مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

بررسی فنی پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها(۱) – شبکه ملی اطلاعات همان اینترانت ملی ایران

مخابرات ما- در طی دو سال گذشته بصورت جسته و گریخته از نحوه ساماندهی و اجرای پروژه های فیبر توسط وزارت ارتباطات و حتی شرکت مخابرات ایران گفته ایم. این بار در یک سلسله مطالب فنی به واکاوی پروژه فیبر نوری تا منازل مردم خواهیم پرداخت.از ضرورت طرح، وظایف وزارت ارتباطات و مخابرات ایران، شیوه درست و استاندارد اجرای فیبر و راه حل مشکلات موجود خواهیم نوشت.

در این بخش به شبکه ملی اطلاعات همان اینترانت ملی ایران می پردازیم.

کار تیم فنی مخابرات ما

مخابرات ما – شبکه ملی اطلاعات همان اینترانت ملی ایران است. این شبکه پروژه‌ای برای توسعه زیرساخت اطلاعاتی امن و پایدار ملی در ایران است. لذا شبکه ملی اطلاعات به‏ عنوان زیرساخت عرضه خدمات دولت الکترونیک باید طوری طراحی شود که برای همه ساکنین کشور ایران دسترسی یکنواخت و عادلانه به خدمات دولت الکترونیک را فراهم آورد.

موضوع فوق در برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰-۱۳۹۶) دربخش سیزدهم (ارتباطات و فناوری اطلاعات) ماده۶۷ بند الف به شرح زیر آمده بود:

«بند الف ـ به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اجازه داده می‌شود نسبت به افزایش ظرفیت انتقال(ترانزیت) پهنای باند عبوری از کشور به سی ترابیت بر ثانیه اقدام نماید و برای ارائه خدمات ماهواره‌ای سنجش از راه دور و توسعه خدمات و کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات از طریق دستگاههای وابسته نسبت به مشارکت و سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی و شرکتهای خارجی در طرحهای (پروژه‌‌های) فیبرنوری و طرحهای (پروژه‌‌های) زیرساختی ارتباطات و فناوری اطلاعات ……….  اقدام نماید».

 

متأسفانه  در برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰-۱۳۹۶) پیشرفت چندانی در حوزه فیبرنوری حاصل نشد. وزیر ارتباطات دولت سیزدهم از ابتدای فعالیتش، پرداختن به شبکه ملی اطلاعات را به‏ عنوان یکی از رئوس برنامه‌های خود عنوان کرده است. وی در جلسه رأی اعتماد در مجلس بر ضرورت تکمیل این شبکه تأکید کرد و در اظهارات بعدی نیز وعده داد که مسئولیت تحقق شبکه ملی اطلاعات را به‌عنوان فرمانده میدان، برعهده می‌گیرد و شبکه ملی را مطابق مصوبات شورای عالی فضای مجازی پیش می‌برد.

یکی از هفت کلان‏پروژه شبکه ملی اطلاعات، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی و فیبرنوری است و مسئولان وزارت ارتباطات تأکید کرده‌اند با برنامه‌ریزی‌ صورت گرفته تا پایان دولت سیزدهم ۸۰ درصد خانوارها و کسب‏ وکارها به فیبرنوری متصل خواهند شد که سرعت نامحدودی دارد.

یکی از زیرساخت‌های تخصصی و اصلی شرکت مخابرات که به‏ عنوان یک اپراتور با تجربه با بیش از ۵۰ سال محسوب می‌شود، توسعه شبکه فیبرنوری است که اجرای آن از چند سال پیش آغاز شده و همچنان به‏ عنوان امری مستمر ادامه دارد.

هم اکنون بزرگترین زیرساخت شبکه فیبرنوری کشور در اختیار شرکت مخابرات ایران است، اما در واقع در سال‌های اخیر، بحث رساندن این فیبر به مشتریان مطرح شده است؛ زیرا قبلاً این فیبر در مسیرهای بین شهری و انتقال استفاده می‌شد، اما این تغییری که در بحث فناوری و دسترسی مشترکین اتفاق افتاد، بحث اجرای فیبر برای استفاده‌ کاربران عادی، خانگی، تجاری و سازمانی را مطرح کرد که رویکرد جدیدی محسوب می‌شود.

حجم مورد نیاز در اجرای فیبر این طرح، بسیار زیاد و با عددهای قبلی خیلی متفاوت است و شاید میلیون‌ها کیلومتر  فیبر نوری برای این کار مصرف شود. گفتنی است دولت منابع لازم را تأمین کرده و ۸ درصد از سهم دولت ناشی از درآمد اپراتورهای همراه و ۸ درصد از درآمد تلفن ثابت را به این موضوع اختصاص داده   و زیرساخت‌های حقوقی آن را نیز نیز فراهم کرده است.

ما موضوع اجرای پروژه فیبرنوری منازل و کسب‏ وکارها -یکی از اصلی‏ ترین پروژه‏ های شبکه ملی اطلاعات- را از طریق وزارت ارتباطات (مسئول پیگیری) و شرکت مخابرات (مجری) دنبال نمودیم.

تیم ما با توجه به این که  متأسفانه  در برنامه ششم توسعه (۱۴۰۰-۱۳۹۶) پیشرفت چندانی در حوزه فیبرنوری حاصل نشد نسبت به این موضوع حساسیت فراوانی داشته و سعی نمودیم موانع انجام شبکه دسترسی فیبرنوری را با کمک متخصصین مخابراتی رصد نموده و به کمک وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران یکی از اصلی‏ ترین ارکان ایجاد شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک را که همان ایجاد شبکه دسترسی فیبرنوری است رامورد بررسی کارشناسی قرار دهیم.

این گزارش حاصل دو سال تلاش و بررسی مداوم تیم ما و صدها ساعت بحث کارشناسی با نخبگان مخابراتی و دهها جلسه با مقام عالی وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران، همراه اول و ایرانسل است.

امیدوارم با ریشه‏ یابی مشکلات و موانع انجام کارها بتوانیم با نگاه ملی، با کمک وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات ایران و نمایندگان محترم مجلس و استاندار محترم خراسان رضوی و سایر ارگانهای تأثیرگذار در پروژه، بتوانیم  همراه با متخصصین مخابراتی به پروژه پایلوت فیبرنوری کلان‏شهر مشهد کمک کنیم تا به سر انجام برسد.

 

 

1474460cookie-checkبررسی فنی پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها(۱) – شبکه ملی اطلاعات همان اینترانت ملی ایران

Please rate this

0 1 2 3 4 5
3 نظرات
  1. امیرحسین می گوید

    دروغ میگن به خدا من سه ساله دارم سعی میکنم بگیرم نمی‌دن فقط اونجا هایی که از قبل کافو دارند میدن

  2. کاون می گوید

    برنامه داخلی باید دی ان اس بزنی تا باز شه وگرنه باز نمیشه خخخخ اینم وضع اینترنت آشغال ایرانه

  3. محمد می گوید

    مخابرات پر اختلال ترین اینترنت ایران هست که حتی سایتهای داخلی هم مشکل دارد چه برسد به خارجی

نظرات بسته شده است.