مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

حکم دیوان عدالت اداری و حذف امتیازات رفاهی و مشاغل مدیریتی برای مشمولین بازنشستگی در وزارت نیرو

مخابرات ما – یکی از کارکنان وزارت نیرو شکایت کرده است به دلیل کاهش امتیازات رفاهی و انگیزه ای و حذف مشاغل مدیریتی برای مشمولین بازنشستگی.از زمان احراز شرایط بازنشستگی برای کارمند  این مزایا قطع شده و سمت مدیریتی نیز حذف گردیده است.

مخابرات ما – در سال 1399، شرکت نیرو برای کارکنان مشمول بازنشستگی  ( از زمان احراز شرایط بازنشستگی) خود محدودیت گذاشت.پست های مدیریتی را از آنان  گرفت و امتیازات رفاهی و انگیزه ای از جمله اضافه کار، ماموریت، خانه سازمانی و …. را برای آنان حذف کرد.

در سال 1400، یکی از کارکنان به دیوان عدالت اداری شکایت می کند.آنچه در اینجا می خوانید حکم دیوان عدالت اداری در پاسخ به شکایت یکی از کارکنان وزارت نیرو- سازمان آب است.

لازم به ذکر است که پیش از آن سازمان آب، بخشنامه ای تدوین کرده بود که در بند 10 و 11 آن، از حذف این امتیازات سخن گفته لذا شاکی ابطال این دو بند را خواستار شده است.

لینک این نوشته و حکم در سایت دیوان عدالت اداری:

https://sajed.divan-edalat.ir/Assistances/ShowGCAssistance?print=1&id=12875


شماره پــرونـــده: هـ ع؍0002011

*شـاکی:آقای …..

*طرف شکایت: وزارت نیرو

*مـوضـوع شکایت و خـواستـه: ابطال بندهای 10 و 11 بخشنامه شماره 100-50-12400- 99 مورخ 7؍2؍99 وزارت نیرو

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*شاکی دادخواستی به طرفیت وزارت نیرو به خواسته ابطال بندهای 10 و 11 بخشنامه شماره 100-50-12400- 99 مورخ 7؍2؍99 وزارت نیروتقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است. متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر می باشد:

بند 10 : پرداخت مزایای انگیزشی غیر مستمر خارج از قرارداد کار با حکم کارگزینی به کارکنان از زمان احراز شرایط بازنشستگی به اختیار خود، ممنوع می باشد.

بند 11 : انتصاب در مشاغل مدیریتی و سرپرستی و ارجاع کار در خارج از وقت اداری ( اضافه کاری)، واگذاری منزل سازمانی و اعطای سایر تسهیلات به کارکنان دارای ( 35 ) سال سابقه پرداخت حق بیمه و یا ( 60 ) سال سن ممنوع می باشد.

*دلایل شاکی برای ابطال مقرره مورد شکایت:

شاکی اظهار داشته : کارمند رسمی آب و فاضلاب منطقه یک تهران به شماره کارمندی 211161799 مشغول بکار سمت کارشناس با توجه به به حد نصاب نرسیدن سی سال سابقه و یا سن 65 سال تقاضا می نمایم سن ذکر شده در بخشنامه به 25 سال سابقه و 60 سال تغییر یابد چگونه ممکن است فردی را که وزارت نیرو در سن 40 سالگی به استخدام رسمی درآورده و مانند اینجانب که سوابق قبلی ندارم با 20 سال بازنشسته نماید.

شاکی به جهت مغایرت با قانون مدنی و ماده 103 قانون تامین اجتماعی که 30 سال و یا 65 سال را ملاک بازنشستگی عنوان نموده تقاضای ابطال بندهای 10 و 11 بخشنامه ی مورد شکایت را خواستار می باشد.

*در پاسخ به شکایت مذکور،طرف شکایت در مهلت قانونی لایحه دفاعیه ارائه ننموده است.

