مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گفتگو با عضو شورایعالی تشکل های کارگری و عضو هیئت مذاکره کننده با مخابرات.

مخابرات ما- از آن سو خیلی چیزها برای ما مبهم است.گروهی بعنوان نمایندگان کارکنان تلاش می کنند و در هیئت مذاکره کننده با مخابرات بدنیال امتیازات کارکنان هستند اما بازخورد بیرونی ندارند.تلاش های آنان شفاف و روشن نیست برای ما کارکنان.

لذا تصمیم گرفتیم با اعضای این هیئت به گفتگو بنشینیم و سوالات شما را از آنان بپرسیم.آنچه می خوانید حاصل اولین گفت و شنود است با  محمد مسعود لسان صدق نماینده شما در شورای عالی تشکل ها , و عضو هیئت مذاکره کننده, و همکار یزدی ما.

مخابرات ما- آقای لسان صدق, لطفا ابتدا  برای ما مشخص کنید، دقیقا چه چیزی اخیرا توسط هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران برای رفاهیات کارکنان تصویب شده است؟

  • لسان صدق– آنچه در ابلاغیه اخیر رئیس محترم هیات مدیره آمده، دستور اجرای بخش عمده ای از بند رفاهیات آئین نامه استخدامی و پرسنلی شرکت است که بنابر بررسی صورت گرفته منطبق با مفاد آئین نامه می باشد. بر اساس این ابلاغیه پرداخت آنچه آورده شده از ابتدای سال 97 صورت می پذیرد. و البته در مورد نحوه پرداخت مطالبات قبل باید تعامل و تمهیدات لازم صورت پذیرد.

مخابرات ما – یعنی برای سال 1397 میزان تغییر رفاهیات مشخص شده است و در مورد معوقات سالهای گذشته باید به بحث بنشینید. می خواهم بدانم جریان جلسات شما با مدیران مخابراتی برای چیست؟ برای رسیدن به چه هدفی جلسه برگزار می کنید؟

  • لسان صدق- در ملاقات هیاتهای مدیره تشکل های مخابراتی با مدیر عامل سابق مخابرات که بصورت جمعی صورت گرفت، مجموعه ای از معضلات و اقدامهای خارج از چارچوب قانون و آئین نامه که موجب تضییع حقوق کارکنان شده است، مطرح شد.

با توجه به اینکه حیطه بروز برخی مشکلات در بعضی مناطق بوده و گروهی دیگر در همه مناطق کارکنان را دچار کرده است و همینطور رفع آنها نیز مستلزم اقدامهای مختلف در سطح منطقه، یا شرکت و یا بیرون شرکت است مقرر شد، دسته بندی و تفکیک مناسب صورت گرفته و از طریق نماینده منتخب در اختیار نماینده مدیر عامل قرار گیرد. شورایعالی هماهنگی نسبت به جمع آوری و دسته بندی مسائل اقدام کرد که قریب یکصد عنوان ایرادهای اعلام شده از سوی تشکل ها در 17 عنوان ساماندهی و در اختیار مدیریت قرار گرفت اعضای شورایعالی تصمیم گرفتند بجای یک نماینده گروه 5 نفره مذاکره کننده را با رای مستقیم انتخاب و معرفی نمایند.

 

مخابرات ما- این نفرات از بین چه کسانی انتخاب شدند؟ خواهش میکنم کمی دقیق تر هدف انخابشان را بگویید تا در موردش حرف بزنیم.

لسان صدق- این گروه از بین اعضای شورای عالی تشکل ها انتخاب شد که شورای عالی نیز از بین کلیه نمایندگان کارکنان در استانها برگزیده شده بودند.  گروه مذاکره کننده با هدف  پیگیری مطالبات برمبنای ماموریتی که بر عهده اش گذاشته شده و با استراتژی تعامل سازنده و همکاری با کارفرما درجهت ایجاد امکانات و تسهیل در اجرای امور اقدام به مذاکره می کند.

 

مخابرات ما – به زبان ساده این گروه برای پیگیری مطالباتی مشخص انتخاب شد!

لسان صدق- بله.درست است.

