مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

حاشیه ای بر گفتگوی خبری وزیر ارتباطات و اپراتورها در شبکه خبر

مخابرات ما- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگویی با شبکه خبر به پوشش شبکه فیبر تاکید دارد!

مخابرات ما- چند شب گذشته دکتر زارع پور گفتگوی کوتاهی با شبکه خبر داشته است.در این گفتگو که بخش اول از مصاحبه قدیمی وزیر برداشت شده است از پوشش بیست میلیون پورت در کشور ذکری به میان می آید.سپس وضعیت جاری را توضیح می دهد.

پس از آن اپراتورهای مختلف کشور چنین توضیح می دهند:

  • همراه اول: در قالب همکاری با مخابرات ایران کار می کنیم.
  • ایرانسل: برنامه ۵ میلیون …. پورت داریم.۳ میلیون و پانصد هزار پورت توسط اپراتورهای همکار انجام می شود بقیه را طی دو سال ایرانسل انجام خواهد داد.
  • رایتل: در شهرهای بزرگ در مسیرهایی که برای BTS ها، فیبر داریم برای بهبود کسب وکارها سرویس خواهیم داد.
  • مخابرات ایران: در قالب طرح نجما برنامه ایجاد یک میلیون و دویست هزار پورت برای سال ۱۴۰۲ داریم.

معنی و مفهوم پوشش چیست؟

قویدل ، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات می گوید: براساس یکی از راهبردهای اصلی وزارت ارتباطات، در خصوص دسترسی با کیفیت به شبکه ملی اطلاعات راه اندازی ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری جهت تحت پوشش قرار گرفتن ۸۰ درصد خانوارهای کل کشور به شبکه فیبر نوری و …..

پوشش از دید وزارتخانه

وزارت ارتباطات طبق شنیده های ما در جلسات از محل نصب تجهیرات  تا شعاع ۳۵۰ متری را محدوده تحت پوشش اعلام می کند و به ازای هر واحد مسکونی که در این شعاع قرار دارد مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به اپراتور پرداخت می کند.جدای از این به ازای هر پورت که سرویس روی آن دایر باشد (غیر از کلانشهرها)  مبلغ ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دیگر پرداخت می کند.

 

شعاع ۳۵۰ متری شامل چند خانه می شود

با   محاسبه مساحت این دایره، و فرض هر ۲۰۰ متر مربع برای یک مجموعه و تراکم حداقل ۳ طبقه ای، پوشش شامل ۶ هزار واحد می شود.اگر تجهیزات در یک سمت خیابان نصب می شود – نیم دایره باید در نظر بگیریم- حداقل ۳۰۰۰ واحد در شعاع پوشش آخرین تجهیرات نصبی قرار می گیرد. یعنی وزارت ارتباطات به ازای هر پوشش تجهیزاتی ۱۵۰۰ میلیارد تومان تا ۳۰۰۰ میلیارد تومان (در هر نقطه)  پرداخت می کند.برای یک شهر متوسط چند تا از این هزینه ها باید انجام شود؟

 

واقعیت چیست؟ پوشش جه اشکالاتی دارد؟

اینک ذکر چند نکته در این میان ضروری است تا اشکالات طرح وزارت ارتباطات مشخص گردد:

  1. وزیر ارتباطات از پوشش سخن می گوید ولی مدیر کل ارتباطاتش از پورت! سپس اشاره می کند برای تحت پوشش قرار گرفتن ۸۰ درصد از خانوارهای کل کشور.جمعیت ۸۰ میلیونی با فرض۳ نفره بودن خانواده ها، حدود ۲۵ میلیون خانواده می شود که باید تحت پوشش قرار گیرد.بنابراین کل گفته های مدیر کل ارتباطات همان پوشش ۲۰ میلیونی است نه ۲۰ میلیون پورت.بنابراین گفته وزیر ارتباطات و مدیر کلش یا بر هم منطبق نیست یا چیزی را از رسانه های نامطلع پنهان می کنند.اپراتورها بین این دو تعریف چگونه عمل کنند؟
  2. در مصوبه های قدیمی هم جستجو کردیم ولی تعریف دقیقی از پوشش ندیدیم.محاسبات فوق بر اساس حضور نویسنده در جلسات بوده است اما ردیف ۱ نشان می دهد محاسبات ما درست است.سردرگم کردن دیگران بین این تعاریف نتایج خوبی ندارد.
  3. اپراتورهای همراه  نیز هنوز تعریف درستی از پورت و پوشش ندارند.ایرانسل از ۵ میلیون پورت می گوید اما قطعا ایجاد ۵ میلیون پورت با هزینه حداقل ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر پورت، نیاز به سرمایه گذاری زیادی دارد که از عهده اپراتورها خارج است مگر اینکه قول خاصی گرفته باشند.رایتل کلا از مرحله اجرا خارج است چرا که اصولا بین پورت و فیبر تفاوتی قائل نشده.مشخص است قصد کار ندارد.رایتل می خواهد از مسیر فیبر BTS  هایش پوشش ایجاد کند! (این را داشته باشید تا توضیح دهیم) فقط مخابرات ایران است که دقیقا می داند چه می گوید اما از قالب وزارتخانه خارج است.اصولا از پوشش حرفی نمی زند یعنی دنبال برنامه های سالانه خودش رفته است.منطقی ترین حرف، گفته مدیر عامل مخابرات ایران است.
  4. اصطلاح پوشش برای دکل ها و BTS ها بکار می رود که شعاعی خاص (مثلا ۲ کیلومتری) را پوشش می دهند.تجهیزات نصب شده در روی زمین که باید با فیبر به مشترک وصل شود هرگز شامل تعریف پوشش نمی شود.
  5. از فردای روزی که وزارت ارتباطات اعلام کند کارش تمام شده و ۲۰ میلیون خانواده را تحت پوشش فیبر برده است باید بتواند با هجوم درخواستها، با سرعتی مناسب پاسخگویی کند! تجهیزاتی که شعاعی ۳۵۰ متری را پوشش داده است به ازای هر مشترک بطور میانگین باید ۲۰۰ متر فیبرکشی داشته باشد. این ۲۰۰ متر اگر روی هوا باشد (که امکانش نیست) چقدر زمان می برد؟ اگر با حفاری و انتقال فیبر همراه باشد چقدر زمان می خواهد؟ تجربه نشان می دهد تحویل سرویس چند ماه طول  خواهد کشید! پس فایده این همه هزینه چیست در حالی که مخابرات ایران  این امر را در همینلحظه بدون سوبسید انجام می دهد.مشکل اصلی دز رمان طولانی تحویل سرویس است که این شیوه پوششی آن را حل نمی کند.
  6. کل یک شهر فرضی را به دایره هایی به شعاع ۳۵۰ متری تقسیم کنید.به نظر می رسد وزارت ارتباطات از هزینه پوشش و مبلغ پرداختی به اپراتورها حساب و کتاب درستی نداشته است.ده هزار میلیارد تومان کمک دولت و یا سرمایه گذاری های وزارت ارتباطات هرگز برای این امر کافی نیست.لذا طرح در میانه رها می شود مگر اینکه مثل الان پای زور در میان باشد.
  7. اپراتورها با کلمه پوشش بازی می کنند تا سهم خود را بگیرند و بروند! برقراری سرویس، نگهداری و … با کیست؟ فیبر تاریک این مسیر به کجا وصل می شود؟ پهنای باند آن از کجا تامین می شود؟ امروز و پس از گذشت یک سال از این طرح، به اپراتورهایی مانند شاتل چقدر پرداخت شده و نتیجه آن چه بوده است؟ با این وضعیت به شما می گوییم هیچ نتیجه ای نداشته است.وزارت ارتباطات بدون پردهُ میالغ پرداختی به fcp  ها را مشخص و نتیجه را اعلام کند.
  8. این روش پوشش را مخابرات ایران در زمان دکتر سرائیان پیاده کرد و شکست سخت و سنگین آن را تحمل کرد.امروزه این فیبرها در شهرهای مختلف کاملا غیرقابل استفاده است و بخشی نیز با وجود گذاشتن دست پیچ گم شده! یعنی پول را زیر خاک کرده ایم و چیزی گیرمان نیامده است! همان زمان نیز با فشار وزارتخانه این امر انجام شد ولی پولش از جیب مخابرات رفت.
  9. اگر هدف وزارت ارتباطات صرفا تبلیغ باشد روش بسیار مناسبی در پیش گرفته  اما اگر بخواهد جهشی در ارتباطات کشور ایجاد کند کاملا بی راهه رفته است.باید مبنا بر ایجاد سرویس باشد و ابتدا هم از شهرهای بزرگ شروع شود وگرنه سرمایه گذاری برای اپراتورها توجیهی نخواهد داشت.دولت هم پولش زیر خاک خواه رفت.
  10. اجرای طرح برای اپراتورها در کلانشهرها فقط درآمد پوشش را به همراه دارد.برای ایجاد سرویس یارانه ای پرداخت نمی شود! سرنا را از سر گشادش نواخته اند!مشتری در کلانشهرهاست! آبادنی و درخواست و آرپوی بالا اینجاست اما وزارتخانه می خواهد در شهرهای کوچک هزینه کند! چرا یک بار به تعداد درخواستهای شهرهای کوچک نگاهی نمی اندازند! اینجاست که می گوییم تبلیغات مهم تر از نتیجه شده است! کافی است به افتتاحات اخیر وزارت ارتباطات در حاشیه جاده ها نگاهی بیندازید تا شاهد مدعای ما باشد.

