مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

سردبیر- آقایان هیئت مدیره و مدیر عامل؛ نقشه راه با کدام ابزار کار؟!

[box]مخابرات ما- اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل مخابرات ایران هفته گذشته در اطلاعیه ای مشترک شیوه کار خود را شرح داده اند.سردبیر مخابرات ما در این مطلب یک سوال مطرح میکند.[/box]

مخابرات ما (سردبیر) – اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل مخابرات ایران هفته گذشته در اطلاعیه ای مشترک شیوه کار خود را شرح داده اند.

آنچه گفته شده است , چه طرح راه باشد چه نقشه راه, چه آرزو و امید حاوی نکات زیر است:

1- شفافیت در برنامه های این شرکت

2-جلب رضایت کارکنان و ذینفعان

3-ارتقای کیفی و کمی شاخص ها

4- بهره مندی از خرد جمعی

با مطالعه این عناوین یک سوال کلیدی مطرح می شود , آن اینکه:

ابزار این مدیران برای رسیدن به این اهداف چیست؟

البته چنانچه در تکمیل بندهای این اطلاعیه دقت بیشتری می شد در اضافه بودن بند 5 آن (حذف کرده ایم) و یکی بودن بند دوم و سوم  با ما هم نظر می شدند.

ارتقای کیفی و کمی شاخص ها بند 2 را تامین می کند چرا که  افزایش درآمد و  شرایط کارکنان جزو همین شاخص هاست ,

بهره مندی از خرد جمعی و شفاف سازی دو بندی است که مورد توجه قرار میگیرد و از نظر ماهیتی با بقیه بندها متفاوت است.هر سیستمی که بخواهد به استانداردهای بهبود و تغییر نزدیک شود قطعا این دو را دارد.

اما سوال کلیدی ما زا اعضای  گرامی هیئت مدیره ومدیر عامل محترم این است که با کدام ابزار می خواهید شفاف سازی کنید؟ با کدام ابزار می خواهید خرد جمعی را بکار بگیرید؟

شفاف سازی و خردجمعی, چیزی نیست که امروز اراده کنیم و از فردا به سوی ما سرازیر گردد.

این دو به ابزارهایی نیاز دارد که فعلا در شرکت مخابرات ایران موجود نیست!

شفاف سازی بدون حضور رسانه, بدون نگاه ناظر بیرونی ممکن نیست.چنانچه منظور شفاف بودن تصمیمات برای مدیران دیگر باشد در حال حاضر هم وجود دارد ولی چنانچه بخواهند بدنه کاری شرکت را با خود هم آهنگ کنند, یا شفافیت را به معرض نگاه سهامداران و مردم ببرند  نیاز به ابزاری دارند که از دید عمومی باور پذیر باشد.

شرکت مخابرات ایران, با سایتی که یک سره آمارهای یک جانبه , گفتگوهای اداری و مداهنه های مستقیم و غیر مستقیم منتشر میکند نمی تواند ابزار شفاف سازی باشد.شفاف سازی چشمی می خواهد بیدارتر از اینها!

وقتی یک سایت آزاد مثل مخابرات ما, برای رسیدن به یک اطلاع هزاران مشکل ریز و درشت دارد , شفاف سازی چه تعریفی خواهد داشت؟

استفاده از خردجمعی وقتی ممکن است که باورتان کنند.برای باور پذیری باید شفاف باشید.این دو به یکدیگر وابسته است.

فعلا و در حال حاضر, باید بپذیرید که سایت مخابرات ما بعنوان نماینده رسانه های بیرونی فعالیت میکند.لذا باید این سایت را در کنار خود بپذیرید و به آن اجازه دهید بدون مشکل در بین رده های مدیریتی بچرخد و اطلاعات مورد نیازش را انتخاب کند.

