مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

طرح طبقه بندی مشاغل؛ وظایف و اختیارات شرکتهای محلی و کشوری!

[box]مخابرات ما – همه از جمله مخابرات خدمات اول شسکام و شرکتهای محلی ؛همچنین کارکنان آنان این مطلب را بدقت بخوانند لطفا[/box]

 

مخابرات ما –  نکته ای که باید دوستان گرامی توجه داشته باشند این است که در این موقعیت شرکت مخابرات ایران و استانها طرح طبقه بندی کارکنان شرکتی را خودش اجرا نمی کند.در حقیقت خودش ردیف سازمانی و ردیف حقوقی برای این مشاغل ایجاد نمی کند بلکه این امور را به شرکتهایی می دهد که برای این مشاغل ردیف مناسب و طرح طبقه بندی مناسب داشته باشند.

مثلا شرکت خدمات اول به وزارت کار رفته است و طبقه بندی مشاغل خود را برای کارهای مهندسی و پشتیبانی فنی هم -علاوه بر مشاغل ساده کارگری- گرفته است.

یعنی به وزارت کار تعهد داده هر گاه مهندسی را در مشاغل فنی-مهندسی مورد قبول خودش و پیمانکار و طرف تعهد (کارگر) بکار بگیرد او را در گروه 10 یا 12 استخدام کند.

طبیعی است که در گروه 12 میزان حقوق بیشتر می شود (فرضا یک میلیون و هشتصد هزار تومان)

لذا مدارک تحصیلی مورد قبول مخابرات و مشاغل مورد نیاز مخابرات برای شرکتهای تامین نیروی انسانی اعلام میشود. فعلا خدمات اول و شسکام در این زمینه کار میکند. آنها نیز طبق قرارداد با مخابرات بقدر نیاز مخابرات نفر استخدام میکنند.ولی در ردیف های کارشناسی. لذا نمی تواند حقوق کارگر ساده بدهد.

این تمام.

مشاغل زیر لیسانس باقی می مانند.

در اینجا باید ما مشاغل باقی مانده و مدرک مورد نیاز را جدا کنیم از مدرک فعلی خودمان.فرض کنید من با مدرک دکترای اقتصاد در نگهبانی شیفت می دهم.این مدرک بسیار بیش از نیاز نگهبانی است.شغل نگهبانی طبق تعریف  مخابرات و خدمات اول و شسکام مدرک فوق دیپلم می خواهد.لذا اگر کسی در این شغل کار میکند بطور غیر مستقیم پذیرفته است که بخش بالاتر از فوق دیپلم مدرکش را کنار بگذارد.

مشاغلی که مخابرات مدعی است باقی می ماند بخشی را باید زیر فوق دیپلم در نظر گرفت.

اما برخی مشاغل نیازشان مدرک مهندسی فنی است.

شاید ام.دی.اف فوق دیپلم بخواهد (شاید!) ولی قطعا سالن دستگان، تغذیه نیرو، تاسیسات مدرک مهندسی می خواهد.

پس تکلیف این مشاغل چیست؟

باید گفت:

  • شرکت خدمات اول و شسکام برای برخی مشاغل مهندسی و لیسانس طرح طبقه بندی دارد.لذا باید آن را اجرا کند.
  • شرکت خدمات اول و شسکام برای مشاغل دیگر باید طرح طبقه بندی داشته باشند.
  • شرکتهای محلی باید برای مشاغل مورد قرارداد طرح طبقه بندی داشته باشند.

نتیجه اینکه:

  • از این لحظه به بعد هر شرکتی با مخابرات قرارداد می بندد باید طرح طبقه بندی متناسب با مشاغل  و مدارک داشته باشد.
  • هیچ شرکتی نمی تواند مهندس استخدام کند، شرط شغلش نیز مهندسی باشد، ولی حقوق کارگری بدهد.

لذا کلیه پیمانکاران چنانچه می خواهند برای برخی مشاغل با مخابرات قرارداد ببندند، چه خدمات اول باشد جه شسکام و چه شرکت محلی، باید طرح طبقه بندی مورد قبول وزارت کار را اجرا کند.

تمام.

یعنی اگر شغلی کارشناسی است باید گروه 10-12 بگیرد و حقوقش هم همان یک و 600 تا یک و 800 است.

شرکتهای محلی طبق اعلام صریح شرکت مخابرات ایران باید طرح طبقه بندی مورد قبول و تایید وزارت کار را داشته باشند.

در خلاصه ترین وضعیت باید بگوییم:

شرکتهای طرف قرارداد با مخابرات، باید دقیقا بدانند که چه مدرکی مورد نیاز مخابرات است.همان مدرک را بکار بگیرند.به همان مدرک و شغل هم حقوق بدهند.

اگر در نگهبانی مدرک فوق دیپلم لازم است باید طبقه بندی مناسبی در شرکت طرف قرارداد وجود داشته باشد.

اگر در شالن دستگاه مدرک تخصصی  و مهندسی لازم است باید شرکت طرف قرارداد، برای مدرک لیسانس طرح سبقه بندی مناسبی داشته باشد.

…. وگرنه نمی تواند با مخابرات قرارداد ببندد.

…. به بیان دیگر: مخابرات نمی تواند با شرکتی قرارداد ببندد که طرح طبقه بندی مشاغل ندارد!

به این ترتیب، طرح طبقه بندی مشاغل برای کلیه شرکتهای طرف قرارداد مخابرات باید بصورت شفاف و روشن اجرا گردد.

برای اینکه بتوانیم شفاف و کامل توضیح دهیم؛ گاهی توضیح واضحات داده ایم.دلیلش روشن است. چنانچه شرکتهای طرف پیمان، شرکت مخابرات، یا کارکنان شرکتی با وظایف و امکانات و اختیارات خود که در این مطلب ذکر شده مشکلی دارند صراحتا اعلام کنند.

مخابرات اخیرا به تمام استانها اعلام کرده است که هر شرکتی وارد می شود باید طرح طبقه بندی مصوب داشته باشد. معنی این حرف ادامه شرایط گذشته نیست! این ختم ماجرای بکارگیری کارگر ساده در مشاغل فنی است!

خواهش میکنم پیمانکاران این را درک کنند تا فردا در دام قیمت دادنهای اندک خود نیفتند! فردا در مقابل کارگران و متخصصان تنهایند و مخابرات همه چیز را صریح و روشن اعلام کرده است.

[box type=”info”]شرکتهای محلی و کشوری باید برای مشاغل تخصصی حقوق یک میلیون و هشتصد هزار تومان طبقه بندی خدمات اول را بپردازند! این را باید کاملا درک کنند![/box]

874000cookie-checkطرح طبقه بندی مشاغل؛ وظایف و اختیارات شرکتهای محلی و کشوری!

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.