پرونده شماره هـ ع؍0002011 مبنی بردرخواست ابطال بندهای 10 و 11 بخشنامه شماره 100-50-12400- 99 مورخ 7؍2؍1399 وزارت نیرو در جلسه مورخ 8؍12؍1400 هیات تخصصی کار، بیمه و تامین اجتماعی مورد رسیدگی قرارگرفت و اعضا به اتفاق به شرح ذیل اعلام نظر نمودند:

 

رای هیات تخصصی کار، بیمه و تامین اجتماعی:

اولا براساس تبصره 3 ماده 36 قانون کار مصوب 1369 مقرر گردیده: «مزایای رفاهی و انگیزه‌ای از قبیل کمک‌ هزینه‌ مسکن، خواربار و کمک عائله‌مندی، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزو مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی ‌شود.»، لذا « مزایای انگیزشی غیر مستمر» مورد اشاره در بند 10 بخشنامه معترض عنه جزء مزایای غیر مستمر بوده که پرداخت یا عدم پرداخت آن منوط به تشخیص و در اختیار کارفرما بوده و براساس مقررات قانون کار، الزامی درخصوص پرداخت مزایای مذکور به کارگران از ناحیه کارفرما پیش بینی نگردیده است.

ثانیا براساس ماده 60 قانون کار مصوب 1369 مقرر گردیده: «ارجاع کار اضافی با تشخیص کارفرما به شرط پرداخت اضافه کاری (موضوع بند ب ماده 59) و برای مدتی که جهت مقابله با اوضاع و احوال ذیل ضرورت دارد مجاز است»، لذا ارجاع کار اضافی نیز منوط به تشخیص و در اختیار کارفرما بوده و براساس مقررات قانون کار، الزامی در این خصوص وجود ندارد. همچنین انتصاب افراد در مشاغل مدیریتی و سرپرستی نیز در صلاحیت و اختیار مدیران دستگاه های اجرایی است و در این خصوص نیز الزامی در قوانین و مقررات از جمله قانون مدیریت خدمات کشوری پیش بینی نگردیده است. اعطای منازل سازمانی و اعطای سایر تسهیلات نیز با توجه به مقتضیات و محدودیت های منابع دستگاه اجرایی قابل تخصیص می باشد و کارفرما الزام قانونی در این خصوص ندارد.

بنابه مراتب مذکور بندهای 10 و 11 بخشنامه شماره 100-50-12400- 99 مورخ 7؍2؍1399 وزارت نیرو مغایرتی با قوانین و مقررات مذکور نداشته و قابل ابطال نمی باشد. این رای به استناد بند (ب) ماده 84 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب 1392 ظرف مهلت بیست روز از تاریخ صدور از جانب رییس محترم دیوان عدالت اداری یا 10 نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است.

این حکم ممکن است منطبق بر شرایط جاری ما و بازنشستگی فعلی در مخابرات باشد.

 

 

1354890cookie-checkحکم دیوان عدالت اداری و حذف امتیازات رفاهی و مشاغل مدیریتی برای مشمولین بازنشستگی در وزارت نیرو

Please rate this

0 1 2 3 4 5
34 نظرات
  1. ناشناس می گوید

    در سازمان های دیگر افراد دنبال راهی هستن قبل از ۳۰ سال خودشون رو بازنشست کنن من موندم این افردی که از مخابرات گله مند هستن چرا بعد از ۳۰ سال دل نمیکنن از این سازمان
    امیدوارم مدیرعامل با قاطعیت تمام این بخشنامه رو اجرا کنه و پست های مدیریتی و اضافه پرداخت هارو کامل قطع کنه تا همه به محض رسیدن به ۳۰ سال بازنشسته بشن

