مخابرات ما
خبرگزاری مخابرات ما

نظر شما- بازرسی در این شرکت چه میکند و چه می خواهد؟

مخابرات ما- اداره بازرسی و رسیدگی به شکایات سابقه ای بسیار طولانی دارد.در هر جاییقدرت ورود داشته است چه آنجا که مردم شاکی بوده اند چه آنجا که کارکنان شکایت کرده اند.

این روند تا خصوصی سازی ادامه داشته است.اما امروز جضور کمرنگ این اداره به برخی, اجازه مانور داده است:

[box]

آگاه به امور بازرسی ….

سلام علیکم بر همگی همکاران مخابراتی عزیز
الحمدلله که بالاخره یکی هم از بازرسی مطلبی نوشت تا اینکه ما هم به بحث های شما وارد بشویم. دوستان متاسفانه ادارات بازرسی در استانها به اداراتی برای همه کار و هیچکار تبدیل شده اند. و اگر هر استانی را ببینید، کار اداره بازرسی اش با استان دیگر فرق دارد و این نشان از عدم ساماندهی و سلیقه ای عمل کردن آنها می باشد.
یک روزی در شرکت مخابرات دولتی ادارات بازرسی شامل فعالیتهای بازرسی –ارزیابی – و رسیدگی به شکایات بود و البته هنوز هم در شرکتهای دولتی این ساختار کاری وجود دارد. در این ساختار و با این وظایف اداره مذکور که قدرت خود را از سازمانهای بازرسی بالاسری کشوری می گرفت به نحو مناسبی بر اکثر موضوعات مفسده امیز کنترل داشت و بصورت مرتب گزارشهای خود را علاوه بر مدیرعامل استان به سازمانهای بالا سری نیز می داد. و این حساسیتها و گزارشات باعث می شد که اگر قوانین و مقررات درست وضع شده بودند آنگاه بسیاری از خطاها در نطفه خفه شده و شرکتهای دولتی تا حدی مبرا از خطا باشند. هر چند همین الان هم در ارگانهای دولتی شاهد ایراد و خطا هستیم که این نشان از تضعیف نمودن سازمانهای بازرسی دارد.
امروز در شرکت مخابرات استانها ادارات بازرسی مثل قبل نیستند. شاید بصورت صوری برخی هماهنگی ها با مدیرکل بازرسی شرکت مخابرات ایران در خصوص انتصاب افراد می شود ولیکن اکثر اختیارات بازرسی ها در اختیار مدیران عامل استانی است و مدیران استانی تسلط بسیار زیادی بر ادارات بازرسیشان دارند و متاسفانه شاهد تضعیف روز به روز بازرسی ها هستیم.
در برخی استانها با وجودیکه کماکان چارت رسیدگی به شکایات در ادارات بازرسی است ولی عملا چنین فعالیتی در واحدهای مرتبط با مشتریان شرکت (معاونت تجاری) انجام می شود و به نظر می رسد چنین اقدامی در شرکتهای تجاری اقدام درستی نیز باشد ولی لازم است معاونت توسعه منابع انسانی مدیرعامل که متولی تعیین وظایف و چارت سازمانی می باشد تکلیف این وظایف را روشن کرده و کار را یکسره نماید. در شرکتهای تجاری واحد شکایات مشتریان در معاونتهای مشتریان(تجاری) شرکتها سازماندهی می شود و رسیدگی به شکایات مشتریان از جمله مسایل کاری مهم رضایتمندی مشتریان و ترک نکردن مشتریان از شرکت و خرید مجدد آنها از شرکت می باشد.
در برخی استانها کلا موضوعات ارزیابی که ادارات بازرسی قبلا انجام می دادند کامل تعطیل شده است و اصلا چنین اقدامی با توجه به هزینه بر بودنش به تاریخ پیوسته است. هر چند واحدهای ارزیابی کماکان در آن ادارات نفر دارند ولی شاید بصورت موردی و بدون اثربخشی لازم کار انجام میدهند. در برخی استانها واحدهای مذکور به واحدهای ارزیابی عملکرد تغییر نام داده و وظیفه ارزیابی که قبلا در خصوص برخی سیستمها مثل شبکه سیمی و سوئیچ و … انجام می شد شکل و شمایلش عوض شده و تحت عنوان ارزیابی عملکرد انجام می شود. برخی