مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

هر آنچه که باید در مورد شبکه 4G بدانید – قسمت دوم و پایانی

قسمت دوم و پایانی

مخابرات ما – مخابراتچی :

4G هوشمند و زنده

4G برخلاف نسل‌های پیشین خود بسیار هوشمند است. 4Gبراحتی می‌تواند افزایش ناگهانی حجم ترافیک دریافتی را مدیریت و ترافیک اضافه را به دکل‌های مجاور منتقل کند. اما شاید جذاب‌ترین ویژگی درونی 4G، توانایی خود ترمیمی در آن است. سیستم‌های مخابراتی 4G با استفاده از حسگرهای خود می‌توانند متوجه از کارافتادن بخش‌های اصلی خود شده و با انتقال ترافیک کاربران خود به دکل‌های مجاور به ترمیم خود بپردازند، بدون این‌که به کمک انسان نیاز داشته باشند.

میدان مبارزه اپراتورها

در کشورهایی که چند اپراتور به ارائه خدمات به مشتریان می‌پردازند، برنده کسی است که سریع‌ترین سرعت دسترسی به شبکه و بیشترین پوشش جغرافیایی را عرضه کند. اپراتورهای تلفن‌همراه برای ساخت شبکه‌های خود به طیف فرکانسی نیاز دارند. در واقع تهیه طیف فرکانسی پس از هزینه زیرساخت‌های لازم، پرهزینه‌ترین چالش پیش روی شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات تلفن‌همراه است.

طیف فرکانسی عبارت است از بازه‌ای از فرکانس‌های رادیویی که سازمان‌های دولتی تنظیم مقررات رادیویی به فروش می‌رسانند. اپراتورهای تلفن‌همراه برای به دست آوردن این طیف (که اتفاقا محدود هم است) باید هزینه زیادی بپردازند. البته فرکانس‌های رادیویی مختلف، تفاوت‌هایی با هم دارند. به عنوان نمونه فرکانس 700 مگاهرتز بهترین فرکانس برای شبکه تلفن‌همراه است، زیرا نزدیک به سطح زمین قرار می‌گیرد و می‌تواند از موانع پیش‌رو نظیر ساختمان‌ها عبور کند. اما فرکانس‌های بالاتر از 700 مگاهرتز بالاتر از سطح زمین و با برخورد با موانع پراکنده می‌شوند. به همین دلیل اپراتورها تمایل بیشتری به خرید فرکانس‌های پایین‌تر دارند.

یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های مثبت 4G در کارایی بیشتر در استفاده از محدوده فرکانسی اختصاص یافته است. اگر محدوده فرکانسی را همچون یک لوله با قطر ثابت در نظر بگیریم، می‌بینیم همیشه حجم ثابتی از داده می‌تواند از آن عبور کند. اما سیستم ویژه کدگذاری داده‌ها در 4G و نیز تبدیل مکالمات صوتی معمولی به بسته‌های داده سبب می‌شود تعداد بیشتری از بیشتر‌داده در این محدوده فرکانسی جاری شود.

آیا من میتوانم از این شبکه استفاده کنم ؟!

با توجه به رونمایی اپراتورهای موبایل کشور از شبکه نسل 4 یعنی 4G این سوال در ذهن اکثر افراد نقش میبندد که چگونه میتوانم از این خدمات در تلفن همراه یا تبلت خود بهره ببرم ؟!

در صورتی که مایل هستید از شبکه نسل 4  استفاده کنید اولا باید در محدوده پوشش شبکه قرار داشته باشید که اطلاعات مناطق تحت پوشش این شبکه توسط اپراتورها را می توانید از سایت هرکدام از آن ها دریافت کنید  و ثانیا باید  سیمکارت خود را با سیمکارت های USIM که قابلیت استفاده از 4G را دارند عوض کنید اما از پوشش شبکه و تعویض سیمکارت که بگذریم به این میرسیم که آیا تلفن یا تبلت هوشمندی که اکنون استفاده میکنم این قابلیت را دارد یا خیر ؟!

در ایران با توجه به نوظهور بودن این تکنولوژی اکثر گوشی هایی که موجود هستند از این تکنولوژی پشتیبانی نمیکند و دلیل آن این است که با توجه به عمر کم راه اندازی این شبکه در ایران اکثر وارد کنندگان نسخه های 3G  گوشی های هوشمند را وارد میکنند.

اما چاره کار چیست ؟

خرید یک گوشی جدید با  قابلیت پشتیبانی از شبکه نسل 4

به این نکته توجه داشته باشید با توجه به این که استفاده از این شبکه نیاز مند سخت افزار های مورد نیاز است اضافه کردن 4G به دستگاه های هوشمند اندرویدی و…. از لحاظ نرم اقزاری امکان پذیر نیست و باید سخت افزار دستگاه شما از این استاندارد مخابراتی پشتیبانی کند.

پس برای استفاده از این شبکه باید سه شرط زیر برقرار باشند :
1- حضور در منطقه تحت پوشش 4G

2- داشتن سیم کارت USIM

3- داشتن تلفن همراه با قابلیت پشتیبانی از 4G

 

پایان

600740cookie-checkهر آنچه که باید در مورد شبکه 4G بدانید – قسمت دوم و پایانی

نظرات بسته شده است.