  2. باریکانی می گوید

    سلام
    بازتاب دادن چنین حکمی که ربطی به مخابرات
    ندا رد جز سو استفاده مدیران نالایق و بی کفایت
    طبق قرارداد مخابرات با دولت تمام مزایای آنان از
    لحاظ رفاهی و بیمه تکمیلی در بازنشستگی هم باید
    پرداخت شود مگر اتفاق جدیدی افتاده و یکدست
    شدن به معنای یکدست شدن خوردن حق کارکنان
    باشد میگن نگفتن نمیدیم عرض کنم که نگفتن
    که میدیم در واقع سیاست سکوت بی منطق را
    پیش گرفتن حضرات هرکار میخواهید کنید
    لااقل به زبان بیاورید عزیزان وقتی قسط سهام
    مخابرات که خریدن را با دولت بد حسابی کنند
    اگر خاطرتون باشه دیگه از عدم پرداخت این بدهی
    که مشخصه.

    1. بازنشسته پیش از موعد می گوید

      سلام دوست عزیز مخابرات بخش خصوصی شدن نیرو دولتی است ای کاش مامخبراتی ها دولتی می‌ماندیم مثل زیرساخت وضع ما خیلی بهترمیشد

  3. عبدا... می گوید

    باسلام واحترام به همه همکاران وسردبیر عزیز
    اولا مخابرات شرکت واگذاری اصل 44است وتعهداتی دارد که سایر شرکتها ندارند.ثانیا ایشان دربند11 سابقه بالای 35 راذکر کرده اند که ربطی به بخشنامه مخابرات ندارد چون مخابرات بالای 30 را تهدید کرده که طبق قانون الزامی به بازنشستگی ندارد.ثالثا موضوع بحث درمخابرات اضافه کار وحق تولید نیست چون تقریبا کسی نمی گرفت .موضوع حق جذب میباشد که براساس رای صادر شده قبلی که ظاهرا درسایت خودتان آمده بود شرکتهایی که قبل از خصوصی سازی پرداخت میکردند ملزم به پرداخت میباشند.رابعا حرف همکاران این است که کسانی که ازخارج شرکت آمده اند وخودشان بالای 30سال سابقه دارند نمیتوانند ونباید پرسنلی راکه مخابرات را با صرف جوانیشان به اینجا رسانده اند تهدید کنند.

  4. ناشناس می گوید

    17 اسفند تجمع بزرگ بازنشستگان مخابرات جهت احقاق حقوق 13 ساله

  5. کاش می گوید

    چه اصراری بر ماندن بر طبق این شرایط ( حالا به فرض محال هم غیر قابل اجرا)
    وقتی شرکتی به شما اعلام کنه بعد سی سال به شما نیاز نداره
    چرا باید تمام قوانین فیزیک و کوانتوم رو به هم ربط بدیم که آقا ما می تونیم بمونیم
    اتفاقا اگه اراده ای برای انجام این کار باشه راحت میتونن تصمیم گیرندگان اصلی شرکت اداره کار ،دیوان و…. را توجیه کنند که ما نیاز نداریم
    در ثانی
    وقتی وارد فاز اجرایی بشه خوبه
    چون هیچ کس دیگه حتی ماههای بعد سال جدید هم بمونه
    واسه خاطر اینکه میدونه در هر ماه و تاریخی که سی سال خدمتش تموم شد تقاضای بازنشستگی بده
    اگه بخشنامه یا دستورالعملی واسه همه یکسان اجرا بشه پذیرفتن اون راحت هست
    ولی وقتی پای استثنا سهمیه و معافیت برای عده ای مشخص وارد این پروسه بشه
    مطمئنا آقای الف به آقای ب نگاه میکنه که چرا اون موند بعد سی سال و من برم
    منم تا جایی که توانم برسه نمی رم
    ولی وقتی مدیران کل. معاونین . مدیران و روسا را هم مشمول بشه
    پذیرفتن اون واسه ساختار پایین هم به خوبی صورت میگیره
    چرا مخابرات به این روز افتاد که عده ای بالای ۳۰ سال و ۳۵ و ۴۰ سال خدمت هنوز دل از صندلی و منصب نمی کنند و این همه سال فشاری در بعد کاری به اونها وارد نشده که به هر شکلی شده باید درون سیستم خودشون را بالاجبار نگه دارند
    و عده ای دیگه آرزو داشته باشند حتی با سنوات بالای ۲۰ سال آوانسی بگیرند ( حقوق سی روز) ولی خداحافظی کنن از خدمت
    ان شالاه شرکت هم تمام و کمال مطالبات و حق و حقوقات قانونی و آیین نامه ای خودش رو در سریعترین زمان ممکن پرداخت کنه