شرکتها ارزیابی عملکرد را در ادارات بازرسی انجام می دهند و برخی شرکتها این کار را به واحدهای کنترل کیفیتشان سپرده اند. هر چند اخیرا آقای باطنی معاون توسعه نیروی انسانی مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ملقمه ای از موضوع ارزیابی عملکرد و ارزیابی سیستمها را با ارزشیابی سنتی که در واحدهای ارزشیابی در ادارات نیروی انسانی شرکتها انجام می شد را درست کردند و آن را ارزیابی عملکرد نامیده اند!!! که واقعا جای بررسی کارشناسانه تری دارد که آیا چنین اقدامی درست است یا خیر؟
در برخی استانها ممیزی کیفیت را که یکی از نیازمندیهای استاندارد ایزوی آنها می باشد را به واحدهای بازرسی شرکتها سپرده اند و بازرسین شرکت علاوه بر کار بازرسی کار ممیزی را نیز انجام می دهند که درست است که برخی هزینه ها را در شرکت کم می کند ولی باید پذیرفت که کار بازرسی با کار ممیزی دو کار متفاوت است و انجام کار ممیزی نباید خدشه ای به کار بازرسی بزند. مخصوصا که کار بازرسانه نیاز به سرزدن غیر منتظره دارد ولی کار ممیزی کیفیت کاری روتین و از قبل برنامه ریزی شده می باشد.
در حالت بدبینانه و البته واقع بینانه! در برخی استانها مدیرعامل به ادارات بازرسی کمتر اهمیت می دهد و نه اینکه بازرسی را در اهم موضوعات شرکت قرار نمی دهد که هفته ها می شود که هیچ جلسه با بازرسین نمی گیرد و هیچ گزارشی از اداره بازرسی نمی گیرد. و متاسفانه مدیرعامل که دچار هزار و یک مشکل کنترل هزینه و درآمدزایی و … است و مجبور است تخلفات مختلفی را انجام دهد و برایش بهتر است که ادارات بازرسی کم کار شده و هیچ گزارش تخلفی را نیز به کسی ندهند. در سالهای قبل مطمئن ترین و بهترین و با تجربه ترین افراد را در مسئولیت بازرسی می گماشتند ولی حالا چنین پستی، اهمیت کمی برای مدیران دارد و هر چه فرد بازرس ضعیف تر باشد به نفع مدیرعامل!!!!
چنانچه تشریح نمودم امیدوارم قبول کرده باشید که اشفتگی بسیار زیادی در ادارات بازرسی در استانها وجود دارد که باعث می شود فساد در شرکتهای مخابراتی روز به روز بیشتر شود و یکی از مهمترین واحدهای درگیر در شفافیت در شرکت دچار بیکارگی و کم کارگی و انحراف از امور واجب خود بشود.
در بهترین حالت، بهتر است که ادارات بازرسی از شکل و شمایل سنتی و دولتی خود بدرایند و امو رسیدگی به شکایات مشتریان که کار بسیار حجیمی نیز هست را به امور پشتیبانی مشترکین ها واگذار کنند و کار ارزیابی عملکرد نیز به واحدی مستقل و ستادی واگذار شود و ادارات بازرسی صرفا به وظایف ذاتی بازرسی خود بپردازند تا شاهد باشیم که ان شا الله ادارات بازرسی و شرکت از این حال بدرآیند. همچنین لازم است ارتباط فیمابین ادارات بازرسی استانها با اداره کل بازرسی شرکت مخابرات ایران و هیات مدیره و بازرسین قانونی شرکت نیز زیادتر ومحکم تر باشد تا امیدوار باشیم بازرسین شرکت که عوامل سلامت شرکت هستند با قدرت و مشروعیت زیادتری به کارحیاتی خود ادامه دهند.
خوشحال خواهم شد که نظرات همکاران را در این خصوص ببینم و احتمالا تائیدها و یا نقطه نظرات مخالفتان را نیز بشنوم. امیدوارم که آقای سردبیر نیز به اینکار کمک نمایند.
هم خودم برای این متن وقت زیادی را گذاشتم و هم احتمالا وقت همکاران را برای خواندنش گرفته ام و امیدوارم من را ببخشید و همچنین ارزش وقتی را که گذاشته ام داشته باشد.
والسلام

