مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

گزینش بخشی از گفتگوی معاونت سازمان تنطیم وزارت ارتباطات . فناوری اطلاعات در باره مخابرات و فیبر

مخابرات ما- این بخش از گفتگوی معاونت سازمان تنظیم به این دلیل انتخاب شده که در مورد مخابرات است.

شرکت مخابرات ایران بالاخره تفاهم‌نامه UNSP را امضا کرد. شنیده می‌شود که هنوز پروانه به این شرکت داده نشده است. لطفا در این باره توضیح دهید و اینکه تقسیم‌بندی ۲۰ میلیون پوشش خانوار انجام شده بود و بعد مخابرات وارد پروژه شد، الآن سهم مخابرات در هشت میلیون امسال به چه صورت است؟

ما تقسیم‌بندی را تقریبا ۱۸ میلیون انجام دادیم و تقسیم‌بندی‌ای که الان انجام شده از ۲۰ میلیون هم فراتر رفته است و پوشش‌های احتیاطی داریم. ماه‌های انتهایی دولت سیزدهم را برای لکه‌گیری و اتمام ۲۰ میلیون خواهیم داشت ولی فراتر از ۲۰ میلیون هم دیده‌ایم. همین دی ماه، ماهی است که ارزیابی عملکرد اپراتورها را خواهیم داشت هرچند که هر هفته ارزیابی عملکردشان را داریم ولی این ماه ماهی خواهد بود که اگر اپراتوری تعهدات خود را به موقع انجام نداده باشد پس‌ می‌گیریم و به اپراتور دیگری که کار را خوب انجام داده است تحویل می‌دهیم. طبیعتا مخابرات هم مشمول این می‌شود. می‌توانیم تعهد سایر اپراتورهایی که سازمان تنظیم مقررات تشخیص می‌دهد خوب عمل نکرده‌اند را گرفته و به مخابرات بدهیم.

مخابرات هفت میلیون پوشش را در قالب الحاقیه UNSP- که بعضاً به خاطر اهمیتش یک ماهیت مستقل برای آن در نظر می‌گیریم و به آن پروانه می‌گوییم اما الحاقیه است- امضا کرد. حدود دو میلیون از این تعهد در کلان‌شهرها است و پنج میلیون آن خارج از کلان‌شهرها. تا الان پنج و نیم میلیون نقطه در همکاری با مخابرات به صورت قیق مشخص شده و فرآیند اجرای آن هم آغاز شده است. زمان‌بندی هم کرده‌ایم که تا پایان امسال چه تعدادی را باید به پایان برسانند. ۶ ماهه اول سال بعد، ۶ ماهه دوم و ابتدای سال ۱۴۰۴ این نقاط مشخص شده، برنامه‌ریزی‌ها انجام شده، فضا کاملاً رقابتی می‌شود و همین رقابتی شدن باعث شده است که ما مطمئن شویم این پروژه قطعا به بیست میلیون پوشش خواهد رسید.

اما روی سایت FTTx غیر از خراسان شمالی که مخابرات اضافه شد، هنوز تعهدی برای این شرکت دیده نمی‌شود.

برخی از تعهدات مخابرات مشمول مشوق می‌شود، برخی هم خیر. نقاطی که مشمول مشوق می‌شود حتماً باید به یک اپراتور داده شوند و امکان اینکه دو اپراتور را برای یک نقطه در نظر بگیریم و به هر دو مشوق بدهیم، وجود ندارد.

از این هفت میلیون که برای مخابرات در نظر گرفته‌ایم، دو میلیون مشمول مشوق می‌شود. یعنی اینکه دو میلیون مخابرات حضور دارد و اپراتور دیگری آن‌جا مشغول نیست. از این دو میلیون- چون ما طبیعتا نقاطی را به سایر اپراتورها داده‌ایم- حدود پانصد هزار نقطه باقی مانده بود که مشمول مشوق شود و به کسی نداده باشیم که به مخابرات این نقاط را اعلام کردیم. البته تمام اینها بر اساس آمار سرشماری سال ۹۵ است. بخشی از خراسان شمالی، خراسان جنوبی و برخی نقاط دیگر برای مخابرات در نظر گرفته شده است که تا الان پانصد هزار تا هستند. یک میلیون و نیم دیگر باقی می‌ماند که باید به آن اعلام کنیم که شامل مشوق می‌شود. این ماه را که ماه دهم هست برای ارزیابی گذاشته‌ایم. اگر اپراتورهای دیگر کار را انجام نداده باشند از آنها پس بگیریم و به مخابرات می‌دهیم و ماه‌های آینده هم همین برنامه را خواهیم داشت.

