مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

شما نوشته اید- اینترنت داخلی, اختراع بدیع ما!

[box]مخابرات ما- وزارت ارتباطات می گوید مصرف اینترنت یا داخلی است یا خارجی.خارجی سه برابر داخلی هزینه دارد! اما نویسنده معتقد است اینترنت داخلی مفهومی ندارد …[/box]

tahlil-analiz-nazar-80x250[box]سلام
بگم خدا به کسی که از اول این لفظ اینترنت داخلی را در کشور پایه ریزی کرد خیر بدهد!!!
اینترنت داخلی چه صیغه ای است نمی دانیم؟
اصلا اصل و بنیاد اینترنت به بین شبکه ای بودن آن و بین المللی بودن آن است ولی چطور می آئیم و با اضافه کردن یک کلمه داخلی پشت آن می خواهیم آنرا ملی کرده و تمام اصول و قواعد علمی و مفهومی آن را از بین می بریم، جای سوال دارد!
برای شبکه های داخلی که با پروتکل اینترنت(TCP/IP) کار می کنند بجای کلمه اینترنت از اینترانت استفاده می کنند و می توان هر مجموعه کوچکتری مثل یک شرکت، یک شهر و یک کشور را از طریق پروتکل TCP/IP و از طریق اینترانت بهم متصل کرد.
چند سالی است به رسم اینکه برخی از دولتمردان ایرانی قوه تخیلشان گل می کند و ایده پردازی می کنند آمدند و این ترکیب غیر علمی “اینترنت داخلی” را باب کردند و حتی ارگانهای مختلفی را نیز سرکار گذاشتند و همه را معطل خودشان کردند. و البته در این اواخر و در این دولت آخری لااقل اسم این ترکیب نا مانوس را عوض کردند و شبکه ملی اطلاعات گذاشتند و هم آن اشتباه تاریخی را حذف کردند و هم یک مفهوم بهتری را در حال ارایه هستند.
ولی متاسفانه کماکان در الفاظ آقای جهرمی کماکان از این لفظ “اینترنت داخلی ” استفاده می شود ولی مفهومی که پشت آن در حال بیان هستند از لحاظ فنی همان “اینترانت ملی” می باشد و قصد دارند با آوردن سرورهای داخلی کشور بر روی این اینترانت بزرگ، کاری کنند که مردم که می خواهند به این شبکه وصل شوند هزینه کمتری بدهند که البته این طبیعی هم هست. چونکه اپراتورها برای اتصال به این سرورها نیاز به روت کردن به سمت خارج از کشور و هزینه کردن نیستند و البته مستلزم ایجاد یک سری سرورهایی عمومی نیز در شبکه می باشند که لازم است در سطح ملی ایجاد شوند.
نکته دیگر این است که اتفاقا عامل گرانی در شبکه اینترانت خود دولت می باشد و شرکت زیرساخت بصورت بسیار غیر منطقی ارتباطات اینترانت ملی را به اپراتورها گران می فروشد و تا این ارتباطات را ارزان نکنند چنین اتفاق ملی مبارکی نخواهد افتاد.
از لحاظ مسایل فنی و شبکه ای ایجاد چنین ساختاری نیز کار بسیار بغرنج و پیچیده ای نیست که آقایان را چند سالی است دچار خود کرده است و برای انجام دادنش همه را گیج کرده اند.
چنین کاری اینقدر مصاحبه مطبوعاتی و مطرح کردن در شوراهای عالی مختلف هم ندارد و به قول ما دیتایی ها انجام چند تا کانفیگ در روترها می باشد که می باید انجام دهند و دیگر هیچ!!
خداحافظ شما[/box]

 

612810cookie-checkشما نوشته اید- اینترنت داخلی, اختراع بدیع ما!

Please rate this

0 1 2 3 4 5
2 نظرات
  1. مشاور می گوید

    شرکت های Service Provider عموما دو نوع ارتباط از منظر انتقال ترافیک دارند، یا دو شرکت بزرگ و هم اندازه از نظر ترافیک و مشترکین هستند که ارتباط Peering برقرار می شود یا یک شرکت کوچک و بدون مشتریان زیاد و مهمتر از همه بدون تولید محتوی قابل توجه در خواست اتصال به یه شرکت بزرگ تر دارد که در این مورد شرکت بزرگتر از مشتری کوچگ تر طلب هزینه می کند.
    متاسفانه سیاستهای سابق و جاری در زمینه اتصال کسور به اینترنت، ایران را به جزیره دور افتاده و یک کوچه بن بست در ابر جهانی تبدیل کرده و به این دلیل هیچ یک از اپراتورهای معتبر جهانی نیاز به Peering با شرکت زیرساخت در خود نمیبیند و با رقمهای نجومی لینک های بی کیفیت را به این شرکت تحمیل میکنند.
    در گرانفروشی زیرساخت که شکی نیست اما همین که این شرکت قبول کرده برای ترافیکی که به طور کامل در داخل کشور تولید و مصرف (Source و Sinck) میشود، طلب هزینه های نجومی نکند جای شکرش باقیست و باعث میشود توسعه کسب و کارهای داخلی مبتنی بر تولید نرافیک سهل تر شود.

  2. همکار می گوید

    بسیار عالی و تخصصی
    آفرین

نظرات بسته شده است.