مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

اصل ۹۰ قانون اساسی و وظیفه قانونی کمیسیون مربوطه

مخابرات ما- بارها از اصل ۹۰ .کمیسیون مربوطه در مجلس شنیده ایم اما این قانون چه می گوید

مخابرات ما- این روزها در مخابرات از اصل ۹۰ قانون اساسی و کمیسیون مربوطه مطالب زیادی شنیده ایم.به همین دلیل به متن قانون اساسی مراجعه کردیم تا بدانیم این اصل چه می گوید .

سایت پژوهشکده قانون اساسی می نویسد:

اصل نودم:

هر کس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه و یا قوه قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند..

خبرگزاری آنا نوشته است:

، اصل ٩٠ قانون اساسی رسیدگی به شکایات واصل‌شده از طرز کار و عملکرد مجلس، قوای مجریه و قضائیه را به عهده مجلس گذاشته، بنابراین مجلس حق نظارت بر عملکرد خود و قوای دیگر را دارد و باید نسبت به آن ارزیابی دقیقی داشته و به شکایات وارده در این زمینه رسیدگی کند.

 

افزون بر این، موظف است در هر مورد که مربوط به عموم مردم باشد گزارش آن را به اطلاع عامه برساند و در مواردی که به تضییع حقوق­ بیت‌المال یا اشخاص حقیقی و حقوقی منجر شده باشد حسب مورد پرونده را به قوه قضائیه یا مراجع ذی­‌ربط ارسال کند تا مقررات قانونی اعمال شود. اما این وظیفه خطیر از سوی مجلس به کمیسیونی با همین نام واگذار شده که رئیس آن نیز در صحن علنی و با رای نمایندگان انتخاب می‌شود.

 

در مجلس یازدهم کمیسیون اصل ٩٠ به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر اداره می‌شود و از آغاز به کار این کمیسیون تاکنون شکایت‌های بسیاری از دستگاه‌های مختلف به آن واصل شده که هر کدام در مرحله‌ای‌ از رسیدگی قرار دارند..

گروهی بر این عقیده هستند که مخابرات پس از خصوصی سازی  دیگر نمی تواند از طریق کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شود. گروهی دیگر می گویند سازمان خصوصی سازی دولتی است لذا از این طریق می تواند با بررسی فعالیت سازمان خصوصی سازی به مخابرات برسد.

اما سایت آنا می نویسد “موظف است در هر مورد که مربوط به عموم مردم باشد گزارش آن را به اطلاع عامه برساند و در مواردی که به تضییع حقوق­ بیت‌المال یا اشخاص حقیقی و حقوقی منجر شده باشد حسب مورد پرونده را به قوه قضائیه یا مراجع ذی­‌ربط ارسال کند تا مقررات قانونی اعمال شود. ”

 

نظر شما چیست؟

 

1397240cookie-checkاصل ۹۰ قانون اساسی و وظیفه قانونی کمیسیون مربوطه

Please rate this

0 1 2 3 4 5
5 نظرات
  1. بازنشسته می گوید

    با درود سایت آنا کاملا درست میگویدوهر امری که مربوط به تضییع حقوق افراد چه شرکت خصوصی یا دولتی باید دراین کمسیون اصل نود بررسی شود هر چند که دیگر هیچ دستگاه یا قانون دولتی نه به فکر مردمه ونه کار ی به سود مردم انجام میدهد و همه نمایشی واز دست رفته است ودیگر امیدی برای این ملت باقی نگذاشته اند

  2. مریم می گوید

    عیسی زارع پور میگه خصوصی هست مثل شاتل و های وب و …. !!! نمایندگان میگن دولتی هست مثل شرکت نفت !!!! قانون گذارها چی میگن قوه مجریه چی میگه! !!! بشینید تکلیف را با خودتان همین یک ماه روشن کنید و بعد نیروها را سر استخدام به جان هم بندازید. به محض دولتی بودن مخابرات خیلی ها حق و حقوقشون را از دولت میخوان خیلی مخابرات ظلم کرده و دولت مقصر اصلی هست .

    1. ققنوس می گوید

      وقتی نماینده به قانون واقف و مسلط نیست نتیجه ش این میشه که برای یک مجموعه واگذار شده دردسر درست می‌کنند و تعرفه رو منوط میکنن به فلان کار و بیسار کار

  3. ناشناس می گوید

    نظر بنده اینکه : تو این کشور اگر سپاه و ستاد و معاون رئیس جمهور پشت مرده باشند پا میشه برات بندری میرقصه مخابرات که جای خودش رو داره و بعد از یکماه هم مخابرات هیچ کاری نمی کنه

    حالا گذشته از این صحبتها سردبیر جان نظر شما چیه
    فکر می کنید بعد از یکماه چه اتفاقی قراره بیفته

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      راستش به این نتیجه رسیدم که هر وقت در جلسات، کار گره میخوره
      و دیگه نمیشه کاری کرد
      یکی میگه : یک ماه یا یک هفته یا یک … فرصت میدیم تا مخابرات به این مصوبات عمل کنه اگر نکرد ……………. دوباره تشکیل جلسه میدیم
      راستش من منتظر تشکیل جلسه بعدی هستم

نظرات بسته شده است.