ما برای کمک آماده ایم ابزارش را نیز داریم که همانا حضور و اعتماد عمومی همکاران عزیز ماست.حالا نوبت شماست اگر واقعا به شفاف سازی و استفاده از خردجمعی می اندیشید!

sardabir-slide-yaddasht

597770cookie-checkسردبیر- آقایان هیئت مدیره و مدیر عامل؛ نقشه راه با کدام ابزار کار؟!

Please rate this

0 1 2 3 4 5
12 نظرات
  1. کارگر کهنه کار مخابرات می گوید

    سلام
    در خبری که بر روی سایت سازمان تنظیم مقررات گذاشته شده است، آمده است “معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه تودیع و معارفه اعضای قدیم و جدید هیات مدیره شرکت مخابرات ایران تاكيد كرد: چارچوب افزايش تعرفه بايد هماهنگ با طرح توسعه پهن باند كشور صورت گيرد و طوري تنظيم شود كه بخش ICT كشور در منطقه نه نتها از نظر تعداد مشتركان بلكه از نظر زيرساخت، سرويس و ارائه خدمات ارزش افزوده جايگاه بالايي كسب كند. عميديان اظهار اميدواري كرد با همدلي اعضاي جديد هيات مديره مخابرات درجهت توسعه و دستيابي به اهداف بالاتر گام برداريم بگونه اي كه ارتباطات و فناوري اطلاعات بعنوان پيشران توسعه جايگاه بالاتري كسب كند. ”
    این گفتار بصورت خیلی واضح تمام مسئولیتهای سازمان تنظیم و مقررات و دولت را در قبال وظایف خود بر اساس قانون زیر سوال می برد:
    1- طبق قوانین تجارت و خصوصی سازی، شرکتهای خصوصی و یا خصوصی شده مختارند بر اساس سود و زیان و شرایط بازار موضوعات سرمایه گذاری و یا افزایش سرمایه و یا به عبارت دیگر مسایل توسعه ای خود را تنظیم نمایند و هیات مدیره و مدیران ارشد شرکتها در این رابطه به صاحبان سهام خود پاسخگو خواهند بود. در صورتیکه فشار به شرکت مخابرات ایران جهت توسعه کاملا در متن و گفتار آقای معاون وزیر مشهود است و این کار غیر قانونی است.
    2- مسایل توسعه در هر شرکتی بر اساس افزایش سرمایه و یا توزیع نکردن سود سهامداران محقق خواهد شد و هیچ سهامداری از جمله دولت نمی تواند از جیب مصرف کنندگان و مشتریان و با رانت و یا اختیاراتی که در خصوص افزایش تعرفه دارد ، افزایش سرمایه خود را تامین کند. در صورتیکه از گفتار آقای عمیدیان کاملا مشهود است که دلیل افزایش تعرفه را توسعه کشور می داند.
    3- مسایل توسعه کشور و توزیع عدالت و یا رسیدن به شاخصهای مطلوب بین المللی از وظایف دولتها می باشد و دولتها بر اساس بودجه های مصوبشان می باید تعهدات داخلی و یا بین المللی شان را انجام دهند. اگر دولت فعلی در این چند سالی که اختیارات به دستش بوده است نتوانسته است کشور را از لحاظ شاخص های فناوری اطلاعات و ارتباطات به وضع مطلوب برساند نمی باید به شرکتهایی که مبنای کارشان سود و زیان می باشد فشار ظالمانه بیاورد.
