مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

شما نوشته اید – تمامی سهامداران شرکت مخابرات ایران می باید در این پروژه مشارکت با کره جنوبی سهیم باشند.

[box]مخابرات ما- نویسنده مطلبی در باب مشارکتهای مخابرات با شرکتهای خارجی نوشته است. احساس کردم منطق خاصی دارد و نویسنده زحمت زیادی برای نوشتن آن کشیده است.بخوانید لطفا …[/box]

shoma-neveshte-eed-slide

[box] یک مخابراتی …

 

سلام
شرکت مخابرات ایران شرکتی دولتی بود که بنا به قوانین خصوصی سازی در ایران و شبیه فرایندی که در اکثر کشورهای جهان وجود داشت، خصوصی شد. قبل از خصوصی شدن نیز می باید بازار ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور آزاد می شد که با ایجاد سازمان تنظیم مقررات و دادن مجوزهای مختلف به اپراتورهای جدید این اتفاق نیز افتاد.
شرکتهای اولیه مخابراتی که بر اساس چنین قوانینی خصوصی می شوند نمی توانند صرفا در همان فیلدهای کاری قبلی(مثلا تلفن ثابت) فعالیت نمایند و می باید با ورود فناوریهای جدید و ایجاد بازارهای جدید بمرور تغییر ماهیت داده که بتوانند با رقبای جوان و تازه وارد خود به رقابت بپردازند و پوست انداخته و جدید شوند.
فرصتهای پیش روی این شرکتهای اولیه و بزرگ مثل شرکت مخابرات ایران فرصتهای زیادی است و لازم است با تحقیقات گسترده در بازار و فناوری، چنین فرصتهایی احصا شده و در دستور کار شرکتها قرار گیرد.
متاسفانه چند تجربه بد در ذهن تاریخی مخابرات پس از خصوصی سازی وجود دارد که لازم است به ان توجه شود و نگذاریم که تکرار شوند.
شما می دانید که کنسرسیوم اعتماد مبین به بهانه خرید سهام غالب شرکت مخابرات ایران تشکیل شد. و نهایتا با تبدیل به یک شرکت، وظیفه سهامداری عمده در شرکت مخابرات ایران را ادامه داد. و با توجه به اینکه اکثر سرمایه گذاری مورد نیاز در شرکت مخابرات ایران می بایست از طریق این شرکت انجام شود لذا طبیعی است که نیاز به اخذ مشاوره و انجام تحقیقات دارد.
تا اینجای کار مشکلی ندارد ولی مشکل از انجا آغاز می شود که با درک فرصتهای جدید سرمایه گذاری و درامدزایی، شرکت اعتماد مبین وسوسه می شود که سرمایه گذاری های جدید خود را در قالب شرکتهای دیگر و نامهای جدید دیگری بجز شرکت مخابرات ایران انجام دهد. بطوریکه هزینه های طبیعی شرکت مخابرات ایران را با سود حاصل از کسب و کارهای جدید تلفیق نکرده و سود بیشتری را نمایش دهد. در اینحالت اعتماد مبین فراموش می کند که تمام تحقیقات و سرمایه گذاریهای انجام شده جدید خود ناشی از فرصتهای پیش روی شرکت مخابرات ایران و سود کسب شده وی از درامد سنتی شرکت مخابرات ایران بوده است و نتیجه این می شود که به مرور شرکت مخابرات ایران شرکتی کهنه و بدرد نخور می شود و دلیلی می شود که آن شرکت را به مرور حذف کند.
یکی از زمینه های موجود فعالیت شرکت مخابرات ایران در بازار، سرمایه گذاری و درامدزایی در خصوص سرویس های ارزش افزوده بوده و می باشد. و وقتی که اعتماد مبین متوجه شد که یکی از راههای درامدزایی خوب، ارایه این خدمات می باشد بجای اینکه واحدی مستقل تجاری زیرمجموعه شرکت مخابرات ایران ایجاد کند و اجازه دهد شرکت مخابرات ایران با تمامی مزیتهای اقتصادی و رقابتی خود که در این حیطه داشت خود راسا در این بازار حضور پیدا کند وسوسه گردید و با مشارکت با شرکت وان ایتالیا (کیش) تمام آمال خود را در شرکتی جدیدالتاسیس بنام مبین وان جستجو نمود و با تحمیل قراردادهایی یکطرفه به شرکت مخابرات ایران، دست شرکت مخابرات ایران را در اینکار کوتاه کرد. متاسفانه مبین وان علی رغم اینکه تمامی منابع شرکت مخابرات ایران نیز در دستش بود ولی نتوانست خوب عمل کند و تقریبا این کسب و کار در دستان مبین وان مختوم و بی حاصل ماند. متاسفانه یکی دیگر از بدی های این قرارداد نیز بستن دست استانها در این فضا بود که باعث توقفی چندساله در این کسب و کار شده است.
از جمله اقدامات شبیه به این کار اعتماد مبین می توان به راه اندازی IPTV در قالب شرکتی دیگر نام برد. شرکت اعتماد مبین فرصتهای آموزشی شرکت مخابرات ایران را در تاسیس شرکتی در کیش دید و هم اکنون نیز فرصتهای تحقیقاتی بازار سلامت شرکت مخابرات ایران را در تاسیس این شرکت می داند. که البته اگر مانند فعالیتهای دیگرش باشد متاسفانه باید گفت اعتماد مبین در حال ورود به تمامی فرصتهای شرکت مخابرات ایران است و متاسفانه پس از ورود بدلایل مختلف از جمله آگاه نبودن، آن کسب و کار و ان وظیفه را خراب کرده و معطل می گذارد!
اگر موضوع بحث موسسه تحقیقاتی برای فناوریهای مرتبط با سلامت و با مشارکت کره جنوبی خوب باشد که حتما خوب است ولی دلیل نمی شود که اینکار را شرکت اعتماد مبین به تنهایی انجام دهد بلکه تمامی سهامداران شرکت مخابرات ایران می باید در این پروژه سهیم باشند تا نهایتا منافعش به شرکت مخابرات ایران و زیرمجموعه هایش برسد.
امیدواریم اعضای هیات مدیره جدید مخابرات و بقیه سهامداران مخابرات به این موضوع توجه کرده و به کمک اعتماد مبین امده و نگذارند بیش از این فرصت سوزی شود.[/box]

 

603510cookie-checkشما نوشته اید – تمامی سهامداران شرکت مخابرات ایران می باید در این پروژه مشارکت با کره جنوبی سهیم باشند.
2 نظرات
  1. شهرستانی می گوید

    مبین وان در استان ما افتضاح کرد.

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      چرا؟

نظرات بسته شده است.