  6. گوشه نشین می گوید

    میبخشید من در نظر خودم در متن قبلی بجای کلمه غیر مستمر کلمه مستمر را عنوان کردم اصلاح میکنم با تشکر و در خصوص حکم دیوان فکر کنم انجمن های صنفی در این خصوص بهتر میتوانند کمک کنند

  7. بازنشسته مالی می گوید

    سلام. سردبیر جان میخوای به کارفرما جهت فشار به کارمندان کمک کنی بکن ولی این مستندات دلیل نمیشه که در مخابرات هم عین همین را اینجا اجراکنن ولی هر سازمانی برای خودش یک مشوقها وامتیازاتی برای کارکنانش در نظر میگیرد برای مثال پول لباسی که برای شرکت برق میدهند چندین برابر سایر سازمانها ادارات شاید باشد وشرکتهای گاز و اب و غیره هرکدام یک چیزایی میدهند که درمخابرات نیست ودرثانی قضیه مخابرات با ا ونها فرق میکند و فیط میتواند شامل آنهایی باشد که بعد از خصوصی سازی استخدام شده باشند یعنی کارکنان با سابقه دوازده سال (بعداز سال۸۸)پس بیخودی آقایون دلخوش نباشند با این چیزها بخواهند از پرداخت حق حقوق ومطالبات باز نشستگان سو استفاده بکنن ودراین مورد تعلل بکنند.چون مخابرات ایین نامه داشته ودارد و هییت دولت وقت پذیرفته وتبدیل به قانون شده و صراحتا در واگذاری کم وکیف آن به نظر خریدار رسیده وبراساس ان سهامدار جدید تمام ایین نامه را طبق قانون پذیرفته است.و این درو ان در کوبیدن فایده ای ندارد والسلام شد تمام.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      دوست خوبم
      من نمیدونم از اینکه بخواهید با اتهام دیگران رو اذیت کنید چه نصیبی می برید
      این خبره میتونید بخونید میتونید نخونید
      اصلا کل سایت ما همینه اصلا اداری نیست که شما مجبور باشی واردش بشی
      این مجموعه اطلاعاتی است که امروز وارد فضای مخابرات شده
      توی کامنتها آمده بود بعدش ما رفتیم حکم رو پیدا کردیم و آوردیم
      شما با این حجم از اطلاعات باید نگران باشید
      امیدوارم این اطلاعات شما مشمولان بازنشستگی رو آرامش هدیه کرده باشه

      1. همکار بازنشسته می گوید

        جناب سردبیر عزیز
        درسته این خبر هست اما اولا مخابرات زمان دولتی رفاهیات را داده بعد از خصوصی سازی هم داده و بنابر اصول واگذاری پرداخت ها را تقبل و متعهد شده در ضمن با این همه سال نیز رفاهیات به عرف تبدیل هم شده است . بنابر این این حکم در مخابرات صادق نیست.

        1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

          من خبر میذارم
          گذاشتن خبری که قبل از من هم همکاران دیده بودن حرفش بین همه بود
          گذاشتیم که همه ببینن

    2. همکار می گوید

      احسنت خوب گفتی..

