مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

ترابرد چیست؟

مخابرات ما – حتما شما هم برایتان پیش آمده که دلتان بخواهد خط‌تان را عوض کنید اما بخاطر دردسرهای تغییر شماره منصرف شده باشید. یک راهکار مناسب برای رهایی از این دردسرها ترابرد سیم‌کارت است. در این مقاله علاوه بر آموزش ترابرد به همراه اول با مزایا و معایب کلی ترابرد نیز آشنا خواهید شد.

مخابرات ما (محمد – ستاره) –  سرویس تکنولوژی – ترابرد یا انتقال شماره تلفن همراه، قابلیتی است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند با یک شماره واحد از اپراتور‌های مختلف تلفن همراه استفاده کنند. به عبارت دیگر در صورت وجود این خدمت، کاربران می‌توانند اپراتور خود را بدون تغییر دادن شماره تلفن همراه تغییر دهند. در این  صورت کاربر قابلیت استفاده از تمامی خدمات ارائه  شده در اپراتور پذیرا را دارد و همچنین تعرفه پرداختی اپراتور پذیرا برای کاربر اعمال می‌شود. وجود خدمت ترابرد در اپراتور‌های تلفن همراه، رقابت در میان اپراتور‌ها را افزایش داده و درنتیجه بهبود کیفیت خدمات ارائه‌شده با هزینه‌های کمتر را منجر می‌شود.
این تکنولوژی قدمتی بیش از ۱۵ سال دارد و هم اکنون در بیش از ۷۰ کشور در دنیا انجام می‌شود و در دنیا با نام Mobile Number Portability شناخته می‌شود.

حال بیایید ببینیم تاریخچه این طرح در کشور ما چیست، انواع اپراتورها در این طرح چه معنی دارند، ترابرد به همراه اول چگونه است و مزایا و معایب کلی ترابرد چیست؟

ترابرد در ایران

 

در کشور ما، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وابسته به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در مصوبه ۱۸۹ در تاریخ ۱۳۹۳/۳/۱۸ با تعیین مهلت ۱۸ ماهه برای اجرای این طرح، اپراتور‌های تلفن همراه را حداکثر تا ۱۳۹۴/۹/۱۸ ملزم به ارائه این خدمت نمود و گفت: در غیر اینصورت خدمات نسل‌های سوم و بالاتر با توجه به الزامی که در پروانه اپراتور‌ها دیده شده قطع خواهد شد. در شهریور ۹۴ و در همین راستا طی مراسمی تفاهم نامه ترابردپذیری شماره تلفن همراه منعقد شده و مورد توافق قرار گرفت. مطابق این تفاهم نامه، راه‌اندازی آزمایشی این سرویس در دهه فجر سال ۱۳۹۴ و راه‌اندازی تجاری این سرویس در روز ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ (روز جهانی مخابرات) انجام شد. در ایران برای ایجاد این سرویس از روش ACQ/CDB استفاده شده است.

 

انواع اپراتور‌ها به هنگام ترابرد

به هنگام ترابرد سه نوع اپراتور داریم:
  • اپراتور پایه
  • اپراتور پذیرا
  • اپراتور فرستنده
اپراتور پایه همان اپراتوری است که مشترک جهت دریافت خدمات تلفن همراه برای بار اول، در آن ثبت نام کرده، اسناد و مدارک مورد نیاز برای احراز هویت و ثبت نام را به اپراتور مذکور تحویل داده و سند اشتراک دریافت کرده است.
اپراتور پذیرا اپراتوری است که مشترک یک اپراتور، قصد استفاده ازخدمات آن را بدون تغییر شماره خود دارد. مثلا وقتی یک مشترک ایرانسل قصد استفاده از اپراتور همراه اول را دارد، ایرانسل اپراتور پایه است و همراه اول اپراتور پذیرا.
اپراتور فرستنده اپراتوری است مشترک که در هنگام درخواست ترابرد شماره، از خدمات وی استفاده می‌کند و قصد دارد بدون تغییر شماره خود، از خدمات اپراتور دیگری استفاده کند.
برای انجام شدن ترابرد به شناسه ترابرد نیاز داریم. شناسه ترابرد شماره اختصاص داده‌شده به هر مشترک در هنگام یک ترابرد است که برای سهولت شناسایی و پیگیری فرآیند ترابرد به کار برده می‌شود.

 

 

946420cookie-checkترابرد چیست؟

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.