 

مخابرات ما- گفتید در دوره مدیریت سابق بوده است.تعامل مهندس صدری با این گروه چگونه است؟

لسان صدق- خوشبختانه بر اساس آنچه تاکنون مشاهده می شود رویکرد گروه مدیریت جدید و بویژه مدیرعامل بیانگر عزم سازمان در جهت رفع مشکلات است، در حال حاضر دقیقا  با دستور مدیرعامل سازماندهی بهتری برای برگزاری جلسات منظم کارشناسی صورت گرفته است. البته باید بگویم  گروه مذاکره کننده نیز حسب مورد از تخصصهای دیگر اعضای شورای عالی تشکل ها در قالب تیمهای پشتیبانی استفاده می کند.

مخابرات ما- چرا به سمت تعامل رفتید؟

لسان صدق- نباید فراموش کنیم که عدم حساسیت و برخی بی توجهی ها در اجرای آئین نامه و همچنین اجرای موارد قاانونی در طول سالیان گذشته اشکالهای اجرایی را پدید آورده که باید با تعامل حل شوند. باید بپذیریم که در بخشی از این مطالبات حتی با مدیران ارشد یک نگاه مشترک نداریم.این نگاه مشترک با گفتگو و تعامل ایجاد می شود.

 

مخابرات ما – این رفاهیات برای سال 97 تصویب شده است. برای سال 98 چه می کنید؟ چرا برای رفاهیات بجای درصد، عدد ذکر شده است؟

لسان صدق- همانطور که عرض کردم ماموریت گروه مذاکره کننده تعامل سازنده با کارفرما در جهت ایجاد زمینه و امکانات لازم برای مطالبات کارکنان است که البته امیدواریم به سال 98 منتقل نشودو هرچه زودتر سامان یابد، اما اگر منظورتان اهداف سالیانه شورایعالی هماهنگی است، به نظرم برای رعایت اصول تشکیلاتی بهتر است از مسئولان شورایعالی سوال شود.

اما در مورد آنچه در ابلاغیه رئیس هیات مدیره آورده شده است فارغ از نحوه نگارش، تحقق مفاد آئین نامه است که اجرای مخدوش گذشته را اصلاح نموده، بنابراین با تسامحی آگاهانه بهتر است در پی نیت خوانی نباشیم و به آنچه اتفاق می افتد توجه کنیم.

 

مخابرات ما- حرف جالبی زدید.دنبال نیت خوانی نباشیم و به آنچه گفته می شود فعلا با نوعی تسامح نگاه کنیم تا امور قفل نشود.آیا برداشت من از حرف شما درست است؟

لسان صدق- همینطور است. توجه داشته باشید که آنچه ابلاغ شده یک گام بسیار مهم و رو به جلو است.

 

 

مخابرات ما – علاقه مندم با این نگاه شما به آینده بروم. نگاه کلی شما نسبت به آینده چیست ؟

  • لسان صدق- با پیشینه ذهنی که از نحوه تعاملات گروه مدیریتی  علیرغم وجود برخی از مدیران منصف و مثبت اندیش در گذشته داریم ، این نگرش جدید  توسط  مدیران جدید شرکت, بویژه ناشی از استراتژی مدیرعامل محترم را بسیار امیدوار کننده می دانم هر چند نگرانی از عدم همراهی گروهی از افراد در سطح تصمیم سازی شرکت با تیم مدیریتی فعلی وجود دارد. این تغییر نگرش مبنای مناسبی برای حل معضلات عدیده شرکت است.

 

مخابرات ما — شورایعالی تشکل های هزینه هایش را از کجا تامین می کند؟

  • لسان صدق- مکانیزمی برای تامین هزینه های شورایعالی از محل سهم هر تشکل وجود دارد، و این شورا می تواند از آن استفاده کند. اما تاکنون اعضای شورایعالی و گروه مذاکره کننده از امکانات شخصی خود نیز در جهت انجام ماموریتهای شورا به وفور استفاده کرده اند، ضمن اینکه برخی از تشکل ها نیز در حمایت مالی از شورا سخاوتمند بوده اند.

