مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

چگونه فضای خانه را ضدعفونی کنیم؟

مخابرات ما-مالکی

روش‌ های ضدعفونی کردن منزل

یکی از راه‌های آسان و ساده کشتن میکروب‌ها، استفاده از شوینده‌های صنعتی حاوی مواد ضدعفونی و سفیدکننده است. به کمک یک دستمال و یک شوینده قوی، می‌توانید به راحتی کار پاک‌سازی و تمیز کردن خانه را انجام دهید. سینک ظرفشویی، زیر میزها، داخل کشوها، کنترل لوازم الکترونیکی، تلفن، زیر مبل و صندلی، روی تشک و تخت، فرش، سرامیک، وان حمام، دستشویی و پرده‌ها از جمله جاهایی هستند که به شدت قابلیت جمع شدن میکروب‌ها را دارند.

اگر تمایل دارید از مواد طبیعی برای ضدعفونی کردن استفاده کنید، سرکه و جوش شیرین، دو ماده‌ای هستند که همیشه می‌توانند به کمک شما بیایند و کنار روش‌ های ضدعفونی کردن مورد استفاده قرار بگیرند.

روش‌ های ضدعفونی کردن خانه

ضدعفونی کننده‌های طبیعی هوا

بسته بودن دائمی درها و پنجره‌ها می‌تواند، عامل اصلی تجمع میکروب‌ها در خانه و محیط کار باشد؛ چرا که نبود گردش هوای طبیعی و روی هم انباشته شدن تنفس افراد در یک محیط، مناسب‌ترین فضا را برای رشد و تکثیر میکروب‌ها فراهم می‌کند. اولین قدمی که برای ضدعفونی کردن محل زندگی و کار خود می‌توان برداشت، باز کردن درها و پنجره‌ها است تا هوای طبیعی در محیط به جریان درآید و از سنگینی هوای آلوده کاسته شود.

دود کردن اسفند یکی از رایج‌ترین روش‌ های ضدعفونی کردن محیط به شمار می‌آید. از آنجا که اسفند خاصیت میکروب‌کشی دارد، به راحتی محیط زندگی و کار را از میکروب و آلودگی تصفیه می‌کند. علاوه بر اسفند، گیاهان دیگری مانند عنبرنسارا، اکالیپتوس و بابونه هم از همین ویژگی برخوردارند و می‌توانند به عنوان ضدعفونی‌کننده‌های طبیعی استفاده شوند.

روش‌ های ضدعفونی کردن هوای خانه با پیاز

پیاز به عنوان یک ضدعفونی‌کننده قوی شناخته می‌شود. برای از بین بردن میکروب‌ها و آلودگی‌ها، کافی است، چند برش پیاز را در گوشه‌های مختلف محیط زندگی و کار قرار دهید. پخش شدن بوی پیاز برای پاک‌سازی محیطی که افراد سرماخورده در آن تنفس می‌کنند، به شدت مفید است.

پیاز و نظافت خانه

روش‌ های ضدعفونی کردن حمام و توالت

رطوبت زیادی که در حمام و توالت وجود دارد، محیط مناسبی برای رشد و نمو میکروب‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا فراهم می‌کنند. این دو مکان پراستفاده در منزل و محیط کار به دلیل تماس مداوم افراد مختلف با آن‌ها، نقش مهمی در انتقال بیماری و آلودگی دارند. تمیز کردن هفتگی حمام و روزانه توالت، بهتر است در فهرست برنامه‌های افراد قرار بگیرد. به همین دلیل آشنایی با روش‌های ضدعفونی کردن این مکان‌ها مهم است.

نکته مهم دیگر در روش‌های ضدعفونی کردن این است که نقاط مختلف حمام و توالت نیاز به تمیزکننده‌های مخصوص خود دارند و برای به دست آمدن نتیجه دلخواه، بهتر است از یک محصول شست‌وشو برای همه نقاط حمام و توالت استفاده نشود. نکته دیگر استفاده دستمال و برس‌های مختلف برای سطوح متفاوت حمام و توالت است. برسی که برای تمیز کردن وان به کار می‌رود، نباید برای شستن شیرها و دوش هم استفاده شود.

