مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

بررسی سیار در سال 96, در گفتگو با کارشناس این شرکت.

[box]مخابرات ما- می خواهم کسی اطلاعات دقیقی از سیار برایم بیاورد تا بدانیم در این یک سال چه اتفاقی افتاده است.با فرد مطلعی گفتگو کرده ام.[/box]

 

مخابرات ما- بزودی مجمع سالانه صاحبان سهام شرکت ارتباطات سیار برگزار می شود.بنابراین باید اطلاعات مالی خوبی جمع و جور شده باشد.برای اینکه اطلاعات خام ما کاملتر شود با فرد بسیار مطلعی صحبت کرده ام تا ره آورد سیار را به بوته نقد ببریم.

.

مخابرات ما- میدونید میزان درآمد سیار در دو سال گذشته چقدر بوده؟

کارشناس – سال 95 درآمد سیار 2700 میلیارد تومان بوده است.در سال 96 -که الان در حال برگزاری مجمعش هستند- 3150 میلیارد تومان درآمد داشته اند.اما مخابرات ایران  4100 میلیارد تومان درآمد داشته در سال 95.ضمن اینکه در ثابت تعداد استانهای زیانده متاسفانه بیشتر شده است پارسال 2 استان زیان ده بوده اند امسال 6 استان و …

مخابرات ما – حالا بیشتر میخواهم از سیار صحبت کنم.از این تناسب یا بالانس رشد درآمد چیزی میدونید؟ اخیرا اینو زیاد شنیدم؟

کارشناس – دقت کنید.برای هر شرکتی باید رشد درآمد و هزینه تناسب داشته باشه.اگر این رشد به هم بخوره یعنی کار در جایی اشکال دارد.مثلا از بهم خوردن تعادل به این نتیجه میرسیم که فلان شرکت درآمدش افزایش پیدا نکرده بلکه هزینه هایش را کاهس داده.در حالیکه ما دنبال افزایش درآمدیم.

در بخش سیار رشد درآمد بیش از رشد هزینه بوده است این خوب بوده.اما در بخش ثابت , استانها هزینه رشد کرده ولی درآمد بقدر هزینه رشد نکرده.

مخابرات ما – یعنی اینها باید مثل هم باشند؟

کارشناس- نه! رشد درآمد  باید چند درصدی بیش از رشد هزینه باشه.بخشی از هزینه ها تکلیفی است سوخت, گاز, حقوق,مالیات و … بر اساس تورم هر سال رشد دارد.اما از آن طرف باید درآمد هم متناسب با رشد هزینه, بزرگ شود تا بتواند آن را پوشش دهد.اگر درآمد با هزینه رشد نکند منحنی رشد بهم میخوره و ترازش منفی میشه.

در سیار وقتی بررسی کردم دیدم رشد درآمد چند درصدی بیش از هزینه بوده.اینی که میگم در سیار چند درصد بالاتر بوده باید بدانی که رقم ها بسیار درشت است.اینجا نیم درصد خودش رقم کلانی می شه. رشد درآمد در سیار 15 درصد بوده در حالیکه رشد هزینه هاش نسبت به 95 تقریبا 11 یا 12 درصد بوده.

مخابرات ما – البته نوع قیمت گذاری سازمان های مربوطه هم مهم است.وقتی عمدا نوعی قیمت گذاری میشه که شرکتهایی مثل مخابرات نتونن مشتری هاشونو نگه دارن یا مشتری جدید جلب کنن کار خیلی مشکل میشه.

کارشناس- این درست! حالا شما کنار این مشکلات مسائلی مثل رقبای بزرگ هم اضافه کنید.ایرانسل کمپین های خاصی میذاره تا مشتری بگیره.اگر همراه اول واکنش نشون نده و در قبال اون, کمپین مناسبی نگذاره مشتری ها خواهند رفت.کاری که ما در ثابت انجام نمیدهیم.لذا پپ ها مشتریان ما را می برند.

مخابرات ما – بله! گاهی هم کمپین هایی داده اند که به ضرر ثابت بوده.یعنی مشتریان ثابت را به سمت موبایل کشیده اند.حالا اینکه این مشتری را جلب میکنند یا به حریف می دهند بحث دیگری است.شما از این نمونه ها مثالی داری که به ضرر ثابت تصمیم گرفته باشند؟

کارشناس- بله هست.این اتفاقات پیش میاد.چاره ای نیست. مثلا شرکت سیار با طرح *1000# مردم را به سمت موبایل کشید.باعث شد مردم به سمت تماسهای موبایلی بروند.اگر چنین نمی کرد از رقبا عقب می ماند.

مخابرات ما- بهمین دلیل است که ما معتقدیم باید ثابت و سیار یک شرکت باشن تا بتونن عوارض طرح های اینچنینی را در خودش هضم کنه.وگرنه ثابت زیان میده و سیار درآمدش بالاتر میره.

کارشناس- در این مورد زیاد حرف زده شده.بالاخره قرار به همگرایی در سرویس هاست نه در ادغام کامل مالی و ریالی.ولی این طرح ها اثر منفی میذاره روی بخش ثابت… متاسفانه! در هیئت مدیره هم مفصل بحث شده.بویژه روی ادغام. خروجی این جلسات این بوده که دو مدیر عامل بهمراه دو رئیس هیئت مدیره بنشینند روی همگرایی سرویس ها بررسی کنند و با نظرات کارشناسی هم افزایی ثابت و سیار را در نظر بگیرند.ضمن اینکه اینها از کارشناسان بیرونی هم دعوت میکنن.

مخابرات ما – وضعیت شبکه همراه اول اختلال داشته. شما نمیدونی چرا؟

کارشناس- البته اینو از همکاران پرسیدم ضمن اینکه در طرح و برنامه های همراه اول هم هست.شبکه همراه اول کاملا به روز شده. حالا crm  هم به روز شده ارتقا پیدا کرده و مشکلات سابق را حل کرده.بدلیل همین ارتقا این دو سه روز اختلالاتی دیده شده. این ارتقا جای مانور شرکت ارتباطات سیار و مدیرانش را بیشتر میکنه.مسیر crm  توانائی های سیار را در  ارتباط  با مشتری  بیشتر میکنه.حالا دیگه CRM به تجهیزات روز برگردان شده و خوشبختانه شبکه نرمال است و جای نگرانی نداره. همین امروز که من به دوستانم در سیار زنگ میزدم (دو روز پیش) دو معاونت فنی و آی تی بطور کامل درگیر کار بوده اند.گزارش هایی که از استانها به سیار میدن و گزارش هایی که معاونت ها تهیه میکنن خوشبختانه دقیق بوده و من بعنوان کارشناس برخی از اینها رو دیدم و راضی کننده تشخیص دادم.این گزارش ها به مدیران کمک میکنه.

مخابرات ما – از اطلاعات خوبی که به ما دادید تشکر میکنم.

این بحث ادامه دارد …………

892260cookie-checkبررسی سیار در سال 96, در گفتگو با کارشناس این شرکت.

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.