مخابرات ما- من این را می دانستم اما می خواستم خوانندگان سایت و همکاران گرامی از زبان خودتان بشنوند یا بخوانند. اشکالی ندارد بپرسم خود شما چند روز از مرخصی هایتان را برای جلسات و هماهنگی صرف کرده اید؟

  • لسان صدق- اصولا هر نوع ماموریت و اقدامی که برای پیگیری فعالیت های صنفی انجام می گیرد با استفاده از مرخصی شخصی است این موضوع در مورد همه عزیزان عضو هیات مدیره های تشکل ها صادق است چه هنگامی که برای ملاقات جمعی با مدیران در تهران حضور یافتند و یا زمانی که برای پیگیری مطالبات به مخابرات، وزارت کار و … مراجعه می کنند اما در مورد گروه مذاکره کننده این امکان ایجاد شده که از تسهیلات شرکت استفاده کنند، البته در ابتدای کار و حتی در برخی موارد اکنون نیز بعلت ناهماهنگی هایی که وجود دارد برای بعضی از اعضاء استفاده از تسهیلات میسر نمی شود. به هر حال از مجموع هفده جلسه ای که بعنوان عضو هیات مدیره تشکل و یا گروه مذاکره کننده شرکت کرده ام نه مورد با استفاده از مرخصی شخصی بوده است.

 

مخابرات ما – هدف من در این گفتگو بیشتر آشنایی اولیه همکاران با فعالیت های شماست بحث های چالش برانگیز را وا میگذارم به همکاران که در کامنتهایشان سوال کنند.برای شما امکان دارد پاسخ کامنتها را هم بدهید؟

لسان صدق- هر چیزی منحر به شفافیت شود استقبال می کنیم.بویژه اینکه سایت مخابرات ما را وسیله مناسبی برای ارتباط با همکاران میدانیم.

 

مخابرات ما – در صحبت هایتان اشاره کردید که  از عدم همراهی گروهی از افراد در سطح تصمیم سازی شرکت با تیم مدیریتی فعلی نگران هستیذبطور کلی  انتظار شما از مدیران چیست؟  از کارکنان چیست؟

  •  لسان صدق-   به نظر می رسد اصلی ترین انتظار از مدیران، همسویی کامل با استراتژی مدیرعامل و حفظ و ارتقاء کرامت انسانی کارکنان و پذیرش جایگاه و نقش تشکل های صنفی است که بر اساس قانون تعریف شده  تا ظرفیت مغفول مانده   نیروی انسانی در حمایت  از شرکت تحقق پیدا کند و در جهت منافع سازمان بکارگرفته شود، من بخصوص دراین زمینه به نیروی انسانی یعنی توان سرمایه انسانی شرکت تاکید دارم

 

مخابرات ما- … و انتظارتان از کارکنان؟

  • لسان صدق- ما مامور کارکنان هستیم  و  باید ببینیم  اعضای دیگر  از ما چه انتظاری دارند،  یقین دارم بلوغ فکری در همه کارکنان برای انسجام در قالب تشکل های صنفی و حمایت از انجام وظیفه منتخبانشان وجود دارد.

 

مخابرات ما – پس انتظار حمایت از تشکل های صنفی خواشته شما ا ز کارکنان است. البته نگاه تشکلی باید در ما تقویت شود.وقتی خود را عضو یک تشکل می دانیم باید به تصمیم جمعی اعضا و یا تصمیم حرفهای نمایندگان احترام بگذاریم.در حقیقت خواسته فردی خود را فدای خواسته جمعی کنیم. اما اجازه بدهید  برگردیم به مخابرات، عمده مشکلات مخابرات و راه حل هایش را چه می دانید؟

لسان صدق- ممکن است پاسخ من این عبارت را در ذهن شما تداعی کند که

هرکه نقش خویشتن بیند در آب                                                   برزگر باران و گازر آفتاب

چرا که می خواهیم بزرگترین مشکل مخابرات را مسائل نیروی انسانی و فقدان انگیزه و تعلق سازمانی بیان کنم اما این نظر من متکی به ماموریتم در تشکل ها نیست بلکه بر اساس آنچه در یک سازمان پویا باید وجود داشته باشد، عرض می کنم