[/box]

 

617650cookie-checkنظر شما- بازرسی در این شرکت چه میکند و چه می خواهد؟

Please rate this

0 1 2 3 4 5
15 نظرات
  1. رضا می گوید

    بازرسی؟ نظر من در مورد بازرسی بسیار منفی است من به ین بازنشستگی رسیدم و خیری از این بازرسی ندیدم.برادر من بازرسی که وقتی همکاری در اخرین مرحله ناامیدی پناه به واحدی بنام بازرسی می بره واز ان قسمت هم ناامید میشه دیگه چه نظری میتونه داشته باشه؟ من نوعی 25 سال ور یک قسمتی کار کردم که در زمان تطبیق حکم سال88 با مدرک کاردانی حکمی را برای من زدند که الان گروه ومزایای حقوقیم از یک دیپلم پایین تر است ووقتی که اعتراضم را ربه گوش مسئولین رساندم ودرنهایت بازرسی هیچی عایدم نشد در ضمن من در ان زمان در واحدی کار میکردم که باید گروه ومزایای کاردانی بهم تعلق میگرفته.وتا کنون هیچ کس پاسخگویی من نبوده دیگه واقعا نمیدونم به کی باید میگفتم.

  2. ناشناس می گوید

    سلام خدمت شما همکارگرامی
    بابت متنی که نوشته اید ممنون ولی این متن نیاز به عمل دارد سخنان شما کاملا صحیح ولی بنظرمن حقیر بازرسی اگر بخواهد خود را جمع وجور کند باید ازپرسنل خودشروع کند رضایت پرسنل به لحاظ قراردادهای کاری دائم با شرکت مخابرات باعث امید-روحیه خوب دررفع نواقص کاری پیشرفت در راه توسعه مخابرات ورضایت مشتری می شوددر صورتی که تجهیزات ولوازم مصرفی کامل در اختیار پرسنل گذاشته شودتا بتواند دراسرع وقت بهترین سرویس دهی را به مشترک برسانند اینکار نه تنها رضایت کارکنان شرکت رادر پیش دارد بلکه بطور یقین رضایت مشترک را نیزدرپیش خواهد داشت هرچه رضایت مشترک بالاتر استفاده بیشتر سودبیشتر تصمیم با شما خیلی ممنون از اینکه مطالعه فرمودید.

    1. حسام می گوید

      واحد بازرسی استان کرمانشاه که وضعش معلوم است . کاش یکی بود روی این بازرس ها زوم میکرد. بابا بازرس بایست هر 2 یا 3 سال عوض شه تا فساد در یک سازمان بیداد نکنه.