    4- موضوع افزایش تعرفه ها از دو نگاه حق مسلم شرکت مخابرات ایران بوده است. یکم اینکه تعرفه های تلفن ثابت ایران نسبت به بسیاری از کشورها بسیار پائین تر است و دوم اینکه تمامی هزینه های تولید در این چند ساله بدلیل تورم بالا رفته است و طبیعی است که لازم است شبیه تمام صنایع دیگر قیمتها تعدیل گردد و این وظیفه دولت بوده است که این افزایش را محقق نماید ولیکن متاسفانه بدلایل غیر منطقی و حتی بصورت غیر قانونی اینکار را انجام نداده است.
    5- گفتار آقای عمیدیان صراحت دارد که ” چارچوب افزايش تعرفه بايد هماهنگ با طرح توسعه پهن باند كشور صورت گيرد.” معمولا در شرکتهای تجاری قیمتها بدلیل فضای رقابت پائین می اید و صرفا وقتی قیمتها افزایش پیدا می کند که هزینه تمام شده خدمات برای تمام حاضرین در بازار بدو دلیل عمده کاهش کارایی و یا افزایش قیمت نهاده ها زیاد شده باشد. و هر عقل سلیمی خواهد فهمید که در شرایط بازار ارتباطات تلفن ثابت دلیل دوم واقع شده است و طبیعی است که تعرفه ها می باید اصلاح می شده است. بنابر این توسعه باند پهن کشور که از وظایف حاکمیتی دولت می باشد نباید دلیلی بر افزایش تعرفه ها مطرح گردد. دولت برای توسعه باند پهن کشور می باید با تنظیم بازار و قراردادهایی شبیه USO با اپراتورهای موجود قرارداد بسته وسرمایه گذاری جدید خود را در این قالب و در این راستا انجام دهد.
    6- موضوع جالب دیگر اینکه ایشان پا را فراتر گذاشته و حتی توسعه زیرساخت سرویس و خدمات ارزش افزوده را نیز بعنوان تعهدی دیگر و در قبال افزایش تعرفه بر روی دوش مخابرات گذاشته است. همه می دانند که موضوعات زیرساختی از تعهدات حاکمیتی می باشد و در صورتیکه دولت تشخیص داده است که جهت توسعه کشور لازم است زیرساختها در این بخش تقویت شود می باید خیلی زودتر شرکتهای servco را مجوز می داده است. هر چند سرمایه گذاری در موضوع زیرساختهای سرویس از جمله وظایف درامدزایی اپراتورها نیز بوده است که متاسفانه در لابلای کارهای دیگر شرکتها به تاخیر افتاده است.
    7- دولت محترم و وزارتخانه خوب می دانند که با گرو کشیدن و لجبازی کردن و سیاسی کاری نمی توانند در دراز مدت موفق باشند و لازم است با اصلاح ساختارها و منابع، مشکلاتشان را خود حل کرده و باعث ضرر و زیان و یا ظلم به مردم و اشخاص حقیقی و حقوقی نشوند.
    در آستانه روز جهانی ارتباطات هستیم و کاشکی یک نفر از آقای وزیر ارتباطات می پرسید انصافا در این مدتی که وزیر بوده اید، چقدر از وقتتان را به مسایل ارتباطات و فناوری اطلاعات گذرانده اید؟ آیا قبول دارید بیشتر وقت شما در هیات وزیران و بعنوان همراه در کنار وزرای اقتصاد، کشور و خارجه گذشته است؟ شما چگونه می خواهید به مردم پاسخگو باشید؟ آیا نگرانی هایی که رهبر معظم انقلاب در خصوص فضای مجازی دارند و به نحوی ارگانهای زیرمجموعه خود از جمله صدا و سیما را استنطاق می کنند به شما بر نمی گردد. آقای وزیر به عنوان یک مخابراتی قدیمی به شما عرض می کنم شما بیشتر از اینکه کار مخابراتی و ارتباطی و فناوری اطلاعات انجام دهید به کارهای سیاسی و فرابخشی می پردازید و این رویه نمی تواند شما و دولتتان را در این وزارتخانه موفق نمایش دهد. والسلام

