مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

قانون می گوید – آیا مرخصی استعلاجی جزو اختیارات مدیران است؟

مخابرات ما- آنچه مدیران باید در مورد مرخصی استعلاجی بدانند.قابل توجه کسانی که گمان می کنند همه چیز در اختیار اوست حتی بیماری کارمند.

در یکی از سایتهای کارگری , در بخش پرسش و پاسخش سوالهای مربوط به مرخصی استعلاجی را جدا کردیم تا این مطلب مختص مرخصی استعلاجی باشد.

در هیچیک از قوانین اداری ذکر نشده است که مدیر قسمت می تواند مرخصی تایید شده بیمار را -توسط پزشک- بلوکه کند و به بخش اداری ارسال نکند.

 

۴- آیا پرداخت مزد تعطیل هفتگی کارگری که در طول هفته بیمار بوده و در نتیجه نتوانسته است سر کار حاضر شود با کارفرماست یا با سازمان تأمین اجتماعی؟

از آنجا که مدت مرخصی استعلاجی که به تأیید سازمان تأمین اجتماعی رسیده باشد به منزله روزهای کاری می باشد لذا پرداخت دستمزد روز تعطیل هفتگی به کارگری که تمام یا ایامی از هفته را در استراحت پزشکی بوده است به عهده کارفرما می‌باشد و سازمان تامین اجتماعی تنها مکلف به پرداخت غرامت مزد ایام بیماری کارگر خواهد بود.

۲۰-وقتی گفته می شود ساعت کار قانونی روزانه ۷ ساعت و۲۰ دقیقه است و یا کار در روز جمعه منوط به تعطیل یک روز معین دیگر در هفته می باشد و یا کارگر مجاز به انجام کار در تعطیلات رسمی می باشد در این عبارت “روز” ناظر بر چه ساعاتی از شبانه روز می باشد؟

مراد از “روز” در مواد مختلف مربوط به تعطیلات در قانون کار اعم از تعطیلات رسمی، تعطیل هفتگی و یا حتی مرخصی های استحقاقی و استعلاجی، یک شبانه روز کامل و معادل ۲۴ ساعت تمام می باشد، به عنوان مثال روز جمعه از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه شروع و تا ساعت ۲۴ روز جمعه ادامه خواهد داشت بدین ترتیب هنگامی که در ماده ۶۲ قانون کار از تعطیل روز جمعه و ممنوعیت کار در این روز یا روز تعطیل جانشین آن صحبت می شود می باید به نکته فوق توجه گردد به این ترتیب کارگرانی که روز جمعه روز تعطیل هفتگی آنانست اشتغال به کار آنان قبل از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه به عنوان کار در روز عادی تلقی می شود.

۲۸- آیا کارگر از بابت مدتی که در مرخصی استعلاجی بوده استحقاق استفاده از مزایای مقرر در قانون کار و مقررات تبعی را خواهد داشت؟

ماده ۷۴ قانون کار مدت مرخصی استعلاجی را که به تایید سازمان تأمین اجتماعی رسیده باشد جزء سوابق کار و بازنشستگی کارگران شناخته است. به استناد ماده قانونی مذکور و با توجه به عرف معمول و رویه جاری، به ایام مذکور مرخصی  استحقاقی سالانه،             کمک عائله مندی، عیدی و پاداش و بن کارگری تعلق می گیرد.

۲۹- در دوران بیماری کارگر، پرداخت مزد با چه مرجعی می باشد؟

پرداخت غرامت دستمزد کارگران بیمه شده در ایام مرخصی استعلاجی و مرخصی مربوط به ایام بارداری به عهده سازمان تأمین اجتماعی می باشد که بر اساس ضوابط و به میزان مقرر در قانون تامین اجتماعی پرداخت می گردد.

۳۰- حداکثر مدتی که کارگر می تواند در طول سال از مرخصی استعلاجی استفاده کند چقدر است؟

در مقررات قانون کار محدودیتی برای مرخصی استعلاجی کارگران مشمول قانون کار پیش بینی نشده و به هر میزان که پزشک معالج تجویز نماید می توانند از مرخصی استعلاجی استفاده نمایند ضمناً این نوع مرخصی ها اعم از کوتاه مدت و درازمدت تابع ضوابط و مقررات قانون تامین اجتماعی می باشد.

