مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

چطور یک شرکت‌ هندی تماس تلفنی را رایگان کرد

[box] مخابرات ما -گروه ریلاینس هند ناگهان با ارائه اینترنت بسیار ارزان و تماس تلفنی رایگان فضای مخابرات این کشور را متحول کرده است. بخوانید تا ببینید ماجرا از چه قرار است. [/box]

مخابرات ما (محمد – تی.سی.آی.ام) – در ماه فوریه سال گذشته، موکش آمبانی ثروتمندترین مرد هند و رئیس گروه ریلاینس هند در یک سخنرانی به این نکته اشاره کرد که اطلاعات و داده‌ها در دنیای امروز مثل نفت عمل می‌کنند. او که طی‪ سالیان، میلیاردها دلار درآمد از سرمایه‌گذاری‌های نفتی و پتروشیمی داشته، مدتی بعد از این سخنرانی پروژه‌ای را کلید زد که فضای صنعت مخابرات در هند را برای همیشه عوض کرد و این کشور را به بزرگ‌ترین مصرف‌کننده دیتا در جهان تبدیل کرد.

زیرشاخه جیو (خدمات وایرلس پهن‌باند و دیجیتال) در گروه ریلاینس بعد از این سخنرانی، پروژه‌ای را اجرا کرد که ظرف مدت کوتاهی بازار مخابرات هند را به شدت تکان داد و در ابتدا خیلی‌ها را گیج هم کرد. اما گروه ریلاینس از شش سال پیش‌تر فعالیت گسترده‌ای را در زمینه استفاده از تکنولوژی‌های جدید مخابراتی، ساخت زیرساخت‌های شبکه‌ای لازم و یافتن شرکای مناسب برای پروژه جیو آغاز کرده بود. هدف این بود که مکالمات رایگان و اینترنت ارزان به صورت روزانه در اختیار مشترکان قرار بگیرد. در مرحله بعدی حتی گوشی جیو با قیمت ارزان هم در اختیار مشترکان قرار می‌گرفت. توصیفی که در رسانه‌های هند در این خصوص از آمبانی و پروژه جیو به عمل آمده بود این بود: «کاری را که استیو جابز برای ثروتمندان امریکایی انجام داده بود آمبانی برای قشر کم‌درآمد هند انجام داد.»

برنامه مخابراتی بزرگ گروه ریلاینس از همان ابتدا مخالفان زیادی نیز داشت که معتقد بودند ریلاینس برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ باید به همان بخش نفت و پتروشیمی بچسبد. اما برنامه‌ای که زیرشاخه جیو در گروه ریلاینس ظرف یک سال اخیر به اجرا درآورد، آن‌قدر موفقیت‌آمیز بود که جایی برای مخالفان باقی نگذاشت. جیو درواقع یک شبکه فورجی (نسل چهارم) ایجاد کرد که ظرف مدت کوتاهی ۱۳۸.۶ میلیون کاربر را به خود جذب کرده بود. این کاربران ماهانه ۱.۲۵ میلیارد گیگ دیتا مصرف می‌کردند و روزانه ۲.۶۷ میلیارد دقیقه تماس تلفنی داشتند. ظرف مدت کوتاهی، بسیاری از صاحب‌نظران در هند به این نتیجه رسیدند که آینده مخابرات در این کشور برای همیشه با ظهور جیو تغییر کرده است.

هنوز سود خالص سالانه گروه ریلاینس از بابت پروژه جیو مشخص نیست اما ارزش سهام گروه ریلاینس ظرف یک سال به میزان ۷۹ درصد بالا رفته و موکش آمبانی شصت‌ساله را با ثروت خالص ۳۸ میلیارد دلار به عنوان ثروتمندترین مرد هند در فهرست فوربز قرار داده است.

ظهور جیو در بازار مخابرات هند باعث شده که تمام قواعد بازی تغییر کند: جیو هزینه ارائه دیتا را به شدت پایین آورده و هزینه مکالمات تلفنی را نیز صفر کرده است. این وضعیت به شدت رقبای جیو را ترساند و آنها را به واکنش واداشت. رقبا نیز مجبور شدند هزینه خدمات خود را به وضوح پایین بیاورند چون داشتند مشترکانشان را به جیو واگذار می‌کردند. نتیجه این شد که استفاده از اینترنت به شکل قابل توجهی در زمان کوتاه در هند بالا رفت. بنا بر اطلاعاتی که توسط موسسه تحقیقاتی کوتاک منتشر شد، حجم دیتایی که در هند در فاصله زمانی ماه آوریل تا ژوئن مصرف شد، ۹ برابر نسبت به گذشته افزایش نشان داد.

افزایش ۹ برابری حجم مصرف دیتا در هند با کاهش شدید هزینه خدمات همراه بود؛ به طوری که هزینه هر یک گیگ دیتا که پیش‌تر ۲۵۰ روپیه بود به ۵۰ روپیه کاهش پیدا کرد. نتیجه این شده که هندی‌ها به شدت به گوشی‌های خود وابسته شده‌اند. جیو در همین زمینه هم هوشمندانه عمل کرده و از ماه جولای به بعد، آغاز به فروش گوشی‌های هوشمند جیو با قیمت ارزان و با اشتراک ارزان ماهانه به مشترکان کرده است. این گوشی‌ها ساخت هند هستند و برای ۵۰۰ میلیون کاربر مخابرات در هند که به دلیل درآمد پایین قادر به دسترسی به اسمارت‌فون نبوده‌اند طراحی شده‌اند.

همچنین بازار اصلی مخابرات هند بعد از تحولات یک سال اخیر منحصر به سه بازیگر اصلی – جیو، ایرتل و وودافون‌آیدیا- شده و بازیگران کوچک‌تر دیگر قادر به رقابت با این غول‌ها نیستند. درواقع ظهور جیو همه‌چیز را در این بازار به هم ریخته است.

موکش آمبانی اصولا معتقد است که هند بهترین فرصت و جا برای سرمایه‌گذاری در جهان است و نمونه جیو را -که به زودی و حتی زودتر از انتظار دارد به سوددهی می‌رسد- به عنوان اثبات حرف خود معرفی می‌کند. به اعتقاد او، آینده دیتا را باید در هند جست‌وجو کرد و بس.

با وجود این، گروه ریلاینس که آخرین دور سرمایه‌گذاری‌های بزرگش را در همین چارچوب جیو و به ارزش ۶۰ میلیارد دلار در داخل هند انجام داده است، قصد دارد در مرحله بعدی وارد حوزه کشاورزی، خدمات درمانی و آموزش نیز بشود.

***

857160cookie-checkچطور یک شرکت‌ هندی تماس تلفنی را رایگان کرد

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.