  3. يا حق می گوید

    گويا اين همكار بازرس خواسته در پوشش انتقاد تعريفي جانانه از واحد هاي بازرسي شركت مخابرات كرده باشد ! لازم است اين مطالب را هم در نظر بگيريم :
    1- من در استاني سراغ دارم كه كاركنان بازرسي اش يا فاميلشان پيمانكار مخابرات است و يا در اين شغل باغدار و صاحب مزارع پرورش فلان و بهمان شده اند و اصلا قصد ارتباطي كه با پيمانكاران دارند را به ميان نمي آورم ! يعني اينكه اول بازرس بايد از جماعت كارمند باشد تا شركت دار و پيمانكار
    2- يادمان باشد صرفا هر كس روي دوشش دو ستاره بود آدم خوبي نيست ! اينو از اين بابت مي گم كه بداني اگر بر كار بازرسي سي تا مدير عامل هم نظارت داشته باشند باز هم سي يكمي اش لازم است !
    3- در جاهايي سراغ داريم كه رئيس بازرسي ها با اعمال نفوذ در انتصاب براي خودشان يك گردان آدم از مديران و سرپرستان جمع كرده اند تا در جاهايي كه لازم باشدبرايشان راي جمع كنند و در جاهايي كه لازم باشد صداي بحق كاركنان را خفه كنند !
    4- در جاهايي سراغ داريم كه بازرسي ها هر چه فاميل و آشنا داشتند به مخابرات وارد كرده و در عين حال اگر كارگري براي احقاق حقش به آنها مراجعه كند ، بلافاصله خفه اش مي كنند !
    5- جالب است بدانيد كه موازي كاري ها تا جايي است كه يك سري شكايات توسط پرسنل 135 روابط عمومي پيگيري ميشود ! يكسري توسط واحدهاي قوانين و مصوبات و يك سري هم مثلا توسط بازرسي ها كه 80 درصد هم در همين چرخه سرگردان است .
    6- آنرا كه حساب پاك است از محاسبه چه باك است ، شماي بازرس كارت را درست انجام بده ، بگذار تا صد نفر نظارتت كنند .!
    در خاتمه اينكه واحد بازرسي كلا اضافه و سازمان پركن است ، تعدادي كارشناس خبره فني و اداري در اختيار واحد رسيدگي به شكايت روابط عمومي 135 قرار دهند و حتي شكايات قابل پيگيري توسط كارشناس حقوقي مجلس را هم به همين واحد انتقال دهند ! مگر يك شركت چند تا كانال رسيدگي به شكايات لازم دارد ، حتي اگر مثل مخابرات باشد !؟

  4. ب م می گوید

    سلام

    به نظر میرسد که در مخابرات استانها حرف اول آخر را مدیران عامل میزنند ومرکز نیز از این حمایت

    میکند دیگر باز رسی مفهومی ندارد

  5. کارشناس مخابرات می گوید

    سلام
    سردبیر عزیز
    اگر بازرسی به معنی حقیقی وجو د داشت !
    1- اینهمه سرقت در سیار و ثابت وجود نداشت !
    2- اینهمه سوء مدیریت وجود نداشت !
    3- اینهمه فیش های حقوق کلان در مخابرات وجود نداشت !
    4- اینهمه بذل و بخشش به سایر سازمانها از طرف مدیران عامل استانها وجد نداشت !
    5- اینهمه پستهای که افراد نالایق اشغال کرده اند وجود نداشت!
    6- اگر روسای بازرسی به معنای حقیقی استقلال داشتند اینهمه مشکلات وجود نداشت !

    جهت صرفه جویی وچابک سازی بازرسی و حراست و واحدهای حقوقی استانها را
    در هم ادغام نمایید .

    1. رسمی.آ غ می گوید

      احسنت به کارشناس عزیز.

  6. ناشناس می گوید

    با سلام دوباره خدمت سردبیر محترم – در مورخه 4.3.95 نگاشته ای در رابطه با لیست صورت وضعیت سهام ترجیحی/سیار/شستکام/وخرید حق تقدم کارکنان شاغل و بازنشسته ارایه نموده بودم اکنون شرکت سهامی مخابرات ایران خلاصه وضعیت هر فرد را بصورت جداگانه در آدرس زیر قراداده ضمن خسته نباشید مستدعی است این کامنت را در دسترس همکاران شاغل و باز نشسته قرار دهید تا همکاران هم از تعداد اقساط واریز شده وهم از خرید حق تقدم و هم سود قابل در یافت (خالص)امسال که منتهی به پایان سال 94 است اگاهی یافته و رویت واستخراج نمایند (اجرکم عندالاه ) آدرس= شرکت مخابرات ایران- امورسهام- سامانه جامع سهام ترجیحی (در پایین صفحه) -کلمه عبور کاربری و پسورد هر دو کد ملی – رویت مشخصات همکار- سمت راست اخرین گزینه (گزارش وضعیت) با تشکر رازی