نظافت سرویس بهداشتی

اگر پس از پایان تمیزکاری، برس‌ها و دستمال‌ها به صورت خیس در حمام و توالت رها شوند، در واقع کل کاری که انجام شده، بی‌فایده خواهد بود. خیسی باعث تولید دوباره باکتری‌ها می‌شود و مکان رشد آن‌ها را فراهم می‌کند. همه نقطه‌های حمام و توالت از سقف گرفته تا دیوارها، درز درها، دوش، شیرآلات، صندلی و کاسه توالت، چاه فاضلاب و وان باید با مواد ضدعفونی و سفیدکننده تمیز شوند.

بهتر است، لیف‌ها پس از هر با استفاده با آب و صابون شسته و زیر آفتاب خشک شوند. سطل زباله‌های موجود در حمام و توالت هم حتما باید در برنامه تمیزکاری، ضدعفونی و پاکیزه شوند.

روش‌ های ضدعفونی کردن مسواک

شستن مسواک‌ها به مدت ۱ دقیقه پس از هر بار استفاده از آن، می‌تواند در نابود کردن میکروب‌ها مفید باشد. استفاده از سرکه و جوش شیرین هم، روش دیگری برای ضدعفونی کردن مسواک است. به این منظور، مسواک را چند دقیقه داخل سرکه قرار دهید یا یک شب تا صبح آن را درون محلول جوش شیرین و آب گرم بگذارید.

روش های ضدعفونی کردن مسواک

روش‌ های ضدعفونی کردن موبایل و گوشی

موبایل یکی از پر تجمع‌ترین مکان‌های رشد و تکثیر میکروب‌ها و باکتری‌ها است. تمیز کردن روزانه موبایل، می‌تواند کمک بزرگی به حفظ سلامتی افراد بکند. برای ضدعفونی کردن موبایل، کافی است از یک محلول ضدعفونی‌کننده دست بر پایه الکل استفاده کنید. یا مقداری الکل صنعتی را با آب رقیق کنید و روی پارچه مخصوص پاک کردن موبایل و عینک یا دستمال کاغذی اسپری کنید و همه نقاط موبایل را به دقت پاک کنید.

روش‌ های ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

محفظه مواد شوینده، فیلتر، و دیگ فلزی ماشین لباسشویی، نقاطی هستند که حجم بالایی از میکروب‌ها را درون خود جای داده‌اند. با کمک یک مسواک و یک شوینده سبک می‌توانید این سطوح را پاک‌سازی کنید. برای ضدعفونی کردن داخل ماشین لباسشویی، مقداری سرکه و جوش شیرین را داخل محفظه پودر ریخته و سپس ماشین را روشن کنید.

ماشین لباسشویی، قابلیت بالایی در جذب رطوبت دارد و حتما باید پس از استفاده تا چند ساعت بعد، درب آن را باز بگذارید تا فضای داخل ماشین، کاملا خشک شود.

روش های ضدعفونی کردن لباسشویی

روش‌ های ضدعفونی کردن سبزیجات و مواد غذایی

در گذشته تصور می‌شد که نمک یا مایع ظرفشویی برای ضدعفونی کردن میوه‌ها و به ویژه سبزیجات مفید است؛ ولی تحقیقات جدید نشان داد که این دو ماده تأثیری در نابودی میکروب‌های سبزی و میوه ندارند. برای ضدعفونی کردن میوه‌ها و سبزیجات هم می‌توانید از خاصیت شگفت‌انگیز سرکه استفاده کنید. سبزیجات و میوه‌ها را درون محلولی از سرکه رقیق شده با آب قرار دهید و پس از گذشت نیم ساعت آبکشی کنید.

اگر به محلول سرکه کمی هم آب لیمو اضافه کنید، می‌توانید از نابودی کامل میکروب‌ها مطمئن شوید.

1165110cookie-checkچگونه فضای خانه را ضدعفونی کنیم؟

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.