  8. گوشه نشین می گوید

    باسلام قانونا در خصوص انتصاب وابلاغ ماموریت ودرخواست کار اصافه همه در اختیار کارفرما میباشد و این جز بدیهیات است و اما در خصوص مزایای مستمر باز هم درست است ولی در خصوص کارکنان مخابرات باتوجه به آیین نامه صدق نمیکند و کلی انجمن های کاری در این خصوص بحث و جدل کردن و نهایتا در ۱۷ اذر ماه سال ۹۸ کارفرما ملزم به اجرا شده ودر نهایت حکم فوق در خصوص مزایای مستمر خلاف دستور العمل میباشد و در این خصوص قبلا حکم دیوان صادر شده است با تشکر ار سر دبیر

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      سلام لطف کردین توضیح دادین
      میتونین اگر به اون حکم دسترسی دارین شماره روشو بهم بدین

      1. ناشناس می گوید

        شما بکید آقای سردبیر بنده کنار جواب این دوستمون برام سوال پیش اومد
        اینو حکم دیوان رو گذاشتین تا رفاهیات ک ما بازنشستگان میگیریم از لطف مدیران است و حالا قطع کنن درسته؟
        داری مسیر مدیران رو هموارتر میکنی؟
        توی جواب یه همکار ک مشابه سوال بنده بود فقط جوابی دادی ک ربطی ب سوال نداشت
        میشه واضحتر بفرمایید

        1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

          دوست من
          شما ببین اصلا شکایت روی چی بوده!
          طرف میگه من بازنشسته نشدم. ردیف 10 و 11 از بخشنامه را لطفا لغو کنید
          در 10 نوشته کسی که بازنشسته نشه امکانات رفاهی رو ازش میگیریم
          ردیف 11 میگه اونی که بارنشتیه نشه سمت مدیریتی شو میگیریم
          حالا کجای این ماجرا به بازنشسته ها و رفاهیات مربوط میشه؟
          چرا اینقدر منو اذیت می کنید با این حرفهایی که اصلا بنیادی نداره
          اینا خبره خبر
          دیوان پره از این احکام
          حالا من به مدیران چیز یاد میدم؟ یعنی نیازه؟ بس کنید دوست من بذارید برام نیرو بمونه در این اوضاعی که هزاران مشکل بزرگ سر راه منه

        2. روشنک می گوید

          شما چکار به نیت و هدف سایت دارید که چرا این خبر رو گذاشت اون رو نذاشت؟ مدیران بالادستی این چیزا رو خودشون میدونن و از سایت و کامنت ماها چیزی یاد نمیگیرن.

  9. ناشناس می گوید

    برابر با تبصره ۱ ماده ۳۶ قانون کار، حق جذب جزو مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل است و جزو مزد محسوب می شوند. بنابراین در محاسبه تمام مزایا من جمله اضافه کار، سنوات، عیدی پاداش باید جزو مزد لحاظ شود.

    ۸. پس از مجوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تا زمانی که برای شاغل شغلی حق جذب برقرار نشده باشد، حقی برای شاغل از نظر مطالبه آن ایجاد نخواهد نمود.

  10. ناصر می گوید

    اگر جزو مزایای مستمر نیست چرا مشمول بیمه هستن مگر نه اینکه دستمزد ثابت و مزایای مستمر باید مشمول بیمه باشد.
    هر طور میخواهند تفسیر میکنند و به نوعی میخواهند حقوق فردی که در شرایط بازنشستگی است را کاهش دهند.