  2. زاگرس می گوید

    درآمد زایی با افزایش تعرفه تنها راه نجات مخابرات میباشد همین یه جمله رو مدیرعامل عزیز از ما بشنو ضرر نداره

    1. همکار می گوید

      افزایش تعرفه که قابل فهم است. ولی درامد زایی چیست؟ آیا فکر نمی کنید این حرف شما خیلی کلی است.
      درآمد زایی یعنی ایجاد و مدیریت یک سازمان برای منفعت بردن. و فکر کنم مدیرعامل برای همین استخدام شده که شرکت را بسوی درآمد زایی ببرند.
      شاید هم شما قصد داشته اید که یک امر بدیهی را به مدیرعامل گوشزد کنید.
      و به نحوی به همه بفهمونی که مدیران عامل قبلی کار اصلی شان را انجام نمی دادند.

  3. همکار می گوید

    شنیده ها :
    وزیر ارتباطات به مناست روز جهانی ارتباطات در تبریز هست انتظار نتایج خوبی برای مخابرات استان
    آذر بایجان شرقی داریم .

  4. کارگر شهرستانی می گوید

    سلام
    اگر بخواهم شفافیت مدیریت را در شرکت مخابرات استان خودم واگو کنم سراغ کلامی از مدیرعامل می روم که مدام و در اکثر جلسات خاص و بعضا عام به شوخی و یا جدی مطرح کرده و میکند که “روش و منش من این است که به سمت راست راهنما بزنم ولی به سمت چپ بپیچم”. نتیجه عمل کردن به چنین اعتقادی منجر به این شده است که مدیرعامل شرکت بصورت مرتب و به انحای مختلف از جمله متون و مستندات مکتوب و سخنرانی هایش که در تمام آنها دم از مشارکت، اخلاق، استاندارد، کیفیت، حمایت از کارکنان، شایسته سالاری و تعهد به فرهنگ ایثار و … می زند ولی در عمل مدیریتی مستبدانه و همراه با بداخلاقی های کاری و تجاری داشته و تنها چیزی که برایش مهم است ارایه نتایجی است که صرفا حفظ کننده وی می باشد. حق کارمندانش را در صندوق ذخیره از بین برده است، کیفیت سرویس ای دی اس ال مردم را فدای مدیریت خود کرده است، باند و جناح خود را در موقعیتهای اصلی شرکت قرار داده و بقیه مدیران و کارکنان دلسوز و ایثارگران را قلع و قمع کرده است. خریدن جایزه در جشنواره های مختلف را بهانه ای برای خوب جلوه دادن مدیریت نموده است و دلایل دیگری که همگی نشاندهنده عدم وجود شفافیت و ترویج دروغگویی در شرکت می باشد و متاسفانه این موضوع با عدم نظارت کافی از جانب مدیران بالا سری تقویت گردیده است. لازم است در کنار شعار ایجاد شفافیت، تمام مصادیق فراوان عدم شفافیت در شرکت حتی در استانها شناسایی شده و از بین برود.

  5. ناشناس می گوید

    سلام سردبیر جان.این بنده خدا مدیرعامل جدید انگار تو فضاست خیلی تو جو.فکر میکنه مدیرعامل یه شرکت با برند جهانیه.آقا با این ادا و اطوارها شرکت تکون نمیخوره.مخابرات درداش کهنه است و با شرکتهای دیگه خارجی فرق میکنه.الان اول راه اند میگن چنین میکنیم و چنان شش ماه دیگه میگن میخاستیم انجام بدیم نشد و غیره.تو بن بست بی پولی و هزینه ها خواهند موند.این تیم مدیریتی جواب نمیده

    1. مثبت می گوید

      سلام
      شما اگه قراره بازهم در ابتدای کار آقایان چنین منفی بافی کنی اصلا نظر هم ندهی بهتره! هر چند نظر دادن آزاد است.
      با وجودیکه کسی ازشون نخواسته که نظرات و دیدگاههای مدیریتی خودشون را مطرح کنند ولی برای شفاف سازی، اصول کاری شون را مطرح کردند.
      پس فردا اگه دیدی طبق این اصول انجام ندادند اون موقع می تونی به استناد این حرفهایی که زدند ازشون سوال کنی.
      قبلا آقای سیدهاشمی و مدیرعاملهایش اصول خاصی نداشتند و حتی بعضی وقتها که ادعاهایی شعارگونه در سخنرانی هایشون می شنیدیم مثل اینکه “منابع انسانی مهمترین منابع شرکت هستند” متاسفانه در عمل عکس این موضوع را شاهد بودیم. این یعنی شفاف نبودن!