یک سازمان از مجموعه اجزای متعاملی تشکیل می شود که با استفاده از ابزار و تجهیزات و بکارگیری سرمایه، اهداف خود را محقق می کند. مخابرات ایران درحال حاضر از بهترین ابزار و تجهیزات برخوردار است و مجموعه امکانات نرم افزاری و قانونی از قبیل مجوزها نیز شرایط را بخوبی مهیا نموده، لیکن بکارگیری سرمایه انسانی در جهت تحقق اهداف بخوبی اتفاق نیفتاده، این در حالی است که شرکت بنابر شواهد اهتمام ویژه ای در حفظ و تقویت سرمایه های مالی دارد که البته کار اشتباهی نیست، اما سوال این است که آیا سیاست های شرکت امکان استفاده حداکثری از سرمایه انسانی را فراهم آورده است؟

 

مخابرات ما- اگر اشتباه نکرده باشم شما تعریف مشکل و راه حل را با هم و در کنار هم می دانید.عدم توجه به نیروی انسانی و کمبود انگیزه این نیرو مشکل ماست و بدست آوردن همین ها راه حل مشکلات ماست.درست است؟

لسان صدق- بله. این امر بخوبی ممکن است همانطوری که سالها این علاقمندی در پرسنل مخابرات دیده می شد.دلیلی ندارد که باز هم ایجاد نشود.

 

مخابرات ما -جناب لسان صدق,  شما دقیقا نماینده چه گروهی از کارکنان هستید؟

لسان صدق- بر اساس قانون تشکل صنفی نماینده قانونی کلیه پرسنل کارگاه می باشد و همانطور که گفته شد به نمایندگی از مجموعه وظیفه مذاکره با کارفرما بر عهده این گروه گذاشته شده است.

 

مخابرات ما- نه! منظورم این است که منتخب کدام بخش از همکاران ما هستید؟ خودتان کجا مشغول هستید وکار می کنید؟

لسان صدق- متوجه شدم! من در مخابرات منطقه یزد فعالیت دارم   و عضوهیات مدیره انجمن صنفی یزد هستم وبه اعتبار انتخابی که از سوی تشکلها صورت گرفته نماینده مذاکره کننده ازسوی شورایعالی هماهنگی تشکلها هستم .

 

مخابرات ما- بله  شما از طریق تشکل کارگری استان خودتان به شورای عالی تشکل ها راه پیدا کرده اید و بعد, باز هم از طریق این شورا نماینده همه ما در هیئت مذاکره کننده هستید.

من به نمایندگی از همه همکاران از شما تشکر میکنم.کار و فعالیت عمومی سخت و طاقت فرساست.ضمن اینکه حصول نتیجه در دراز مدت رخ می دهد لذا تحمل شرایط برای کار در این تشکل ها قدری سخت می شود.

ضمن اینکه از طرف سایت مخابرات ما نیز از شما تشکر میکنم که وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید.

 

 

 

 

 

 

939010cookie-checkگفتگو با عضو شورایعالی تشکل های کارگری و عضو هیئت مذاکره کننده با مخابرات.

Please rate this

0 1 2 3 4 5
7 نظرات
  1. همکار اصفهان می گوید

    چند سئوال :آیا شورای عالی تشکل ها جایگاه قانونی دارد ؟ کجای قانون کار تعریف میشود؟
    – آیا چند استان تشکل دارند و اینان نماینده تشکل چند استان هستند ؟
    – مدت زمان ماموریت این شورا چقدر است ؟
    – آیا با توجه به افزایش تعداد تشکل ها نسبت به قبل ، نیاز به بازنگری نیست ؟

  2. رضا می گوید

    با سلام
    ضمن تشکر از پیگیری اعضای تشکلهای صنفی و قدردانی از دیدگاههای مثبت مدیر عامل و هیات مدیره شرکت،متاسفانه برخوردهای سلیقه ای در مناطق مخابراتی همچنان بچشم می خورد بطوریکه اخیرا تعطیل کاری همکاران شیفتی تصویب شده ولی در منطقه آ-شرقی برای همکاران شیفتی که قبلا ردیف کارشناس مسول داشتند این مبلغ پرداخت نگردیده در حالیکه تبصره یک ماده 62 قانون کار دلالت عام داشته و کلیه کارگران را شامل میشود