  11. ناشناس می گوید

    شرکت مخابرات ایران در خصوص بخشنامه بازنشستگی اخیر؛
    ۱- تا زمانیکه براساس قانون کار مشکل صندوق بازنشستگی کارکنان ۹% را حل نکرده است.
    ۳-تکلیف مطالبات معوقه سالهای گذشته و صندوق پس انداز ۶% و ….. را روشن نکند هیچ مرجع قانون نمی تواند کارکنان را بازور و تهدید مجبور به بازنشستگی نمایند

  12. کارمند می گوید

    چه نمونه جالبی مثال زدید ..و الان واقعا اگر کسی دیر جذب اداره شده باشه و با این شرایطی که میخواهند اعمال کنند ۳۰ سالش پر نشده ، باید چکار کند ؟ مجبور میشه آخر بازنشستگی اعلام کند ؟ الان همین فرد با ۲۰ سال بازنشسته بشه هم ضرر میکنه

  13. روشنک می گوید

    بیا…. این بخشنامه که ابداع مخابرات نبوده… شرکتهای دیگه هم داشتن اینو……

  14. محمد می گوید

    یکی به نعل بزن یکی به میخ

  15. عباس قلی می گوید

    آقای ناشناس درود بر شما
    این حرف شما اینک میگی برای حذف خواربار بازنشسته گذاشتین
    آقا جان کل متن رو خوندی یا فقط تیتر یه چیزی خوندی و برداشتت اینو میگه
    اصلا ب حال رفاهیات ما بازنشستگان ربطی نداره
    قطعا قوانینی ک مجاب ب پرداخت رفاهیات ما داره کاملا برابر با تعهدات هست
    و ما طلب کار هستیم
    چیزی نیست ک اینا از گشاده دستیشون ب ما داشتن پرداخت میکردم حالا نه‍؟!
    ولی اگر ب زور ن نخان ندن و همه رو با خودشون همراه کنن والا نمیدونم‌‌….البته بعید بدونم
    انشاالله پرداخت میکنن و بایدم پرداخت کنند فقط جان هر کی دوست دارید کامنتی ک مینویسید مهمه یکم دقت کنید انقد هم خودتون و بقیه رو توی فشار ذهنی بیخودی نذارید

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      خدا پدرتو بیامرزه
      منو دیوونه کردن دوستان
      اصلا …

      1. کارمند با انگیزه می گوید

        سردبیر عزیز شما اصلا خودتو اذیت نکن … شما حسب لطف و محبت بدون هیچ چشم داشتی دارید اطلاعات روز و مفید رو اینجا درج میکنید اونی که آینده نگر و منطقی باشه از این اطلاعات بهره میبره تا تصمیم درستی برای خودش بگیره … اونی هم که بی منطق باشه بجای بهره بردن شما هر اخباری رو نشر بدید برداشت اشتباه خودشو میکنه و به شما میپره ….
        پس لطفا با کامنت های بی منطق خودتو ناراحت نکن ما قدر دان زحمات شما هستیم دوست نداریم ببینیم اینطوری خودتو اذیت میکنی….

        1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

          لطف دارید ممنونم

  16. ناشناس می گوید

    تصمیم با خودشونه ولی به نظرم کسی که مشمول هست برود بهتر است با این اوصاف حقوق کم میشود و پست مدیریتی هم رفته و…. بازنشستگی بهتره به غیر از اینها هم دیگه 30 سال سابقه برای خدمت کافیه

    1. زنبور می گوید

      برای کارشناس ها فرقی نداره. مدیرها بایست برن. خدایی پستشون هم اضافه هست.

  17. حامد 400 می گوید

    احتمالا از فردا آنهايي که تصميم نداشتند کمي بيشتر ف;v کنند . احتمالاً به سوالات پاسخ داده خواهد شد

  18. ناشناس می گوید

    سلام هدفت از گذاشتن این چیه .نیاز نبود خواربار بار تشیتگان مخابدات هم حذف شده

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      نه بابا جان
      این چه کار به خواربار بازنشتسه ها داره
      اینو برای مشمولین بازنشستگی گذاشتم خبر داشته باشن بابا جان

      1. ناشناس می گوید

        چطور چکار داره … ریشه رفاهیات رو برای شاغل و بازنشسته زده … همین میشه بلا …

    2. نیروی مازاد می گوید

      دوست داره همه برن خودش بمونه خخخخ

نظرات بسته شده است.