  7. گلستان می گوید

    اگه بازرسی وجود داشت که ساختمان گنبد که بمبلغ 16 تا 20 میلیارد قیمت واقعی رو به شش میلیارد آنهم بصورت قسطی به کارکنان واگذار نمیکردندکه سالها باید اقساط آن را پرداخت نمایند
    تازه شنیده ها حاکی از آن است ساختمان 6 میلیارد خریداری شده آنهم بصورت قسطی که بیشتر کارکنان کل استان در آن سهیم هستند را به قیمت 20 میلیارد تومان میخواهند بفروشند
    میبینید دو دوسال چه پولی به شرکت می رسد؟
    ما تو گنبد کاوس انقدر پولدار داشتیم که ساختمان را بصورت نقدی خریداری کند اما….چرا؟؟!!!
    بازرسی کجا بود؟
    کارکنان بازرسی چه نقشی دارند؟!!
    خدا میداند…

  8. علی می گوید

    مملکت اگر بازرسی داشت امروز این وضع روزگارمان نبود

  9. آرمان می گوید

    باسلام
    اگر بازرس هاي كل كشور كارشان را درست انجام مي دادند كه مملكت به اين حال و روز نمي افتاد ……. اختلاس .. رشوه خواري …. پارتي بازي
    بازرسي خودمان هم كم وكاستي هايي دارد .وبا توجه به اينكه قانون دست آنها را باز گذاشته و قادرند خيلي از مسائل را به نحو احسن به سر انجام برسانند ولي نمي دانم چرا سكوت كرده و چشمشان را روي بعضي از موضوعات بسته اند .
    اين همه اجحاف در حق همكارانشان را مي بينند ولي اقدامي انجام نمي دهند (شايد بگويندشكايت كنيد تارسيدگي شود )
    ولي ….. در بعضي از مسائل مي توانند به عنوان مدعي العموم اقدام نمايند مثلا :
    درموردصندوق 6% كاركنان و نحوه دريافت وام صندوق واينكه چرا بطور غير قانوني برداشت مي شود وما حتي اجازه انتخاب هيئت مديره صندوقمان راهم نداريم .
    نحوه گرفتن سهميه اماكن رفاهي
    اينكه كسي شكايت كرده وحق قانونيش رادرمورد رفاهيات دريافت كرده چرا بايد پاداش قانونيش رادريافت نكند
    چرا بايد پاداشهاي محرمانه ( به قول بچه ها شبانه ) بين روسا تقسيم شودمگر شركت زيانده نيست ؟
    اما …..
    در مورد يك چيزوآن هم تخلف هرچند كوچك كاركنان سريع اقدام مي كنند .

  10. ناشناس می گوید

    بسلام بنظر بنده این ادارات هم عرض باید تجميع شوند اداراتی مانند بازرسی اداره حراست و ممیزی مخصوصا در شرکتی خصوصی مثل مخابرات

    1. سردبیر - مخابرات ما می گوید

      تجميع به چه معنا؟

  11. کارشناس مخابرات می گوید

    سلام

    بنده در زمان دولتی بودن مخابرا ت سه بار با موضوعات مختلف شکایاتی به بازرسی شرکت

    در مورد چندین مورد انجام دادم که در نهایت اشخاص مرتبط با تخلفات به جای جریمه

    ارتقا یافتند . و در ماههای گذشته نیز شکایتی از کارمندی به شرکت زیر ساخت انجام دادم

    که نتیجه ای نداشت .

    1. م می گوید

      عملاً بازرسی که از مدیری در چارتی حقوق می گیرد ، همیشه بمحض اینکه مخالف نظر رده بالا تر ، به انحرافی برسد ، حذف می شود.
      بازرس باید مستقل باشد.

نظرات بسته شده است.