از این گونه توضیحات و نمونه ها بسیار داریم که طرح را کلا زیر سوال ببریم اما عاقلان را اشارتی کافی است.بسیاری از این بحث ها فنی است و از حوصله شما خارج است لذا به آینده واگذار می کنیم.

 

توضیحی بر گفته مدیر عامل رایتل

یک توضیح در مورد گفته مدیر عامل رایتل ضروری است! ایشان گفته است در مسیر فیبرهایش به دکل ها و BTS  ها به مردم خدمات می دهیم!

البته سرویس که هرگز اما پوشش را می پذیریم.

نکته مهم در اینجا این است که اگر چنین پوششی را بپذیریم در همین لحظه همراه اول و ایرانسل تمام کشور را تحت پوشش خود دارند! پس چه نیازی است به این همه هزینه؟ تجهیزات همراه اول و ایرانسل به انضمام کافوهای نوری مخابرات شرط پوشش وزیر ارتباطات را در همین لحظه محقق کرده اند.

نکته جالب اینکه bts  رایتل فیبرش   را از مخابرات و کافوهای نوری یا مراکز نزدیک گرفته است.پهنای باندش را از کجا تامین می کند؟ چرا نباید مشتری فیبرش را از مخابرات و کافوهای نوریش بگیرد و سراغ رایتلی برود که …!

 

باید بپذیریم اتصال مشترک مهم است! یعنی پورت مشغول بکار!

با روش وزیر ارتباطات فیبر را زیر خاک می کنیم تا شاید دهها سال دیگر مورد استفاده قرار گیرد! شاید! اما هرگز به درآمد منتهی نخواهد شد! آنچه شرکتها و اپراتورها دنبالش هستند برگشت سرمایه در زمانی محدود است.این امر فقط با برقراری پورت fttx  برای مشتری ممکن می شود.

شاید اپراتورهایی مثل شاتل و ایرانسل و … که در آینده نسبت به واگذاری سرویس درست تعهدی ندارند با دریافت پولهای کلان اصل پوشش را -با طرح وزارتخانه- ایجاد کنند و سپس با سودی منطقی دنبال کار خود بروند اما هرگز اپراتوری مثل مخابرات نباید زیر بار چنین تعهدی برود چرا که می داند روی این خطوط برقراری سرویس مهم است نه اصل پوشش.