۳۱- کارگرانی که به دلیل بیماری و استفاده از مرخصی استعلاجی قادر به استفاده از مرخصی استحقاقی سالانه خود نیستند می توانند مرخصی خود را ذخیره نمایند؟

از آنجا که مطابق ماده ۷۴ قانون کار مدت مرخصی استعلاجی با تایید سازمان تامین اجتماعی جزء سوابق کار و بازنشستگی کارگران محسوب خواهد شد لذا کارگر در ایام مذکور نیز مشمول برخورداری از مرخصی استحقاقی موضوع ماده ۶۴ قانون مرقوم خواهد بود ولی از آنجا که بر اساس ماده ۶۶ این قانون کارگر نمی تواند بیش از ۹ روز از مرخصی سالانه خود را ذخیره نماید، در مورد کارگرانی که تمام طول سال را در مرخصی استعلاجی بوده و نتوانند از مرخصی سالانه خود استفاده نمایند تنها ۹ روز از مرخصی آن سال به حساب ذخیره مرخصی آنان منظور می شود.

۴۴- چنانچه کارگری روزهائی از هفته را غیبت داشته و یا در مرخصی استحقاقی و یا استعلاجی باشد پرداخت مزد روز جمعه وی چه صورتی پیدا می‌کند؟

در اجرای تبصره ۲ ماده ۶۲ قانون کار، کارگرانی که در هفته کمتر از ۶ روز و یا به عبارت دیگر کمتر از ۴۴ ساعت کارکرد داشته باشند به همان نسبت از مزد و مزایای روز جمعه آنان کسر خواهد شد مثلاً چنانچه کارگری در طول هفته ۵ روز کار کرده باشد به میزان از حقوق و مزایای روز جمعه وی کسر می‌شود متذکر می‌گردد ایام مرخصی استحقاقی و مرخصی استعلاجی از این قاعده مستثنی می‌باشد، بطور مثال اگر کارگری چند روز از هفته را در مرخصی استحقاقی و یا استعلاجی بسر برده باشد با توجه به اینکه این ایام جزء سابقه کار کارگر محسوب می‌گردد از مزد و مزایای روز جمعه بطور کامل برخوردار خواهد شد.

1071780cookie-checkقانون می گوید – آیا مرخصی استعلاجی جزو اختیارات مدیران است؟

Please rate this

0 1 2 3 4 5
6 نظرات
  1. سیاوش می گوید

    آیا رییس مشترکین اداره میتواند بگوید برگه استعلاجی پزشک را قبول ندارم و غیبت لحاظ کند؟
    بنده دو روز استعلاجی آوردم اداره ریس مشترکین گفتن که قبول ندارم و هر طور شده برات غیبت میفرستم آیا واقعا این کارشون منع قانونی نداره؟

  2. nkhz می گوید

    تو بند ۳۰ ذکر شده محدودیتی برای مرخصی استعلاجی وجود نداره .. ولی برای ما اعلام شده تو سال ۳ تا ۳ روز میتونیم از استعلاجی استفاده کنیم بیشتر بشه باید به بیمه رفت و ..
    ممنون میشم توضیح بدید.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      سلام
      سه تا سه روز رو محل کار حقوق میده
      بیش از اون باید حقوقش از تامین اجتماعی واریز بشه
      وگرنه بیماری چیزی نیست که بشه بگیم فقط سه بار میتونی مریض بشی

      1. saba می گوید

        سردبیر جان

        ما پرسنل خدمات اول بهمون گفتن درسال یک سه روز میتونیم استفاده کنیم… درسته

        یا باز از من دراری های استان کاگر پرور ماست؟؟

        1. مبینا می گوید

          سلام نه همکار گرامی در استان ما هم ، همین اعلام شده ، فقط یک ۳ روز اجازه استفاده داریم ، که طبق قانون درستش سه بار ، ۳ روز هست ، در حق ما نیرو های شرکتی چه ظلمی نمی شه

      2. nkhz می گوید

        ممنون سردبیر جان.

نظرات بسته شده است.