انتخاب مطلب: دکتر ملک زاده
مخابرات ما- تابستان فصلی است که به دلیل گرمای هوا ممکن است نیاز شما به خودرو را برای رفت و آمدهای شهری یا مسافرت بیشتر کند، حال آنکه مشکلاتی همچون جوش آوردن خودرو، پنچر شدن تایر یا خرابی کولر میتواند این نیاز را برای شما آزاردهنده و گرمای خورشید را سوزانتر کند. اما برای پیشگیری از این اتفاقات، انجام چند کار ساده میتواند تاثیرگذار باشد. فقط کافی است اگر از زمستان سال گذشته سری به خودروتان نزدهاید، نگاهی تابستانی به آن بیندازید تا راه را بر مشکلات احتمالی ببندید. در این رابطه چند راهکار وجود دارد که کارشناسان آنها را توصیه میکنند، اما از آنجایی که در کشورمان کلاسها و مدلهای مختلفی از خودروهای داخلی و خارجی وجود دارد که طبیعتا کیفیت آنها از یکدیگر متفاوت است، توصیههایی که در ادامه میخوانید بیشتر شامل خودروهای پرتیراژ میشود، خودروهایی مانند پژو، پراید، و سمند.
تابستان فصلی است که به دلیل گرمای هوا ممکن است نیاز شما به خودرو را برای رفت و آمدهای شهری یا مسافرت بیشتر کند، حال آنکه مشکلاتی همچون جوش آوردن خودرو، پنچر شدن تایر یا خرابی کولر میتواند این نیاز را برای شما آزاردهنده و گرمای خورشید را سوزانتر کند. اما برای پیشگیری از این اتفاقات، انجام چند کار ساده میتواند تاثیرگذار باشد. فقط کافی است اگر از زمستان سال گذشته سری به خودروتان نزدهاید، نگاهی تابستانی به آن بیندازید تا راه را بر مشکلات احتمالی ببندید. در این رابطه چند راهکار وجود دارد که کارشناسان آنها را توصیه میکنند، اما از آنجایی که در کشورمان کلاسها و مدلهای مختلفی از خودروهای داخلی و خارجی وجود دارد که طبیعتا کیفیت آنها از یکدیگر متفاوت است، توصیههایی که در ادامه میخوانید بیشتر شامل خودروهای پرتیراژ میشود، خودروهایی مانند پژو، پراید، و سمند. بر این اساس ترموستات قطعهای است که داوود اسماعیلی، کارشناس خودرو چک کردن آن را در فصل تابستان توصیه میکند. این قطعه شاید به ظاهر خیلی اهمیت نداشته باشد و به چشم نیاید، اما این کارشناس خودرو تاکید دارد که حتما این قطعه را چک کنید؛ چراکه کارآیی این قطعه زمانی به چشم میآید که خودرو جوش بیاورد. این قطعه درواقع وظیفه حیاتی باز کردن مسیر آب داغ از داخل موتور به بیرون را بر عهده دارد و اگر مشکلی داشته باشد، منجر به محبوس شدن آب جوش در موتور میشود. اما نکتهای دیگر که باید به آن توجه کرد روغن موتور است. ممکن است شما برای اینکه خودروتان در زمستان بهتر استارت بخورد، از روغن موتوری که تقریبا شل است استفاده کرده باشید، اما ماندن این روغن موتور شل در خودرو در فصل تابستان اصلا خوب نیست؛ چراکه این روغن به دلیل گرمای هوا شلتر از پیش شده و حتی ممکن است بخشی از آن تبخیر شود. به همین دلیل توصیه میشود که در فصل تابستان از روغن موتور غلیظ که اصطلاحا ۲۰-۵۰ خوانده میشود استفاده کنید. روغنهای اتومات هم پیشنهادی است که کارشناسان مطرح میکنند. این روغنها به صورت خودکار در سرما منبسط میشوند و در گرما منقبض. در ضمن توصیه میشود که در ماههای گرم سال روغن موتور خودرو را با فواصلی کمتر به نسبت باقی اوقات سال عوض کنید. سایه را از خودرو دریغ نکنید پارک کردن خودرو زیر سایه باعث میشود که قطعات خودروی شما دیرتر فرسوده شود و ضمنا نشستن در خودرو را بعد از مدتی که پارک بوده راحتتر میکند. پارک کردن در سایه هم به راحتتر خنک شدن خودرو کمک زیادی میکند. اما تایرها از آن بخشهای خودرو هستند که گرمای هوا صدمات زیادی برای آنها