مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

پیام رسان های داخلی متولی ندارند

[box]مخابرات ما – سومین نشست از سلسله نشست‌های علمی ارزیابی سیاستگذاری فضای مجازی در ایران با عنوان نشست “کسب و کار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام رسان های بومی” امروز سه‌شنبه ۱۹ دی‌ماه جاری از سوی مرکز مطالعات فضای مجازی پژوهشگاه با همکاری مرکز همایش بین‌المللی دین، فرهنگ و فناوری، در محل ساختمان مرکزی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد.[/box]

مخابرات م (محمد – ایران آنلاین) –  دولت مسئول تامین نیروی انسانی

د راین نشست سیدجعفر خورشاد، مدیر یکی از  پیام‌رسان های داخلی( سروش ) گفت: پیام‌رسان ما سه میلیون کاربر دارد. استراتژی ما ارایه سرویس در کنار پیام‌رسانی است، اینکه برای توسعه فعالیت‌های فنی زیرساخت‌هایی نیاز داریم یک بحث جدی است. فراهم کردن این زیرساخت‌ها وظیفه دولت است.

خورشاد افزود: در مورد بحث نیروی انسانی باید بگویم وظیفه ما تامین نیروی انسانی نیست، در این بخش دولت نیز وظیفه دارد. در مسایل تجاری و کسب و کار هم اگر قواعدی و اکوسیستم تجارت الکترونیک وجود داشته باشد کار ما جلو می‌افتد، الان باب است که می‌گویند تلگرام را باز کنید زیرا بیزینس در آن است. سوال این است که آیا دوستانی که ۱۵ سال است در توسعه الکترونیک کار می‌کنند کل کارشان بیزینس‌های روی تلگرام است

مدیر این پیام‌رسان داخلی گفت: هر جا می‌رویم یا سیستم الکترونیک نیست و یا این سیستم متولی ندارد. مسایلی که در مورد پرداخت است مجوز را از کجا باید گرفت. پرداخت‌های بانکی را چه کسی می‌خواهد ساماندهی کند؟ ما به دنبال مجوز رفتیم اما دیدیم سازوکاری وجود ندارد. در اختیار قرار دادن یک سری امکانات سخت‌افزاری و مالی وظیفه دولت است، ما ریالی از وزارت ارتباطات، شورای فضای مجازی و معاونت ریاست جمهوری نگرفتیم.

او با اشاره به اینکه به دنبال رقابت با  دیگر شبکه های اجتماعی  نیستیم، افزود: فکر می‌کنیم سرویس‌های محلی مجزا از سرویس‌های خارجی و فاقد امکاناتی هستند. پیام رسان ما یک تب جداگانه دارد که فهرستی از کانال‌های رسمی را ارایه می‌دهد. کاربران تازه وارد می‌توانند اعتماد کنند و سریع این کانال‌ها را پیدا کنند.

پیام رسان داخلی امکان شنود ندارد

در ادامه این نشست محمدرسول کاظمی  مدیر یکی دیگر از  پیام‌رسان های داخلی ( آی‌گپ) گفت: حدود سه سال پیش استارت این پیام‌رسان را زدم. یکی از دغدغه‌هایم این بود که چرا مردم باید از پیام رسان‌های خارجی استفاده کنند. بر این اساس به این سمت کشیده شدم که پیام‌رسانی شکل دهم. هدفم این بود که از توان و اراده داخل استفاده کنم چون هزینه تبلیغات نداشتیم تا امروز گمنام ماندیم

کاظمی  افزود: بنا را بر این گذاشتیم که مشابه نمونه‌های خارجی باشیم، مشکل مردم ایران این بود که به پیام رسان‌های داخلی اعتماد نداشتند. ما از ابتدای امر کل انرژی و توان خود را بر روی حریم شخصی و حفاظت از آن گذاشتیم. برنامه‌ریزها می‌توانند از تمام سورس‌هایی که بر روی سایت ما وجود دارد، استفاده کنند، ببینند و حتی کمک بدهند. یک سال فقط بر روی بخش امنیت و رمزگذاری پیام‌ها کار کردیم. اعلام کردم اگر کسی بتواند یک پیام از  شبکه ما را شنود کند به او یک میلیارد تومان می‌دهم، ما به دولت اکتفا نکردیم زیرا ایمان ندارم که دولت پشتیبانی کند. سه چهار ماه پیش دولت ما را شناخت و نه زیرساختی به ما داده و نه حمایتی از ما کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰۰ هزار کاربر داریم، عنوان کرد: در یک هفته‌ای که تلگرام فیلتر شد بدون تبلیغات کاربران ما ۳۰۰ هزار تا شد که ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار کاربر فعال هستند. تبلیغات هزینه‌بر است و من نمی‌توانم تبلیغ کنم. مردم ایران توقعشان بالا رفته است، وقتی به من می‌گویند مولتی اکانت اضافه کن یعنی توقعشان بالا رفته است. تمام توان خود را بر روی این گذاشتیم که توقعات مردم را برآورده کنیم.

پیام رسان های  داخلی نیازمند حمایت

 سهیل تقوی، کارشناس کسب و کار یکی دیگر از پیام‌رسان های داخلی ( بله)  نیز گفت: یک آسیبی در کشور مشاهده می‌شود و آن این است که در کشور پیام‌رسان‌های خارجی که توسعه‌یافته‌اند، پیام‌رسان‌هایی هستند که در حال حاضر هیچ درآمد خاصی از آنها نمی‌بینیم، این توقع شکل گرفته است که دولت باید پیام‌رسان‌ها را از لحاظ زیرساختی حمایت کنند.

تقوی با بیان اینکه اصل کار ما بر روی درآمدزدایی است، عنوان کرد:  پیام رسان خود  را با سرمایه گذاری مشترک با بانک ملی انجام دادیم. یک زیرساخت‌هایی وظیفه حاکمیت است. باید توجه داشته باشیم مدلی در فضای مجازی موفق است که محتوا بر زیرساخت‌ها مقدم باشد، اول باید محتوا فراهم شود بعد زیرساخت‌ها. وقتی سرویس‌های پیام ‌سان حمایت شوند کم کم خودشان زیرساخت‌ها را تامین می‌کنند. تقریبا در روز حدود ۱۰ میلیارد تومان گردش مالی تراکنش‌هایی است که بر روی پیام رسان ما وجود دارد انجام می‌شود. ما مساله مجوززدگی را در بحث حاکمیت داریم، هر کار مالی و اقتصادی بخواهیم انجام دهیم باید از ۱۰ جا مجوز بگیریم. بانک مرکزی در بحث مجوززدایی کاری را شروع کرده است

تقوی گفت: یکی از ضعف‌های ما در کشور بر روی تکنولوژی و فناوری است زیرا نسبت به بقیه دنیا دیر شروع کردیم، باید با استفاده از میان‌برهایی خود را به سطح فناوری جهانی برسانیم. تبعیضی که در حمایت‌ها وجود دارد، مشکل‌ساز است. اگر حاکمیت حمایتی نکند همه می‌توانند در یک فضای آزاد رقابت کنند اما وقتی حکومت در بازار دخالت می‌کند مشکل به وجود می‌آید به عنوان مثال از تلگرام همه جوره حمایت می‌شود، پهنای باند را برای آن افزایش می‌دهند اما از سایر پیام‌رسان‌ها حمایتی نمی‌شود

***

860160cookie-checkپیام رسان های داخلی متولی ندارند

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.