ماجرای اعتراض مشترک های همراه اول از ایرانسل مشهد
مخابرات ما- سیمکارتهایی با تکنولوژی مبتنی بر NFC میتوانند ضمن حفظ تمامی قابلیتهای یک سیم کارت 4G، دستگاههای موبایل را تبدیل به یک کیف پول آنلاین و آفلاین سازند. این سیستم جایگزین تمام کارتهای پلاستیکی مورد استفاده شهروندان خواهد شد. در واقع با داشتن سیم کارت NFC میتوان اطلاعات مربوط به انواع کارتهای بانکی را روی سیم کارت و به صورت امن ذخیره کرد و پرداختهای آنلاین را از طریق شبکه شتاب با آن انجام داد و همچنین میتوان انواع کیف پول را بر روی فضای امن سیم کارت تعریف کرد و بدین ترتیب تمامی تراکنشها و پرداختها را به صورت آفلاین و با نزدیک کردن موبایل به پذیرنده و بدون نیاز به وارد کردن رمز، به سرعت انجام داد.
ایرانسل در تلکام 2016 با کمک شرکت فناپ پرداخت، بانک پاسارگاد از راهحل پرداخت همراه مبتنی بر NFC رونمایی کرده بود و و امسال در قراردادی با شهرداری مشهد و سازمان اتوبوسرانی مراحله اولیه ثبت برای واگذاری سیم کارت های جدید را آغاز کرد، اما مشکل از آنجایی شروع شد که نه تنها تبلیغات را روی بازار خودش برای جایگزینی سیم کارت های قدیمی ایرانسل آغاز و اعلام کرد امکان جایگزینی سیم کارت های NFC با سیم کارت های همراه اول نیز وجود دارد. مشترک های همراه اول چون از جزئیات طرح مطلع نبودند در این ثبت نام شرکت کرده بودند و تصور آن ها بر این بود که سیم کارت همراه اول با قابلیت NFC به آن ها داده می شود، در حالی که در عمل سیم کارت آن ها با ایرانسل جایگزین شده بود.
چرا مشترک های همراه اول اعتراض کردند؟
خانم دلدار یکی از مشترکین همراه اولی در این طرح شرکت کرده بود و به گفته خودش نه تنها سیم کارت همراه اولش را از دست داد، بلکه میزان اعتبار موجود در آن نیز سوخت. او درباره جزئیات این اتفاق اینگونه به خبرنگار موج توضیح داد: «پس از مراجعه به نمایندگی ایرانسل برای فعالسازی خط ایرانسلم که مسدود شده بود گفتند که اگر خط همراه اول دارید می توانید آن را ترابرد کنید و ایرانسلی شده و 14 گیگ اینترنت رایگان دریافت کنید و اگر نخواستید می توانستید دوباره بعد از چند روز به همراه اول برگردید.»
او با بیان اینکه دو روز پس از ثبت نام خط همراه اول من غیرفعال شد، افزود:« شماره من 915 اعتباری همراه اول بود که پس از اینکه ایرانسل شد پیام ها و تماس های که از طرف همراه اول بود دریافت نمی کرد و تنها ایرانسلی ها می توانستند به شماره من زنگ بزنند. از طرف دیگر 7 هزار تومان اعتبار موجودی آن سوخت شده بود، بدون اینکه نمایندگی ایرانسل قبل ترابرد درباره آن به من چیزی نگفته بود و حتی 14 گیگ اینترنتی را که به من قول داده بودند و من به خاطر آن در این طرح ثبت نام کردم، فعال نشد.»
در ادامه خانم دلدار برای رفع مشکل به اپراتور همراه اول مراجعه می کند و نمایندگی آنجا می گوید:«خط شما از طریق ایرانسل مسدود شده و باید مشکل خود را با ایرانسل حل کنید تا ما بتوانیم دوباره خط همراه اول شما را فعال کنیم.» او دوباره به نمایندگی ایرانسل مراجعه می کند و نمایندگی آنجا می گوید« حداقل سه تا 6 ماه در اپراتور ایرانسل بمانید و بعد از 6 ماه می توانید به همراه اول بازگردید.»
به نظر می رسد آسیب به مشترکان تنها با هدف جذب مشترک جدید اقدامی است که برخی اپراتورها انجام می دهند و در بلند مدت می تواند به اعتماد عمومی جامعه نسبت به آن ها آسیب بزند.
البته همراه اول نیز فعلا مراحل پایلوت و آزمایشی عرضه سیم کارت NFC را تجربه می کند، گرچه سالها پیش از طریق تگهای جیرینگ (NFC TAG) تا حدودی وارد این بازار شده بود. این تگها به صورت برچسب به پشت موبایل وصل شده و برخی عملیاتهای پرداختی سادهای چون بلیت مترو و اتوبوس و… را به صورت الکترونیکی و تکنولوژی NFC انجام میدهند.
نظرات بسته شده است.