جدای از این دو میلیون، سایر نقاط هم می‌تواند اشتراکی باشد. یعنی مخابرات با سایر اپراتورها به خصوص در کلان‌شهرها کار را انجام دهند.

شنیده می‌شوند پروانه فعالیت شرکت مخابرات ایران هنوز تمدید نشده است. آیا این موضوع درست است؟

مخابرات مستنداتش را تقریباً تکمیل کرده و در اختیار ما قرار داده است. به نظر من در روزهای آینده به صورت رسمی ابلاغ خواهد شد.

****

این بخش از مصاحبه در مورد مخابرات نیست اما نکته بسیار مهمی دارد.

درباره تفاهم با شهرداری تهران اول گفته می‌شد شهرداری خودش می‌خواهد به عنوان یک اپراتور وارد این پروژه شود و بعد احتمالا وزارتخانه موافق نبوده و مدل دیگری جلو برده می‌شود. توضیح می‌دهید که چطور قرار است شهرداری همکاری کند؟

پروژه‌ای که ما الآن شروع کرده‌ایم، پروژه فیبر نوری منزل و کسب‌‌وکار است. زیرساختی که ایجاد می‌شود زیرساختی است که در بعضی از تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها مالیکتش را برای ۴۰ تا ۵۰ سال در اختیار اپراتور می‌دانیم. یک سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و زیرساختی ایجاد می‌شود که باید در اختیار اپراتور باشد. شهرداری تهران هم نیازمندی‌ها و ملاحظاتی در خصوص مالکیت داشت که آن را تدبیر کردیم. مالکیت اپراتور برای زیرساختی که دارد ایجاد می‌کند حفظ خواهد شد. البته لزوما هر اپراتوری که زیرساختی را ایجاد می‌کند مالک کامل آن نیست. ما الزام کرده‌ایم که ۳۰ درصد از این زیرساخت را باید با تنظیم‌گری سازمان تنظیم مقررات در اختیار سایر متقاضیان و اپراتورها قرار دهند. بنابراین اینکه حتما مالک این زیرساخت خود اپراتور باشد از موضوعات کلیدی‌ای است که ما در اجرای این پروژه روی آن تاکید داریم. شهرداری تهران هم همکاری کرد و نیازمندی‌هایش را به ما اعلام کرد و ما سعی کردیم بتوانیم نیازمندی‌های آنها را هم تامین کنیم و به نظر من یک مدل برد-برد برای شهرداری تهران، اپراتورهای ارتباطی و وزارت ارتباطات فراهم شد. انشالله در این مدت سه ماهه‌ای که حدودا یک ماه آن گذشته است بتوانیم وارد مراحل انعقاد قرارداد شویم و کار را به صورت اجرایی آغاز کنیم. هر چند که کار این مدت موقف نبوده و در تهران آغاز شده اما خب نکته‌ای که ما داشتیم این بود که این زیرساخت به صورت استاندارد در قالب استانداردهایی که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام می‌کند باید فراهم شود چون بعضا اپراتورها از طریق فیبرکشی روی دیوار کار را انجام می‌دادند؛ اما این با استانداردهای ما منطبق نبود. بنابراین با عقد قرارداد با شهرداری تهران و مشارکت آنها انشالله این زیرساخت فراهم می‌شود.

 

1472740cookie-checkگزینش بخشی از گفتگوی معاونت سازمان تنطیم وزارت ارتباطات . فناوری اطلاعات در باره مخابرات و فیبر

Please rate this

0 1 2 3 4 5

نظرات بسته شده است.