به همراه دارد و این در حالی است که صاحبان خودرو کمتر به تایر آن اهمیت میدهند. حقیقت این است که تایری که باد اضافی دارد یا کم باد است یا تنظیم (بالانس) نیست و بر اثر استفاده زیاد مستهلک شده ممکن است هنگام رانندگی، به خصوص در فصل گرم سال، بسیار خطرناک باشد. فشار درون لاستیک با افزایش دما تغییر میکند. یک لاستیک کم باد تغییر شکل میدهد و در نتیجه به کنارههای آن فشار وارد میشود و اگر گرمای هوا و فشار زیاد باشد، تایر در نهایت میترکد؛ بنابراین همیشه باید از بیعیب بودن لاستیک و تنظیم بودن فشار آن مطمئن شوید. همه اینها در مورد تایر زاپاس هم صدق میکند، اگر وضع تایر زاپاس خودرو از بقیه بدتر باشد، بودنش در صندوق عقب معنایی ندارد. اگر در فصل تابستان عازم سفر هستید، از راندن با سرعت بالا در مدت طولانی خودداری کنید و همچنین بعد از هر 5/2تا ۳ ساعت رانندگی توقف کنید و به خودتان و تایرها استراحت بدهید. به این ترتیب احتمال بروز حادثه بر اثر فشار به تایر را هم کم میکنید، ضمن آنکه غفلت از این نکات ساده عمر تایرها را کوتاه میکند. موتورهایی که زود جوش میآورند جوش آوردن موتور شاید شایعترین اتفاق برای هر خودرو در فصل تابستان باشد. مشکلی که چند دلیل عمده دارد، از جمله میتوان به باز نشدن ترموستات در موتور اشاره کرد. همچنین خرابی واشر سرسیلندر نیز میتواند جوش آوردن موتور را در پی داشته باشد. فن خودرو هم یکی دیگر از قطعات مرتبط با جوش آوردن خودرو است، بنابراین از فعال بودن فنهای خودرویتان مطمئن باشید. نکته دیگر هواگیری مدار آب داخل موتور خودرو است، زیرا ممکن است در صورت وجود هوا در مدار آب خودرو، به جای آب هوا در داخل پمپ آب خودرو جریان داشته باشد که در این صورت هیچ کمکی به خنک شدن موتور خودرو نمیشود. تنظیم نبودن موتور، نقص در سیستم خنککننده و رانندگی پرفشار و طولانی در ساعات گرم روز هم میتواند به گرم شدن بیش از حد یا جوش آوردن موتور منجر شود. حتی اگر موتور جوش نیاورد، فعالیت طولانی خودرو در چنین وضعیتی آسیبهایی جدی به قطعات موتور وارد میکند، مثلا ممکن است قطعات فلزی متحرک، فیوز یا سیمها آب شوند و از بین بروند و موجب قطع جریان مایع یا اتصال برق شوند. تنظیم بودن موتور خودرو در تمامی فصول سال امری جدی است؛ اما برای اطمینان از سلامت سیستم خنککننده باید همه چیز را بررسی کنید. استفاده از ضد یخ-ضد جوشهایی که در عین حال ضد زنگ هم هستند توسط کارشناسان توصیه میشود؛ چراکه املاحی در آب وجود دارد که میتواند باعث خورده شدن جداره سیلندر شود؛ بنابراین استفاده از چنین ضدیخ-ضد جوشهایی میتواند برای سیلندر خودرو مفید باشد و این املاح را خنثی کند. اینها نکاتی کلی بود که با رعایت آنها میتوانید تابستان بهتری را با خودروتان سپری کنید، اما به غیر از خودرو حواستان به خودتان هم باشد، تا جایی که ممکن است در تابستان کمتر رانندگی کنید؛ چراکه اشعه خورشید در ماههای گرم سال مضرتر از همیشه است. اگر در شهری شلوغ و پرترافیک زندگی میکنید، رفت و آمدها را به ساعات خلوت روز موکول کنید تا زمان کمتری در معرض تابش آفتاب گرم تابستان بمانید.
9238400cookie-checkگرمای تابستان چه بر سر خودرو میآورد؟no
در منطقه البرز طبق دستور فقط روساي اداره و بالاتر و چند کارشناس مسیول مجيز گو میتوانند از دو طبقه پارکینگ استفاده کنند و بقیه باید در آفتاب سوزان پارک کنند دریغ از یک وجب سایه، به حکومت ساسانیان و طبقه بندی افراد برگشته ايم، سردبیر جان، جان بچه هات تحقیق کن و گزارشی بنویس