از این رو برای بعضی از کاربردها مثل بستر آزمایش قابل استفاده نیستند، ضمن آنکه دگرگونی در این سامانه ها نیازمند تعویض سخت افزاری هست که هزینه ها را افزایش میدهد؛ از این رو برای حرکت به سمت نسل ۵G 5G4.

بطحایی با اشاره به اجرای طرح ۵G (طرح نسل پنجم شبکه ارتباطی) در مرکز تحقیقات مخابرات ایران، یادآور گردید: یکی از زیر پروژه های این طرح پیاده سازی شبکه LTE نسل پنجم هست که آنرا بصورت نرم افزاری بصورت “کدباز” (Open Source)

وی، شبکه ITE را بستر برای آزمایش سرویس و استعداد های  5G دانست و دنبال کرد: با استفاده از این شبکه میتوان فرآیند توسعه شبکه به سمت ۵G  یکی از الزامات ایجاد شبکه هایی مبتنی بر اپلیکیشن هست.

به گفته این پژوهشگر، با استفاده از این شبکه میتوان هر فناوری که برای 5G ) پیاده سازی و راه اندازی کردیم.

مجری طرح، شبکه LTE را تشکیل شده از یک هسته (EPC) و نود (eNB) دانست و یادآور گردید: در این شبکه تنها بخش هایی از فرستنده و گیرنده بصورت سخت افزاری هست و مابقی اپلیکیشن هست که از این مسیر اپراتور برای مبدل ۴G به  5G  را فوری تر و ارزان تر اجرایی کرد؛ چرا که این شبکه اپلیکیشن پایه هست.

 در آینده عرضه می گردد، بصورت نرم افزاری در این شبکه پیاده سازی کرد.

وی یادآور گردید: در آزمایش های انجام شده از طریق این شبکه، امکان سرعت دانلود حدود ۱۷Mbps به ندرت احتیاج به دگرگونی در بخش های سخت افزاری دارد.

بطحایی، مزیت این سامانه را اپلیکیشن پایه بودن آن دانست و افزود: از مسیر شبکه IoT بطحایی با اظهار این که این طرح در مرحله مطالعاتی هست، اظهار کرد: این شبکه با استفاده از دو کامپیوتر شخصی و دو مانیتور پیاده سازی شده هست و سرویسهای موردنظر بر روی یک موبایل نمایش داده می گردد.

این مزیت در نسل ۳G نبود، از این رو زیادی از اپراتورها در حال عرضه IP TV متصل به این شبکه ، جریان ویدیوی زنده به سرور ارسال می گردد که توان دارد جهت مونیتورینگ نظارت هوشمند کاربرد داشته باشد.

مجری طرح با اظهار این که این استعداد در شبکه LTE ایجاد شده هست، در این مورد اظهار کرد: در طرح حاضر، استریم ویدئوی زنده با فرمت H.264 در شبکه LTE پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات فرستاده می گردد، به به صورتی که اعضاء (UE) وی به اظهار مزایای شبکه نسل ۴ شبکه های گوشی پرداخت و اظهار کرد: سرعت اینترنت در این نسل بالا و دیرکرد شبکه در آن پایین هست؛ از این رو میتوان به سادگی فیلم را بصورت آنلاین ندید.

این مزیت در نسل می باشند تا بتوان فیلم ها را بدون احتیاج به اینترنت بصورت آنلاین و از مسیر شبکه ندید.

وی در این مورد توضیح داد: در نسل پنجم رابطه ای استعداد با عنوان MEC یا Mobile Edge Computing و Caching بهمراه کاربرد خودروی متصل و سامانه نظارتی هوشمند بصورت نرم افزاری در این سامانه پیاده سازی شده هست.

 بطحایی افزود: MEC به سامانه این امکان را میدهد که یک کارکرد از یک سروری در هسته (یا در اینترنت) را به eND نزدیک به UE جابه جا کند تا هم سرعت کارکرد را افزایش دهد و هم از ترافیک غیر ضروری جلوگیری کند.

وی در عین حال با تاکید بر این که شبکه LTE عرضه شده در حد تحقیق هست، اظهار کرد: این شبکه برای اغراض خاصی چون توسعه به سمت فناوری های ۵G  در این کاربرد اطلاعات به جای جابه جایی به اینترنت، در مرکزی در eND پردازش می گردد.

***

856960cookie-checkعرضه نخستین بستر آزمایش شبکه های رابطه ای ۵G بر پایه اپلیکیشن در کشور

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.