  3. الف م می گوید

    بنام خدا
    تا سندیکای کارگران کشور بر اساس قوانین کشور در راستای منافع جمعی و فردی کارگران خارج از دخالت دولت و کارفرمایان تشکیل نشود کارگر همواره باید حق مصوب . قانونی . و شرعی خود را از گارفرما (با عرض پوزش از جمیع کارکنان )گدایی نماید . مگر خواست حداقلی کارگر چه مشکلی برای سیستم بوجود میاورد که اکثر دولتیان از نام شنیدن نام سندیگای کارگرشرکتناراحت میشوند معنای سندیکای کارکری : . نمایندگی .اتحادیه ای که برای دفاع مشروع از یک مجموعه یا فرد کارگر بوجود میاید ) یقیننا اگر در این سالها بجای مماشات و مدام امتیاز دادن با لابی با……. بهتر بمقصد میرسیم بسم الله الرحمن الرحیم قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُمْ بِوَاحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَى وَفُرَادَى و زیباترین کلام پس از دعوت به حرکت برای رضای خدا / دریافت حق از اوجب واجبات است /کلمه ثُمَّ تَتَفَكَّرُوا سپس بیندیشید است . اگر تفکر سالهای ماضی که همه در کلمه الله مجتمع شویم (وحدت کلمه )حاکم بود شاید نیازی به این نوشتار نبود

  4. ضد سوداگر مدیرنما می گوید

    سلام
    سالهای مدیدی با وجودیکه امکان تشکیل تشکل وجود داشت ولیکن مبتنی بر اعتمادی که برگرفته از تشکیلات دولتی بود با تعهد و تعلق مثال زدنی کار کردیم.
    ولی بعد از خصوصی سازی این مدیران بیگانه و کارنابلد و سوء استفاده کن بودند که حقوق کارکنان را تصاحب کردند و رفته رفته بی اعتمادی بین کارمندان و شرکت را بوجود آوردند طوریکه کارمندان یقین کردند که در این سیستم جدید قرار است حق شان را ندهند و مجبور شدند از طریق تشکل حقوق خود را بازپس گیرند.
    حال از این مدیران سابق باید پرسید آیا بهتر نبود که کارمندانی علاقه به کار میداشتید و این سرمایه را برای خود حفظ میکردید.
    جالب است این سوداگران مدیرنما از وقتی به مخابرات آمدند نام منابع انسانی را به سرمایه انسانی تغییر دادند ولی دریغ از تفکر و خیرخواهی و درایت!

    1. تاییدیه می گوید

      در تایید کامنت شما صراحتا از مدیرانی مانند سیدهاشمی و پوررنجبر که تخم بی اعتمادی را کاشتند یاد می کنم.
      آنها بجز اینکه غیر مخابراتی بودند همچنین خیرخواهی و آینده نگری را در قاموس خود نداشتند.
      آیا در خصوص این مسایلی که بوجود آوردند نباید پاسخ گویند.

  5. دوست می گوید

    سلام سر دبیر جان خسته نباشیدعیدتون هم مبارک
    میدونم بی ربطه به این موضوع
    ولی لطفا بیمه تکمیلی ما رو هم پیگیر بشید
    من چند وقته کلی فاکتور دستم بود تا به استان برسونم. تک تک نمیشه فرستاد که
    نگه میدارم چند ماه رو یه جا بفرستم چه میدونستم اینطوری میشه

    هر ماه نزدیک 100 تومن پول بیمه تکمیلی ازم کم میکنن حالا پول همه اینها ازجیبم میره ?
    میگن شرکت خودش 60 درصد رو واریز میکنه
    اخه گناه ما چیه ?
    هیچ چیز اینجا قابل اعتماد نیست

  6. علی می گوید

    با سلام خدمت شما سردبیر محترم از شما حضرت عالی به عنوان یک دوست وهمکار تقاضا دارم که در مورد گروه های معوقه اطلاع رسانی کنید قبلا در مشهد اقای مهندس صدری قول داده بودند که در مورد گروه های عقب افتاده تا حداکثر مهر ماه اقدام خواهند کرد ولی با توجه به جو حاکم صحبتی در این مورد شنیده نمی شود.

نظرات بسته شده است.