  6. نادری می گوید

    با سلام خدمت همه دوستان. خمیر مایه همه چیز نیروی انسانی در حال فرسوده است که مخابرات فهمیده یا نفهمیده داره از دست میدهد. خیل کثیر نیروی انسانی مخابرات در حال بازنشسته شدن هستند در این اواخر بازنشستگی باید خیلی مراقب باشند که روحیه ها و بی تفاوتی بین همکارمان رسوخ نکند.با این سازمان اجرا کردن. و با این حق حقوق همکارمان را درست ندادن . و با آن فیشهای حقوقی و پاداشهای خودشان یه حساب سر انگشتی بکنند و ببینند که وضعیت چگونه است. اصلا اینطور فکر نکنند که کسی نمی فهمد. آن سازمانی شکوفا و پویا خواهد بود. که یه سازمان هوشمند باشد مثل بدن انسان که اگر یه عضوی صدمه ببیند اعضایی دیگر متاثر از ان شده و دردمند خواهد بود.

  7. ناشناس می گوید

    با سلام خدمت همه دوستان. خمیر مایه همه چیز نیروی انسانی در حال فرسوده است که مخابرات فهمیده یا نفهمیده داره از دست میدهد. خیل کثیر نیروی انسانی مخابرات در حال بازنشسته شدن هستند در این اواخر بازنشستگی باید خیلی مراقب باشند که روحیه ها و بی تفاوتی بین همکارمان رسوخ نکند.با این سازمان اجرا کردن. و با این حق حقوق همکارمان را درست ندادن . و با آن فیشهای حقوقی و پاداشهای خودشان یه حساب سر انگشتی بکنند و ببینند که وضعیت چگونه است. اصلا اینطور فکر نکنند که کسی نمی فهمد. آن سازمانی شکوفا و پویا خواهد بود. که یه سازمان هوشمند باشد مثل بدن انسان که اگر یه عضوی صدمه ببیند اعضایی دیگر متاثر از ان شده و دردمند خواهد بود.

  8. کارشنا س مخابرات آ-ش می گوید

    سلام
    شفاف سازی :
    1- شفاف سازی با مدیران فعلی ! امری محال و نشدنی است ! ابتدا نگرش مدیران خود را تغییر دهید !
    2- شفاف سازی مستلزم جریان آزاد اطلاعات در داخل مجموعه شرکت است .
    3- شفاف سازی مستلزم آمار پویا – واقعی- ودر دسترس می باشد.
    4-شفاف سازی مستلزم اعتماد دو طرفه است یک طرف کارکنان و طرف دیگر مدیران!
    استفاده از خرد جمعی
    1- لطفا مدیران خود را عقل کل ندانند !
    2-نظام پیشنهادات کوچکترین تاثیری در استفاده از خرد جمعی نداشته است.
    3-حتی یک کارگری که اقدام به کندن زمین میکند ممکن است ایده خوبی در ذهن داشته باشد.

  9. مجيد می گوید

    تنها راه موفقيت شركت موضوع مديريت حرفه اي در ستاد و مديريت استانها هست ، متأسفانه برخي از اقايان فرق نميكنه كي مديرعامل باشه ، معاونت هاي كليدي در تصرف برخي هست ، كه هيچ تخصص و نو اوري ويژه اي ندارند ، مديريت سنتي ، لابي گر ، و منفعل دارند ، دوران قبلي مشكل أساسي شركت. عدم شايسته گرايي در ومعاونت ها و مديران اكثر استانها بود و هست، الان هم همه شروع به لابي و مذاكرات پشت پرده براي حفظ خود كرده اند ، منابع انساني ، مالي ، فني و تجاري ، تنظيم مقررات ، تداركات ، راهبرد ودر مخابرات نياز به تحول جدي دارد ، و ايضا مديريت برخي استانها ،

  10. م می گوید

    سر دبیر جان شاید این پنجره این دفه ، تماشاچی داشت !!!

نظرات بسته شده است.