با طرحی که در حال حاضر ما داریم -پیشنهاد ماست- با تغییر شیوه ها می توان در اطراف هر تجهیز مخابراتی به ۶ هزار مشترک سرویس داد.یعنی اصل پوشش را مثل آب خوردن فراهم می کنیم بسیار راحت تر از طرح های اپراتورها و fcp  های دیگر! اما به درآمد نخواهد رسید.نتیجه اینکه وزارتخانه باید دلیل مخالفت کارشناسان مخابرات با طرح فعلی وزارتخانه را به درستی تحلیل کند  و سپس با فراموش کردن UNSP  با حرف تازه ای به میدان بیاید.

پیش از این در تحلیلی محاسباتی به شرکت مخابرات ایران گفته ایم هرگز نباید چنین تعهدی را بپذیرد.امروز به وزارت ارتباطات هم می گوییم این شیوه ها را تغییر دهد.وگرنه آینده برای هر دو دسته تاریک خواهد بود درست مثل فیبررهای تاریکی که برای پوشش می کشند و جز نارضایتی مردم ره آوردی نخواهد داشت.

 

این نوشته فقط بخش کوتاهی از نظرات کارشناسی است.روش ها و راه حل ها بصورت مکتوب  موجود است و آماده ایم در هر جلسه ای که وزارتخانه بخواهد بحث های خود را مطرح کنیم. وزارت ارتباطات و هر اپراتوری که اجرای این طرح را بپذیرد به ته چاه ویلی می افتد که بیرون آمدنش ممکن نیست اما زیان کننده اصلی مردمی هستند که فردا بدون پشتوانه فنی و پشتیبانی سالها در انتظار برقراری سرویس fttx خواهند ماند! اجازه ندهید این طرح نیز مانند هزاران طرح دولتی دیگر سرنوشت سیاهی پیدا کند.

1428240cookie-checkحاشیه ای بر گفتگوی خبری وزیر ارتباطات و اپراتورها در شبکه خبر

Please rate this

0 1 2 3 4 5
8 نظرات
  1. علی می گوید

    داداچ کلا مسیر رو برعکس رفتی داداچ.کارشناس محترم یکم مردم داری یاد بگیر تربیت داشته باشید.دمت گرم بابت تایپ

  2. هدا می گوید

    امروز اول هفته هیچ خبری نبود؟؟؟؟

  3. 38سال خدمت9درصد می گوید

    ای سردبیرای همکاران ای بازنشستگان من اعلام خطر میکنم.به دادمخابرات برسید.به دادکابلهای خاکی برسید .به داداملاک مخابرات برسید.کابل های مخابرات این طلای مدفون رابه قیمت مفت میفروشند.زمینهای مخابرات کرج راتهاتری به سهامدار وکارفرمای عمده یعنی ستاد اجرایی میدن.سینرغ وطرح تحول کممان بود نجما هم به آن اضافه شد.اینودیگه کجاجاش کنم؟

  4. ناشناس می گوید

    اینم مثل جریان ۴ میلیون مسکن رئیسی هست. یک چیزی پروندن و به هر قیمتی میخوان بگن اینکارو انجام دادند. حتی اگر با آمار و کلمات بازی کنند و پورت های بدون مشتری رو به عنوان آمار اعلام کنند.

  5. بنی اسرائیل می گوید

    خبری از سنوات نشد

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      خبری نمیشه
      چند بار گفتم اینو کسی باورش نمیشه

  6. ایثارگر می گوید

    عالی نظر کارشناسی دادید

    1. علی می گوید

      شما فرمودید هر اپراتوری طرح رو بپذیره به ته چاه ویلی می افتد.
      پس چرا hiweb با تمام توان و هزینه های میلیاردی و نفرات بالا به سرعت داره طرح رو پیش میبره ؟!
      ایلام رو انجام دادن ، گلستان ظاهرا در روزهای پایانی قرار دارد و استان سوم هم به زودی شروع میشود .
      بعیده‌این شرکت بدون فکر اینچنین ریسکی انجام داده باشه

نظرات بسته شده است.